روش هاویزای ترانزیت

ویزای ترانزیت چیست و چه کاربردی دارد؟

همه به خوبی می‌دانیم که ویزا مجوزی است که به ما اجازه می‌دهد تا برای یک بازه زمانی معین در کشور مقصد اقامت داشته باشیم. ویزاها انواع مختلفی دارند و هر کسی با توجه به هدف خود از سفر و اقامت در کشور مورد نظر، ویزای مناسب خود را دریافت خواهد کرد.

یکی از انواع ویزاها که معمولا در سفرهای طولانی کاربرد بسیاری دارد، ویزای ترانزیت یا ویزای فرودگاهی است. این ویزا همان‌طور که از نامش پیداست به فرد این امکان را می‌دهد که در فرودگاه یک کشور خارجی به مدت معینی اقامت داشته باشد.

اقامت در فرودگاه تا زمانی خواهد بود که زمان پرواز و سفر فرد به کشور مقصد فرا برسد. در واقع این ویزا مجوزی برای اقامت بسیار کوتاه در یک کشور سوم است. در ادامه بیشتر درباره ویزای ترانزیت و کاربرد آن صحبت خواهیم کرد.

ویزای ترانزیت یا ویزای فرودگاهی چیست؟

ویزای ترانزیت یک نوع ویزا است که در سفرهای طولانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به‌عنوان مثال افرادی که قصد دارند از ایران به کانادا بروند، مجبور هستند در یک کشور سوم توقف داشته و هواپیمای خود را عوض کنند. معمولا این مسافران در یکی از فرودگاه‌های آلمان یک توقف چند ساعته خواهند داشت تا سوار هواپیمای بعدی شوند.

برای اینکه اجازه حضور در خاک آلمان را داشته باشند، یک ویزای ترانزیت یا فرودگاهی دریافت خواهند کرد. این ویزا مجوزی است که فرد بتواند تنها چند ساعت در فرودگاه حضور داشته باشد. معمولا ویزای ترانزیت یک ویزای چند ساعته یا حداکثر چند روزه است تا زمان پرواز به کشور مقصد فرا رسد.

ویزای ترانزیت
انتظار در فرودگاه

پرواز ترانزیت یا اتصالی چیست؟

منظور از پرواز ترانزیت این است که مسافر با یک یا دو پرواز به کشور مقصد خواهد رسید؛ یعنی از کشور مبدا پرواز مستقیم به کشور مقصد وجود ندارد و مسافر مجبور است با یک پرواز ترانزیت به کشور دیگری رفته و از آنجا با یک پرواز دیگر به کشور مقصد برود. به‌عنوان مثال هیچ پرواز مستقیمی از ایران به استرالیا، کانادا یا آمریکا وجود ندارد و افرادی که قصد سفر به این کشورها را دارند باید از پرواز ترانزیت استفاده کنند.

این افراد باید ویزای ترانزیت و فرودگاهی داشته و در کشور سوم یک وقفه کوتاه مدت داشته باشند. معمولا افرادی که از ایران به کانادا، استرالیا یا آمریکا می‌روند، ویزای ترانزیت امارات یا یکی از کشورهای اروپایی را دریافت کرده و بعد از طریق یکی از این کشورها به کشور مقصد می‌روند.

ویزای ترانزیت
پرواز اتصالی

انواع ویزای ترانزیت یا فرودگاهی کدام‌اند؟

ویزاهای ترانزیت از نظر مدت زمانی می‌توانند کوتاه‌مدت یا بلندمدت باشند. ویزاهای کوتاه‌مدت معمولا اعتباری چند ساعته دارند و فرد باید در این چند ساعت در سالن ترانزیت منتظر بماند و اجازه خروج از فرودگاه را نخواهد داشت.

در ویزای ترانزیت بلندمدت مسافر می‌تواند تا چند روز در کشور سوم بماند و در یکی از هتل‌های شهر اقامت داشته باشد؛ اما باید قبل از اتمام اعتبار ویزا کشور سوم را ترک کند. البته اجازه دارد که از شهر بازدید کوتاهی داشته باشد.

منظور از ویزای ترانزیت فرودگاهی شینگن چیست؟

افرادی که برای تعویض هواپیمای خود مجبور هستند در یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا (شینگن) توقف داشته باشند، باید ویزای ترانزیت شینگن را دریافت کنند؛ البته ویزای ترانزیت شینگن می‌تواند یک ویزای فرودگاهی یا یک ویزای ترانزیت شینگن برای دریانوردان باشد.

ویزای ترانزیت
ترانزیت فرودگاه

1- ویزای ترانزیت فرودگاهی شینگن

ویزای ترانزیت فرودگاهی شینگن (ویزای شینگن نوع A) است. این ویزا به مسافر این اجازه را می‌دهد که در یکی از فرودگاه‌های حوزه شینگن توقف کند تا زمان پرواز بعدی فرا رسد؛ البته شهروندان برخی از کشورها نیازی به دریافت این نوع ویزا ندارند ولی ایرانیان برای ورود به حوزه شینگن باید این ویزا را دریافت کنند.

2- ویزای ترانزیت شینگن برای دریانوردان

ویزای ترانزیت
ترانزیت دریانوردان

این ویزای ترانزیت همان‌طور که از نامش پیداست، یک ویزا برای سفرهای دریایی است. این ویزا به مسافر این اجازه را می‌دهد که در یکی از اسکله‌های حوزه شینگن از کشتی پیاده شده و به مدت حداکثر 5 روز تا زمان حرکت کشتی در اسکله بماند.

نکته:

هر دو این ویزاها برای این صادر می‌شود که مقصد نهایی مسافر کشوری خارج از محدوده شینگن باشد. در صورتی که مقصد نهایی مسافر یکی از کشورهای عضو شینگن است، باید ویزای توریستی شینگن دریافت کند.

بیشتر بخوانید: ویزای شینگن چیست؟

چه افرادی نیازی به ویزای ترانزیت ندارند؟

افرادی که از دریافت ویزای ترانزیت معاف هستند، عبارت‌اند از:

1- کسانی که ویزای شینگن دارند.

2- افرادی که دارای پاسپورت دیپلمات هستند.

3- خدمه پرواز

4- اعضای خانواده افرادی که شهروند اتحادیه اروپا هستند.

5- شهروندان کشورهایی که با کشور سوم توافقات سیاسی دارند. به‌عنوان مثال شهروندان ایرانی برای سفر به ترکیه نیازی به ویزا ندارند.

ویزای ترانزیت
انتظار در فرودگاه

محبوب‌ترین ویزاهای ترانزیت یا فرودگاهی کدام‌اند؟

معمولا محبوب‌ترین ویزاهای ترانزیت برای ایرانیان عبارت‌اند از:

1- ویزای ترانزیت آلمان

2- ویزای ترانزیت قطر

3- ویزای ترانزیت عمان

جمع‌بندی:

ویزای ترانزیت یکی از انواع ویزاست که در واقع مجوزی است تا مسافر بتواند در فرودگاه از هواپیمای اول پیاده شده و به هواپیمای دوم سوار شود. این ویزا می‌تواند چند ساعت یا چند روز اعتبار داشته باشد.

افرادی که ویزای ترانزیت کوتاه‌مدت دارند، باید در همان فرودگاه بمانند و حق خروج از فرودگاه را نخواهند داشت؛ اما اگر فرد ویزای چند روزه داشته باشد، می‌تواند وارد شهر شده در یک هتل اقامت داشته باشد تا زمان پرواز او فرا رسد.

برای آشنایی بیشتر با این نوع ویزا یا سایر روش‌های مهاجرتی همراه ما باشید؛ همچنین برای مشاهده آخرین اخبار و مقالات روز مهاجرتی همچنان مهاجر را دنبال کنید.

 

 

منبع
ویزالندسفر مارکت

سعیده احمدزاده

سعیده احمدزاده به شما کمک می‌کند تا بیشتر با مقوله مهاجرت به کشورهای مختلف جهان و روش‌های مهاجرتی آشنا شده و انتخاب بهتری برای آینده زندگی خود داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا