ویزای شینگنروش هامسافر

ویزای شینگن و مراحل دریافت آن

یکی از ویزاهایی که در سفر به برخی از کشورهای اروپایی صادر می‌شود، ویزای شینگن است. این ویزا به مسافر کمک می‌کند که بدون داشتن ویزای دیگری به مدت 90 روز در اروپا حضور داشته باشد و از 26 کشور زیبای اروپایی دیدن کند.

ویزای شینگن دارای انواع مختلفی است و برای افراد با اهداف مسافرتی گوناگون صادر می‌شود. در ادامه این مطلب در مورد این ویزا و مراحل دریافت آن توضیحات بیشتری را ارائه خواهیم داد؛ بنابراین توصیه می‌کنیم که حتماً این مطلب را بخوانید.

ویزای شینگن چیست؟

ویزای شینگن یک مجوز برای ورود و اقامت کوتاه‌مدت در منطقه شینگن است. منطقه شینگن شامل 26 کشور اروپایی است که همگی عضو پیمان شینگن هستند و بدون اینکه لازم باشد برای هر کشور ویزای جداگانه‌ای تهیه کرد، با یک ویزای شینگن می‌توان از تمامی این کشورها دیدن کرد.

ویزای شینگن

کشورهای عضو شینگن عبارت‌اند از:

  1. اتریش
  2. بلژیک
  3. جمهوری چک
  4. دانمارک
  5. استونی
  6. فنلاند
  7. فرانسه
  8. آلمان
  9. یونان
  10. مجارستان
  11. ایسلند
  12. ایتالیا
  13. لتونی
  14. لیختن‌اشتاین
  15. لیتوانی
  16. لوکزامبورگ
  17. مالت
  18. هلند
  19. نروژ
  20. لهستان
  21. پرتغال
  22. اسلواکی
  23. اسلوونی
  24. اسپانیا
  25. سوئد
  26. سوئیس

از بین این 26 کشور، 4 کشور سوئیس، ایسلند، نروژ و لیختن‌اشتاین عضو اتحادیه اروپا نیستند؛ اما عضو شینگن بوده و موظف هستند که تصمیمات اتحادیه اروپا را بپذیرند.

مراحل دریافت ویزای شینگن

متقاضیان دریافت این ویزا، برای تسریع در روند دریافت ویزا، باید مراحل زیر را به‌درستی و بادقت پشت سر بگذارند.

مشخص‌کردن هدف از سفر

ویزای شینگن برای موارد مختلفی از جمله ویزای توریستی، ویزای تجاری یا ویزای کاری، ویزای فعالیت‌های ورزشی یا فرهنگی، ویزای رسمی، ویزای علمی، ویزای تحصیلی و ویزای ملاقات با خانواده یا دوستان صادر می‌شود؛ بنابراین مسافران منطقه شینگن باید قبل از هر چیز هدف خود را از مسافرت مشخص کنند تا روند دریافت ویزا سریع‌تر شود.

مشخص‌کردن کشور مقصد

همان‌طور که قبلاً گفته شد، شینگن شامل 26 کشور است؛ متقاضیان می‌توانند تنها از یک کشور دیدن کنند یا در یک دوره 90 روزه به چند کشور عضو شینگن بروند. برای کسانی که قصد اقامت در یک کشور را دارند، کار ساده است و برای دریافت ویزا باید به سفارت آن کشور درخواست صدور ویزا بدهند.

درصورتی‌که افراد می‌خواهند از چند کشور دیدن کنند؛ باید برای دریافت ویزا به سفارت و کنسولگری کشوری مراجعه کنند که قصد دارند زمان بیشتری را در آنجا بگذرانند و اولین کشوری است که وارد آن خواهند شد.

اقدام به‌موقع برای اخذ ویزای شینگن

فرایند اخذ ویزا از سفارت یا کنسولگری‌های شینگن زمان‌بر است؛ بنابراین متقاضیان باید به‌موقع درخواست خود را اراده دهند. بهترین زمان برای ارائه درخواست ویزا 3 ماه قبل از سفر  و آخرین‌مهلت 15 روز قبل از سفر است.

گرفتن نوبت از سفارت

برای ارائه مدارک و انگشت‌نگاری باید از سفارت وقت گرفته شود. امروزه تمامی سفارتخانه‌ها نوبت‌دهی اینترنتی دارند و همه متقاضیان می‌توانند به‌صورت آنلاین از سفارت موردنظرشان وقت بگیرند.

تکمیل فرم ویزا

در این مرحله متقاضی باید فرم درخواست ویزا را دانلود کرده و به‌درستی تکمیل کند. این فرم باید آخرین فرم ارائه شده سفارت باشد که به‌صورت حضوری هم می‌توان آن را از سفارتخانه دریافت کرد.

تمامی بخش‌های فرم باید تکمیل شوند؛ سپس باید فرم در دو نسخه چاپ شده و هر دو نسخه امضا شود.

جمع‌آوری مدارک

برای دریافت ویزا مدارکی موردنیاز است که متقاضی باید این مدارک را جمع‌آوری کند. ازجمله این مدارک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • فرم درخواست ویزا
  • پاسپورت معتبر
  • دو قطعه عکس رنگی 3* 4
  • بیمه سفر
  • رزرو بلیت رفت‌وبرگشت
  • اثبات محل اقامت
  • اثبات پشتوانه مالی در طول سفر

وقت مصاحبه

بعد از گرفتن نوبت از سفارت، یک‌وقت مصاحبه برای متقاضی تعیین می‌شود و متقاضی باید در تاریخ مشخص به سفارت مراجعه کند. در این تاریخ متقاضی باید مدارک لازم را به همراه داشته باشد و این مدارک را به افسر کنسولی که با او مصاحبه می‌کند، تحویل دهد.

در این مصاحبه سؤالاتی از متقاضی درباره محل اقامت در طول سفر، هدف از سفر و… پرسیده می‌شود که متقاضی باید به‌تمامی این سؤالات صادقانه پاسخ دهد. تمامی این پاسخ‌ها باید با پاسخ‌های فرم درخواست هم‌خوانی داشته باشند.

اخذ ویزا

بعد از بررسی درخواست اخذ ویزای شینگن، بررسی این درخواست در سفارت تا 15 روز طول می‌کشد که این مدت‌زمان باتوجه‌به شرایط هر فرد متفاوت خواهد بود. به‌طورکلی مدت‌زمان بررسی مدارک از 15 تا 30 روز طول می‌کشد و بعد از آن نتیجه درخواست ویزا اعلام خواهد شد.

ویزای شینگن

مدارک مهم برای دریافت ویزای شینگن

متقاضیان دریافت ویزای شینگن باید مدارکی را به سفارت ارائه دهند که باتوجه‌به هدف متقاضی از سفر، ممکن است مدارک بیشتری لازم باشد؛ اما در حالت کلی مدارک لازم برای دریافت ویزای شینگن عبارت‌اند از:

  • فرم تکمیل شده درخواست ویزای شینگن
  • اصل پاسپورت فعلی و پاسپورت‌های قبلی (پاسپورت فعلی باید حداقل تا 6 ماه بعد از تاریخ خروج از منطقه شینگن اعتبار داشته باشد. پاسپورت‌های قبلی برای بررسی سوابق سفری متقاضی بوده و برای بررسی ویزاهای قبلی برای سفارت مهم هستند.)
  • دو قطعه عکس 3.5 * 4.5 (پس‌زمینه عکس‌ها باید سفید باشد و چهره در عکس‌ها باید کاملاً مشخص باشد. عکس باید در 6 ماه اخیر گرفته شده باشد و هیچ تفاوتی در عکس و چهره فرد مشاهده نشود. بهتر است که این عکس از عکس پاسپورت متفاوت بوده و جدیدتر از آن باشد.)
  • مدارک شغلی (اشتغال به کار، فیش حقوقی، جواز کسب و…)
  • مدارک مربوط به تمکن مالی (گردش حساب که باید برای 3 ماه اخیر بوده و به زبان لاتین باشد. تمکن مالی باید به یورو محاسبه شده باشد.)
  • بیمه مسافرتی که حداقل 30000 یورو را پوشش داده و در زمان اقامت در منطقه شینگن معتبر باشد.
  • هزینه ویزای شینگن
  • بلیت رفت‌وبرگشت
  • برگه رزرو هتل
  • دعوت‌نامه (در صورت وجود)

نکات مهم درباره دریافت ویزای شینگن

متقاضیان دریافت ویزای شینگن باید به نکات زیر توجه ویژه داشته باشند.

  • تمامی مدارک باید ترجمه شده و مهر دارالترجمه داشته باشند. در غیر این صورت مدارک فاقد اعتبار بوده و درخواست ویزای شینگن ریجکت می‌شود.
  • درصورتی‌که درخواست ویزای شینگن تأیید شود، برچسب ویزا بر روی پاسپورت الصاق شده و یک تاریخ اعتبار برای ویزا مشخص می‌شود. مدت اعتبار این ویزا یک بازه ۶ماهه است که در طول این 6 ماه، متقاضی می‌تواند 90 روز در منطقه شینگن حضور داشته باشد؛ همچنین یک کد برای متقاضی تعریف می‌شود که تعداد دفعات مجاز ورود به کشورهای شینگن را مشخص می‌کند و این تعداد دفعات می‌تواند از یک‌بار تا چندین بار باشد.
  • برای اخذ ویزای شینگن، سفارتخانه‌ها کارگزاری‌هایی دارند که باید درخواست به این کارگزاری‌ها ارائه شود.
  • باتوجه‌به شرایط سیاسی کشور ما، کشورهای فرانسه، هلند، آلمان و اتریش شرایط سخت‌تری برای ویزای شینگن دارند؛ حتی کشور فرانسه به شینگن اولی‎‌‌ها ویزای شینگن صادر نمی‌کند. این در حالی است که ایتالیا و یونان شرایط راحت‌تری برای ایرانیان دارند.

 

انواع ویزای شینگن کدام‌اند؟

ویزای شینگن انواع مختلفی دارد که عبارت‌اند از:

ویزای اتحادیه شینگن

ویزای اتحادیه شینگن یا Uniform Schengen Visas (USV) همان ویزای گردشگری است. افرادی که این ویزا را دریافت می‌کنند، می‌توانند به مدت 90 روز در 6 ماه، در منطقه شینگن حضور داشته باشند. تاریخ اعتبار این نوع ویزا از زمان اولین ورود به محدوده شینگن محاسبه می‌شود. این نوع ویزای شینگن خود چندین زیرمجموعه دارد که عبارت‌اند از:

ویزای نوع A

با ویزای نوع A یا Airport Transit Visa، مسافر حق خروج از فرودگاه در کشور عضو شینگن را ندارد. این مسافر می‌تواند تنها در فرودگاه یک کشور عضو شینگن توقف کرده و پرواز خود را به مقصد کشور بعدی که خارج از محدوده شینگن است، ادامه دهد.

ویزای نوع B شینگن

این نوع ویزا در حوزه حمل‌ونقل و ترانزیت کاربرد دارد. افرادی که این ویزا را دریافت می‌کنند، می‌توانند به مدت 5 روز از خاک کشورهای شینگن عبور کنند.

ویزای نوع C شینگن

ویزای نوع C مجوزی برای یک سفر کوتاه‌مدت در کشورهای شینگن است. این ویزا به‌صورت یک‌بار ورود، دو بار ورود و چند بار ورود صادر می‌شود. با این ویزا متقاضی می‌تواند بدون محدودیت تا 90 روز در 6 ماه در منطقه شینگن اقامت داشته باشد.

ویزای اعتباری منطقه محدود Limited Territorial Validity Visas

در شرایط خاص (مانند پناهندگی) ویزای اعتباری منطقه محدود صادر می‌شود.  این ویزا به مسافر تنها اجازه سفر در محدوده خاصی از منطقه شینگن را می‌دهد. این محدوده در زمان صدور ویزا مشخص می‌شود و مسافر اجازه سفر به مناطق دیگر را نخواهد داشت.

ویزای ملی National Visas

این ویزا برای افرادی صادر می‌شود که برای زمان مشخص و باهدف خاصی به محدوده شینگن سفر می‌کنند. معمولاً ویزای ملی برای اهداف کاری یا تحصیلی صادر می‌شود. این ویزا که به ویزای D نیز نامیده می‌شود، می‌تواند به‌صورت یک‌بار ورود یا چند بار ورود باشد. افرادی که دارای شرایط زیر هستند، می‌توانند از این ویزا استفاده کنند.

  • دانشجویان بین‌المللی که برای اهداف پژوهشی و پروژه‌های علمی به محدوده شینگن سفر می‌کنند و این سفر کمتر از یک سال طول خواهد کشید.
  • دانشجویانی که تصمیم دارند در یکی از کشورهای شینگن، دوره‌های آموزشی یا پژوهشی را بگذرانند. (این ویزا یک‌ساله و غیرقابل‌تمدید خواهد بود.)
  • برای افرادی که قصد دارند برای کار یا پژوهش در مؤسسات معتبر به کشورهای شینگن سفر کنند. (سوابق شخصی و خانوادگی فرد بسیار مهم بوده و بررسی خواهند شد.)
  • ورزشکاران، هنرمندان و متخصصانی که قصد دارند با سفر به منطقه شینگن، مهارت‌های خود را نشان دهند.
  • افرادی که بیمار بوده و به ‌دلیل ضرورت‌های پزشکی قادر به ترک منطقه شینگن نیستند.

شرایط لازم برای دریافت ویزای شینگن

در حالت کلی هر کشوری که به دنبال جذب توریست، اجازه ورود اتباع خارجی را صادر می‌کند، به دنبال گردشگرانی است که بتوانند هزینه اقامت خود را پرداخت کنند و با شرایط توریستی کشور مقصد مشکلی نداشته باشند.

اتحادیه اروپا نیز برای صدور ویزای شینگن شرایطی را در نظر گرفته است که متقاضیان باید این شرایط را داشته باشند.

گردش حساب بالا و مناسب

گردش حساب متقاضی برای دریافت ویزای شینگن بسیار مهم است. متقاضی باید گردش حساب 3 ماه آخر خود را به افسر ویزای شینگن ارائه دهد. افسر پرونده مبالغ ورودی و خروجی را بررسی کرده و میانگین مبالغ ورودی و خروجی را محاسبه می‌کند؛ سپس نسبت به صدور ویزای شینگن تصمیم‌گیری می‌شود.

مشخص‌کردن هدف از سفر به منطقه شینگن

افرادی که می‌خواهند به منطقه شینگن سفر کنند، باید هدف خود را از سفر مشخص کنند. این کار باعث می‌شود که روند دریافت ویزا بسیار راحت‌تر شود؛ بنابراین بهتر است که متقاضی یک برنامه سفر با تمامی جزئیات بازدید از کشور یا کشورهای موردنظر آماده کرده و به افسر ویزا ارائه دهد.

تمکن مالی مناسب

تمکن مالی متقاضی، برای اثبات این موضوع است که متقاضی مشکلی در تأمین مخارج روزانه در زمان اقامت نخواهد داشت و برای پرداخت هزینه‌های زندگی نیازی به کمک ندارد.

راه‌های اثبات تمکن مالی به افسر ویزای شینگن

افراد متقاضی دریافت ویزای شینگن از 3 روش می‌توانند تمکن مالی خود را اثبات کنند.

1. صورت‌حساب بانکی Bank Account Statement

برای دریافت این گواهی، متقاضی باید به بانک مراجعه کرده و درخواست صدور گواهی دهد. این گواهی از طریق اداره بین‌الملل بانک بر اساس گردش حساب و موجودی روزانه به زبان انگلیسی صادر می‌شود.  مواردی که در این گواهی دارای اهمیت زیادی هستند، عبارت‌اند از:

  • تاریخ افتتاح حساب
  • میزان گردش حساب 3 ماه آخر
  • موجودی نهایی حساب که حداقل مقدار آن باید 200 میلیون تومان باشد.

میزان موجودی باید به ریال و ارز کشور مقصد نوشته شود و چون مقصد یکی از کشورهای اروپایی است، متقاضی باید درخواست گواهی تمکن مالی به دلار و یورو را به بانک ارائه دهد.

این گواهی باید دارای سربرگ بانک، مهر برجسته، هولوگرام و امضای بانک باشد؛ همچنین حداکثر یک ماه از تاریخ دریافت این گواهی گذشته باشد؛ زیرا بعد از یک ماه این گواهی دیگر اعتبار نخواهد داشت.

2. ضمانت‌نامه Sponsorship Letter

این ضمانت‌نامه برای متقاضیانی است که یک نفر دیگر ضمانت می‌کند که هزینه‌های مالی اقامت متقاضی را برعهده خواهد گرفت. ضمانت‌نامه باید با صورت‌حساب ضامن همراه بوده و گردش 3 ماه آخر حساب قید شود.

3. ترکیبی از صورت‌حساب بانکی متقاضی و ضمانت‌نامه

در مواردی ترکیب صورت‌حساب خود متقاضی و ضمانت‌نامه در اثبات تمکن مالی و روند صدور ویزای شینگن بسیار مؤثر بوده و باعث تسریع کار خواهد شد.

هزینه صدور ویزای شینگن

باتوجه‌به نوع درخواست، سن متقاضی و برخی از موارد دیگر، مبلغی برای صدور ویزای شینگن باید پرداخت شود. این هزینه غیرقابل‌استرداد است؛ یعنی اگر درخواست ویزای شینگن رد شود، این مبلغ بازگردانده نخواهد شد.

قیمت ویزای شینگن برای هر نوع ویزا، برای بزرگسالان 80 یورو و برای افراد 6 تا 12 سال، 40 یورو است. برای کودکان زیر 6 سال، هزینه صدور ویزای شینگن رایگان خواهد بود؛ همچنین دانشمندان، محققان، دیپلمات‌هایی که پاسپورت رسمی دارند و اعضای خانواده کسانی که ملیت کشورهای عضو اتحادیه اروپا را دارند، برای دریافت ویزای شینگن باید 35 یورو پرداخت کنند.

دلایل رد شدن ویزای شینگن

در برخی از مواقع درخواست ویزای شینگن توسط افسر ریجکت می‌شود. این افراد به همراه پاسپورت خود، نامه‌ای را دریافت خواهند کرد که در آن نامه دلیل رد شدن درخواست نوشته شده است.

ریجکت شدن ویزای شینگن به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • افسر قانع نشده است که متقاضی به کشور خود باز خواهد گشت.
  • سوءسابقه متقاضی (تروریسم، مواد مخدر و…)
  • ارائه مدارک نامعتبر به سفارت
  • گذرنامه نامعتبر یا آسیب‌دیده
  • عدم تمکن مالی متقاضی برای پرداخت هزینه‌های اقامت در منطقه شینگن
  • بیمه‌نامه مسافرتی نامعتبر

راه‌های رفع ریجکتی ویزای شینگن

درصورتی‌که درخواست ویزای شینگن متقاضی ریجکت شد، متقاضی باید نواقص مدارک را رفع کرده و بعد از رفع دلایل ریجکتی، دوباره اقدام به درخواست برای ویزای شینگن کند. البته برای درخواست مجدد، متقاضی باید 6 ماه صبر کند و بعد از آن اقدام کند.

درصورتی‌که متقاضی مطمئن باشد که تمامی مدارک درست و بدون نقص بوده، می‌تواند یک نامه اعتراض‌آمیز به سفارت کشور موردنظر بنویسد و ارسال کند. نامه اعتراضی باید به‌درستی نوشته شده و دارای بخش‌های زیر باشد:

  • اطلاعات فردی: نام، نام خانوادگی، تاریخ و محل تولد، شماره پاسپورت، آدرس پستی و ایمیل باید در نامه درج شوند.
  • تاریخ ریجکت ویزای شینگن: در ابتدای نامه و بعد از نوشتن اطلاعات فردی، باید تاریخ ریجکت ویزا نوشته شود.
  • دلیل ریجکتی ویزای شینگن: در نامه ریجکتی سفارت، دلیل ریجکتی نوشته شده است. این دلیل باید دقیقاً در نامه اعتراضی نوشته شود.
  • توضیحات متقاضی در مورد اشتباه در ریجکت شدن ویزای شینگن: این بخش مهم‌ترین بخش نامه است و متقاضی باید دلایل، توضیحات و مدارک لازم را ارائه دهد تا ثابت کند که ریجکت ویزا اشتباه بوده و باید مجدداً درخواست ویزا بررسی شود.

بیشتر بخوانید: ویزای توریستی فرانسه

جمع‌بندی

ویزای شینگن یک ویزا برای سفر به 26 کشور زیبای اروپایی است. متقاضیان این ویزا می‌توانند در یک بازه ۶ماهه به مدت 90 روز در کشور یا کشورهای عضو شینگن اقامت داشته باشند. این ویزا به این افراد کمک خواهد کرد در بین این کشورها رفت‌وآمد کرده و از جاذبه‌های گردشگری این کشورها دیدن کنند.

برای دریافت ویزای شینگن، شرایط و مدارکی موردنیاز است که متقاضی باید قبل از هر چیز با مشخص‌کردن هدف خود از سفر، مدارک را آماده کرده و به سفارت تحویل دهد. یکی از مهم‌ترین شرایط لازم برای دریافت این ویزا، تمکن مالی متقاضی است.

افرادی می‌توانند این ویزا را دریافت کنند که تمکن مالی مناسبی داشته و توانایی پرداخت هزینه‌های خود در طول اقامت در منطقه شینگن را دارند. در

برای دریافت به‌روزترین اخبار و آخرین مقالات مهاجرتی، همراه مهاجر باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا