آمریکا

کلیرنس ویزای آمریکا چیست و چه نقشی در دریافت ویزای آمریکا دارد؟

یکی از مواردی که در زمان دریافت ویزاهای آمریکا بسیار به آن پرداخته می‌شود، کلیرنس ویزای آمریکا یا FBI CHECK است که دلایل امنیتی داشته و برای پیشگیری از ورود تروریست و جاسوس به آمریکا لحاظ شده است.

در کلیرنس ویزای آمریکا سازمان‌های مختلفی دخیل بوده و با کمک هم این پروسه را پیش می‌برند تا ویزای صادر شده باعث به خطر افتادن امنیت در کشور آمریکا نشود. برای اینکه بیشتر با معنی کلیرنس ویزای آمریکا و اهمیت آن در صدور ویزا آشنا شوید، توصیه می‌کنیم که ادامه این مطلب را بخوانید.

کلیرنس ویزای آمریکا چیست؟

کلیرنس ویزای آمریکا (نظر مشورتی امنیتی Security Advisory Opinion (SAO)) یک فرایند در مسیر اعطا یا رد ویزای آمریکا است که توسط وزارت امور خارجه ایالات متحده و سازمان‌های مختلف دیگری انجام می‌شود.

در این پروسه این سازمان‌ها تصمیم می‌گیرند که ویزای آمریکا را برای متقاضی صادر کنند یا نه و هدف از این فرایند، جلوگیری از ورود تروریست‌ها، جاسوسان و… به ایالات متحده آمریکا است. به کلیرنس ویزا، کلیرنس امنیتی، مجوز ویژه شینگن، کلیرنس اداری یا پردازش اداری نیز گفته می‌شود.

در این فرایند، اطلاعات متقاضی دریافت ویزای آمریکا، از پستی که مسئول صدور ویزا است به دفتر مرکزی وزارت امور خارجه ایالات متحده در واشنگتن دی سی ارسال شده و مورد بررسی قرار می‌گیرد. در صورتی که متقاضی هیچ خطری برای کشور آمریکا نداشته باشد، ویزا برای او صادر خواهد شد.

کلینرس ویزای آمریکا
FBI CHECK

سازمان‌هایی که در کلیرنس ویزای آمریکا دخیل هستند، کدام‌اند؟

از مهم‌ترین سازمان‌هایی که در امر کلیرنس ویزای آمریکا دخالت دارند، می‌توان به سازمان‌های زیر اشاره کرد.

  •       وزارت امنیت داخلی ایالات متحده آمریکا
  •       اف بی ای
  •       سیا
  •       اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا
  •       وزارت بازرگانی ایالات متحده آمریکا
  •       دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی وزارت خزانه داری ایالات متحده آمریکا
  •       دفتر امنیت بین‌المللی و عدم اشاعه وزارت امور خارجه

چه عواملی باعث کلیرنس ویزای آمریکا یا FBI CHECK می‌شوند؟

همان‌طور که می‌دانید، مهم‌ترین مرحله در زمان دریافت ویزای آمریکا، مصاحبه است و در صورتی که آفیسر پرونده متقاضی را تایید نکند، درخواست ویزا ریجکت می‌شود یا اینکه در پروسه کلیرنس ویزای آمریکا یا FBI CHECK قرار می‌گیرد. از مهم‌ترین مواردی که در پرونده‌های درخواست ویزا، منجر به کلیرنس ویزا می‌شوند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

·       رشته تحصیلی و دانشگاه

معمولا آفیسرها به برخی از رشته‌های دانشگاهی حساس هستند و نسبت به آنها سخت‌گیری‌های بیشتری دارند.

·       سابقه کاری

سابقه کاری در یک نهاد یا ارگان خاص که باعث حساسیت آفیسر شود، از مواردی است که باعث قرار گرفتن پرونده در مسیر کلیرنس ویزا خواهد شد.

·       وابستگی متقاضی به نهادهایی که دولت آمریکا تحریم کرده است

اگر متقاضی با افرادی وابستگی نزدیک داشته باشد که در نهادهای تحریم شده توسط دولت آمریکا فعالیت می‌کنند، پرونده درخواست ویزا در مسیر کلیرنس ویزا قرار خواهد گرفت.

·       فعالیت‌های مجازی

تمامی فعالیت‌هایی که متقاضی در دنیای مجازی و شبکه‌های اجتماعی انجام می‌شود، مورد بررسی قرار می‌گیرد و اگر متقاضی تهدیدی برای امنیت کشور آمریکا باشد، از ورود او به این کشور خودداری خواهد شد.

کلیرنس ویزای آمریکا و تاخیر در صدور ویزای آمریکا

کلیرنس ویزای آمریکا ممکن است باعث تاخیر در صدور ویزای محققان یا دانشجویان بین‌المللی شود؛ زیرا ممکن است:

  •       نام متقاضی یا بخشی از نام او با یک نام در فهرست نظارت دولت ایالات متحده مشابه باشد.
  •       متقاضی تابعیت یا اقامت کشوری را داشته باشد که با عنوان حامی تروریسم شناخته می‌شود.
  •       متقاضی تابعیت کشوری را داشته باشد که به عنوان کشور «کنترل صادرات منع اشاعه» شناخته می‌شود. کشورهایی که دارای انرژی هسته‌ای هستند، از جمله این کشورها هستند؛ مانند: پاکستان، روسیه، اسرائیل و…
  •       متقاضی خدمت سربازی خود را در یکی از یگان‌هایی گذرانده باشد که دولت آمریکا با آن یگان مشکل دارد. (این مسئله ممکن است باعث رد درخواست ویزا شود.)
  •       متقاضی دارای سابقه خاصی است. (حتی اگر به مدت چند ماه باشد)

نکته:

فرایند کلیرنس ویزای آمریکا برای همه افرادی که قصد دریافت ویزای آمریکا را دارند، اعمال می‌شود؛ اما برای افرادی که دارای شرایط فوق باشند، جدی‌تر بوده و آمریکا نسبت به این افراد حساسیت بیشتری دارد. روند این فرایند از 4 الی 6 هفته طول کشیده و در برخی از مواقع ممکن است تا چندین ماه نیز به طول انجامد.

کلینرس ویزای آمریکا
دریافت ویزای آمریکا

مدارک لازم در کلیرنس ویزای آمریکا

دانشجویانی که مشمول فرایند کلیرنس ویزای آمریکا می‌شوند، برای قرار ملاقات ویزا باید مدارک زیر را داشته باشند.

1- کپی توضیحات دپارتمان مدرک تحصیلی

2- ریزنمرات رسمی فعلی (برای دانشجویان)

3- رزومه کامل CV

4- فهرست مقالات انتشار یافته (در صورت وجود)

5- منابع مالی برای آموزش دانشجو یا دیدارهای تبادلی

در صورتی که درخواست ویزای دانشجو در مسیر کلیرنس ویزا قرار بگیرد، دانشجو می‌تواند با ارسال یک ایمیل به دفتر آموزش بین‌المللی Office of International Education (OIE) موضوع را اطلاع دهد. در این ایمیل باید موارد مختلفی نوشته شود که عبارت‌اند از:

1- محل درخواست ویزا

2- تاریخ درخواست ویزا

3- شماره پاسپورت متقاضی

4- شماره پرونده در صورت مشخص بودن

5- خلاصه صحبت متقاضی با افسر سفارت

6- مدارکی که سفارت ارائه کرده

7- فهرستی از هرگونه اطلاعات که دانشگاه درخواست کرده است.

دفتر آموزش بین‌المللی (Office of International Education (OIE)) به متقاضی کمک می‌کند که آیا تاخیر ویزای او بخاطر مجوز امنیتی است یا موضوع دیگری وجود دارد؛ همچنین OIE نامه‌ها را بررسی کرده و اطلاعات به روز را ارائه می‌دهد؛ البته اگر ثابت شود که دلیل تاخیر در صدور ویزا امنیتی است، متاسفانه OIE نمی‌تواند روند صدور ویزا را سریع‌تر کند.

جمع‌بندی

زمانی که صحبت از کلیرنس ویزای آمریکا یا FBI CHECK به میان می‌آید؛ یعنی اینکه پرونده درخواست ویزا باید به دقت بررسی شود و در صورتی که متقاضی خطر امنیتی برای ایالات متحده آمریکا نداشته باشد، ویزا برای او صادر شود.

عوامل بسیاری وجود دارند که باعث می‌شوند تا آفیسر سفارت نسبت به پرونده حساس شده و پرونده در مسیر کلیرنس ویزا قرار گیرد. ما در این مقاله سعی کردیم تا به عوامل مهم که باعث FBI CHECK می‌شوند، بپردازیم. در صورتی که تمایل دارید تا بیشتر درباره ویزاهای آمریکا و جزئیات دریافت ویزا قرار بگیرید، سایر مقالات این بخش را نیز بخوانید؛ همچنین برای مشاهده آخرین اخبار و مقالات روز مهاجرتی با مهاجر همراه باشید. 

بیشتر بخوانید: انواع ویزای آمریکا و کاربرد هر کدام

منبع
GO2TRVWALETghasrangasht

سعیده احمدزاده

سعیده احمدزاده به شما کمک می‌کند تا بیشتر با مقوله مهاجرت به کشورهای مختلف جهان و روش‌های مهاجرتی آشنا شده و انتخاب بهتری برای آینده زندگی خود داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا