خبر هاکاناداکشور هامهاجرمهاجرت به کانادا؛ راه‌های مهاجرت به کانادا

اهداف مهاجرتی کانادا در 2021

اهداف مهاجرتی کانادا با تغییراتی وارد سال 2021 شدند. علیرغم همه چالش‌های ناشی از همه‌گیری کرونا، کشور کانادا قصد داشت 401 هزار مهاجر جدید را جذب کند که این میزان از سال 1867بالاترین رقم پذیرش مهاجران در کشور کانادا می باشد. دولت کانادا اخیرا در یک بیانیه مطبوعاتی تشریح کرد که اقداماتی را  در جهت بهبود پردازش درخواست های مهاجرتی انجام می دهد و همچنین اشاره کرد که  IRCCدر واقع از اهدف مهاجرتی کانادا برای پذیرش مهاجران فراتر رفته و در سال گذشته حدود 405 هزار مهاجر را جذب کرده است.

تبریک به اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC)

دستیابی به این هدف در یک محیط عملیاتی بسیار دشوار و قابل ستایش است. همه‌گیری همچنان چالش‌هایی را برای متقاضیان و اداره مهاجرت ایجاد کرد، اما IRCC موفق شد همه چالش ها را پشت سر گذاشته و رکوردی جدید از تبدیل اقامت موقت مهاجران به اقامت دائم، به دست آورد.IRCC به این دستاورد افتخار می کند، زیرا بیانیه مطبوعاتی خود را درست قبل از کریسمس 2022 جشن گرفت.

پیامدهای هدف 401 هزار مهاجر تازه وارد

IRCC تشخیص داده است که تصمیم برای پیگیری 401 هزار مهاجر تازه وارد در سال 2021 منجر به پیامدهای منفی نیز شده است. متأسفانه، اگر دولت کانادا در سال گذشته سیاست مهاجرتی پایدارتری را دنبال می کرد، می توانست از این پیامدها جلوگیری کند.

هدف از افزایش پذیرش مهاجران کانادا چه بود؟

اهداف مهاجرتی کانادا
مهاجرت به کانادا

هدف مهاجرت در درجه اول ارتقای جمعیت،  تامین نیروی کار و بهبود رشد اقتصادی و در عین حال تداوم اتحاد مجدد خانواده ها و کمک به پناهندگان بود. با توجه به اینکه حدود 60 درصد از مهاجران جدید در طبقه اقتصادی قرار می گیرند، می توان با اطمینان گفت که هدف اصلی مهاجرت کانادا ماهیت اقتصادی دارد. با این حال ، دولت کانادا در سال گذشته با در پیش گرفتن مسیر پذیرش ذکر شده، هدف خود را برای حمایت از اقتصاد از طریق مهاجرت تضعیف کرد و بر انتقال ویزای موقت مهاجران داخل کانادا به اقامت دائم تمرکز نمود.

قبل از همه‌گیری COVID-19، حدود 30 درصد از مقیمان دائمی طبقه اقتصادی جدید از داخل کانادا مهاجرت می‌کردند و70 درصد از خارج از کشور می‌آمدند. اما در سال گذشته، این وضعیت معکوس شد، زیرا 70 درصد از فرودهای کلاس اقتصادی جدید از داخل کانادا و 30 درصد از خارج از کانادا وارد شدند.

کاهش رشد جمعیت سالانه کانادا

اولین پیامد منفی این تصمیم کاهش جریان مهاجران جدید از خارج از کشور کانادا است که سبب ضعیف‌تر شدن جمعیت، نیروی کار و رشد اقتصادی میشود. کانادا  از سال 1915/1916 کمترین میزان رشد در جمعیت را داشته است.

قبل از همه‌گیری، جمعیت کانادا در سال بیش از یک درصد رشد می‌کرد که این میزان بالاترین نرخ رشد جمعیت در میان کشورهای بسیار توسعه‌یافته بود و نکته حائز اهمیت این است که حدود 80 درصد از رشد سالانه جمعیت به لطف مهاجرت مهاجران به کانادا بود.

آسیب به بازار کسب و کار کانادا

کاهش سهم مهاجران جدید طبقه اقتصادی از خارج از کشور در سال گذشته، به بازار کار نیز آسیب وارد کرده است. سالانه 80 درصد یا میزان بیشتری از کارگران جدید کانادا را، مهاجران تشکیل می دادند. در حال حاضر 1 میلیون شغل بدون نیرو در کانادا وجود دارد.

کاهش کیفیت استاندارد های IRCC

پیگیری هدف همچنین منجر به کاهش  کیفیت استانداردهای انتخاب IRCC شده است. هنگامی که اکسپرس اینتری در سال 2015 راه اندازی شد، سیستم جدید رتبه بندی جامع (CRS) روشی علمی برای انتخاب نامزدهایی بود که بهترین موقعیت را برای موفقیت در بازار کار داشتند.

قبل از همه‌گیری کرونا، یک نامزد برای دعوت به درخواست اقامت دائم به نمره CRS حدود 470 نیاز داشت. با این حال، سال گذشته، IRCC این امتیاز را به 75 کاهش داد، تا در این راستا بتواند تعداد بیشتری از نامزد ها را برای رسیدن به هدف 401 هزار پذیرش خود جذب نماید.

البته این بدان معنا نیست که کسانی که نمرات CRS کمتری دارند نمی توانند به کانادا کمک کنند. تاریخ نشان می‌دهد که مهاجران از همه پیشینه‌های اجتماعی-اقتصادی سهم بسیار مثبتی در بهبود شرایط اجتماعی-اقتصادی کانادا داشته اند.باید دید کسانی که اقامت دائم خود را از طریق اکسپرس اینتری با امتیاز CRS پایین تر به دست آورده اند در بازار کار چقدر خوب عمل خواهند کرد.

این احتمال وجود دارد که آنها خوب عمل کنند، اما تحقیقات IRCC و Statistics Canada نشان می دهد که نامزدهایی که سرمایه انسانی بالاتری دارند، در نهایت درآمد بالاتر و نتایج نهایی بازار کار بهتری خواهند داشت. اگر این تحلیل درست باشد، می توان اینگونه تصور کرد که، IRCC فرصت انتخاب نامزدهای مهاجرتی با پتانسیل بالاتر را در ازای شکستن رکورد پذیرش سالانه کانادا از دست خواهد داد.

بیشتر بخوانید: نیروهای مسلح کانادا از بین مهاجران استخدام می شوند!

تعویق در پردازش و بررسی پرونده ها

IRCC همچنین بر این باور است که تمرکز بر هدف ذکر شده، تعویق در پردازش پرونده ها را بدتر کرده است. این دپارتمان اکنون دارای 1.8 میلیون نفر پرسنل می باشد که  این تعداد در ژوئیه 2021 از 1.5 میلیون نفر به این تعداد جهت بررسی سریع تر پرونده ها، افزایش یافته است. این در حالی است که IRCC روی پردازش درخواست های داخل کانادا تمرکز بیشتری داشته و به برنامه های جدید بی توجه بوده است چرا که برنامه های جدید در راستا اهداف پذیرش 401 هزار مهاجر نبوده اند. همین امر چرخه ای معیوب را در بررسی پرونده ها ایجاد کرده است.

تعویق در بررسی پرونده ها همچنین باعث کندی ورود مهاجران طبقه اقتصادی از خارج خواهد شد و نیروی کار و رشد اقتصادی را بیشتر متوقف  می کند. علاوه بر این، روند پیوستن خانواده  ها و اسکان مجدد پناهندگان نیز با سرعت کمتری پیش خواهد رفت.

جهت تغییر در وضعیت موجود IRCC و وزیر مهاجرت شان فریزر در 31 ژانویه برای کنترل آسیب ها تصمیم به بازگشت به استاندارد های قبلی IRCC گرفتند. این اقدام یک گام مثبت است اما کارهای دیگری نیز وجود دارند که دولت می تواند جهت بازگشت سیستم مهاجرت به مسیر قبلی در این مدت انجام دهد.

 

منبع:

Canada’s decision to land over 400,000 immigrants in 2021 has come at a cost | Canada Immigration News (cicnews.com)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا