ویزای ورزشیسایر ویزاها

با ویزای ورزشی و شرایط دریافت آن آشنا شوید!

همان‌طور که می‌دانید، ما برای ورود و اقامت در اکثر کشورهای جهان نیاز به ویزای کشور مقصد داریم تا بتوانیم برای مدتی که در ویزا تعیین شده است، در کشور مقصد حضور داشته باشیم. معمولا برای اهداف مختلف، ویزاهای مختلفی نیز وجود دارد؛ یعنی هر کدام از ویزاها برای هدف خاصی و برای مدت زمان به خصوصی صادر می‌شوند.

یکی از ویزاها، ویزای ورزشی است. همان‌طور که از نامش پیداست این ویزا برای افرادی صادر می‌شود که با هدف انجام فعالیت‌های ورزشی به کشور مقصد سفر می‌کنند؛ اما برای دریافت این ویزا نیز متقاضی باید شرایط لازم را داشته باشد؛ بنابراین این ویزا برای هر کسی صادر نمی‌شود.

در ادامه این مقاله بیشتر درباره ویزای ورزشی و شرایط دریافت آن صحبت خواهیم کرد.

ویزای ورزشی چیست؟

ویزای ورزشی یک مجوز برای ورود و اقامت ورزشکارانی است که به دلیل ارتقای سطح ورزشی و حضور در مسابقات جهانی به کشور دیگری سفر می‌کنند. این ویزا یک نوع مهاجرت برای ورزشکاران و مربیان ورزشی محسوب می‌شود و هدف از آن پیشرفت متقاضی در رشته ورزشی است.

به طور کلی این ویزا برای افرادی که در عرصه‌های ورزشی فعالیت می‌کنند، صادر می‌شود. از جمله این افراد می‌توان، داوران، مسئولان ورزشی باسابقه، مربی‌های ورزشی مطرح، مدیربرنامه‌های ورزشی، قهرمانان داخلی و بین‌المللی، مدرسان ورزشی بین‌المللی و… را نام برد.

ویزای ورزشی
ویزای ورزشی

انواع ویزای ورزشی کدام‌اند؟

ویزای ورزشی 2 نوع است.

1- ویزای ورزشی دائمی

ویزای دائمی به ورزشکارانی داده می‌شود که در سطح بین‌المللی در رشته ورزشی خود یک پیروزی چشم‌گیر دارند؛ همچنین این افراد یا باید در دانشگاه معتبر ورزشی مدرک را کسب کرده باشند و یا به وسیله یک موسسه یا سازمان مطرح برای دریافت اقامت دائم تایید شده‌ باشند.

2- ویزای ورزشی موقت

ویزای موقت همان‌طور که از نامش پیداست، یک ویزا برای اقامت برای مدت معین است. این ویزا به افرادی داده می‌شود که برای انجام یک مسابقه ورزشی به کشور مقصد دعوت شده‌اند و یا متقاضی شخصا درخواست این ویزا را داده است تا با حضور در کشور مقصد توانایی‌های ورزشی خود را بالا ببرد. این ویزا می‌تواند تا 3 سال اعتبار داشته باشد.

روش‌های دریافت ویزای ورزشی

معمولا ورزشکاران به 3 روش می‌توانند ویزای ورزشی دریافت کنند.

1- دریافت اپلای ورزشی

این روش مخصوص ورزشکارانی است که در یک دانشگاه معتبر در رشته تربیت بدنی مشغول تحصیل هستند. این افراد می‌توانند برای ادامه تحصیل در رشته خود از یکی از دانشگاه‌های خارجی پذیرش تحصیلی بگیرند.

2- کارفرمای خارجی

ورزشکارانی که در کشور خود دارای سابقه کار ورزشی هستند، می‌توانند طبق توانایی‌های خود از یک کارفرمای خارجی درخواست کار کرده و از این طریق ویزا بگیرند.

3- لژیونرها

لژیونرها افرادی هستند که در کشور خود از باشگاه ورزشی جدا شده و از تیم‌های خارجی پیشنهادهای دعوت دریافت می‌کنند. این افراد طبق قراردادهایی که با تیم‌های خارجی می‌بندند، باید در طول قرارداد در خدمت تیم باشند؛ بنابراین نیاز به ویزای ورزشی و اقامت در کشور مقصد خواهند داشت.

4- پناهندگی ورزشی

برخی از ورزشکاران به دلایلی پناهندگی را انتخاب می‌کنند که این روش مهاجرت در هر صورت یک روش ناصحیح بوده و سختی‌ها و دشواری‌های زیادی دارد؛ بنابراین ما در این متن به این نوع مهاجرت ورزشی نمی‌پردازیم.

ویزای ورزشی

شرایط دریافت ویزای ورزشی

شرایط دریافت ویزای ورزشی به‌صورت کلی شامل موارد زیر می‌باشد.

  •       متقاضی نباید از نظر قانونی منعی برای ورود و حضور در کشور مقصد داشته باشد.
  •       حداقل امتیاز برای قبولی (سابقه کار ورزشی) برای دریافت این ویزا 35 است.
  •       متقاضی باید ثابت کند که هدف او از مهاجرت، خوداشتغالی و ادامه فعالیت ورزشی است و او می‌تواند با این کار حرفه ورزشی خود را ارتقا دهد.
  •       متقاضی باید ثابت کند که در کشور خود دارای درآمد کافی و واجد شرایط خوداشتغالی است.

شرایط خود اشتغالی ورزشکاران

برای اینکه متقاضی ثابت کند که خود اشتغال است، باید یکی از شرط‌های زیر را داشته باشد.

  •       باید سابقه فعالیت و اشتغال در یک رشته ورزشی را به مدت 2 الی 3 سال داشته باشد.
  •       فرد باید به مدت 2 سال سابقه حضور در فعالیت‌های ورزشی در سطح بین‌الملل را داشته باشد.
  •       فرد متقاضی باید دارای یک سال سابقه فعالیت ورزشی در داخل کشور و یک سال فعالیت ورزشی در سطح بین‌الملل باشد.

امتیازات لازم برای دریافت ویزای ورزشی کانادا

افرادی که متقاضی دریافت ویزای ورزشی هستند، باید امتیاز لازم را برای دریافت این ویزا داشته باشند. این امتیاز برای ویزای ورزشی کانادا حداقل 35 است که از 100 امتیاز در 5 حوزه زیر باید دریافت شود.

1- تحصیلات متقاضی 25 امتیاز

2- سابقه کار متقاضی 35 امتیاز

3- سن متقاضی 10 امتیاز

4- تسلط به زبان انگلیسی یا فرانسه 24 امتیاز

5- سازگاری 6 امتیاز

ویزای ورزشی

شرایط دریافت بورسیه ورزشی

بورسیه ورزشی به افرادی داده می‌شود که توانایی‌های ورزشی خاصی دارند و خواستار تحصیل در مدارس، دانشگاه‌ها و کالج‌های برتر دنیا هستند. این بورسیه یک نوع کمک هزینه است و در کشوری مانند آمریکا برای آموزش و تربیت ورزشکارانی در رشته فوتبال، بیسبال، شنا و بسکتبال به متقاضیان واجد شرایط داده می‌شود.

بیشتر بخوانید: ویزای مطبوعاتی چیست؟

ویزای شینگن ورزشی چیست؟

ویزای شینگن، مجوزی است برای حضور و اقامت به مدت 90 روز در کشورهای عضو شینگن، ورزشکارانی که قصد دارند برای انجام مسابقات ورزشی و… به یکی از کشورهای عضو شینگن سفر کنند، می‌توانند با دریافت این ویزا، به مدت 90 روز در 26 کشور اروپایی در رفت و آمد باشند.

البته این ویزا باید از نوع ویزای C باشد تا متقاضی بتوان علاوه بر فرودگاه هر کشور، امکان ورود به کشورها را نیز داشته باشد.

ویزای ورزشی آمریکا به چه صورت است؟

آمریکا یک ویزای P دارد که مخصوص ورزشکاران و هنرمندان موفق بین‌المللی است. ویزای P، خود شامل ویزای P1، P2 و P3 می‌شود. ورزشکارانی که ویزای P آمریکا را دریافت می‌کنند، می‌توانند برای اسپانسر خود در آمریکا کار کنند. طول ویزای P1 آمریکا 5 سال بوده و دارندگان این ویزا می‌توانند در این مدت به‌راحتی از آمریکا خارج شده و دوباره به آمریکا بازگردند.

دارنده این نوع ویزا می‌تواند همسر و فرزندان زیر 21 سال خود را به همراه داشته باشد. همسر و فرزندان این فرد ویزای P4 دریافت می‌کنند؛ اما اجازه کار در آمریکا را ندارند.

جمع‌بندی

ویزای ورزشی یک مجوز برای ورزشکاران است تا بتوانند وارد کشور مورد نظر شده و برای مدتی در این کشور با اهداف ورزشی اقامت داشته باشند. این اقامت می‌تواند به یک اقامت دائم تبدیل شده و یا به‌صورت موقت تنها برای انجام یک مسابقه ورزشی یا گذراندن یک دوره باشد.

متقاضیان دریافت این ویزا باید تمامی شرایط لازم را برای دریافت آن داشته باشند تا بتوانند به‌راحتی فعالیت‌های ورزشی خود را در کشور مقصد ادامه داده و توانایی‌های خود را ارتقا دهند.

ما در هلدینگ مهاجر، برای ارائه مشاوره و خدمات لازم به ورزشکاران برای دریافت ویزای ورزشی کشورهای مطرح دنیا، همواره در کنار آنها هستیم.

برای اطلاع از به‌روزترین اخبار و مقالات مهاجرتی دنیا، همراه مهاجر باشید.

بیشتر بخوانید: ویزای سیاسی

 

منبع
بیتوتهسبتا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا