کشور هاآمریکامهاجرمهاجرت به آمریکا؛ آسان‌ترین و سریع‌ترین راه مهاجرت به آمریکا

دریافت گرین کارت آمریکا

در حالی که به دست آوردن یک اقامت دائم قانونی در ایالات متحده زمان و تلاش بسیاری را می طلبد، موفقیت در کسب یک اقامت دائم قانونی ارزش این زحمت را دارد. به عنوان دارنده گرین کارت آمریکا، شما این حق را دارید که بطور قانونی در این کشور زندگی، کار و سفر کنید، بدون اینکه نگران وضعیت ویزای خود باشید. علاوه بر این شما از امتیازات دیگری مانند مزایای تامین اجتماعی و حمایت قانونی تحت قوانین ایالات متحده آمریکا نیز برخوردار خواهید شد.

بنابراین، چگونه می توان از یک دارنده ویزای دانشجویی F-1 به یک مقیم دائم در ایالات متحده آمریکا تبدیل شد؟ در ادامه به بررسی راه ممکن می پردازیم.

راهنمای گام به گام گرفتن گرین کارت آمریکا

مرحله 1: مدرک تحصیلی خود را دریافت نمایید

این مرحله ممکن است واضح و بدیهی به نظر برسد، اما به عنوان یک دانشجوی بین المللی، شانس شما برای دریافت اقامت و گرفتن گرین کارت آمریکا، به فارغ التحصیلی و گرفتن مدرک بستگی دارد. این اولین گام مهمی است که برای یافتن شغل پس از فارغ التحصیلی ؛ به خصوص در زمینه ای که با رشته تحصیلی شما مرتبط است، نیاز دارید. حفظ وضعیت دانشجویی خود به عنوان دارنده ویزای F-1 برای باز نگه داشتن چشم اندازهای آینده شما مهم است.

به عنوان یک دانشجوی بین المللی، شما مجاز به ترک آمریکا برای بیش از پنج ماه در یک زمان نیستید. در صورتی که بیش از 5 ماه خارج از خاک آمریکا باشید، باید یک فرم I-20 جدید، ویزای دانشجویی آمریکا، و یک رکورد جدید SEVIS دریافت کنید، که باعث می‌شود شما تا یک سال دیگر واجد شرایط آموزش عملی اختیاری (OPT) یا آموزش عملی درسی (CPT) نگردید.

مرحله 2: تحت برنامه OPT کار کنید

زمانی که تحت ویزای F-1 هستید، واجد شرایط درخواست برای OPT می باشید،  OPT یک برنامه کاری موقت است که به شما اجازه می دهد قبل و بعد از فارغ التحصیلی تا 12 ماه در رشته ای که به تحصیلات شما مرتبط است، کار کنید. برای واجد شرایط بودن برای OPT، باید یک سال تحصیلی کامل را در ایالات متحده آمریکا گذرانده باشید.

اگر فارغ‌التحصیل رشته‌های علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات (STEM) هستید، می‌توانید برای 24 ماه تمدید OPT پس از تحصیل تحت شرایط خاص درخواست دهید. اگر به این دسته تعلق دارید، خبرهای خوب بیشتری نیز وجود دارد: در ژانویه 2022، دولت بایدن 22 رشته تحصیلی جدید مورد تقاضا STEM را در OPT گنجاند تا استعدادهای بین المللی بیشتری را به ایالات متحده آمریکا جذب کند.

مرحله 3: نوع ویزای خود را تغییر دهید

ویزای F-1 ممکن است به شما این امکان را بدهد که تحت شرایط OPT کار کنید، اما پس از پایان آن غیر قابل تمدید است. برای حفظ حق خود برای کار و زندگی در آمریکا ، باید ویزای دیگری دریافت کنید. برای این کار، به ویزای H-1B نیاز دارید، ویزای H-1B ویزای کاری برای مشاغل تخصصی می باشد که نیازمند دانش بسیار تخصصی هستند . تنها مشکلی که در دریافت این ویزا وجود دارد این است که، درخواست باید توسط کارفرمای شما از یک شرکت مستقر در آمریکا که مایل به حمایت مالی از ویزای شما است، ثبت گردد.

ویزایH-1B شما به شرکت متصل است و پس از دریافت H-1B مجاز به کار در جای دیگری یا راه اندازی کسب و کار خود  نخواهید بود. مدت زمان این ویزا سه سال است و پس از آن برای سه سال دیگر قابل تمدید است. این مرحله اغلب برای بسیاری از مهاجران احتمالی که از دانشگاه‌های آمریکا فارغ‌التحصیل شده‌اند، جزو مراحل پر زحمت به شمار می رود. شما باید ارتباطات حرفه ای قوی ساخته وبه آنها تکیه کنید، همچنین باید ثابت کرده باشید که برای صنعت خود ضروری هستید، زیرا برای ویزای H-1B  تنها تعداد فضای محدود در میان مجموعه ای از متقاضیان با استعداد وجود دارد.

مرحله 4: درخواست گرین کارت ایالات متحده خود را شروع کنید

هنگامی که حداکثر دوره شش ساله با H-1B تمام شد، کارفرمای شما باید از طرف شما از طریق درخواست ویزای H-1B برای دریافت گرین کارت اقدام کند. همچنین ممکن است کارفرمای جدیدی بیابید که مایل به حمایت مالی از گرین کارت شما برای درخواست باشد.

دریافت گرین کارت از طریق  ویزای H-1B فرایندی ساده است. فرآیند دریافت اقامت دائم در آمریکا می تواند ماه ها طول بکشد و شامل چندین مرحله بدون تضمین نتیجه موفقیت آمیز است، بنابراین باید با برنامه ریزی دقیق و شروع روند تا زمانی که ویزای H-1B شما هنوز معتبر است،  برای دریافت آن اقدام نمایید.

در این مرحله برنامه از کنترل شما خارج است. کارفرمای شما باید گواهینامه مدیریت بررسی الکترونیکی برنامه (PERM) را به وزارت کار (DOL) ارسال کند، پس از آن چندین بررسی و فرآیند، از جمله اثبات اینکه هیچ کارگر محلی ای برای پر کردن موقعیت شما در دسترس نیست، می تواند با فرم I-140 نشان دهد که شما واجد شرایط دریافت گرین کارت آمریکا هستید.

آیا راه های دیگری برای دریافت گرین کارت آمریکا وجود دارد؟

متأسفانه، مسیرهای مهاجرت به آمریکا به عنوان یک خارجی بدون هیچ گونه ارتباط تجاری یا خانوادگی با ایالات متحده آمریکا بسیار محدود است. به غیر از H-1B، کسانی که قصد کار و ماندن در آمریکا را دارند، می توانند برای ویزای L-1 یا ویزای بسیار خاص EB-1 که به افراد با توانایی های فوق العاده اعطا می شود و معمولاً برای افراد معروف رزرو می شود، درخواست دهند.

اگر می خواهید پس از فارغ التحصیلی در ایالات متحده آمریکا زندگی و کار کنید، بهتر است برنامه تحصیلی خود را عاقلانه انتخاب کنید تا بازار کار آمریکا را تامین کنید. در غیر این صورت، سال‌ها ناامیدی در عدم دستیابی به رویای اقامت دائم آمریکا را دنبال خواهید کرد.

برای دریافت به روز ترین اخبار و آخرین مقالات مهاجرتی همراه مهاجر باشید.

منبع:

Getting a US green card: A guide for international students (studyinternational.com)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا