خبر هاکار در کاناداکانادامهاجرت به کانادا؛ راه‌های مهاجرت به کاناداویزای کاری

از صفر تا صد مهاجرت پرستاران به کانادا

پرستاری یکی از مشاغلی است که کانادا با کمبود نیروی کار در آن مواجه است. به همین دلیل این کشور از مهاجرت پرستاران به شدت استقبال می‌کند. البته کمبود نیروی کار پرستار به بحران کرونا مربوط نمی‌شود و کانادا حتی قبل از شیوع ویروس کووید 19 نیز با کمبود پرستار مواجه بود.

طبق پیش‌بینی‌هایی که به عمل آمده بود، کانادا تا سال 2022 به 60000 پرستار نیاز داشت و این رقم تا 10 سال آینده دو برابر خواهد شد؛ بنابراین پرستاران شانس زیادی برای مهاجرت به کانادا و کار در این کشور دارند.

روش‌های مختلفی نیز برای مهاجرت پرستاران به کانادا وجود دارد تا به هر طریق بحران کمبود پرستار در این کشور حل شود. در ادامه در مورد این روش‌ها و شرایط مهاجرت پرستاران به کانادا در هر کدام از روش‌های مهاجرتی صحبت خواهیم کرد.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

اهمیت مهاجرت پرستاران به کانادا

مزایای مهاجرت از طریق پرستاری به کانادا

روش‌های مهاجرت پرستاران به کانادا

انواع پرستاران در کانادا

شرایط مهاجرت از طریق شغل پرستاری به کانادا

مراحل مهاجرت پرستاری به کانادا

مدارک مورد نیاز برای معادل‌سازی مدرک پرستاری در کانادا

مهاجرت به عنوان پرستار خانگی در کانادا

نکات مهم در مورد مهاجرت از طریق پرستاری به کانادا

اهمیت مهاجرت پرستاران به کانادا

برخی از سازمان‌های اقتصاد محور کانادا مانند World Economic Forum اعلام کرده‌اند که کانادا به شدت با کمبود پرستار مواجه است و انتظار می‌رود تا سال 2032، کانادا به 140 هزار پرستار نیاز داشته باشد.

نیاز به پرستار در سرتاسر کشور کانادا احساس می‌شود و افرادی که از طریق مهاجرت از طریق پرستاری و یا پرستاری کوآپ کانادا، در کانادا مشغول به کار می‌شوند، می‌توانند به‌عنوان coordinator، سوپروایزر، پرستار، پزشک بهداشت اولیه، پرستار دندانپزشک و یا کمک پرستار رسمی مشغول به کار شوند.

مهاجرت پرستاران به کانادا از یک طرف برای کشور کانادا مهم است؛ زیرا کمبود نیروی کار را جبران می‌کند و از طرفی برای پرستاران مهاجر موقعیت و درآمد عالی را رقم خواهد زد.

مزایای مهاجرت از طریق پرستاری به کانادا برای مهاجرین

برای افرادی که از طریق شغل پرستاری به کانادا مهاجرت می‌کنند، مزایای متعددی وجود دارد که از این مزایا عبارت‌اند از:

·       فرصت های شغلی خوب و درآمد مطلوب

افرادی که به عنوان پرستار به کانادا مهاجرت می‌کنند، موقعیت‌های شغلی خوب و درآمد مطلوبی خواهند داشت.

·   امنیت

کانادا یکی از امن‌ترین کشورهای دنیا است. در این کشور سطح فساد، جرم و جنایت بسیار پایین است و به همین دلیل یکی از بهترین کشورها برای زندگی خانوادگی یا مجردی است.

·       امکان تحصیل رایگان

فرزندان افرادی که به عنوان پرستار به کانادا مهاجرت می‌کنند، می‌توانند تا کلاس دوازدهم در یک سیستم تحصیلی که استانداردهای جهانی را دارد، به صورت رایگان تحصیل کنند.

·       آزادی فکری و دینی

در کشور کانادا، آزادی دینی در فرهنگ مردم القا شده و منشور حقوق بشر، آزادی کانادا و قانون حقوق بشر این کشور از آزادی دینی حمایت می‌کند.

·   مراقبت‌های بهداشتی رایگان

تمامی شهروندان کانادایی و افرادی که اقامت دائم این کشور را دارند و همه اعضا خانواده آنها، می‌توانند از خدمات مراقبت‌های بهداشتی رایگان بهره ببرند.

روش‌های مهاجرت پرستاران به کانادا

برای افرادی که متقاضی مهاجرت به کانادا از طریق شغل پرستاری هستند، 3 روش کلی وجود دارد که عبارت‌اند از:

·   سیستم اکسپرس انتری

یکی از روش‌های جذب نیروهای خارجی در کانادا که روشی بسیار سریع و راحت است، برنامه اکسپرس انتری است. این برنامه شامل برنامه‌های اسکیل ورکر کانادا (FSWP) و تجربه کار کانادایی (CEC) است که برای مهاجرت پرستاران مناسب هستند.

برنامه تجربه کار کانادایی (CEC) برای افرادی مناسب است که سابقه کار یا تحصیل در کانادا را داشته باشند. متقاضیان این برنامه باید 1 سال سابقه کار در گروه شغلی A، Bو یا NOC 0 داشته باشند. این سابقه باید در طی 3 سال گذشته باشد.

در برنامه اسکیل ورکر، متقاضی باید به مدت حداقل 1 سال به صورت مداوم در یکی از گروه‌های شغلی A,NOC 0 و B کانادا، سابقه کار داشته باشد. این سابقه کار می‌تواند از هر جایی باشد؛ اما باید طی 10 سال گذشته کسب شده باشد.

متقاضیان برنامه FSWP باید در هر 4 مهارت (خواندن، نوشتن، صحبت کردن و گوش دادن) زبان انگلیسی نمره CLB 7 و زبان فرانسه NCLC 7 را کسب کنند.

·   برنامه‌های استانی کانادا PNP

یکی دیگر از راه‌های مهاجرت پرستاران به کانادا، برنامه‌های استانی کانادا PNPها هستند. این برنامه‌ها از طریق مشارکت بین دولت‌های استانی و دولت فدرال اجرا می‌شود.

هر استان کانادا برنامه خاص خود را دارد و هر PNP منجر به اقامت دائم متقاضی نمی‌شود. در این برنامه‌ها متقاضی باید یک پیشنهاد شغلی را از استان دریافت کند. در برخی از مواقع این پیشنهاد شغلی تنها به پرستاران اختصاص دارد.

با توجه به نیاز شدید کانادا به پرستار، معمولا چندین استان بیش از یک برنامه برای پرستاران دارند؛ حتی ممکن است که یک استان برخی از برنامه‌های خود را با اکسپرس انتری هماهنگ کند که در این صورت امتیاز متقاضی افزایش یافته و اگر فرد انتخاب شود، در CRS، 600 امتیاز کسب می‌کند و این امتیاز دریافت دعوتنامه و اقامت او را تضمین خواهد کرد.

·   برنامه استانی کبک (اسکیل ورکر کبک)

یکی دیگر از روش‌های مهاجرت پرستاران به کانادا، شرکت در برنامه استانی کبک است. متقاضیان این روش مهاجرت باید امتیاز لازم (حداقل 50 امتیاز معیارهای مشخص شده برنامه کبک) را کسب کنند. معمولا در اسکیل ورکر کبک، متقاضی به حداقل نمره آیلتس نیازی ندارد؛ اما ممکن است که از متقاضی خواسته شود تا امتیاز خاصی داشته باشد.

مهاجرت پرستاران به کانادا
کووآپ و مهاجرت پرستاران

انواع پرستاران در کانادا

در کانادا با توجه به سطح تحصیلات پرستاران، 3 نوع اصلی پرستار وجود دارد که طبق جدول زیر تعریف می‌شوند.

 

انواع پرستاران در کانادا
نوع پرستار وظایف پرستار
پرستاران (RPN) یا پرستاران عملی ثبت شده Registered Practical Nurse

پرستاران (LPN) یا پرستاران عملی دارای مجوز Licensed Practical Nurse

این پرستار کسی است که دوره کالج را گذرانده است و برای انجام مراقبت‌های بهداشتی با سایر اعضای تیم همکاری می‌کند.
پرستاران ثبت شده (RN)

Registered Nurse

این پرستار مراحل معادل سازی و آزمون NCLEX را گذرانده و در زمینه عملکرد بالینی، تفکر انتقادی و استفاده از تحقیقات از دانش بسیاری برخوردار است.
پرستاران دستیار پزشک (NP)

Nurse Practitioner

این پرستار در سطح فوق لیسانس و تخصصی تحصیل کرده و می‌تواند مراقبت‌های بهداشتی و با کیفیتی را ارائه داده و بر روی آموزش، مشاوره و حمایت از درمان تمرکز کند.

 

از طرفی چند کد ناک NOC وجود دارد که ناک‌های مورد نیاز شغل پرستاری در کانادا هستند.

ناک‌های شغل پرستاری در کانادا
هماهنگ‌کننده‌ها و سرپرستاران بخش‌ها NOC 3011
پرستاران RN و پرستاران بخش‌های روانپزشک ثبت شده NOC 3012
پزشکان بهداشت اولیه NOC 3124
پرستاران LPN NOC 3233
دستیاران پرستار، همکاران وابسته به بخش‌های خدمات‌دهی به بیماران NOC 3413

 

شرایط مهاجرت از طریق شغل پرستاری به کانادا

افرادی که می‌خواهند از طریق شغل پرستاری به کانادا مهاجرت کنند، باید شرایط لازم را برای این کار داشته باشند. از جمله شرایط مهاجرت پرستاری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  •       متقاضی باید مدرک رسمی پرستاری را در ایران دریافت کرده و دوره طرح را گذرانده باشد.
  •       برای درخواست مهاجرت پرستاری، حداقل 2سال سابقه کار مورد نیاز است.
  •       داشتن مدرک زبان (آیلتس، TEF یا CELBAN) از مدارک ضروری برای این نوع مهاجرت هستند.
  •       برای مهاجرت پرستاری، باید اعتبار مدرک توسط یک سازمان معتبر (NNAS) مورد ارزیابی قرار گیرد.
  •       درخواست کار پرستاری باید به یک نهاد نظارتی پرستاری استانی یا ایالتی در کانادا اپلای شده و مراحل تایید صلاحیت مهاجرت پرستاری طی شوند.
  •       تقاضای پذیرش از دو روش انجمن پرستاری کانادا (CAN) یا CCPNR ثبت می‌شوند.
  •       برای پرستاران RN که قصد ورود به بازار کار را دارند، آزمون NCLEX گرفته می‌شود و برای پرستاران RPN/LPN، آزمون ثبت‌نام پرستاری کانادا (CRNE) یا آزمون کاربردی ثبت‌نام پرستاری (CPNRE) گرفته خواهد شد.

بیشتر بخوانید: شرایط مهاجرت پرستاران به کانادا در سال 2022

مراحل مهاجرت پرستاری به کانادا

متقاضیانی که قصد دارند از طریق پرستاری به کانادا مهاجرت کنند، باید مراحل زیر را پشت سر بگذارند.

1- انتخاب استان برای کار و زندگی

با توجه به اینکه هر استان کانادا برای مهاجرین برنامه‌های خاص خود را دارد، در مرحله اول باید استان و ایالت موردنظر انتخاب شود تا با توجه به برنامه‌های استانی اقدامات بعدی انجام شود.

2- دریافت مجوز کار به عنوان پرستار

این مرحله شامل معادل‌سازی مدرک در NNAS است که متقاضی باید درخواست خود را به ایالت مربوطه ارسال کرده و در آزمون‌های اولیه نظری و عملی شرکت کند و دوره کارآموزی را پشت سر بگذارد. بعد از این دوره فرد مجاز به شرکت در آزمون NCLEX خواهد بود تا بتواند مجوز RN بگیرد.

با توجه به اینکه متقاضی قصد مهاجرت به کدام استان کانادا را دارد، برای مشغول به کار شدن باید به نهاد نظارتی پرستاری استان مورد نظر مراجعه کرده و برای دریافت مجوز پرستاری RN اقدام کند.

3- آماده کردن اسناد و مدارک مورد نیاز

متقاضیان مهاجرت پرستاری باید مدارکی را به سازمان NNAS تحویل دهند که این مدارک شامل مدرک معتبر پرستاری، مدرک زبان، سابقه کار، ریزنمرات، پاسپورت معتبر، فرم درخواست مهاجرت می‌باشد.

بعد از ارائه این مدارک، فرآیند معادل سازی حدود 2 الی 3 ماه زمان خواهد بود که گاهی ممکن است تا یک سال نیز طول بکشد.

4- ارائه مدارک به سازمان مربوطه

بعد از معادل‌سازی مدارک، متقاضی باید مراحل مربوط به ایالت را طی کند که در این مرحله نیز باید مدارک خاصی ارائه شود.

مدارک مورد نیاز برای معادل‌سازی مدرک پرستاری در کانادا

پرستاران خارجی که در کشوری غیر از کانادا تحصیل کرده‌اند، برای اینکه موفق به دریافت مجوز کار در بیمارستان‌های کانادا شوند، باید مدرک پرستاری خود را از طریق سازمان NNAS معادل‌سازی کنند. برای این کار، متقاضی باید مدارک زیر را به NNAS ارائه دهد.

1- مدرک تحصیلی و ریزنمرات دروس

2- پاسپورت معتبر و تمامی مدارک هویتی

3- مدارک مربوط به سابقه و رزومه کاری

4- مدرک زبان آیلتس یا CELPIP

5- پرداخت هزینه

مهاجرت پرستاران به کانادا
کانادا به نیروی کار پرستار نیاز دارد.

مهاجرت به عنوان پرستار خانگی در کانادا

یکی از رده‌های شغلی که با پرستاری نیز ارتباط دارد، پرستار خانگی است. افرادی که در این زمینه دارای تجربه هستند، می‌توانند با ویزای کار به کانادا مهاجرت کنند. حتی خود پرستاران RN نیز در برخی از مواقع در این زمینه فعالیت می‌کنند.

برخلاف مهاجرت از طریق پرستاری، افرادی که متقاضی ویزای کار به عنوان پرستار خانگی هستند، می توانند از جاب آفر استفاده کنند.

نکات مهم در مورد مهاجرت از طریق پرستاری به کانادا

از نکات مهم که متقاضیان مهاجرت باید بدانند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1- مهاجرت پرستاران به کانادا بدون مدرک زبان امکان‌پذیر نیست.

2- برای مهاجرت از طریق پرستاری به کانادا محدودیت سنی وجود ندارد ولی افرادی که بین 20 تا 29 سال دارند، امتیاز بیشتری را دریافت خواهند کرد.

3- حقوق ماهیانه پرستاران در کانادا با توجه به مهارت پرستار و موقعیت شغلی او تعیین می‌شود.

4- در رشته پرستاری، گرفتن جاب آفر قبل از معادل‌سازی و گذراندن فرآیند مهاجرتی امکان‌پذیر نیست.

جمع‌بندی

مهاجرت به کانادا از طریق پرستاری یکی از روش‌های مهاجرت به این کشور است که به پرستاران این فرصت را می‌دهد تا در یک موقعیت شغلی مناسب در کشور کانادا مشغول به کار شوند. مهاجرت پرستاری برای کشور کانادا بسیار مهم بوده و روش‌‌های مختلفی را برای این نوع مهاجرت ایجاد کرده است.

متقاضیانی که تصمیم دارند به این طریق به کشور کانادا مهاجرت کنند، باید شرایط لازم را با توجه به استانی که تصمیم دارند در آن مشغول به کار شوند، داشته باشند. ما در هلدینگ مهاجر مشاوره‌ها و خدمات لازم را به متقاضیان مهاجرت پرستاری ارائه می‌دهیم تا بتوانند مسیر مهاجرت را به‌خوبی طی کنند.

برای اطلاع از آخرین اخبار و مقالات روز مهاجرت به کشورهای مختلف دنیا، با مهاجر همراه باشید.

بیشتر بخوانید: کووآپ کانادا 

منبع
توریسمپارسی کانادا

سعیده احمدزاده

سعیده احمدزاده به شما کمک می‌کند تا بیشتر با مقوله مهاجرت به کشورهای مختلف جهان و روش‌های مهاجرتی آشنا شده و انتخاب بهتری برای آینده زندگی خود داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا