خبر هاویزای کاری

بهترین کشور برای مهاجرت پرستاران 

یکی از مشاغلی که در بسیاری از کشورها با کمبود نیروی کار مواجه است، شغل پرستاری است. براساس آمار سازمان جهانی بهداشت (WHO)، در حدود ۷۷ درصد از کشورهای مطرح و توسعه یافته دنیا با کمبود نیروی پرستاری مواجه هستند و همین باعث شده است که مهاجرت پرستاران به ویژه بعد از شیوع بیماری کرونا روند افزایشی داشته باشد. 

با اینکه این کشورها جزو کشورهای توسعه یافته هستند، باز هم بسیاری از پرستاران به دنبال انتخاب بهترین کشور هستند تا بتوانند یک مهاجرت موفق را تجربه کنند. با این حال هر کشور برای پذیرش پرستاران شرایطی دارد و به همین دلیل بهترین کشور برای مهاجرت پرستاران با توجه به شرایط پذیرش متفاوت خواهد بود. 

برای اینکه بیشتر با مهاجرت پرستاران و شرایط مهاجرت آنها در کشورهای مختلف آشنا شوید، ادامه این مطلب می‌تواند برای شما مفید باشد. 

شرایط مهاجرت پرستاران به کشورهای مختلف 

مهاجرت پرستاران به هر کشوری شرایط خاص خود را دارد و در برخی از موارد برخی از کشورها شرایط آسان‌تری دارند. از مهم‌ترین شرایط می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. 

۱- دانش زبان کشور مقصد

 در برخی از کشورها فرد باید قبل از مهاجرت زبان آن کشور را بیاموزد و مدرک رسمی داشته باشد، اما در برخی دیگر از کشورها به متقاضی این امکان داده می‌شود که در کشور مقصد دوره زبان را بگذراند. 

۲- معادل‌سازی مدرک تحصیلی 

با این حال پرستارانی که قصد مهاجرت دارند باید مدرک خود را معادل‌سازی کنند تا مدرک تحصیلی آنها مورد تایید سازمان مربوطه قرار بگیرد. روند معادل‌سازی مدارک نیز در برخی از کشورها قبل از اقامت فرد صورت می‌گیرد و در برخی از کشورها متقاضی می‌تواند بعد از ورود به کشور مقصد، برای معادل‌سازی مدرک خود اقدام کند. 

معادل‌سازی مدرک پرستاری نیز دارای چندین مرحله است که تقریبا در تمامی کشورها این مراحل یکسان بوده و عبارت‌اند از: 

۱- یادگیری زبان کشور مقصد و دریافت مدرک زبان 

۲- شرکت در آزمون‌هایی که در برخی از کشورها برای سنجش و ارزیابی صلاحیت علمی پرستاران برگزار می‌شوند. 

۳- شرکت در دوره‌های کارآموزی در کشور مقصد 

۳- شرط سنی پرستاران  

مورد بعدی شرط سنی پرستاران است که در کشورهای مختلف متفاوت بوده و معمولا مهارت‌ها و تجربیات فرد بیشتر از سن اهمیت دارد. با این حال شرط پذیرش پرستاران در بیشتر کشورهای دنیا تا ۵۰ سالگی است و بهترین سن بین ۲۵ تا ۴۰ سالگی است. 

نکته: 

پرستاران ایرانی که قصد مهاجرت دارند، باید مدرک دانشگاهی خود را از یکی از دانشگاه‌هایی که زیر نظر وزارت علوم هستند، دریافت کرده و دوره طرح یا دوره معاف از طرح خود را نیز گذرانده باشند تا بتوانند مدارک خود را از دانشگاه دریافت کرده و برای مهاجرت اقدام کنند. 

مهاجرت پرستاران
مهاجرت پرستاران

معیارهای انتخاب بهترین کشور برای مهاجرت پرستاران 

همان‌طور که قبلا نیز به آن اشاره شد، انتخاب بهترین کشور برای مهاجرت پرستاران با توجه به فاکتورهای مختلفی تعیین می‌شود که از مهم‌ترین فاکتورها و معیارها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. 

۱- شرایط سنی که در برخی از کشورها برای پذیرش پرستاران اهمیت دارد. 

۲- شرایط تاهل پرستاران (در برخی از کشورها همراهان متقاضی نمی‌توانند به صورت همزمان وارد کشور مقصد شوند.)

۳- وضعیت تحصیلی و دانشگاه محل تحصیل متقاضی 

۴- سطح زبان متقاضی (دانش زبان انگلیسی یا زبان کشور مقصد)

۵- هزینه‌های زندگی در کشور مقصد 

۶- شرایط شغلی در کشور مقصد 

۷- درآمد پرستاران 

۸- سابقه کاری پرستاران 

لیست بهترین کشورها برای مهاجرت پرستاران 

از بهترین کشورها برای مهاجرت پرستاران می‌توان به کشورهای زیر اشاره کرد. 

  • آمریکا 

درآمد پرستاران در کشور آمریکا بیش از ۷۵۰۰۰ دلار در سال است و پرستاران در این کشور بیشترین درآمد را دارند. 

  • کانادا 

کانادا نیز یکی از محبوب‌ترین کشورها برای مهاجرت پرستاران است و پرستاران برای کار در کانادا می‌توانند از طریق پروسه‌های اسکیل ورکر که در دو مرحله انجام می‌شود، وارد بازار کار کانادا شوند. 

  • استرالیا

یکی دیگر از کشورهای محبوب برای پرستاران کشور استرالیا است که البته شرایط پذیرش پرستاران در ایالات مختلف این کشور متفاوت است. 

  • آلمان 

کشور آلمان به دلیل نیاز شدید به پرستار، به متقاضی این امکان را می‌دهد تا بعد از ورود به آلمان مدرک خود را معادل‌سازی کند. 

  • دانمارک 

دانمارک از جمله کشورهایی است که به متقاضی اجازه ورود برای معادل‌سازی مدرک را می‌دهد. این کشور از استانداردهای بالای زندگی برخوردار بوده و درآمد افراد در این کشور بالا است. 

  • سوئد

کشور سوئد به شدت به نیروی کار پرستار نیاز داشته و به متقاضیان اجازه می‌دهد که بعد از تایید مدارک تا یک سال سطح زبان سوئدی خود را به سطح C1 برسانند. 

  • کشورهای حوزه خلیج فارس

کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به دلیل نزدیکی به ایران، نیاز به نیروی کار پرستار و درآمد بالا از بهترین کشورها برای مهاجرت پرستاران هستند. 

مهاجرت پرستاران
بهترین کشور برای کار پرستاران

شرایط مهاجرت پرستاران به کانادا 

یکی از بهترین کشورها برای مهاجرت کاری پرستاران، کشور کانادا است. این کشور از رفاه اجتماعی بالایی برخوردار بوده و به دلیل اینکه زبان انگلیسی یکی از زبان‌های رسمی مردم کانادا است، بسیاری از پرستاران کانادا را برای مهاجرت انتخاب می‌کنند. 

پرستارانی که قصد مهاجرت کاری به کانادا را دارند، باید قبلا مدرک خود را معادل‌سازی کنند. یکی از راه‌های ورود این افراد به کانادا، ویزای اسکیل ورکر (Skill worker) است که مبنای این روش، امتیازبندی است. این امتیازها نیز شامل موارد مختلفی می‌شود که عبارت‌اند از: 

۱- سن متقاضی 

۲- تحصیلات متقاضی

۳- سابقه کار و سنوات کاری متقاضی

۴- شرایط همسر متقاضی

۵- انطباق‌پذیری فرد با کانادا 

۶- نمره زبان متقاضی 

و…

پرستاران در کشور کانادا در چند دسته قرار می‌گیرند که با توجه به کیفیت و کمیت تحصیلات آنها و دانشگاه یا کالج محل تحصیل آنها این دسته‌بندی تعیین می‌شود. سطوح دسته‌بندی پرستاران در کانادا عبارت است از: 

۱- پرستاران IPN

۲- پرستاران RPN (مدت زمان تحصیل این پرستاران ۲ سال بوده که بیشتر دروس آنها در کالج و در زمینه مراقبت‌های بالینی از بیماران است.)

۳- پرستاران RN (این پرستاران به مدت ۴ سال در دانشگاه تحصیل کرده‌اند و پرستاران علمی هستند)

۴- پرستاران LPN (پرستارانی که به مدت ۲ تا ۳ سال تحصیل کرده‌اند و پرستاران عملی هستند که به طور عمده وظیفه مراقبت از بیمار را دارند.)

پرستارانی که قصد دارند برای کار به کانادا مهاجرت کنند، باید در آزمون RN شرکت کنند تا بتوانند به عنوان پرستار علمی در کانادا مشغول به کار شوند.

روش دیگر برای مهاجرت پرستاران به کانادا، مهاجرت تحصیلی یا کووآپ کانادا است. در حالت کلی پرستارانی که برای کار به کانادا مهاجرت می‌کنند، باید با نکاتی که در جدول زیر درج شده است، آشنا باشند. 

 

نکات مهم در راستای مهاجرت پرستاران به کانادا 
مدارک تحصیلی پذیرفته شده  پرستاران ثبت‌شده (registered nurse) که دارای مدرک کاردانی یا کارشناسی پرستاری هستند. 

پرستاران عملی (practical nursing) دارای مجوز

مدارک مورد نیاز برای مهاجرت پرستاران به کانادا  مدارک هویتی 

مدرک زبان آیلتس 

سوابق تحصیلی یا ریزنمرات 

فرم تکمیل شده آموزش پرستاری 

میانگین حقوق سالانه پرستاران در کانادا ۶۵ هزار دلار در سال 
تجربه کاری مورد نیاز  حداقل ۲ تا ۵ سال
شرط سنی برای مهاجرت پرستاران به کانادا

بیشتر بخوانید: از صفر تا صد مهاجرت پرستاران به کانادا 

مهاجرت پرستاران
مهاجرت پرستاران

شرایط مهاجرت پرستاران به استرالیا 

یکی دیگر از کشورهای محبوب برای مهاجرت پرستاران، کشور استرالیا است که متقاضیان بعد از معادل‌سازی مدرک می‌توانند برای مهاجرت به این کشور اقدام کرده و در استرالیا مشغول به کار شوند. برای مهاجرت پرستاران به استرالیا چندین ساب کلاس ویزا وجود دارد که عبارت‌اند از: 

  • ساب کلاس ویزای 407

این ساب کلاس یک ویزای موقت و برای آموزش پرستاری در استرالیا است. 

  • ساب کلاس ویزای 489

این ویزا یک ویزای موقت برای نیروی کار ماهر منطقه‌ای است. 

  • ساب کلاس ویزای 485

این ویزا برای تحصیلات تکمیلی به پرستاران اعطا می‌شود. 

  • ساب کلاس ویزای 457

این ساب کلاس نیز یک ویزای موقت است که برای جذب نیروی کار ماهر صادر می‌شود. 

  • ساب کلاس ویزای 189 

این ویزا نیز یکی دیگر از ویزاهای استرالیا است که ویزایی برای جذب نیروی کار ماهر بوده و ویزایی دائم و مستقل است. اکثر پرستاران برای مهاجرت به استرالیا از این ویزا استفاده می‌کنند. 

  • ساب کلاس ویزای 190 

ویزای ۱۹۰ استرالیا یک ویزای مهارتی است. 

  • ساب کلاس ویزای 186

از دیگر ویزاهای استرالیا، ویزای ساب کلاس ۱۸۶ است که به ویزای ساپورتر نیز معروف است. این ویزا، ویزای پیشنهاد شغلی کارفرما است و باید کارفرما پیشنهاد شغلی را به اداره مهاجرت ارائه دهد. 

 

نکات مهم در راستای مهاجرت پرستاران به کشور استرالیا 
مدرک تحصیلی پذیرفته شده  حداقل مدرک مورد نیاز برای مهاجرت پرستاران به استرالیا، مدرک لیسانس در رشته‌های پرستاری، پرستار سالمند، بهداشت کودک و خانواده، مراقبت‌های ویژه و اورژانس، بهداشت و… است. 
مدارک مورد نیاز برای مهاجرت پرستاران به استرالیا  مدارک هویتی، گواهی عدم سوء پیشینه، مدرک زبان آیلتس آکادمیک با نمره ۶.۵ یا ۷، نامه AHPRA (آژانس تنظیم مقررات پزشکان استرالیا)
میانگین حقوق سالانه پرستاران در استرالیا بین ۷۵ تا ۱۲۰ هزار دلار
تجربه کاری مورد نیاز حداقل ۳ سال سابقه کار
شرط سنی ۴۴ سال 

بیشتر بخوانید: انواع ویزای کار استرالیا 

مهاجرت پرستاران
نیاز کشورهای توسعه یافته به نیروی کار پرستار

شرایط مهاجرت پرستاران به آمریکا 

آمریکا از کشورهایی است که با کمبود پرستار مواجه است و به دلیل قوانین ایالتی، جذب پرستاران خارجی و پرستارانی که در سیستم تحصیلی آمریکا تحصیل نکرده‌اند، سخت و دشوار است و پرستاران تنها با برخی از ویزاهای آمریکا می‌توانند به این کشور مهاجرت کنند. 

در واقع ویزای H1-B تنها ویزایی است که پرستاران می‌توانند با آن به آمریکا مهاجرت کنند. البته پرستارانی که این ویزا را دریافت می‌کنند، باید از سازمان CGFNS برای مدارک پرستاری خود تاییدیه بگیرند. 

سازمان CGFNS یک سازمان مستقل و بی‌طرف است که به متخصصانی که در خارج از آمریکا تحصیل کرده‌اند، کمک می‌کند تا مدارک تحصیلی و حرفه‌ای خود را برای زندگی و کار در آمریکا ارزیابی کنند. 

بیشتر بخوانید: از صفر تا صد لاتاری ویزای h1-b آمریکا 

شرایط مهاجرت پرستاران به آلمان 

یکی از بهترین کشورها برای مهاجرت پرستاران، کشور آلمان است. مدارک پرستارانی که آلمان را برای کار و زندگی انتخاب می‌کنند، باید در آلمان تایید شود. البته این افراد باید اول مدرک زبان آلمانی b1 یا b2 ارائه داده و بعد در دوره‌های کارورزی در آلمان شرکت کنند. این دوره‌ها معمولا دوره‌هایی ۶ ماهه هستند. 

در صورتی که فرد سطح زبان آلمانی پایین‌تری داشته باشد، باید بعد از ورود به آلمان در کلاس‌های زبان شرکت کرده و سطح زبان خود را تقویت کند. 

 

نکات مهم در راستای مهاجرت پرستاران به آلمان 
مدرک تحصیلی پذیرفته شده  مدرک دانشگاهی پرستاری
مدارک مورد نیاز برای مهاجرت پرستاران به آلمان مهارت زبان حداقل سطح B1، عدم سوء پیشینه، ریزنمرات، گواهی پزشکی، CV دقیق و به‌روز شده، مدارک هویتی
میانگین حقوق سالانه پرستاران در آلمان  ۳۴ هزار دلار 
تجربه کاری  حداقل ۲ سال 
شرط سنی 

 

شرایط مهاجرت پرستاران به دانمارک 

یکی از بهترین کشورها برای مهاجرت پرستاران، کشور دانمارک است که دارای استانداردهای بالای زندگی و سیستم رفاهی بسیار قوی است که باعث شده تا دانمارک کشوری شاد و ایده‌آل برای زندگی باشد. 

این کشور یکی از بهترین کشورها برای مهاجرت پرستاران ایرانی است. نکته مهم این است که پرستاران برای مهاجرت به دانمارک باید توانایی مالی برای تامین هزینه‌های زندگی خود و خانواده حداقل برای ۶ ماه اول اقامت داشته باشند. 

 

نکات مهم در راستای مهاجرت پرستاران به دانمارک 
مدرک تحصیلی پذیرفته شده مدرک دانشگاهی کارشناسی یا بالاتر
مدارک مورد نیاز برای مهاجرت پرستاران به دانمارک مدارک مربوط به تمکن مالی به مدت حداقل ۶ ماه، ترجمه مدارک تحصیلی و ریزنمرات متقاضی به زبان دانمارکی، آلمانی،انگلیسی، نروژی یا سوئدی
میانگین حقوق سالانه پرستاران در دانمارک ۷۰ هزار دلار
تجربه کاری برای مهاجرت پرستاران  حداقل ۱ سال
شرط سنی ۷۵ سال 

شرایط مهاجرت پرستاران به عمان 

یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس که از بهترین گزینه‌ها برای مهاجرت پرستاران، کشور عمان است که در کنار رشد سریع جمعیت و گسترش خدمات مراقبت‌های بهداشتی به نیروی کار پرستار نیاز دارد. وزارت بهداشت این کشور سعی دارد تا کمبود نیروی کار را با پذیرش پرستاران خارجی، تاسیس و تامین مالی موسسات آموزشی و ارائه آموزش رایگان به علاقه‌مندان شغل پرستاری جبران کند. 

شرایط و نکات مهم برای مهاجرت پرستاران به عمان را می توانید در جدول زیر مشاهده کنید. 

 

نکات مهم در راستای مهاجرت پرستاران به عمان 
مدارک تحصیلی پذیرفته شده  حداقل مدرک دیپلم و لیسانس
مدارک مورد نیاز برای مهاجرت پرستاران به عمان کپی مدارک هویتی، آزمون‌های صدور مجوز، کپی مدارک تحصیلی، کپی پاسپورت و ۲ قطعه عکس
میانگین حقوق سالانه پرستاران در عمان ۴۴ هزار دلار
تجربه کاری مورد نیاز  حداقل ۳ سال 
شرط سنی برای مهاجرت پرستاران به عمان ۶۰ سال 
مهاجرت پرستاران
کار پرستاری

مقایسه کشورهای مختلف برای مهاجرت پرستاران 

در جدول زیر می‌توانید شرایط مهاجرت پرستاران را به برخی از کشورهای دنیا مشاهده کنید. با توجه به این جدول می‌توانید بهترین کشور را با توجه به شرایط و معیارهای خود انتخاب کنید. 

 

کشورها  درآمد میانگین سالانه شرط سنی سابقه کاری
کانادا ۶۵۰۰۰ دلار ۲ تا ۵ سال
استرالیا بین ۷۵۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰۰ دلار ۴۵ سال  ۳ سال
آلمان ۳۴۰۰۰ دلار ۶۵ سال ۲ سال
امارات  ۱۷۰۰۰ دلار ۲ سال
دانمارک ۷۰۰۰۰ دلار ۷۵ سال ۱ سال
عمان ۴۴۰۰۰ دلار ۶۰ سال ۳ سال
قطر ۵۰۰۰۰ دلار ۶۰ سال ۳ سال

 

جمع‌بندی

یکی از رایج‌ترین مهاجرت‌ها به ویژه در سال‌های اخیر، مهاجرت پرستاران است. کشورهای زیادی در دنیا با کمبود نیروی کار پرستار مواجه هستند ولی شرایط پذیرش هر کشور با کشور دیگر متفاوت است، بنابراین متقاضیان با توجه به شرایط خود و قوانین کشورهایی که به پرستار نیاز دارند، باید بهترین را انتخاب کنند. 

ما در این مقاله سعی کردیم تا مطرح‌ترین کشورهای جهان را که با کمبود پرستار مواجه هستند، به شما معرفی کنیم. در صورتی که تمایل دارید درباره مهاجرت پرستاران بیشتر بدانید، سایر مقالات این بخش را نیز بخوانید، همچنین برای مشاهده آخرین اخبار و مقالات روز مهاجرتی به سراسر دنیا با مهاجر همره باشید. 

بیشتر بخوانید: بهترین روش مهاجرت پزشکان 

منبع
malekpourmieradvisa.parsicanadaadabvisa

سعیده احمدزاده

سعیده احمدزاده به شما کمک می‌کند تا بیشتر با مقوله مهاجرت به کشورهای مختلف جهان و روش‌های مهاجرتی آشنا شده و انتخاب بهتری برای آینده زندگی خود داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا