خبر هاتحصیل در سایر کشور ها

مزایا و معایب مهاجرت تحصیلی

بسیاری از دانشجویان در کشورهای مختلف دنیا ترجیح می‌دهند که تحصیلات خود را در یکی از دانشگاه‌های برتر دنیا با امکانات و سیستم آموزشی قوی ادامه دهند؛ بنابراین یکی از دغدغه‌های آنها، مهاجرت تحصیلی به کشور مورد نظر و تحصیل در دانشگاه و رشته دلخواهشان است.

مهاجرت تحصیلی یکی از انواع مهاجرت است و سختی‌های خاص خود را دارد؛ گرچه مزایای زیادی نیز دارد؛ بنابراین دانشجویانی که این روش مهاجرتی را انتخاب می‌کنند، باید با تمامی مزایا و معایب آن نیز آشنا باشند تا بتوانند با آگاهی کافی به سوی اهداف خود بروند.

ما در این مقاله تصمیم داریم تا مزایا و معایب مهاجرت تحصیلی را به شما بیان کنیم؛ پس این مقاله را حتما بخوانید.

چرا مهاجرت تحصیلی؟

یکی از موضوعاتی که بیشتر دانش‌آموزان و دانشجویان به آن فکر می‌کنند، مهاجرت تحصیلی به یکی از کشورهای پیشرفته دنیاست تا بتوانند در دانشگاه‌هایی که سیستم آموزشی بسیار قوی داشته و از اساتید برجسته بهره می‌برند، استفاده کنند؛ همچنین ممکن است رشته مورد علاقه دانشجو در کشور مبدا وجود نداشته باشد و یا اینکه پذیرش در آن مشمول شرایط سختی باشد.

از دیگر مواردی که باعث م

ی‌شود که دانشجویان به تحصیل در خارج از کشور فکر کنند، ایجاد فرصت‌های شغلی در کشورهای مختلف دنیاست. همه به دنبال یک آینده موفق و درخشان هستند و مهاجرت تحصیلی باعث می‌شود که فرد از مرزها و محدودیت‌ها گذشته و در دنیای وسیع‌تری به ساختن آینده خود فکر کند.

با این حال مهاجرت سخت است و مزایا و معایب متعددی دارد که به آن خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید: تحصیل در آمریکا 

مهاجرت تحصیلی
تحصیل در خارج از کشور

مزایای مهاجرت تحصیلی

تحصیل در خارج از کشور برای دانشجویان مزایای متعددی دارد که از مهم‌ترین این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

·       استفاده از امکانات بهتر، سیستم آموزشی قوی‌تر و اساتید مجرب

یکی از مزایای مهاجرت تحصیلی، پذیرش در دانشگاه‌هایی است که سیستم آموزشی قوی داشته و امکانات و تجهیزات بسیار خوبی دارند؛ همچنین دانشجو می‌تواند از دانش اساتید برجسته بهره‌مند شده و با دانشگاه‌های دیگر دنیا نیز ارتباط داشته باشد.

در واقع بسیاری از دانشگاه‌های خارجی به دانشجویان مستعد و کوشا کمک می‌کنند تا سطح دانش و سواد خود را بالا برده و با انجام تحقیقات و پژوهش‌های کاربردی مفید، سطح دانش و توانایی‌های خود را بالا ببرند.

·       امکان تحصیل رایگان و یا استفاده از بورسیه‌های تحصیلی

مورد بعدی این است که دانشجویان بین‌المللی با مهاجرت تحصیلی به برخی از کشورها و پذیرش در برخی از دانشگاه‌ها (دانشگاه‌های آلمان یا ایتالیا) امکان تحصیل رایگان را خواهند داشت. از طرفی در دانشگاه‌های مختلف دنیا، بورسیه‌ها و فاندهایی به دانشجویان بین‌المللی اعطا می‌شود.

برخی از این بورسیه‌ها مختص به دانشجویان ممتاز هستند و در صورتی که فرد بتواند شایستگی‌های خود را ثابت کند، می‌تواند تحصیلی رایگان را تجربه کند؛ اما برخی دیگر نیز با توجه به شرایط خاص به دانشجویان اعطا می‌شوند؛ بنابراین امکان پایین آوردن هزینه‌های تحصیل و زندگی در خارج از کشور وجود دارد و این امتیاز بزرگی است.

بیشتر بخوانید: تحصیل در آلمان 

·       امکان دریافت اقامت دائم کشور مقصد

یکی دیگر از موضوعاتی که از مزایای تحصیل در خارج از کشور به شمار می‌آید، امکان دریافت اقامت دائم کشور مقصد است. گرچه ویزای تحصیلی یک ویزای غیر مهاجرتی است و دانشجو بعد از پایان تحصیلات باید به کشور مبدا برگردد؛ اما بسیاری از کشورها به فارغ‌التحصیلان، فرصت پیدا کردن شغل را می‌دهند.

در صورتی که فرد بتواند در مدت زمان داده شده شغل خوبی برای خود پیدا کند، می‌تواند ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تبدیل کرده و همچنان در کشور مقصد بماند. تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری، باعث خواهد شد که فرد به دریافت اقامت دائم نزدیک‌تر شده و در صورت داشتن شرایط لازم، اقامت دائم را به دست آورد.

·       امکان یادگیری زبان جدید، آشنایی با فرهنگ و رسوم مختلف

بسیاری از دانشجویان بین‌المللی با مهاجرت به کشورهایی که انگلیسی زبان نیستند، بالطبع با زبان آن کشور آشنا خواهند شد که این خود یک چالش بسیار جذاب و شیرین است. از طرفی هر کشوری فرهنگ و آداب و رسوم خود را دارد.

مهاجرت تحصیلی باعث می‌شود که دانشجو با فرهنگ‌های جدید و آداب و رسوم کشور جدید آشنا شود که این نیز برای بسیاری از افراد جذاب خواهد بود.

·       استقلال بیشتر و افزایش اعتماد به نفس

مورد بعدی که می‌تواند از مزایای مهاجرت تحصیلی محسوب شود، حس استقلال است. گرچه شاید زندگی بدون حضور خانواده و دوستان سخت باشد؛ اما حس استقلالی که فرد به دست می‌آورد، اعتماد به نفس او را افزایش داده و باعث می‌شود که با ترس‌های خود مواجه شده و مهارت‌ها و توانایی‌های بیشتری برای مقابله با چالش‌ها پیدا کند.

در واقع این فرد استقلال مالی، شخصیتی و همچنین اعتماد به نفس بالایی خواهد داشت که از مهم‌ترین مزایای مهاجرت تحصیلی است.

·       موقعیت شغلی خوب

افرادی که در دانشگاه‌های خوب و معتبر دنیا تحصیل کرده و فارغ‌التحصیل شده‌اند، مدرک و رزومه تحصیلی بسیار خوبی خواهند داشت که این مدرک در همه جای دنیا معتبر بوده و می‌تواند منجر به یک آینده شغلی بسیار خوب و روشن شود.

افرادی که با این مدرک به کشور خود برمی‌گردند نیز شرایط کاری بسیار خوبی خواهند داشت.

مهاجرت تحصیلی
مهاجرت تحصیلی

معایب مهاجرت تحصیلی

با همه مزایایی که تحصیل در خارج از کشور دارد، سختی‌ها و معایب آن را نباید نادیده گرفت. مهاجرت در هر روشی سخت است و پروسه طولانی و خسته‌کننده‌ای دارد. از مهم‌ترین معایب و سختی‌های مهاجرت تحصیلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

·       بالا بودن هزینه‌ها

یکی از مهم‌ترین معایب تحصیل در خارج از کشور، بالا بودن هزینه‌های تحصیل (شهریه، بیمه دانشجویی، خوابگاه، هزینه‌های زندگی و…) است که در کشورهایی مانند آمریکا این هزینه‌ها زیاد است و تا دانشجو نتواند بورسیه دریافت کند یا شغل همزمان با تحصیل داشته باشد، مجبور به پرداخت همه این هزینه‌ها خواهد بود.

·       احساس تنهایی

مورد بعدی احساس تنهایی و غربت است که معمولا هر کسی با ورود به یک کشور ناشناخته ممکن است که این احساس را داشته باشد. به ویژه افرادی که در برقراری ارتباط با دیگران مشکل دارند، بیشتر احساس تنهایی و غربت خواهند کرد و این موضوع می‌تواند یک موضوع آزاردهنده باشد.

·       نژادپرستی در برخی کشورها

از دیگر مشکلاتی که ممکن است دانشجویان بین‌المللی بعد از مهاجرت با آن روبرو شوند، نژادپرستی و نگاه‌های آزاردهنده به آنها است. این موضوع شاید برای برخی از افراد بسیار ناراحت‌کننده باشد و به دلیل تعصبات و علایقی که دارند، شرایط بسیار سختی را متحمل شوند.

موارد دیگری نیز مانند سخت بودن دوره‌های آموزشی، سخت بودن یادگیری زبان کشور مقصد یا عدم تطابق با فرهنگ و قوانین موجود می‌تواند از معایب مهاجرت تحصیلی باشد.

بیشتر بخوانید: بورسیه تحصیلی کانادا

مهاجرت تحصیلی
تحصیل با بهترین امکانات

جمع‌بندی

یکی از اهدافی که بسیاری از دانش‌آموزان و دانشجویان دارند، مهاجرت تحصیلی است تا بتوانند در یکی از کشورهای پیشرفته دنیا، رشته مورد علاقه خود را با بهترین امکانات و زیر نظر بهترین اساتید بگذرانند و با یک مدرک معتبر و سطح دانش بالا، یک آینده شغلی بسیار خوب را برای خود رقم برنند.

البته این روش مهاجرت نیز در کنار مزایای زیادی که دارد، معایب و سختی‌هایی نیز خواهد داشت که ما در این مقاله سعی کردیم تا مهم‌ترین آنها را به شما معرفی کنیم. در صورتی که به فکر مهاجرت تحصیلی و دریافت پذیرش از دانشگاه‌های آمریکا یا کانادا را دارید، این فرم را تکمیل کنید تا با دریافت خبرنامه یا مشاوره رایگان، بیشتر با پروسه مهاجرت آشنا شوید؛ همچنین برای مشاهده آخرین اخبار و مقالات روز مهاجرتی به سراسر دنیا با مهاجر همراه باشید. 

بیشتر بخوانید: آشنایی با مزایای تحصیل در آلمان

منبع
letsgoniiranscholarship

سعیده احمدزاده

سعیده احمدزاده به شما کمک می‌کند تا بیشتر با مقوله مهاجرت به کشورهای مختلف جهان و روش‌های مهاجرتی آشنا شده و انتخاب بهتری برای آینده زندگی خود داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا