کانادامهاجرت به کانادا؛ راه‌های مهاجرت به کانادا

در مورد امتیاز اعتباری کانادا (credit score) چه می‌دانید؟

یکی از مواردی که در کانادا برای دریافت وام و یا استفاده از خدمات بسیار مهم است، توانایی مالی شما است. برخی از کشورهای دنیا مانند کانادا برای اینکه شهروندانشان بتوانند از امکانات مالی خوبی بهره‌مند شوند، شرطی را برای آنها در نظر گرفته‌اند و آن این است که شهروندان باید امتیاز اعتباری خوبی داشته باشند.

امتیاز اعتباری نشان‌گر عملکرد مالی خوب است که همه مهاجران به کانادا باید قبل از مهاجرت با انواع کارت‌های اعتباری و مزایای آنها آشنا شوند تا بتوانند بهترین استفاده را از این کارت‌ها ببرند. در ادامه درباره امتیاز اعتباری کانادا Credit Score بیشتر صحبت خواهیم کرد.

امتیاز اعتباری کانادا یا credit score کانادا چیست؟

یکی از مواردی که قبل از مهاجرت به کانادا باید مورد توجه قرار بگیرد، این است که در کانادا موسسه‌های مالی، شرکت‌های خصوصی، صاحبخانه‌ها و…عملکرد مالی شما را مورد بررسی قرار داده و بعد از آن تصمیم می‌گیرند که به شما اعتماد کنند یا نه؛ اما آنها چگونه عملکرد مالی را بررسی می‌کنند؟

معیار سنجش عملکرد مالی شما یک کارت است که در واقع همان امتیاز اعتباری کانادا یا credit score کانادا است. امتیاز اعتباری کانادا یک عدد 3 رقمی است و براساس اطلاعات بانکی، سازمان‌های ملی Equifax و TransUnion این کد را برای شما ایجاد می‌کنند؛ همچنین یک گزارش اعتبار credit  report نیز برای شما ایجاد می‌شود.

دسته‌بندی امتیاز اعتباری کانادا به چه صورت است؟

همان‌طور که گفته شد، امتیاز اعتباری یک کد 3 رقمی است. این کد بین 300 تا 900 خواهد بود و هر چقدر که امتیاز کمتر باشد، احتمال دریافت کارت اعتباری یا وام کمتر خواهد شد. در صورتی که بتوانید با امتیاز کم، وام دریافت کنید، شرایط سخت‌تری خواهید داشت و باید نرخ بهره بالاتری را پرداخت کنید.

در صورتی که امتیاز شما بالاتر باشد، به‌راحتی وام دریافت می‌کنید و نرخ بهره وام نیز پایین‌تر خواهد بود؛ همچنین با امتیاز اعتباری بالا در اجاره آپارتمان، پیدا کردن شغل، دریافت بیمه و… شرایط بسیار بهتری خواهید داشت و حتی در دیدن برنامه‌های تلویزیونی، خدمات آب و برق و گاز و… نیز طرح‌های مناسب‌تری دریافت خواهید کرد.

در حالت کلی دسته‌بندی امتیاز اعتباری کانادا یا credit score کانادا به صورت زیر است.

امتیاز اعتباری عالی بین 800 تا 900

افرادی که بدهی‌های خود را به‌موقع پرداخت می‌کنند و به ندرت تاخیری در پرداخت آنها وجود داشته است، امتیازی بین 800 تا 900 را دریافت می‌کنند. در صورتی که این افراد درخواست وام یا کارت اعتباری داشته باشند، درخواستشان بسیار سریع‌ تایید می‌شود؛ همچنین بانک‌ها و سایر موسسات مالی وام با نرخ بهره پایین را به این افراد پیشنهاد می‌دهند؛ همچنین میزان وام پیشنهادی به این افراد بالا خواهد بود.

در حال حاضر متوسط امتیاز اعتباری کانادا عدد 749 است و این به این معنی است که نصف جمعیت کانادا امتیاز اعتباری عالی یا بسیار خوب دارند.

امتیاز اعتباری خیلی خوب بین 740 تا 799

این امتیاز نشان‌دهنده این است که متقاضی وام فردی مسئولیت‌پذیر است. کسانی که این امتیاز را دارند معمولا صلاحیت دریافت اکثر کارت‌های سطح بالا را دارند. کارت‌هایی مانند cashback cards یا rewards cards ها به این افراد داده می‌شود تا در زمان خرید درصدی از مبلغ به حساب آنها بازگردانده شود.

امتیاز اعتباری متوسط بین 670 تا 739

کسانی که چندین بار در پرداخت بدهی‌های خود به بیش از یک بانک تاخیر داشته‌اند، امتیاز متوسطی دریافت می‌کنند. این افراد در صورت درخواست وام، وام با نرخ بهره بالا به آنها پیشنهاد می‌شود. البته این افراد شرایط دریافت برخی از کارت‌های اعتباری را بدون نیاز به وثیقه خواهند داشت.

امتیاز اعتباری زیر متوسط بین 580 تا 669  

افرادی که امتیاز زیر متوسط دارند، در صورت درخواست وام، نرخ بهره بیشتری را باید پرداخت کنند و این وام برای آنها هزینه بالایی خواهد داشت. به این افراد کارت‌های اعتباری خاص ارائه نمی‌شود.

امتیاز اعتباری ضعیف بین 300 تا 579

افرادی که این امتیاز را دارند، ممکن است که ورشکسته شده باشند و اطلاعات مربوط به ورشکستگی حداقل تا 7 سال در گزارش اعتباری آنها باقی خواهد ماند. در صورتی که فردی این امتیاز را داشته باشد نمی‌تواند کارت اعتباری یا وام استانداردی دریافت کند.

این افراد می‌توانند از طریق پرداخت بدهی‌های کارت اعتباری secured credit card خود امتیاز اعتباری را افزایش دهند.

امتیاز اعتباری کانادا
نمایی از شهر زیبایی ونکوور

گزارش اعتباری کانادا یا credit report چیست؟

گزارش اعتباری یا credit report اطلاعات جامعی از سوابق مالی است. در این گزارش اطلاعات مهمی مانند آدرس، شماره بیمه، سوابق پرداختی به موسسات اعتبار دهنده، سوابق ورشکستگی یا محکومیت‌های مالی، فهرست وام‌دهندگان یا سازمان‌هایی که مجاز به بررسی اعتبار هستند و هر گونه اطلاعات بانکی دیگر درج شده است.

کانادایی‌ها این امکان را دارند که هر سال یک گزارش اعتباری را به‌صورت رایگان از سازمان‌های Consumer Disclosure دریافت کنند.

راه‌های افزایش امتیاز کردیت اسکور کانادا

امتیاز اعتباری کانادا
امتیاز اعتباری

برای اینکه بتوانید امتیاز اعتباری یا کردیت اسکور خود را افزایش دهید، باید به نکات زیر توجه داشته باشید.

1-   پرداخت به‌موقع صورت‌حساب‌ها

برای افزایش امتیاز اعتباری، باید قبض‌ها و صورت‌حساب‌ها را به‌موقع پرداخت کنید.

2-   استفاده درست از credit card

باید از کردیت کارت استفاده معقولانه داشته باشید.

3-   پرداخت حداقل بدهی

اگر شرایط پرداخت بدهی‌های خود را ندارید، می‌توانید با روش Minimum Payment بخشی از بدهی‌ها را پرداخت کنید تا از بدحسابی دوری کنید.

4-   خودداری از خرج اضافه

اگر بیشتر از اعتبار کردیت کارت خود خرج کنید، این مسئله نشان‌دهنده ضعف شما در مدیریت مالی است و این مسئله بر امتیاز اعتباری شما تاثیر منفی خواهد گذاشت.

5-   چک کردن مداوم کردیت کارت

در فاصله‌های زمانی منظم کردیت کارت خود را چک کنید. بدین ترتیب متوجه بدهی‌های جامانده خواهید شد و همچنین از بروز سوء استفاده در کارت اعتباری جلوگیری خواهید کرد.

چه کسانی اجازه دارند که امتیاز اعتباری یا کردیت اسکور شما را چک کنند؟

امتیاز اعتباری یا کردیت اسکور از طرف سازمان‌ها و اشخاص حقیقی و حقوقی بسیاری قابل مشاهده و چک کردن است. این نهادها عبارت‌اند از:

·   بانک‌ها

بانک‌ها این اجازه را دارند که قبل از افتتاح حساب و ارائه وام (به ویژه وام مسکن) کردیت اسکور شما را بررسی کنند.

·   وام‌دهندگان یا طلبکاران Creditors

طلبکاران هم جزو افرادی هستند که امکان دسترسی به کردیت اسکور یا امتیاز اعتباری شما را دارند.

·   ارائه‌دهندگان وام دانشجویی

در برخی از موارد امتیاز کردیت اسکور برای دریافت وام دانشجویی یا student loan تاثیر خواهد داشت.

·   شرکت‌های خدماتی

در برخی از شرکت‌های خدماتی برای ارائه امتیازهای آب، برق و تلفن، از امتیاز اعتباری استفاده می‌شود.

·   شرکت‌های بیمه

در برخی از استان‌های کانادا امتیاز اعتباری شهروندان برای شرکت‌های بیمه بسیار مهم است؛ زیرا آنها تصور می‌کنند که افراد با اعتبار ضعیف ممکن است که مطالبات بیشتری داشته باشند.

·   صاحب‌خانه‌ها

صاحب‌خانه‌ها برای بررسی توانایی پرداخت اجاره به موقع مستاجر، این اجازه را دارند که کردیت اسکور را بررسی کنند.

·   سازمان‌های دولتی و هر نهاد دیگری با حکم دادگاه

برخی از سازمان‌های دولتی در مواقع خاص اجازه این را دارند تا کردیت اسکور را چک کنند.

جمع‌بندی

امتیاز اعتباری کانادا Credit score کانادا یک معیار برای سنجش عملکرد مالی شما در کانادا است. در صورتی که بخواهید درخواست وام دهید و یا آپارتمانی اجاره کنید، باید امتیاز اعتباری قابل قبولی داشته باشید.

در واقع امتیاز اعتباری کانادا خوش‌حسابی یا بد حسابی شما را به طلبکار فعلی یا طلبکار آینده شما نشان خواهد داد و بدین ترتیب شما می‌توانید با توجه به عملکرد خود از خدمات بهره ببرید.

برای اطلاع از آخرین و به روزترین اخبار مهاجرتی به سراسر دنیا با مهاجر همراه شوید.

 

بیشتر بخوانید: اکسپرس انتری کانادا و آخرین اقدامات آن

 

 

منبع
نقشه

سعیده احمدزاده

سعیده احمدزاده به شما کمک می‌کند تا بیشتر با مقوله مهاجرت به کشورهای مختلف جهان و روش‌های مهاجرتی آشنا شده و انتخاب بهتری برای آینده زندگی خود داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا