خبر هاکار در کاناداکاناداکسب و کارکشور هامهاجرمهاجرت به کانادا؛ راه‌های مهاجرت به کانادا

تحول بازار کار کانادا

با توجه به تغییرات جمعیتی عمده ای که نیروی کار کانادا را قبل از همه گیری متحول کرده بود، شکی وجود نداشت که بازار کار کانادا بهبود یابد و این امر در دهه آینده ادامه خواهد داشت.

از منظر سیاست مهاجرت، یکی از بزرگترین نگرانی ها این است که چگونه رکود بر عملکرد بازار کار مهاجرانی که در دوره های رکود اقتصادی اقامت دائم دریافت می کنند، تأثیر می گذارد. تحقیقات نشان می‌دهد که چنین مهاجرانی ممکن است شاهد تاثیر منفی بازار کار کانادا بر شغلشان در آینده باشند.

معرفی دلایل آینده روشن بازار کار کانادا

نگاه دقیق‌تر به شرایط بازار کار کانادا نشان می‌دهد که رکود کووید در سال گذشته متفاوت بوده است و مهاجرانی که اخیراً وارد کانادا شده‌اند یا در آینده نزدیک وارد خواهند شد، هنوز برای آینده‌ای روشن در بازار کار کانادا آماده هستند. در ادامه به بررسی دلایل موجود می پردازیم:

افزایش کارگران کانادایی بازنشسته

اولین دلیل برای این امر مهاجرت افراد بومی از نیروی کار کانادا است. مهاجرت بومیان کمکی به توضیح چرایی پایین بودن نرخ بیکاری کانادا تا کنون و بیش از رکود کوید، می باشد و نشان می دهد چرا علیرغم اینکه این همه گیری همچنان بر اقتصاد کانادا و جهان تأثیر می گذارد، کانادا به پایین ترین سطح تاریخی دیگر در نرخ بیکاری دست یافته است.

کانادا حدود 20 میلیون کارگر دارد که از این تعداد حدود 9 میلیون نفر، بومیان هستند. همه 9 میلیون نفر از این افراد در یک دهه آینده به سن 65 سالگی بازنشستگی کانادا خواهند رسید. تعداد بیشتری از آنها در حال بازنشستگی هستند که باعث ایجاد شکاف بزرگتری در بازار کار می شود. از نظر تاریخی، کانادا توانسته است به طور کامل بازنشستگان را با فارغ التحصیلان جوان کانادایی که تحصیلات خود را تکمیل کرده و وارد بازار کار شده اند، جایگزین کند، اما دیگر اینطور نیست. نرخ پایین زاد و ولد در کانادا به این معنی است که برای جایگزینی کارگران بازنشسته خود باید به منابع دیگر استعداد نیز متکی باشد.

جایگزینی کارگران بازنشسته برای حفظ اقتصاد و اطمینان از اینکه پایه مالیاتی به اندازه کافی بزرگ است برای حمایت از خدماتی که ساکنان کانادا می توانند از آن بهره مند شوند، مانند آموزش و مراقبت های بهداشتی، مهم است، چرا که؛ با پیری جمعیت، کانادا شاهد افزایش هزینه های مراقبت های بهداشتی خواهد بود.

سایر منابع استعداد عبارتند از گروه هایی مانند زنان، افراد دارای معلولیت، کارگران مسن تر، مردم بومی و جوانان غیرفعال. علی رغم وجود این افراد، کمبود نیروی کار جبران نشده و حتی اگر نرخ مشارکت اشتغال آنها را به میانگین کشوری برسانیم، جایگزین تعداد بالای نیروی بازنشسته نخواهد شد.

این امر توضیحی برای اهمیت مهاجرت جهت موفقیت موقعیت اقتصادی کانادا می باشد. پیش از همه‌گیری، مهاجران در چند مورد تا 100 درصد از رشد نیروی کار سالانه کانادا را تشکیل می‌دادند ودر دهه آینده این امر در تمام موارد امری عادی خواهد شد. در حالت کلی می توان گفت؛ پیری نیروی کار کانادا سبب کاهش نرخ بیکاری و افزایش دستمزدها می گردد، پدیده ای که به نفع کارگران کانادایی و نیروی کار ماهر و سایر مهاجران خواهد بود.

علاوه بر موارد ذکر شده، تغییرات عمده سیاست مهاجرت در دهه گذشته نیز بر نتایج بازار کار تازه واردان تأثیر گذاشته است.

بازار کار کانادا

رقابت بیشتر در فرایند انتخاب

یکی دیگر از عوامل تغییر فرآیند انتخاب رقابتی تر برای مهاجران ماهر است. دولت فدرال و استان‌ها و مناطق در سال‌های اخیر معیارهای انتخاب خود را تغییر داده‌اند تا با در نظر گرفتن عوامل سرمایه انسانی نشان داده شده در تحقیقات، به نتایج اقتصادی قوی تری برای مهاجران منجر شود. برای مثال، بر اساس سیستم رتبه‌بندی جامع اکسپرس اینتری (CRS)، داوطلبانی که جوان، تحصیلکرده، مسلط به زبان انگلیسی (یا فرانسوی)، دارای تجربه کاری حرفه‌ای و سایر پاداش‌هایی مانند تحصیلات (یا تجربه کاری) در کانادا هستند، می‌توانند امتیاز CRS بالاتری را دریافت نمایند که این امر شانس آنها را برای دریافت اقامت دائم و در نهایت موفقیت در بازار کار کانادا افزایش خواهد داد.

انتخاب مهاجران بیشتر از داخل کانادا

تغییر عمده دیگر افزایش تعداد ساکنان دائمی انتخاب شده از داخل کانادا بوده است. قبل از همه‌گیری، مهاجران خارج از کشور حدود 70 درصد از کسانی را که تحت اکسپرس انتری وارد کانادا میشدند، تشکیل می‌داد، اما در سال گذشته این رقم به 30 درصد کاهش یافت، زیرا سازمان مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا (IRCC) برای دستیابی به اهداف سطح مهاجرت خود بیشتر به کاندیداهای داخل کانادا توجه نمود.

در میان اختلالات مرتبط با بیماری همه گیر کرونا مانند محدودیت های سفر. باید دید که آیا IRCC بعد از همه گیری بیشتر بر انتخاب مهاجران خارج از کشورمی پردازد یا به مقیمان دائم داخل کانادا تکیه خواهد کرد، ما می دانیم که نامه دستوری وزیر مهاجرت شان فریزر از او می خواهد که مسیرهای مهاجرتی بیشتری را برای کاندیداهای داخل کانادا شناسایی کند. علاوه بر این، استان ها و مناطق به طور فزاینده ای کاندیداهای بیشتری را از طریق برنامه نامزد استانی (PNP) و سایر جریان ها انتخاب می کنند.

روند انتخاب در کانادا نیز توسط تحقیقات دولت کانادا حمایت می شود، این امر نشان می دهد که دانشجویان بین المللی سابق و کارگران خارجی موقت در بازار کار از تجربه کانادایی خود پس از کسب اقامت دائم سود خواهند برند.

سرمایه گذاری بیشتر دولت کانادا برای کمک به تازه واردان

سومین نکته مهم، افزایش سرمایه گذاری IRCC در خدمات اسکان مهاجران مانند نیروی کار و آموزش زبان است. IRCC اکنون حدود 2 میلیارد دلار در سال برای چنین خدماتی هزینه می کند در حالی که این رقم در بیست سال پیش 350 میلیون دلار بود. همچنین این خدمات قبل از ورود ارائه می شود تا به مهاجران اطلاعات مفید و پشتیبانی لازم برای کمک به تسریع روند اسکان پس از ورود به کانادا ارائه شود.

نتیجه نهایی

زمانی که همه این عوامل را بررسی می کنیم، می‌توان به این نتیجه رسید که رکود ناشی از کووید  در مقایسه با رکودهای قبلی، آسیب کمتری در بازار کار برای تازه‌واردان ایجاد خواهد کرد. در مقایسه با گذشته، کانادا از لحاظ تاریخی دارای بازار کار فشرده‌تر، فرآیند انتخاب رقابتی‌تر، متقاضیان مهاجر بیشترجهت انتخاب از داخل کشور می باشد و پول بیشتری را برای کمک به موفقیت مهاجران خرج می‌کند.

 

برای دریافت آخرین اخبار و به روزترینمقالات مهاجرتی همراه مهاجر باشید.

 

منبع:

Why immigrants are set to have a bright future in Canada’s labour market | Canada Immigration News (cicnews.com)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا