خبر هاآلمانمهاجرت به آلمان

ارزش و اعتبار پاسپورت آلمان و شرایط دریافت آن

یکی از کشورهایی که برای مهاجرت گزینه بسیار خوبی است، کشور آلمان است. آلمان یک کشور صنعتی است که مهاجرت و اقامت دائم آن مزایای زیادی برای مهاجران دارد؛ به همین دلیل همواره یکی از پرطرفدارترین مقاصد مهاجرتی در بین ایرانی‌ها بوده است. افرادی که بتوانند اقامت دائم این کشور را دریافت کنند، می‌توانند پاسپورت آلمان را نیز دریافت کرده و از مزایای آن بهره‌مند شوند.

پاسپورت آلمان نیز یکی از پاسپورت‌های قدرتمند جهان است که همواره در بین پاسپورت‌های جهان در جایگاه بالایی قرار دارد. در حال حاضر ارزش و رنک این پاسپورت، از بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی نیز بالاتر است؛ بنابراین بهتر است قبل از اقدام به مهاجرت با این پاسپورت و شرایط دریافت آن نیز آشنا شوید.

در ادامه این مقاله بیشتر درباره پاسپورت آلمان و شرایط دریافت آن صحبت خواهیم کرد.

ارزش و اعتبار پاسپورت آلمان

پاسپورت آلمان در حال حاضر دومین پاسپورت قدرتمند جهان است. افرادی که این پاسپورت را دریافت کرده‌اند، می‌توانند بدون دریافت ویزا به بیش از 189 کشور دنیا سفر کنند. سفر به کشورهای مختلف بدون ویزا؛ یعنی اینکه کشور آلمان با کشورهای دیگر دنیا روابط دیپلماتیک داشته و شهروندان این کشور بدون احساس خطر جنگ و تحریم زندگی می‌کنند.

رنگ پاسپورت آلمان معمولاً زرشکی است و برای دریافت آن فرد باید اقامت دائم کشور آلمان را دریافت کرده باشد. دریافت اقامت دائم نیز به روش‌های مختلفی امکان‌پذیر است.

بیشتر بخوانید: ارزش و اعتبار پاسپورت استرالیا

پاسپورت آلمان
سفر به دور دنیا با پاسپورت آلمان

انواع پاسپورت آلمان

پاسپورت آلمان دارای انواع مختلفی است و افرادی که متقاضی دریافت این پاسپورت هستند، باید شرایط لازم را داشته باشند و با رعایت یک سری اصول و قوانین این پاسپورت را دریافت کنند که تقریبا 8 سال برای دریافت این پاسپورت زمان لازم است.

انواع پاسپورت آلمان عبارت‌اند از:

1-    پاسپورت قرمز آلمان

یکی از پاسپورت‌های اصلی آلمان که شهروندان آلمانی از آن استفاده می‌کنند، پاسپورتی به رنگ قرمز یا زرشکی است. با این پاسپورت فرد می‌تواند از تمامی خدمات شهروندی کشور آلمان استفاده کند.

2-    پاسپورت آبی آلمان

پاسپورت آبی آلمان، پاسپورتی است که به پناهندگان ارائه می‌شود. این پاسپورت بر اساس ماده 28 کنوانسیون ژنو به پناهندگان ارائه می‌شود. افرادی که این پاسپورت را دریافت می‌کنند، نمی‌توانند پاسپورت کشور خود را دریافت کنند؛ زیرا اقامت پناهندگی‌شان در کشور آلمان لغو خواهد شد.

پاسپورت آبی به پناهنده این اجازه را می‌دهد که با داشتن ویزای قانونی به سراسر دنیا، بدون اینکه خطری او را تهدید کند، سفر کند. این افراد برای دریافت پاسپورت آبی باید به اداره امور خارجیان در ایالت محل سکونت خود مراجعه کرده و با پرداخت هزینه تعریف شده، این پاسپورت را دریافت کنند.

3-    پاسپورت خاکستری آلمان

پاسپورت خاکستری نیز مانند پاسپورت آبی به افرادی که تحت حمایت فرعی قرار می‌گیرند، ارائه می‌شود. دولت آلمان بعد از بررسی و تحقیق درباره دلیل نداشتن پاسپورت این افراد، برای آنها مجوز سفر خارجی یا همان پاسپورت خاکستری را صادر می‌کند.

مزایای دریافت پاسپورت آلمان

از مهم‌ترین مزایای دریافت پاسپورت آلمان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1-    سفر بدون ویزا به اکثر کشورهای دنیا

2-    بهره‌مندی از تمامی فرصت‌های شهروندی آلمان

توجه داشته باشید که افرادی که اقامت دائم آلمان را دریافت می‌کنند، شهروند آلمان محسوب نمی‌شوند و برای اینکه بتوانند مانند شهروندان آلمان از تمامی فرصت‌های شهروندی استفاده کنند، باید مراحل مختلفی را بگذرانند.

دریافت پاسپورت آلمان باعث می‌شود که فرد به‌عنوان شهروند آلمان شناخته شود. از فرصت‌هایی که در اختیار این فرد قرار می‌گیرد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1-    حق رای

2-    حق حرکت آزاد

3-    حق خرید ملک و…

4-    حق تبدیل شدن به یک کارمند

5-    حق برگزاری اجتماع و انجمن

6-    حق محافظت از کنسولگری

7-    دسترسی‌های نامحدود برای پیدا کردن یک شغل در آلمان

همچنین علاوه بر تمامی حقوقی که مطابق با قانون اساسی آلمان برای شهروند آلمانی در نظر گرفته می‌شود، شهروند آلمانی نیز وظیفه دارد با جامعه آلمانی ادغام شده و از کلیه قوانین آلمان و حتی خدمات نظامی این کشور نیز اطاعت کند.

پاسپورت آلمان
شهروندی آلمان

بیشتر بخوانید: ارزش و اعتبار پاسپورت کانادا

روش‌های دریافت پاسپورت آلمان

برای دریافت پاسپورت آلمانی فرد می‌تواند از یکی از این 3 روش اقدام کند.

1-    اقامت موقت آلمان

افرادی که اقامت موقت آلمان را از طریق تحصیل در آلمان و یا کار در این کشور دریافت کرده‌اند، می‌توانند هر سال اقامت خود را تمدید کرده و بعد از 8 سال اقامت در آلمان، برای دریافت پاسپورت اقدام کنند.

2-    اقامت دائم آلمان EC

افرادی که از طریق ازدواج، سرمایه‌گذاری یا تولد به آلمان مهاجرت کرده و اقامت دائم آلمان را دریافت کرده‌اند، می‌توانند به راحتی به کشورهای عضو شینگن سفر کنند و بعد از 5 سال برای دریافت پاسپورت و تابعیت آلمان اقدام کنند.

3-    بلوکارت یا کارت آبی آلمان

افرادی که بلوکارت اروپا را دارند، می‌توانند بعد از 33 ماه کار در آلمان و ارائه مدرک زبان آلمانی B1 درخواست شهروندی آلمان را ارائه دهند.

شرایط دریافت پاسپورت آلمان به چه صورت است؟

برای دریافت پاسپورت آلمان، متقاضی باید دارای شرایطی باشد. در زیر شرایط دریافت پاسپورت آلمان آمده است که برخی از این شرایط عمومی هستند و همه متقاضیان باید این شرایط را داشته باشند. از جمله شرایط عمومی برای دریافت پاسپورت آلمان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •   عدم سوء پیشینه (نداشتن سابقه جرم‌های جدی)
  •   پذیرش قانون اساسی آلمان به‌صورت کتبی و شفاهی و احترام به قوانین
  •   تک همسر بودن
  •   داشتن پاسپورت و مدارک هویتی از کشور مبدا

برخی از شرایط اختصاصی نیز عبارت‌اند از:

  •   زندگی قانونی به مدت 8 سال در آلمان
  •   اجازه اقامت دائم یا اقامتی که منجر به اقامت دائم خواهد شد
  •   عدم دریافت پول از جاب سنتر یا سوسیال (دریافت پول بیکاری، کمک هزینه مسکن، بافوگ و موارد مشابه آن موردی نداشته و مانعی برای دریافت پاسپورت نخواهند بود.)
  •   مدرک زبان آلمانی حداقل در سطح B1
  •   موفقیت در امتحان شهروندی Einburgerungstest و یا دریافت مدرک Schulabschluss از مدرسه‌های آلمانی
  •   عدم دارا بودن تابعیت یا رها کردن تابعیت قبلی برای پناهندگان

و…

جمع‌بندی

یکی از پاسپورت‌های قدرتمند جهان، پاسپورت آلمان است. افرادی که این پاسپورت را دریافت می‌کنند، می‌توانند بدون ویزا به اکثر کشورهای جهان سفر کرده و از تمامی فرصت‌های شهروندی آلمان بهره‌مند شوند.

دریافت پاسپورت آلمان به روش‌های مختلفی امکان‌پذیر بوده و افرادی که بتوانند با هر روش مهاجرتی به آلمان مهاجرت کرده و اقامت دائم این کشور را دریافت کنند، می‌توانند برای دریافت پاسپورت آلمان اقدام کنند.

برای مشاهده آخرین اخبار و مقالات روز مهاجرت به سراسر دنیا با مهاجر همراه باشید.

 بیشتر بخوانید: ارزش پاسپورت آمریکا 

منبع
ویزا آی آرموسسه ملک پور

سعیده احمدزاده

سعیده احمدزاده به شما کمک می‌کند تا بیشتر با مقوله مهاجرت به کشورهای مختلف جهان و روش‌های مهاجرتی آشنا شده و انتخاب بهتری برای آینده زندگی خود داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا