ویزای تحصیلیآمریکاتحصیل در آمریکامهاجرت به آمریکا؛ آسان‌ترین و سریع‌ترین راه مهاجرت به آمریکا

آشنایی با انواع ویزای تحصیلی آمریکا

همان‌طور که می‌دانید، ویزای تحصیلی یک مجوز است که متقاضی می‌تواند با داشتن این مجوز در کشور مقصد بماند و دوره تحصیلی خود را به پایان برساند. این ویزا به معنی اقامت دائم نیست و تنها برای بازه زمانی مشخصی برای متقاضی صادر می‌شود.

کشور آمریکا به دلیل داشتن دانشگاه‌های معتبر و سطح آموزشی در کیفیت بالا، همواره یکی از مقاصد دانشجویان بوده است. آمریکا برای دانشجویان بین‌المللی چند نوع ویزای تحصیلی صادر می‌کند و هر کدام از این ویزاها کاربرد ویژه‌ای دارند.

در ادامه این مقاله بیشتر به انواع ویزای تحصیلی آمریکا و اهمیت هر کدام خواهیم پرداخت.  

ویزای تحصیلی آمریکا
تحصیل در آمریکا

چند نوع ویزای تحصیلی آمریکا وجود دارد؟

در حالت کلی 3 نوع ویزای تحصیلی آمریکا وجود دارد. این ویزاها طبق جدول زیر دسته‌بندی می‌شوند.

نوع ویزا کاربرد ویزا
F مجوزی برای تحصیل در دانشگاه و کالج، دبیرستان، دبستان خصوصی، مدرسه علوم دینی، هنرستان خصوصی، موسسات آکادمیک شامل برنامه‌های آموزش زبان
M مجوزی برای تحصیل در موسسات فنی و حرفه‌ای و موسسات غیر آکادمیک به غیر از برنامه‌های آموزش زبان
J مجوزی برای تحصیل از فرصت‌های مطالعاتی

 

پس طبق جدول بالا 3 نوع ویزای تحصیلی آمریکا وجود دارد؛ اما در کنار این حروف، یک عدد نیز نوشته می‌شود که نشان‌دهنده نسبت فرد استفاده کننده از ویزا است؛ یعنی اگر ویزا برای خود استفاده‌کننده صادر شده باشد، در مقابل حروف، عدد 1 قرار می‌گیرد (مثلا F1)؛ اما اگر ویزا برای همسر یا فرزند دانشجو باشد، در مقابل حرف، عدد 2 قرار می‌گیرد (مثلا F2)

بیشتر بخوانید: انواع ویزای آمریکا

ویزای F-1 یا ویزای دانشجویی آمریکا و شرایط لازم برای اخذ این ویزا

یک نوع ویزای تحصیلی آمریکا، ویزای F-1 است. این ویزا یکی از آسان‌ترین روش‌های مهاجرت به آمریکا است و برای افرادی صادر می‌شود که پذیرش یکی از دانشگاه‌های آمریکا را دریافت کرده‌اند و تصمیم دارند برای تحصیل به آمریکا مهاجرت کنند.

متقاضیان دریافت این ویزا باید شرایط لازم را داشته باشند. این شرایط عبارت‌اند از:

  •       متقاضی باید به زبان انگلیسی تسلط کافی داشته باشد.
  •       تمکن مالی یکی دیگر از شرایط دریافت ویزای تحصیلی آمریکا است. متقاضی باید از نظر مالی در شرایط مطلوبی باشد تا بتواند هزینه‌های تحصیلی و زندگی خود را تامین کند.
  •       نامه پذیرش از دانشگاهی که دانشجو قصد دارد در آن تحصیل کند.
  •       تنها هدف متقاضی برای مهاجرت تحصیلی، باید تحصیل تمام وقت در دانشگاه باشد. دانشجوی مقطع کارشناسی باید حداقل 12 واحد درسی را در هر ترم پاس کند. دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد نیز باید هر ترم حداقل 8 واحد درسی را بگذراند.

نکاتی که باید درباره ویزای دانشجویی آمریکا ( F-1) بدانید.

  •       افرادی که ویزای F-1  آمریکا را دریافت می‌کنند، می‌توانند همسر و فرزندان زیر سن قانونی خود را تحت ویزای F-2 همراه خود ببرند.
  •       دانشجویان می‌توانند از سال دوم تحصیل در محوطه دانشگاه شغلی داشته باشند و به مدت 20 ساعت در هفته کار کنند.
  •       بعد از پایان تحصیلات، متقاضی 12 ماه دوره کارآموزی داشته و علاوه بر این می‌تواند تا 17 ماه ویزای خود را تمدید کند.
  •       در صورتی که دانشجو بخواهد تغییر رشته یا دانشگاه بدهد، باید درخواست خود را به اداره مهاجرت بدهد.
  •       افرادی که منتظر دریافت گرین کارت آمریکا هستند، نمی‌توانند تقاضای ویزای دانشجویی دهند یا آن را تمدید کنند.
ویزای تحصیلی آمریکا
مهاجرت با ویزای تحصیلی آمریکا

ویزای M-1 آمریکا و شرایط لازم برای دریافت این ویزا

ویزای M-1 یک ویزای موقت دانشجویی است. دارندگان این نوع ویزای تحصیلی آمریکا می‌توانند در مدارس معتبر فنی و حرفه‌ای تحصیل کنند. افرادی که می‌خواهند این ویزا را دریافت کنند، باید در یک برنامه تمام وقت فنی و حرفه‌ای در آمریکا ثبت‌نام کنند. این برنامه باید در موسسه‌ای باشد که مورد تایید دولت آمریکا است.

متقاضیان دریافت این ویزا باید ثابت کنند که پول کافی برای حمایت از خود را دارند و بعد از پایان دوره به کشور خود باز خواهند گشت. این ویزا حداکثر 1 ساله بوده و قابل تمدید است.

ویزای M-1 به دارندگان ویزا این اجازه را می‌دهد که بعد از اتمام دوره مشغول به آموزش عملی یا یک شغل موقت و مرتبط شوند. همسر و فرزندان زیرا 21 سال متقاضی، ویزای M-2 دریافت می‌کنند. با ویزای M-2 همسر متقاضی نمی‌تواند در آمریکا تحصیل یا کار کند؛ اما فرزندان می‎‌توانند در مدارس ابتدایی یا متوسطه آمریکا مشغول تحصیل شوند.

بیشتر بخوانید: آموزش خلبانی در بهترین مدرسه خلبانی آمریکا 

ویزای تحصیلی J-1 آمریکا و شرایط لازم برای دریافت این ویزا

ویزای J-1 آمریکا یکی دیگر از ویزاهای تحصیلی است. این ویزا به افرادی داده می‌شود که مدرک دانشگاهی دارند و برای گذراندن یک دوره آموزشی می‌توانند به آنها اجازه ورود و اقامت در آمریکا داده میشود.

ویزای J معمولا به‌صورت یک‌ساله یا دو ساله صادر می‌شود. از شرایط مهم برای دریافت این ویزا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  •       فرد متقاضی باید به زبان انگلیسی تسلط کافی داشته باشد. در برخی از موارد برای اخذ این ویزا، نمره آیلتس تعیین شده است.
  •       دوره آموزشی باید با رشته تحصیلی و فعالیت‌های تحصیلی متقاضی تطابق داشته باشد.
  •       برای این ویزا شرایط سنی چندان اهمیتی ندارد.
ویزای تحصیلی آمریکا
تحصیل در آمریکا

افرادی که متقاضی دریافت این نوع ویزای تحصیلی آمریکا هستند، در یکی از دسته‌های زیر قرار می‌گیرند.

  •       آموزش، خدمات، نگهداری و پرستاری
  •       پزشکان
  •       پژوهش‌گران و محققین
  •       متخصصین
  •       معرفی کنندگان فرهنگ کشورهای دیگر در اردوها
  •       معلم
  •       افرادی که ملاقات‌ها و دیدارهای رسمی را برعهده دارند.
  •       کارآموزی فارغ‌التحصیلان و دانشجویان
  •       دانشجویان (کالج/ دانشگاه)
  •       دانش‌آموزان (دبیرستان)
  •       تعلیم گیرندگان
  •       کسانی که برای کار تابستانی سفر می‌کنند.

همان‌طور که قبلا نیز به آن اشاره شد، این ویزا یک ویزای آموزشی است. متقاضی باید در یک برنامه تبادل پذیرفته شود؛ سپس متقاضی باید مانند سایر ویزاها درخواست خود را به سفارت داده و در مصاحبه شرکت کند.

در برخی از موارد ممکن است که همسر و فرزندان متقاضی نیز با او همراهی کنند. این فرد باید بعد از پایان دوره آموزشی به کشور خود بازگردد.

جمع‌بندی

کشور امریکا برای دانشجویان بین‌المللی که قصد تحصیل در این کشور را دارند، ویزای تحصیلی صادر می‌کند؛ اما این ویزا در 3 نوع مختلف بوده و با توجه به دوره آموزشی متفاوت است؛ یعنی در آمریکا ویزای F، M و J  برای متقاضیان تحصیل صادر می‌شود.

ویزای F برای دانشجویان یا دانش‌آموزان است. ویزای M برای افرادی است که قصد دارند در یک آموزشگاه معتبر فنی و حرفه‌ای در آمریکا تحصیل کنند و ویزای J برای کسانی است که قرار است یک دوره آموزشی مرتبط با تحصیل خود بگذرانند.

با توجه به توضیحات داده شده، اگر باز هم به اطلاعات بیشتری نیاز داشته باشید، می‌توانید با کارشناسان ما در هلدینگ مهاجر در ارتباط باشید.

برای اطلاع از اخبار و مقالات روز مهاجرتی به سراسر جهان، با مهاجر همراه شوید.

بیشتر بخوانید: مزیت‌های تحصیل در آمریکا

منبع
رویال اپلایlawmaks

سعیده احمدزاده

سعیده احمدزاده به شما کمک می‌کند تا بیشتر با مقوله مهاجرت به کشورهای مختلف جهان و روش‌های مهاجرتی آشنا شده و انتخاب بهتری برای آینده زندگی خود داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا