روش هاکانادامهاجرت به کانادا؛ راه‌های مهاجرت به کاناداویزای خانوادگی

منظور از ویزای خانوادگی کانادا یا ویزای اسپانسرشیپ کانادا چیست؟

همان‌طور که می‌دانید، کشور کانادا یک کشور مهاجرپذیر است و هر ساله حدود 100 هزار مهاجر از طریق حمایت مالی خانواده به کانادا مهاجرت می‌کنند. اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا IRCC، هشتاد درصد از ویزاهای خانوادگی را برای مهاجرت همسران، شرکا و فرزندان اسپانسرها و 20 درصد باقی‌مانده را برای مهاجرت والدین و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های افراد حامی در نظر گرفته است.

با این حساب شهروندان کانادایی که توان مالی برای حمایت از خانواده خود را دارند، می‌توانند اعضای خانواده خود را با ویزای خانوادگی یا همان ویزای اسپانسرشیپ کانادا به نزد خود در کانادا ببرند. در ادامه این مطلب بیشتر به ویزای اسپانسرشیپ کانادا، شرایط اخذ و ویژگی‌های آن خواهیم پرداخت.

اسپانسرشیپ کانادا و اهمیت آن برای اتحاد خانواده

یکی از ارکان‌های مهم در سیستم مهاجرتی کانادا این است که اتحاد خانواده‌ها حفظ شود. از بعد از جنگ جهانی دوم، دولت کانادا به دنبال جذب مهاجرانی بود تا بتواند با اتکا بر آنها، اقتصاد خود را تقویت کند. از طرفی به دلایل بشردوستانه، دولت کانادا سعی در گرد هم آوردن خانواده‌ها در کنار هم داشته است.

مهاجرت از طریق ویزای اسپانسرشیپ کانادا دومین دسته‌بندی بزرگ این کشور در جذب مهاجر است. بعد از شیوع ویروس کووید 19، کانادا برای بهبود شرایط اقتصادی خود قصد دارد که هر سال بیشتر از 400 هزار مهاجر جدید را پذیرش کند که بیش از 100 هزار مهاجر در دسته مهاجرت از طریق ویزای خانوادگی قرار می‌گیرند.

IRCC (اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا)، برنام حمایت از خانواده را ایجاد و مدیریت می‌کند. این اداره موظف است که معیارهای این برنامه را ایجاد کرده  و درخواست‌های ویزای خانوادگی را بررسی و پذیرش کند؛ همچنین ارائه ویزاهای اقامت دائم و موقت توسط این اداره انجام می‌شود.

ویزای خانوادگی کانادا دو ویژگی مهم دارد که عبارت‌اند از:

1- عضو یا اعضای خانواده فرد حامی می‌توانند به کانادا مهاجرت کرده و اقامت دائم PR بگیرند.

2- فرد حامی متعهد می‌شود که نیازهای اولیه خانواده را تامین کرده و از آنها حمایت مالی کند.

برای اخذ ویزای اسپانسرشیپ کانادا، اسپانسر چه شرایطی باید داشته باشد؟

کسی که می‌خواهد یک یا چند عضو خانواده خود را در کانادا حمایت مالی کند، باید شرایط لازم را برای این کار داشته باشد. این شرایط عبارت‌اند از:

1- فرد باید بالای 18 سال داشته باشد.

2- شهروند کانادا باشد یا اینکه اقامت دائم این کشور را داشته باشد.

3- قادر به حمایت مالی از شخص مورد نظر به مدت چندین سال را داشته باشد.

4- فرد حامی می‌تواند همسر، شریک زندگی، فرزندان وابسته، پدر، مادر، پدربزرگ و مادربزرگ خود را حمایت مالی کند.

نکته:

در موارد استثنایی ممکن است که فرد حامی بتواند خواهر، برادر، عمو و… را حمایت مالی کند. این در شرایطی امکان‌پذیر است که فرد حامی هیچ عضو خانواده مستقیمی نداشته باشد و به‌طور قانونی این افراد را به‌عنوان فرزندخوانده پذیرفته و طبق تعریف فرزندخواندگی این افراد را تحت تکفل خود قرار دهد.

در ویزای اسپانسرشیپ کانادا، اسپانسر چه تعهدی باید بدهد؟

برای این ویزا، از اسپانسر خواسته می‌شود که یک تعهد را امضا کند. در این تعهد، فرد حامی باید مسئولیت قانونی در قبال عضو یا اعضای خانواده که قرار است از آنها حمایت مالی ‌کند را بپذیرد؛ همچنین در صورتی که عضو خانواده به کمک اجتماعی دولتی نیاز داشته باشد، حامی باید این پول را بازپرداخت کند.

این تعهد براساس مدت تعیین شده برای هر عضو خانواده که تحت حمایت قرار گرفته است، اعتبار دارد و حتی در صورت تغییر شرایط (طلاق از همسر، مشکلات مالی و…) این تعهد لغو نمی‌شود. مدت این تعهد به عضو خانواده بستگی دارد و در مورد کودکان سن آنها نیز در مدت زمان تعهد تاثیرگذار است.

مدت زمان تعهد حمایت مالی از عضو یا اعضای خانواده برای ویزای اسپانسرشیپ
حمایت شونده مدت زمان تعهد اسپانسر برای حمایت مالی
همسر، شریک زندگی یا شریک جنسی 3 سال
فرزندان وابسته 10 سال یا تا 25 سالگی؛ هر کدام که زودتر برسد.
فرزندان وابسته بالای 22 سال 3 سال
والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ 20 سال
سایر روابط 10 سال

 

شرایط حمایت از خانواده در استان کبک، کمی متفاوت است و اسپانسر در کبک، برای تعهد حمایت مالی از عضو یا اعضای خانواده باید به‌صورت زیر عمل کند.

مدت زمان تعهد حمایت مالی از عضو یا اعضای خانواده برای ویزای اسپانسرشیپ در کبک
حمایت شونده مدت زمان تعهد اسپانسر برای حمایت مالی
همسر، شریک زندگی یا شریک جنسی 3 سال
فرزندان وابسته زیر 16 سال حداقل 10 سال یا تا 18 سالگی؛ هر کدام زودتر برسد.
فرزندان وابسته 16 ساله یا بزرگتر حداقل 3 سال یا تا 25 سالگی؛ هر کدام زودتر برسد.
سایر روابط 10 سال

 

مراحل دریافت ویزای اسپانسرشیپ کانادا

برای صدور ویزای خانوادگی کانادا، فرد اسپانسر باید مراحل زیر را به دقت طی کند.

1- فرد حامی باید اطمینان داشته باشد که معیارهای لازم برای اسپانسر شدن را دارد.

2- بررسی شود که عضو یا اعضای خانواده که قرار است تحت حمایت مالی قرار بگیرند، تمامی معیارهای لازم را دارند.

3- فرد حامی باید به اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC)، مراجعه کرده و درخواست خود را بدهد. در صورتی‌که این فرد مقیم کبک است، باید به اداره مهاجرت کبک ( MIFI) درخواست خود را بدهد. این درخواست شامل درخواست حمایت مالی خود اسپانسر و وضعیت اقامت دائم PR خود و اعضای خانواده یا بستگان او می‌باشد. بعد از بررسی درخواست، در صورت تایید،

4- پرداخت هزینه برای درخواست حمایت مالی

5- ارسال درخواست به آدرس درست (درخواست تایید شده از وب‌سایت‌های ادارات مورد نظر قابل دانلود خواهد بود. )

شرایط حمایت مالی از همسر یا شریک زندگی برای ویزای اسپانسرشیپ کانادا

افرادی که شهروند کانادا هستند یا اقامت دائم این کشور را دارند، برای حمایت مالی از همسر یا شریک زندگی خود باید شرایط زیر را داشته باشند.

  •       در مورد همسر، فرد باید به‌صورت قانونی با شخص مورد نظر ازدواج کرده باشد.
  •       ممکن است که فرد با شریک زندگی ازدواج نکرده باشد؛ اما باید ثابت کند که در یکسال گذشته با هم زندگی کرده و روابط زناشویی داشته اند.
  •       ممکن است که فرد با شریک زناشویی ازدواج نکرده باشد یا در یک رابطه قانونی (نامزدی) باشد و این فرد در خارج از کانادا زندگی کند. در هر حال فرد باید واقعی بودن رابطه خود را ثابت کند.

حمایت مالی یا اسپانسرشیپ همسر در کانادا به دو حالت انجام می‌شود.

  •   حالت اول:

همسر یا شریک زندگی در کانادا حضور داشته باشد که در این‌صورت تا زمان رسیدگی به درخواست حمایت مالی، فرد حمایت‌شونده می‌تواند در کانادا حضور داشته باشد. این شخص می‌تواند درخواستی برای مجوز کار آزاد دهد و تا زمانی که اقامت دائم او در حال بررسی است، برای هر کارفرمایی در کانادا کار کند. این امکان برای همسران یا شرکاء زندگی وجود دارد که اول با درخواست اقامت موقت TRV به کانادا سفر کنند.

  •       حالت دوم:

درخواست از خارج از کشور که از طریق سفارت یا کنسولگری انجام می‌شود. در این حالت شخص حمایت شونده در خارج از کانادا اقامت داشته و از همان کشور محل اقامت منتظر اقامت دائم خود می‌ماند.

هزینه اسپانسرشیپ همسر در کانادا نیز طبق جدول زیر محاسبه می‌شود.

هزینه برحسب دلار کانادا
هزینه اسپانسرشیپ 75 دلار
هزینه بررسی درخواست متقاضی اصلی 475 دلار
حق الزحمه اقامت دائم 500 دلار
بیومتریک 85 دلار
جمع هزینه‌ها 1135 دلار

 

در صورتی که فرد حمایت شونده (همسر یا شریک زندگی) دارای فرزندان تحت تکفل است، به ازای هر فرزند 150 دلار کانادا به این مبلغ اضافه می‌شود؛ همچنین در صورتی که اسپانسر در زمان صدور اقامت دائم در کبک اقامت داشته باشد یا قصد اقامت در این استان را داشته باشد، هزینه اضافی 289 دلار کانادا خواهد بود.

شرایط حمایت مالی از فرزندان وابسته در ویزای خانوادگی یا اسپانسرشیپ کانادا

افراد واجد شرایط می‌توانند از فرزندان تحت تکفل خود (فرزندان واقعی یا فرزند خوانده‌ها) حمایت مالی کنند تا این فرزندان بتوانند اقامت دائم کانادا را بگیرند. فرزندان برای اینکه بتوانند حمایت مالی دریافت کنند، باید شرایط زیر را داشته باشند.

1- فرزندان مجرد که در رابطه‌ای عادی نیستند و کمتر از 22 سال سن دارند.

2- فرزندان بالای 22 سال تنها در صورتی می‌توانند تحت حمایت قرار بگیرند که شرایط جسمی یا روحی مناسب برای تامین هزینه‌های خود را نداشته باشند.

3- والدین نیز باید رابطه خود را با فرزندی که حمایت می‌کنند، با گواهی تولد یا فرزندخواندگی ثابت کنند.

4- درخواست حامی و حمایت شونده باید توسط اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا IRCC تایید شود.

ویزای اسپانسرشیپ کانادا
پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها در کانادا

شرایط حمایت مالی از والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ در ویزای اسپانسرشیپ کانادا

افرادی که تصمیم دارند تا از والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ خود حمایت مالی کنند، با دو برنامه روبرو هستند. یکی برنامه PGP و دیگری برنامه سوپر ویزا است که به شهروندان کانادایی و افرادی که اقامت دائم این کشور را دارند، این امکان را می‌دهد که والدین و پدربزرگ و مادربزرگ خود را به کانادا بیاورند.

شرایط لازم برای حمایت از والدین به این صورت است که افرادی که تمایل دارند تا اسپانسر والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ خود شوند، باید علاوه بر شرایط عمومی، حداقل درآمد ضروری (MNI) موردنیاز برای هر عضو خانواده را برآورده کنند؛ همچنین این افراد باید اخطارهای ارزیابی صادر شده توسط آژانس درآمد کانادا را به‌عنوان مدرک ارائه دهند.

این افراد باید یک تعهدنامه دهند که نیازهای اساسی والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ را تا 20 سال برعهده خواهند گرفت. افرادی که در کبک زندگی می‌کنند، باید یک قرارداد دیگر نیز امضا کنند. در این قرارداد همسر حامی نیز می‌تواند به او دربرآورده کردن هزینه‌ها کمک کند.

البته همسر در زمان امضای این قرارداد نباید اسپانسر فرد دیگری باشد؛ همچنین باید حداقل یک سال از رابطه زناشویی و زندگی مشترک سپری شده باشد.

برنامه سوپر ویزا Super Visa چیست؟

برنامه سوپر ویزا کانادا به والدین و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها اجازه می‌دهد تا با ویزای مولتی، چند بار به کانادا سفر کرده و اقامت بلندمدت داشته باشند که مجموعا این سفرها در طول 10 سال اتفاق بیفتد.

برنامه سوپر ویزا همواره باز بوده و امکان اعمال همزمان با PGP وجود دارد. شرایط استفاده از برنامه سوپر ویزا به این صورت است که:

1- فرد حامی باید شهروند کانادا باشد یا اینکه اقامت دائم کانادا را داشته باشد.

2- فرد حامی دعوتنامه‌ای برای والدین و پدربزرگ یا مادربزرگ خود ارسال کند.

3- پدر، مادر یا پدربزرگ و مادربزرگ باید دارای بیمه درمانی باشند.

4- حامی باید ثابت کند که حداقل درآمد لازم را برای حمایت مالی از حمایت شونده را داشته باشد.

جمع‌بندی

یکی از ویزاهای مهاجرتی کانادا، ویزای خانوادگی یا ویزای اسپانسرشیپ کانادا است. در این ویزا یک فرد که شهروند کانادا است یا اقامت دائم کانادا را دارد، می‌تواند با حمایت مالی اعضای خانواده خود، آنها را به نزد خود در کانادا ببرد و این افراد نیز اقامت دائم PR کانادا را دریافت کنند.

دریافت ویزای خانوادگی یا ویزای اسپانسرشیپ کانادا شرایط خاص خود را دارد و برای همسر، شریک زندگی، فرزندان واقعی یا فرزندخوانده‌ها، والدین و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها صادر می‌شود.

این ویزا یکی از ویزاهای بسیار مهم برای اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا است و دولت کانادا توجه ویژه‌ای بر این ویزا دارد. ما نیز در هلدینگ مهاجر سعی داریم تا با قوانین روز مهاجرت کانادا، اعضای خانواده را در کانادا گرد هم آوریم.

برای دریافت به‌روزترین اخبار و مقالات مهاجرتی سراسر جهان، همراه مهاجر باشید.

بیشتر بخوانید: سوپر ویزا به پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها اجازه می‌دهد تا مدت زیادی در کاناد بمانند. 

https://www.canadavisa.com/canadian-family-sponsorship-visa.html

 

منبع
canada.visa

سعیده احمدزاده

سعیده احمدزاده به شما کمک می‌کند تا بیشتر با مقوله مهاجرت به کشورهای مختلف جهان و روش‌های مهاجرتی آشنا شده و انتخاب بهتری برای آینده زندگی خود داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا