خبر هاآلمانکار در آلمانکسب و کارکشور ها

بحران کمبود نیروی کار ماهر در آلمان!

سایت رادیو آلمان در یک مطلب به کمبود نیروی کار ماهر در آلمان پرداخته است. در این سایت آمده است که شرکت‌های آلمانی به دلیل کمبود نیروی کار ماهر مجبور شده‌اند تا تجارت خود را محدود کنند.

از مهم‌ترین دلایل کمبود نیروی کار ماهر در آلمان می‌توان به بیماری کرونا و تغییرات جمعیتی این کشور اشاره کرد؛ بنابراین مهاجرین می‌توانند آلمان را از این بحران خارج کنند؛ گرچه این کار نیز دشواری‌های خاص خود را دارد.

بیشتر بخوانید: مهاجرت به کشور آلمان

کدام شغل‌ها با کمبود نیروی کار ماهر مواجه هستند؟

طبق اطلاعات به‌دست‌آمده از آژانس استخدام فدرال آلمان، بیشترین نیاز به نیروی کار ماهر در بخش حمل‌ونقل، لجستیک و بعد در بخش فروش وجود دارد. طبق آمار به‌دست‌آمده در جولای 2022، 881 هزار شغل خالی در آلمان گزارش شده که نسبت به سال گذشته 18 درصد رشد داشته است.

بیشتر بخوانید: سریع‌ترین راه مهاجرت به آلمان

کمبود نیروی کار ماهر در آلمان
آلمان زیبا

چرا آلمان با کمبود نیروی کار مواجه است؟

بسیاری از صنایع به دلیل بیماری کرونا، کارگرانی را ازدست‌داده و یا اخراج کرده‌اند. به‌عنوان‌مثال در شروع بیماری کرونا در سال 2020، حدود 390 هزار کارمند که در صنایع غذا یا هتل‌ها مشغول به کار بودند، کار خود را کنار گذاشته و به سمت شغل‌های دیگری رفته‌اند. از طرفی به دلیل کرونا، مهاجرتی در حوزه مشاغل خدماتی به آلمان صورت نگرفته است.

در حال حاضر زنان بیشتر از قبل در آلمان مشغول به کار هستند و مدت‌زمان کار کارگران نیز افزایش‌یافته است؛ اما باز هم این تغییرات برای پرکردن مشاغل خالی کافی نیست.

یکی دیگر از دلایل کمبود نیروی کار در آلمان افزایش سن جمعیتی در این کشور است. گروه بزرگسال در این کشور، کم‌کم به سن بازنشستگی می‌رسند. باوجوداینکه فعلاً این جمعیت در حال کار هستند؛ اما طبق تحقیقات انجام شده، پیش‌بینی می‌شود که در 10 الی 15 سال آینده، این جمعیت زیاد شوند و با وجود کم‌شدن زادوولد، آلمان بیشتر با کمبود نیروی کار ماهر مواجه شود؛ زیرا بازار کار کوچک‌تر نخواهد شد.

کمبود نیروی کار ماهر در آلمان
زیبایی های آلمان

پذیرش مهاجر راهکاری برای جبران کمبود نیروی کار ماهر در آلمان

مؤسسات تحقیقات بازار کار محاسبه کرده است که آلمان برای جبران کمبود نیروی کار به مهاجرت خالص یعنی مهاجرت 400 هزار نفر در سال در بازار کار نیاز دارد. البته پیش‌بینی می‌شود که در سال‌های آینده افراد کمتری از کشورهای اتحادیه اروپا به آلمان مهاجرت کنند؛ بنابراین بیشتر سیاستمداران آلمان مهاجرت افراد خارجی که عضو اتحادیه اروپا نیستند را راه‌حل این مشکل می‌دانند.

مهاجرت افراد خارجی به آلمان می‌تواند کاهش نیروی کار در آلمان را به تعویق بیندازد؛ البته از مارس 2020 قانون مهاجرت کارگران ماهر به آلمان لازم‌الاجرا شد که متأسفانه به دلیل بیماری کرونا چندان موفق عمل‌نکرده است.

بیشتر بخوانید: افزایش مهاجرت به آمریکا برای کاهش تورم در این کشور

منبع:

https://khabarban.com/a/35727795

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا