سایر کشور ها

مهاجرت به سوئیس و دریافت اقامت دائم این کشور

سوئیس یکی از زیباترین، مرفه‌ترین و امن‌ترین کشورهای اروپایی است که همواره یکی از گزینه‌های مهاجرتی محسوب می‌شود. مهاجرت به سوئیس از جهات مختلفی برای متقاضیان اهمیت دارد. ازجمله مواردی که باعث می‌شود تا افراد زیادی این کشور را برای مهاجرت انتخاب کنند، می‌توان به فرصت‌های کاری و تحصیلی بسیار خوب آن اشاره کرد.

با این حال باید به این نکته نیز اشاره داشت که کشور سوئیس برای شهروندان کشورهایی که عضو اتحادیه اروپا نیستند، شرایط مهاجرتی را محدود کرده است و افرادی که متقاضی مهاجرت به سوئیس هستند، برای دریافت مجوزهای اقامت و کار، باید شرایط خاصی داشته باشند و مراحل مختلفی را پشت سر بگذارند.

اگر شما نیز متقاضی مهاجرت به این کشور زیبای اروپایی هستید، برای آشنایی بیشتر با روش‌های مهاجرت به سوئیس، شرایط مهاجرتی و مراحل آن، این مقاله را بخوانید.

مهاجرت به سوئیس و مزایای زندگی در این کشور

سوئیس کشوری است که به بهشت اروپا (سرزمین شیر و عسل ) معروف است. این کشور که در غرب اروپا واقع شده است، با کشورهای مهمی مثل آلمان و فرانسه همسایه بوده و حدود 7.5 میلیون نفر جمعیت دارد. مردم سوئیس بیشتر مسیحی هستند و به زبان‌های آلمانی، فرانسوی، رومانیش، ایتالیایی و… صحبت می‌کنند.

این کشور با ساعت و شکلات در بین مردم جهان شناخته می‌شود و یکی از 10 کشور برتر جهان برای زندگی و اقامت است. از طرفی این کشور یک کشور لوکس محسوب شده و درآمد بالای مردم، کیفیت زندگی مطلوب، پایین بودن آمار جرم و جنایت، امید به زندگی بالا و… باعث شده است که سوئیس یکی از محبوب‌ترین کشورها و از مهم‌ترین مقاصد مهاجرتی باشد.

مهاجرت به سوئیس
زندگی در سوئیس

مهاجرت به سوئیس مزایای متعددی دارد که از مهم‌ترین این مزیت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

·       کیفیت بالای زندگی

کیفیت زندگی در سوئیس بالا است و همین باعث شده است که مردم در این کشور امید به زندگی بالایی در حدود 84 سال داشته باشند. فرصت‌های کاری، درآمد بالا، روابط اجتماعی خوب، نظام آموزشی عالی، امنیت و… همگی از عواملی هستند که سوئیس را به کشوری آرام و امن برای زندگی تبدیل کرده‌اند.

·       فرصت‌های شغلی زیاد

از دیگر مزایای مهاجرت به سوئیس، می‌توان به موقعیت‌های شغلی متعدد در این کشور اشاره کرد. اقتصاد این کشور به فرصت‌های شغلی وابسته بوده و سوئیس بیشترین میزان ایجاد شغل‌های جدید را در جهان دارد.

این کشور از نیروهای کار در حوزه کارآفرینی به شدت استقبال می‌کند و امنیت شغلی خوبی برای مهاجران فراهم کرده است.

·   درآمد بالا

سوئیس یک کشور صنعتی و پیشرفته است و یکی از برترین کشورهای جهان در زمینه تولیدات محسوب ی‌شود؛ بنابراین فرصت‌های شغلی در این کشور زیاد بوده و درآمد نیز بالا است.

میزان حقوقی که در این کشور به کارمندان پرداخت می‌شود، در میان کشورهای اروپایی در بالاترین سطح قرار دارد و همین یک مورد دلیل مناسبی برای انتخاب سوئیس برای کار و زندگی است.

·       نظام آموزشی قوی

از دیگر مواردی که باعث شده است تا سوئیس یکی از بهترین مقاصد مهاجرتی باشد، می‌توان به نظام آموزشی قوی این کشور اشاره کرد. نظام آموزشی در سوئیس با آخرین استانداردهای روز جهان مطابقت داشته و دانشگاه‌ها و مدارس سوئیس جزو برترین مراکز در دنیا هستند.

·       خانه‌های استاندارد

یکی دیگر از مزایای زندگی در سوئیس، وجود خانه‌های بسیار باکیفیت در این کشور است. افرادی که به سوئیس مهاجرت می‌کنند، با کمترین مبلغ اجاره و در یک خانه در حومه شهر نیز می‌توانند در یک خانه با کیفیت بسیار مطلوب زندگی کنند؛ زیرا تمامی خانه‌هایی که در این کشور ساخته می‌شوند، استاندارد بوده و محل مناسبی برای زندگی هستند.

·       کیفیت خدمات درمانی

از دیگر مزایای مهاجرت به سوئیس می‌توان به کیفیت خدمات درمانی بالا در این کشور اشاره کرد. بخشی از مالیات سالانه در سوئیس به بهبود خدمات بهداشتی و درمانی در این کشور هزینه می‌شود. در سوئیس برای ارائه خدمات درمانی هیچ تفاوتی بین شهروندان سوئیس و مهاجران وجود ندارد و کیفیت خدمات برای تمامی افراد یکسان است.

·       تنوع فرهنگی

در سوئیس مردم به بیش از 4 زبان زنده دنیا صحبت می‌کنند و ایالات خودمختار، شرکت‌های بین‌المللی و… باعث شده‌اند که سوئیس دارای تنوع فرهنگی بالایی باشد که همین مورد برای مهاجران از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

·       مردم وقت‌شناس

بی دلیل نیست که سوئیس کشور ساعت است. مردم در سوئیس به زمان و نظم و انضباط اهمیت بسیار زیادی می‌دهند و وقت‌شناسی برای آنها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

سیستم حمل‌ونقل، ارتباطات، انرژی و … با نظم خاصی در این کشور وجود دارند تا زندگی مردم و رفاه آنها را به بهترین شکل تامین کنند.

·   زیبایی‌های طبیعی

یکی از مواردی که باعث می‌شود تا افراد زیادی تمایل به سفر یا مهاجرت به سوئیس داشته باشند، طبیعت زیبای این کشور است. وجود رشته کوه آلپ و زمستان‌های زیبا، دریاچه‌های طبیعی (زوریخ، لورسن و ژنو) و همچنین آب‌وهوای مطبوع سوئیس برای هر مهاجری مطلوب و دلچسب خواهد بود.

مهاجرت به سوئیس
زیبایی های سوئیس

روش‌های مهاجرت به سوئیس

برای مهاجرت به سوئیس مانند هر کشور دیگری، راه‌های مختلفی وجود دارد که هر متقاضی باید با توجه به شرایط خود بهترین روش را انتخاب کند. این روش‌ها عبارت‌اند از:

·       مهاجرت تحصیلی به سوئیس

کشور سوئیس دارای یک سیستم آموزشی قوی بوده و مدارس و دانشگاه‌های معتبری دارد. متقاضیان مهاجرت تحصیلی به این کشور باید ویزای تحصیلی سوئیس (ویزای نوع D) را دریافت کنند؛ البته برای دریافت این ویزا، متقاضی باید نامه پذیرش از دانشگاه دریافت کرده باشد و مدارک نیز به زبان‌های آلمانی، فرانسوی و یا انگلیسی ترجمه رسمی شوند.

هزینه تحصیل در سوئیس به عوامل مختلفی چون: مقطع تحصیلی، دانشگاه، شهر محل تحصیل و… بستگی دارد. البته دانشجویان تحت شرایطی می‌توانند از بورسیه تحصیلی استفاده کنند و اجازه کار همزمان با تحصیل (15 ساعت در هفته) را خواهند داشت.

بعد از اتمام تحصیل نیز دانشجو 6 ماه فرصت دارد تا در سوئیس مانده و شغل موردنظر خود را پیدا کند. در صورتی که فرد بتواند شغلی پیدا کند، می‌تواند ویزای کاری سوئیس را دریافت کرده و در این کشور بماند.

سیستم آموزشی در کشور سوئیس برای مقاطع مختلف به صورت زیر است.

1- مدارس سوئیس

1-1-       دوره ابتدایی
1-2-       دوره متوسطه
1-2-1 دوره VET (کار حین تحصیل)
1-2-2 ادامه تحصیل برای ورود به دانشگاه

 

2-          دانشگاه

2-1 مقطع کارشناسی
2-2 مقطع کارشناسی ارشد
2-3 مقطع دکترا
2-4 آموزش مداوم

 

·       مهاجرت کاری به سوئیس

یکی دیگر از روش‌های مهاجرت به سوئیس، مهاجرت کاری است. افرادی که شهروند کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیستند، با داشتن سابقه کار می‌توانند به کشور سوئیس مهاجرت کنند؛ البته این افراد باید مجوز کار سوئیس را دریافت کنند و کارفرمای سوئیسی باید ثابت کند که فعالیت کاری متقاضی به منفعت اقتصاد سوئیس خواهد بود.

از دیگر مواردی که کارفرما باید آنها را رعایت کند، بیمه متقاضی و همچنین شرایط کاری و حقوقی فرد است که باید با اتباع سوئیس یکسان در نظر گرفته شود.

·       مهاجرت به سوئیس از طریق ازدواج

یکی دیگر از روش‌های مهاجرت به سوئیس، ازدواج با یک تبعه سوئیس است. افرادی که با یک نفر که تابعیت سوئیس را دارد، ازدواج کنند، می‌توانند بعد از 3 سال، تابعیت سوئیس را دریافت کنند؛ البته اگر فرد هیچ تجربه زندگی در سوئیس نداشته باشد، باید 6 سال بعد از ازدواج برای دریافت تابعیت سوئیس اقدام کند.

 

·       مهاجرت به سوئیس از طریق تولد

سوئیس برخلاف آمریکا از قانون خون تبعیت می‌کند؛ یعنی اینکه یک کودک در هر جای دنیا که متولد شود، اگر یکی از والدین او تابعیت سوئیس را داشته باشند، این کودک نیز تابعیت سوئیس را دریافت خواهد کرد.

 

·       مهاجرت به سوئیس از طریق سرمایه‌گذاری

یکی از بهترین روش‌های مهاجرت به سوئیس، مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری در این کشور است که فرد می‌تواند با سرمایه‌گذاری در یکی از بخش‌های مورد تایید دولت، اقامت دائم این کشور را نیز به دست آورد.

سرمایه‌گذاری در سوئیس، سریع‌ترین روش مهاجرتی بوده و شرایط خاصی نیز دارد. یکی از بهترین روش‌های مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری به کشور سوئیس، کارآفرینی در این کشور است.

دولت سوئیس از صاحبان ایده استارتاپی و همچنین کارآفرینان حمایت کرده و شرایط خوبی را برای افرادی که به اقتصاد سوئیس کمک می‌کنند، فراهم می‌کند.

·       مهاجرت به سوئیس از طریق پناهندگی

 

پناهندگی یک روش مهاجرتی پر خطر است که معمولا توصیه نمی‌شود؛ اما افرادی که جز پناهندگی چاره دیگری ندارند، می‌توانند به کشور سوئیس مهاجرت کنند. این کشور طبق کنوانسیون پناهندگی در ژنو، مجبور به پذیرش پناهندگانی است که به دلایل مختلف در کشور خود امنیت جانی ندارند.

پناهندگان در سوئیس باید تمامی قوانین را رعایت کنند تا بتوانند یک زندگی عادی و بی خطر را تجربه کنند.

مهاجرت به سوئیس
زیبایی های سوئیس

انواع ویزای بلندمدت سوئیس

همان‌طور که می‌دانید، سوئیس نیز ویزای توریستی کوتاه مدت و ویزای بلندمدت دارد. افرادی که قصد دارند در کشور سوئیس به مدت طولانی بمانند، باید ویزای بلندمدت سوئیس را دریافت کنند. این افراد به دلایل مختلفی مانند تحصیل، کار و یا الحاق به خانواده به سوئیس سفر می‌کنند و باید به مدت طولانی در این کشور حضور داشته باشند.

افرادی که ویزای بلندمدت سوئیس را دریافت می‌کنند، باید بعد از دریافت ویزا، برای دریافت مجوز اقامت به اداره مهاجرت کانتونی در محل سکونت خود مراجعه کنند. این مجوزها در 2 نوع صادر می‌شوند.

1- مجوز L

مجوز L یک مجوز اقامت کوتاه مدت بوده که یک سال اعتبار دارد و فرد تا 24 ماه می‌تواند آن را تمدید کند. این مجوز اقامت برای افرادی است که برای کار در یک موقعیت شغلی خاص به سوئیس مهاجرت کرده‌اند.

2- مجوز B

مجوز B برای شهروندان کشورهای غیر عضو اتحادیه اروپا بوده و یک سال اعتبار دارد. مجوز نوع B قابل تمدید بوده و بعد از اینکه فرد 10 سال در سوئیس اقامت داشت، می‌تواند اقامت دائم این کشور را به دست آورد.

هزینه اقامت کوتاه‌مدت در سوئیس

هزینه اقامت در سوئیس با توجه به نوع ویزا متفاوت است. به‌عنوان مثال:

1- هزینه اقامت با ویزای تحصیلی

هزینه برای این افراد از 52.34 یورو تا 105 یورو خواهد بود.

2- هزینه اقامت با ویزای کار

هزینه اقامت با ویزای کار حدود 80 یورو است.

3- هزینه اقامت کوتاه‌مدت

هزینه اقامت کوتاه‌مدت برای بزرگسالان 80 یورو و برای کودکان 6 تا 12 ساله، 35 یورو است.

مهاجرت به سوئیس
سوئیس

شرایط اخذ تابعیت سوئیس

بعد از مهاجرت به سوئیس، افرادی که متقاضی دریافت شهروندی و پاسپورت این کشور هستند، باید 10 سال در کشور سوئیس اقامت داشته باشند و بعد از 10 سال برای دریافت تابعیت این کشور اقدام کنند. البته اگر فرد بین 8 الی 18 سال داشته باشد، می‌تواند بعد از 5 سال اقامت در سوئیس، تابعیت این کشور را دریافت کند.

زوج‌هایی که هر کدام 10 سال در سوئیس اقامت داشته‌اند، باید در 3 سطح کنفدراسیون، کانتون و کمون سوئیس اقدام کنند که هر کدام شرایط خاص خود را دارند؛ اما به طور کلی شرایط دریافت اقامت دائم سوئیس عبارت‌اند از:

1- داشتن مدرک B زبان ملی کشور سوئیس

2- آشنایی با فرهنگ، آداب و رسوم این کشور و زندگی در آنجا

3- آشنایی کامل با قوانین سوئیس

4- عدم ایجاد اختلال در امنیت داخلی و خارجی این کشور

5- عدم استفاده از مزایای رفاه اجتماعی سوئیس در 3 سال گذشته (در صورتی که فرد از رفاه اجتماعی سوئیس استفاده کرده باشد، باید تمامی حساب خود را تسویه کند.)

در صورتی که فرد بتواند تابعیت و شهروندی سوئیس را دریافت کند، می‌توان پاسپورت سوئیس را نیز داشته باشد. پاسپورت سوئیس یکی از قدرتمندترین پاسپورت‌های جهان است و دارندگان این پاسپورت می‌توانند بدون نیاز به اخذ ویزا به 123 کشور جهان سفر کرده و در 47 کشور نیز ویزای فرودگاهی بگیرند.

از طرفی افرادی که شهروندی و پاسپورت این کشور را دریافت می‌کنند، می‌توانند از تمامی مزایای زندگی در سوئیس بهره‌مند شوند.

جمع‌بندی

سوئیس یکی از زیباترین و مرفه‌ترین کشورهای اروپایی است و همواره یکی از بهترین مقاصد برای مهاجرت محسوب می‌شود. مهاجرت به سوئیس مزایای بسیاری دارد و افرادی که بتوانند اقامت دائم، شهروندی و پاسپورت سوئیس را دریافت کنند، می‌توانند از تمامی مزایای شهروندی این کشور بهره‌مند شوند.

یکی از بهترین راه‌های مهاجرت به سوئیس، مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری است و یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری در این کشور، کارآفرینی است که بسیار مورد حمایت دولت سوئیس قرار می‌گیرد.

برای اینکه بیشتر با این روش مهاجرتی و مزایای آن آشنا شوید، توصیه می‌کنیم، همچنان این سایت را دنبال کنید، همچنین برای مشاهده آخرین اخبار و مقالات روز مهاجرتی به سراسر دنیا با مهاجر همراه باشید. 

بیشتر بخوانید: از صفر تا صد مهاجرت به سوئد

سعیده احمدزاده

سعیده احمدزاده به شما کمک می‌کند تا بیشتر با مقوله مهاجرت به کشورهای مختلف جهان و روش‌های مهاجرتی آشنا شده و انتخاب بهتری برای آینده زندگی خود داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا