خبر ها

بهترین کشور برای پناهندگی کدام است؟

همان‌طور که می‌دانید یکی از روش‌های مهاجرت که روشی بسیار سخت است، پناهندگی است و افراد زیادی در تمامی دنیا به دلایلی مانند جنگ‌های داخلی یا خارجی دنبال یافتن بهترین کشور برای پناهندگی هستند.

 گرچه ما مهاجرت از طریق پناهندگی را به هیچ‌کس توصیه نمی‌کنیم، اما ممکن است این روش مهاجرتی برای برخی از افراد، مانند شهروندان کشور افغانستان یا سایر کشورهای بحران زده تنها روش ممکن باشد تا بتوانند جان خود را نجات دهند. 

در هر حال بسیاری از کشورهای جهان با توجه به کنوانسیون ژنو متعهد هستند که از افراد پناهجو حمایت کنند. البته در میان این کشورها، برخی شرایط نسبتا بهتری را برای پناهجویان فراهم می‌کنند، بنابراین بهتر است که قبل از هر اقدامی برای پناهندگی، کشورهای پناهنده‌پذیر بررسی شوند. 

 

اهمیت آشنایی با بهترین کشور برای پناهندگی

گرچه فرد پناهجو به هر ترتیب به فکر نجات جان خود است و شاید مقصد چندان برای او مهم نباشد، اما شناخت بهترین کشور برای پناهندگی می‌تواند روند این مهاجرت را برای او راحت‌تر کند، زیرا هر کشور قوانین و شرایط خاصی را برای پناهندگی در نظر گرفته است. از بهترین کشورهای پناهنده‌پذیر دنیا می‌توان به کشورهای زیر اشاره کرد. 

  • ترکیه 
  • آلمان 
  • سوئد 
  • انگلستان 
  • کانادا 
  • آمریکا 
  • روسیه 

این کشورها به این دلیل از بهترین کشورها برای پناهندگی به حساب می‌آیند که شرایط بسیار خوبی برای پناهجویان فراهم می‌کنند، از جمله این شرایط می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. 

  • امنیت و آرامش 
  • آزادی بیان 
  • وضعیت اجتماعی و فرهنگی مناسب

البته که پناهندگی حتی به بهترین کشورهای دنیا نیز روشی سخت و طاقت‌فرسا است، اما توجه به کمپ‌ها و اقامتگاه‌ها نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است و پناهجویان باید به شرایط کمپ‌ها و کمک هزینه‌هایی که از طرف دولت‌ مربوطه پرداخت می‌شود، توجه داشته باشند. 

بهترین کشور برای پناهندگی
پناهجویان

شرایط بهترین کشور برای پناهندگی 

همان‌طور که می‌دانید، پناهندگی انواع مختلفی دارد و می‌تواند به دلایل مذهبی، سیاسی، جنسی و یا نژادی باشد. در هر حال فردی که تصمیم می‌گیرد که به کشور دیگری پناهنده شود، باید تمامی شرایط پناهندگی را داشته باشد و با ارائه مدارک کافی به دولت کشور مقصد، ادعاهای خود را ثابت کند. 

 

افرادی که در کشور خود امنیت و آسایش کافی دارند و دولت کشورشان از آنها حمایت می‌کند، نمی‌توانند به عنوان یک پناهجو به کشور دیگری مهاجرت کنند. از طرفی افرادی که در کشور خود جرم و جنایاتی را مرتکب شده‌اند، اگر بعد از پناهندگی در کشور مقصد نیز مشکلاتی ایجاد کنند، کشور مقصد پناهندگی آنها را به رسمیت نخواهد شناخت و ممکن است فرد بازداشت شده و به کشور مبدا تحویل داده شود. 

 

بنابراین این قوانین در هر کشور پناهنده‌پذیر، حتی بهترین کشور برای پناهندگی نیز برقرار بوده و افراد باید از این قوانین تبعیت کنند. 

بیشتر بخوانید: پناهندگی چیست و به چه کسانی پناهجو گفته می‌شود

چند کشور پناهنده‌پذیر دنیا 

از مهم‌ترین کشورهای دنیا که می‌توانند با توجه به شرایط پناهجو، بهترین کشور برای پناهندگی محسوب شوند، می‌توان به کشورهای زیر اشاره کرد. 

  • آمریکا 

پناهجویان زیادی آمریکا را برای پناهندگی انتخاب می‌کنند و معتقدند که آمریکا بهترین کشور برای پناهندگی است. البته پناهندگی به آمریکا یک پروسه پرریسک و زمان‌بر است و سخت‌گیری‌های زیادی در روند پردازش پرونده صورت می‌گیرد. 

برای پناهندگی به آمریکا، علاوه بر اینکه فرد باید تمامی شرایط لازم را داشته باشد، باید به موارد زیر نیز توجه کند. 

۱- پناهجو یکسال بعد از ورود به آمریکا باید درخواست خود را اعلام کند تا با بررسی شرایط او یک ارجاع کند. 

۲- بعد از دریافت ارجاع نامه، متقاضی می‌تواند با دریافت کمک فرم درخواست را برای مصاحبه حضوری تکمیل کرده و در مصاحبه شرکت کند. 

۳- در صورت تایید درخواست پناهندگی متقاضی، پناهجو خدماتی مانند راهنمای فرهنگی، راهنمایی برای دریافت وام در خصوص تامین هزینه‌های سفر، معاینات پزشکی و…

۴- یک سال بعد از دریافت پناهندگی، پناهجو می‌تواند برای دریافت اقامت دائم آمریکا و گرین کارت اقدام کند. 

نکته:‌

در صورتی که پناهجو به کشور خود بازگردد، دولت آمریکا سریعا برای توضیحات فرد را احضار خواهد کرد و ممکن است که اقامت فرد نیز باطل شود. 

بیشتر بخوانید: ویزای u آمریکا 

  • کانادا 

یکی دیگر از کشورهای مهم و ثروتمند دنیا که از مقاصد مهم مهاجرتی به شمار می‌آید، کشور کانادا است که البته پناهجویان زیادی نیز این کشور را به عنوان بهترین کشور برای پناهندگی انتخاب کرده و به آنجا پناه می‌برند. گرچه روند پناهندگی به کانادا سخت است و پناهجو باید مراحل مختلفی را طی کند تا بتواند مجوز اقامت در این کشور را بگیرد. 

از مراحل پناهندگی به کانادا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. 

۱- ارائه درخواست پناهندگی به اداره مهاجرت و پناهندگی کانادا 

۲- ارائه فرم‌ها و مدارک مورد نیاز 

۳- حضور در جلسه دادرسی پناهندگی 

۴- در صورت رای مثبت دادگاه، پناهجو می‌تواند از طریق IRCC برای دریافت اقامت دائم کانادا اقدام کند یا اینکه به عنوان یک شهروند خارجی معین، یک اقامت ۵ ساله دریافت کند و بعد از ۵ سال در صورتی که شرایط لازم را داشت، اقامت دائم کانادا را دریافت کند. 

پناهجویانی که حکم پناهندگی کانادا را دریافت می‌کنند، حق بازگشت به کشور مبدا را ندارند. 

بیشتر بخوانید: ویزای بشردوستانه کانادا

بهترین کشور برای پناهندگی
پناهجویان افغانی
  • سوئد

سوئد یکی از بهترین کشورهای پناهنده‌پذیر دنیا است که البته به دلیل درخواست زیاد پناهجویان، در سال‌های اخیر روند پناهندگی به این کشور سخت شده است. با این حال پناهجویان برای پناهندگی در سوئد باید مراحل زیر را طی کنند. 

۱- متقاضی باید به اداره مهاجرت سوئد مراجعه کرده و درخواست پناهندگی خود را ارائه دهد تا مدارک او مورد ارزیابی قرار گیرند. 

۲- در مرحله بعد یک مصاحبه حضوری برگزار خواهد شد تا پناهجو به سوالات افسر پرونده در خصوص علت پناهنده شدن و… پاسخ دهد. 

۳- در صورت تایید مدارک و ادعاهای متقاضی، کارمند اداره مهاجرت طی نامه‌ای، پذیرش حکم پناهندگی را به اطلاع پناهجو رسانده و این فرد می‌تواند تا مدت زمان تعیین شده در سوئد بماند. 

  • آلمان 

یکی دیگر از کشورهای پناهنده‌پذیر دنیا، کشور آلمان است که در اروپا پذیرش بیشترین تعداد پناهجو را به خود اختصاص داده است. پناهجویانی که این کشور را برای پناهندگی انتخاب می‌کنند، باید مراحل زیر را طی کنند. 

۱- اعلام نام خود به عنوان پناهجو درخواست پناهندگی

۲- بررسی مدارک و شواهد توسط اداره فدرال مهاجرت و پناهندگی 

۳- حضور در مصاحبه برای تایید یا رد صلاحیت متقاضی

۴- در صورت تایید پناهندگی، فرد می‌تواند ۳ سال در آلمان بماند. در صورتی که بعد از ۳ سال باز هم امکان بازگشت به کشور مبدا را نداشت، مدت زمان اقامت او در آلمان تمدید خواهد شد. 

۵- افرادی که آلمان را برای پناهندگی انتخاب می‌کنند، تا ۱۰ سال نمی‌توانند به کشور خود بازگردند. 

  • انگلیس

یکی دیگر از کشورهای پناهنده پذیر دنیا که می‌تواند بهترین کشور برای پناهندگی باشد، کشور انگلیس است. این کشور شرایط خوبی را برای پناهجویان فراهم کرده است و پناهجویان می‌توانند بعد از ورود به خاک انگلیس، درخواست پناهندگی خود را به‌صورت کتبی اعلام کنند. 

بعد از ارائه مدارک و شواهد، مصاحبه‌ای در دو مرحله برگزار می‌شود. 

معمولا پروسه ارزیابی و تایید صلاحیت برای پناهندگی انگلیس یک پروسه طولانی است و در صورت تایید شدن به پناهجو اجازه داده می‌شود که در خاک انگلیس اقامت داشته باشد، اما فرد دیگر حق بازگشت به کشور خود را ندارد. 

بیشتر بخوانید: ویزای بشردوستانه انگلیس

  • استرالیا 

استرالیا یکی از کشورهای عضو کنوانسیون ژنو است که از پناهجویان استقبال می‌کند. افرادی که شرایط پناهندگی را دارند، باید به وزارت مهاجرت و حفاظت این کشور مراجعه کنند. در مرحله بعد این افراد به یک مصاحبه حضوری دعوت خواهند شد. 

در صورت طی این مراحل یک مصاحبه دیگر توسط سرویس امنیت ملی کشور استرالیا ترتیب داده می شود تا بعد از طی مراحل قانونی و تایید صلاحیت فرد، به او مجوز اقامت در استرالیا داده خواهد شد. 

بیشتر بخوانید: ویزای بشردوستانه استرالیا 

  • ترکیه 

یکی از کشورهای پناهنده‌پذیر دنیا، ترکیه است که در سال‌های اخیر برای بسیاری از پناهجویان، به عنوان بهترین کشور برای پناهندگی انتخاب شده است. پناهجویانی که این کشور را به عنوان کشور مقصد انتخاب می‌کنند، باید مراحل زیر را طی کنند. 

۱- مراجعه به اداره مهاجرت استان یا PDMM و ارائه درخواست پناهندگی 

۲- دریافت کارت شناسایی مخصوص پناهجویان 

۳- حضور در مصاحبه‌ای که با توجه به اطلاعات و مدارک پناهنده، توسط کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهجویان تشکیل می‌شود. 

۴- دریافت حکم پذیرش و اقامت در خاک ترکیه 

بهترین کشور برای پناهندگی
پناهندگی

جمع‌بندی

یکی از روش‌های مهاجرت برای افرادی که در کشور خود امنیت جانی ندارند، پناهندگی است. البته این روش مهاجرتی بسیار سخت است، اما افرادی که چاره‌ای جز این ندارند، باید بهترین کشور را برای پناهندگی انتخاب کرده و جان خود را نجات دهند. برخی از کشورهای مهم دنیا که عضو کنوانسیون ژنو هستند، متعهد شده‌اند که از پناهجویان حمایت کنند. 

از بهترین کشورها برای پناهندگی می‌توان به آلمان، سوئد، ترکیه، کانادا، انگلیس، آمریکا و استرالیا اشاره کرد. با این حال هر کشور شرایط و قوانین خاص خود را دارد که بهتر است پناهجویان قبل از هر اقدام با آن آشنا باشند. 

برای اینکه بیشتر با پناهندگی و ویزاهای بشردوستانه کشورهای مختلف دنیا آشنا شوید، سایر مقالات این بخش را نیز بخوانید، همچنین برای مشاهده آخرین اخبار و مقالات روز مهاجرتی به سراسر دنیا با مهاجر همراه باشید. 

منبع
applytogroupunican

سعیده احمدزاده

سعیده احمدزاده به شما کمک می‌کند تا بیشتر با مقوله مهاجرت به کشورهای مختلف جهان و روش‌های مهاجرتی آشنا شده و انتخاب بهتری برای آینده زندگی خود داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا