خبر ها

ویزای بشردوستانه چیست و چه قوانینی دارد؟

یکی از ویزاهایی که در برخی از کشورها برای کمک به پناهجویان و حمایت از آنها صادر می‌شود، ویزای بشردوستانه است. این ویزا برای حمایت بین‌المللی از افرادی است که در کشور خود امنیت کافی برای ادامه زندگی ندارند.

با ویزای بشردوستانه یا Humanitarian visa به پناهجو اجازه می‌دهد که تا زمان بررسی درخواست اقامت او، در کمپ‌ها یا اردوگاه‌های کشور مورد نظر بماند. این ویزا در کشورهای مختلفی مانند کانادا، آلمان، استرالیا و… صادر می‌شود و مردم کشورهای افغانستان، اوکراین یا سایر کشورهایی که درگیر جنگ و ناامنی هستند، بیشترین متقاضیان دریافت ویزای بشردوستانه هستند.

برای اینکه بیشتر با این نوع ویزا، شرایط و قوانین دریافت آن آشنا شوید، ادامه این مقاله می‌تواند برای شما مفید باشد.

ویزای بشردوستانه چیست؟

ویزای بشردوستانه یکی از ویزاهایی است که از طرف بعضی از کشورهای مطرح جهان برای افرادی که در کشور خود شرایط بسیار سخت و مشقت باری را تحمل می‌کنند، صادر می‌شود. با وجود اینکه شرایط هر کشور در صدور این ویزا با کشور دیگر متفاوت است؛ اما دلایل تمامی کشورهایی که این ویزا را ارائه می‌دهند، یکسان است.

از عمده دلایلی صدور ویزای بشردوستانه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1-    متقاضی از نظر سیاسی نمی‌تواند در کشور مبدا بماند و امنیت جانی ندارد.

2-    متقاضی در یک منطقه جنگ‌زده زندگی می‌کند.

3-    متقاضی در کشور خود به دلایل مختلف مورد آزار و اذیت قرار گرفته و امنیت جانی ندارد.

4-    متقاضی در کشوری زندگی می‌کند که به دلیل قوانین و تبعیضات مذهبی، جنسی، نژادی و… توانایی ادامه زندگی را ندارد.

بیشتر بخوانید: ویزای بشردوستانه کانادا برای افغان ها

ویزای بشردوستانه
پناهجویان افغانی

قوانین و مدارک لازم برای دریافت ویزای بشردوستانه

قوانین ویزای بشردوستانه در هر کشور با کشور دیگر متفاوت است. مثلا در کشورهایی مانند برزیل، فرانسه، ایتالیا و سوئیس، این ویزا به تعداد محدود و با صلاحدید دولت‌‌ها صادر می‌شود ولی تنها مختص افرادی نیست که نیاز به حمایت بین‌المللی دارند. در این کشورها برای صدور این ویزا یک قانون کلی وجود دارد و آن این است که متقاضی باید ثابت کند که در صورت بازگشت به کشور مبدا، با خطر روبرو خواهد شد.

در حالت کلی افرادی که متقاضی دریافت این نوع ویزا هستند، باید ثابت کنند که شهروند کشور مبدا هستند؛ یعنی باید پاسپورت و مدارک هویتی معتبری ارائه دهند که نشان می‌دهد شهروندی کشور مبدا را دارند. در مرحله بعد، متقاضی باید نشان دهد که در کشور مبدا زندگی پرخطری دارد.

روش کار نیز به این صورت است که متقاضی باید درخواست پناهندگی خود را به نهادهای بشردوستانه ارائه دهد و درصورتی که واجد شرایط لازم باشد، می‌تواند ویزای بشردوستانه کشور مقصد را دریافت کند. معمولا مدت زمان لازم برای بررسی پرونده‌های مربوط به ویزای بشردوستانه طولانی است و ممکن است بین 18 تا 48 ماه طول بکشد.

ویزای بشردوستانه
پناهندگی

چه کشورهایی ویزای بشردوستانه اعطا می‌کنند؟

کشورهای مختلفی ویزای بشردوستانه ارائه می‌دهند که از مهم‌ترین این کشورها می‌توان به کشورهای زیر اشاره کرد.

·   آلمان

یکی از کشورهایی که در سال‌های اخیر بیشترین متقاضی ویزای بشردوستانه را داشته، کشور آلمان است که بالاترین آمار صدور این نوع ویزا را دارد.

·   استرالیا

استرالیا یکی دیگر از کشورهای توسعه یافته دنیاست که صدور ویزای بشردوستانه را در برنامه کار خود قرار داده و در 5 شاخه مختلف این ویزا را تقسیم‌بندی کرده است.

1-    ویزای کلاس 200

ویزای بشردوستانه کلاس 200 استرالیا، مخصوص افرادی است که از داخل کشور مبدا برای دریافت این ویزا اقدام می‌کنند و یک ویزای بسیار سختگیرانه است که به آن REFUGEE نیز گفته می‌شود.

2-    ویزای کلاس 201

ویزای کلاس 201 استرالیا برای افرادی صادر می‌شود که در کشور خود از نظر اعتقادات شخصی، مذهبی و دینی مورد آزار و اذیت هستند.

3-    ویزای کلاس 202

یک نوع دیگر از ویزاهای بشردوستانه استرالیا، ویزای کلاس 202 است که مخصوص افراد بالای 18 سال ساکن استرالیا یا نیوزیلند است که با نقض آشکار حقوق بشر مواجه شده‌اند.

4-    ویزای کلاس 203

این نوع ویزای بشردوستانه استرالیا که ویزای نجات نیز نامیده می‌شود، برای متقاضیانی است که توسط UNHCR به استرالیا ارجاع داده شده‌اند. سرعت پردازش درخواست این ویزا نسبتا زیاد است و فرد متقاضی زودتر ویزا دریافت می‌کند.

5-    ویزای کلاس 204

ویزای بشردوستانه استرالیا در کلاس 204، یک ویزا برای زنانی است که در خارج از کشور خود بوده و زندگی سخت و پرمخاطره‌ای دارند.

بیشتر بخوانید: ویزای بشردوستانه استرالیا و شرایط آن

·   کانادا

ویزای بشردوستانه کانادا با نام H&C (humanitarian and compassionate) به افرادی ارائه می‌شود که دارای شرایط زیر باشند.

1-    فرد چند سال در کانادا زندگی کرده باشد یا یکی از اعضای خانواده و یا فامیل او در کانادا باشند. این فرد باید با ویزای توریستی وارد کانادا شده و برای این ویزا اقدام کند.

2-    افرادی که به زبان‌های انگلیسی یا فرانسوی تسلط داشته باشند، شانس بیشتری برای دریافت این نوع ویزای بشردوستانه دارند.

3-    برای دریافت این ویزا، افراد بزرگسال باید حدود 550 دلار و کودکان 150 دلار پرداخت کنند.

·   فرانسه

یکی از سخت‌ترین روش‌های مهاجرت به فرانسه، مهاجرت با ویزای بشردوستانه فرانسه است. تقریبا یک چهارم افرادی که درخواست ویزای بشردوستانه فرانسه می‌دهند، موفق به دریافت آن می‌شوند. این افراد تحت حفاظت OFPRA قرار می‌گیرند و می‌توانند یک مجوز اقامت 10 ساله دریافت کنند.

·   انگلیس

انگلیس دارای بدترین کمپ‌های پناهندگی است؛ اما طبق آمار حدود 33 درصد از درخواست‌های دریافت ویزای بشردوستانه ایرانیان از طرف دولت انگلیس پذیرفته می‌شود. اعتبار ویزای بشردوستانه انگلیس 6 ماه است و در صورتی که متقاضی بتواند 5 سال دیگر در کشور انگلیس اقامت داشته باشد و تمامی شرایط لازم را داشته باشد، می‌تواند اقامت دائم این کشور را دریافت کند.

·   آمریکا

دولت آمریکا به افرادی که دلایل اضطراری موجهی دارند، اجازه می‌دهد تا به صورت موقت وارد این کشور شوند. این افراد می‌توانند بعد از ورود به آمریکا برای دریافت وضعیت آزادی مشروط بشردوستانه اقدام کنند.

ویزای بشردوستانه
آوارگان افغانی

جمع‌بندی

ویزای بشردوستانه یکی از ویزاهایی است که متاسفانه در سال‌های اخیر به دلیل جنگ و مشکلات مختلفی که کشورهای افغانستان، سوریه، اوکراین و… داشته‌اند، متقاضیان زیادی نیز داشته است. این ویزا برای پناهجویانی صادر می‌شود که در کشور خود امنیت ندارند و مجبور به ترک وطن هستند.

گرچه کشورهایی که این ویزا را صادر می‌کنند، شرایط و قوانین مختلفی برای صدور این ویزا دارند؛ اما همه آنها به کسانی این ویزا را می‌دهند که فرد ثابت کند در صورت بازگشت به کشور خود، زندگی امنی نخواهد داشت.

برای اینکه بیشتر با این نوع ویزا و شرایط و قوانین آن در کشورهای مختلف آشنا شوید، سایر مقالات این بخش را نیز بخوانید؛ همچنین برای مشاهده آخرین اخبار و مقالات روز مهاجرتی با مهاجر همراه باشید.

 بیشتر بخوانید: پناهندگی چیست و به چه کسانی پناهجو گفته می‌شود؟

منبع
visa724visaland

سعیده احمدزاده

سعیده احمدزاده به شما کمک می‌کند تا بیشتر با مقوله مهاجرت به کشورهای مختلف جهان و روش‌های مهاجرتی آشنا شده و انتخاب بهتری برای آینده زندگی خود داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا