خبر هاآلمانتحصیل در آلمانکار در آلمانمهاجرت به آلمان

حمایت از معلولین در آلمان و ایجاد یک زندگی راحت برای افراد دارای معلولیت

یکی از کشورهای مهم و قدرتمند اروپایی، کشور آلمان است. این کشور یکی از مقاصد مهاجرتی پرطرفدار در بین ایرانی‌ها است. افراد زیادی برای کار، تحصیل و زندگی آلمان را انتخاب می‌کنند. این کشور قانونمند و صنعتی شرایطی را برای شهروندان و مهاجران فراهم می‌کند تا زندگی خوب و مرفه‌ای داشته باشند.

در کنار تمام مزایایی که زندگی در آلمان برای مهاجران دارد، حمایت از معلولین در آلمان نیز یکی از موارد قابل توجه است؛ البته تعریف معلولیت نیز در کشور آلمان یک مفهوم گسترده است که باعث شده حمایت‌های آلمان از معلولین، افراد زیادی را شامل شود.

در ادامه بیشتر درباره حمایت از معلولین در آلمان صحبت خواهیم کرد.

حمایت از معلولین در آلمان شامل چه کسانی می‌شود؟

در کشور آلمان تمامی افرادی که دارای مشکلات روحی، مشکلات جسمی و بیماری‌های مزمن مانند سرطان هستند، در دسته افراد معلول قرار می‌گیرند. برای دولت آلمان مهم نیست که این مشکل به‌صورت مادرزادی ایجاد شده و یا بر اثر حادثه یا بیماری ایجاد شده است، چیزی که برای دولت آلمان مهم است، این است که فرد در حال حاضر مانند یک فرد سالم، قادر به انجام 100 درصد کارهای خود نیست و نیاز به حمایت و کمک دارد.

حمایت از معلولین در آلمان شامل همه افراد حتی مهاجران و پناهندگان نیز می‌شود و آنها در هر شرایط سنی که باشند می‌توانند از این حمایت‌ها بهره‌مند شوند.

پس در حالت کلی؛ معلولیت یعنی هرگونه محدودیت در توانایی‌های روحی، جسمی و ذهنی که بیشتر از 6 ماه طول بکشد و زندگی معمولی فرد را تحت تاثیر قرار دهد.

در کشور آلمان معلولیت به چند درجه تقسیم GdB تقسیم می‌شود. درجه معلولیت در آلمان بین 20 تا 100 درصد متغیر است و افرادی که درصد بیشتری از معلولیت را دارند از حمایت‌های بیشتری نیز برخوردار خواهند. شد.

درجه این معلولیت توسط پزشک مشخص شده و پرونده پزشکی در روند کار حمایتی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

حمایت از معلولین در آلمان
خدمات پزشکی

حمایت از معلولین در آلمان شامل چه مواردی می‌شود؟

حمایت از معلولین در آلمان که به آن Nachteilsausgleich گفته می‌شود، سعی می‌کند تا مشکلات و محدودیت‌های معلولین را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد. از مهم‌ترین حمایت‌هایی که معلولین با توجه به شرایط خود دریافت می‌کنند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1-   مراقبت‌های ویژه پزشکی

2-   کمک در یافتن شغل و یا باقی ماندن در شغل فعلی

3-   کمک در انجام کارهای منزل

4-   کمک هزینه‌های مربوط به مراقبت از کودک

5-   استفاده رایگان از اتوبوس و قطار

6-   بازنشستگی قبل از موعد

7-   پرداخت مالیات کمتر

و…

کارت معلولیت Schwerbehindertenausweis برای حمایت از معلولین در آلمان

افراد معلول برای دریافت حمایت از دولت آلمان باید درخواست کمک و حمایت خود را ارائه دهند. برای افراد معلول بالای 50 درصد، یک کارت شناسایی صادر می‌شود. فرد معلول برای دریافت این کارت باید فرم مخصوص را پر کند و به همراه مدارک پزشکی این درخواست را به اداره خدمات حمایتی اجتماعی versorgungsamt ارائه دهد.

برای اینکه افراد بتوانند اداره مسئول پرونده خود را پیدا کنند، می‌توانند به سایت www.integrationsaemter.de مراجعه کنند.

افرادی بزرگسال که معلولیت زیر 50 درصد دارند، برای دریافت حمایت‌های موردنیاز خود می‌توانند به یکی از مرکز مشاوره مهاجران بزرگسال یا مرکز مشاوره مهاجران جوان مراجعه کنند. تمامی مراکز مشاوره یک بخش برای افراد معلول در نظر گرفته‌اند و کارکنان این مراکز قادر به صحبت در زبان‌های مختلف هستند؛ بنابراین مهاجران می‌توانند به‌راحتی مشکل خود را مطرح کنند.

حمایت از معلولین در آلمان
زندگی خوب برای معلولین

سازمان‌ها و انجمن‌های آلمانی برای حمایت از معلولین در آلمان

از مهم‌ترین سازمان‌ها و انجمن‌هایی که در کشور آلمان از معلولین حمایت می‌کنند، می‌توان به سازمان‌های زیر اشاره کرد.

سازمان‌ها و انجمن‌های حامی معلولین در آلمان
نام سازمان نام آلمانی نام اختصاری نشانی سایت
انجمن فدرال نابینایان و کم بینایان Deutscher Blinden-und Sehbehinderten verband DBSV Dbsv.org
انجمن فدرال برای معلولین جسمی و چندگانه Bundesverband fur in derte und mehrfachbe BVKM bvkm.de
انجمن فدرال برای معلولان Bundesverband Selbsthilfe Korperbehinder.ter e.V BSK Bsk-ev.org
انجمن ناشنوایان آلمان Deutscher Gehorlosenbund   Gehoerlosen-bund.de
انجمن فدرال کمک مادام العمر برای افراد دارای معلولیت ذهنی Bundesvereining ung Lebenshilfe fur Menschen mit geistiger Behinderung   www.lebenshilfe.de

 

استفاده از مکان‌های عمومی در برنامه حمایت از معلولین در آلمان

معلولین بالای 50 درصد که دارای کارت شناسایی هستند، مجاز به پارک ماشین در فضای پارک مخصوص معلولین خواهند بود. مجوز پارکینگ مخصوص معلولین معمولا به افرادی که دارای معلولیت شدید حرکتی یا نابینا هستند، ارائه می‌شود.

(لازم نیست حتما فرد راننده معلول باشد، ممکن است که این کارت برای کودک معلول صادر شده باشد؛ بنابراین والدین زمانی که کودک در خودرو حضور دارد، می‌توانند از پارکینگ مخصوص معلولین استفاده کنند؛ البته قوانین در هر شهر با شهر دیگر متفاوت است.)

در مورد توالت‌های عمومی نیز وضع به همین شکل است. معمولا برای استفاده راحت معلولین از توالت‌ها، به آنها یک کلید مخصوص Euroschlussel داده می‌شود. این کلید تمامی سرویس‌های بهداشتی در تمامی اروپا را باز می‌کند. افراد معلول برای دریافت این کلید می‌توانند به باشگاه افراد معلول و دوستان (Club behinderter und ihrer Freunde) مراجعه کنند؛ البته این کلید نیز به افراد دارای معلولیت شدید داده می‌شود.

در رستوران‌ها، هتل‌ها، ادارات و… نیز، مالک این مراکز باید توجه داشته باشد که توالت‌های مربوط به افراد معلول، برای افرادی که واقعا به آنها نیاز دارند، آماده نگه داشته شود.

حمایت از معلولین در آلمان و راه‌های مهاجرت معلولین به این کشور

در راستای حمایتی که دولت آلمان از معلولین می‌کند، راه‌های مختلفی برای مهاجرت معلولین به این کشور وجود دارد. این راه‌ها عبارت‌اند از:

1-   مهاجرت از طریق تحصیل

2-   مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری

3-   مهاجرت از طریق کار

4-   مهاجرت از طریق خرید ملک

5-   مهاجرت از طریق پناهندگی

حمایت دولت آلمان از دانشجویان معلول بین‌المللی

در راستای حمایت از معلولین در آلمان، این کشور برای دانش‌آموزان و دانشجویان بین‌المللی که دارای معلولیت هستند، حمایت‌های ویژه‌ای در نظر گرفته است. از مهم‌ترین حمایت‌های دولت آلمان از این افراد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1-   امکان دسترسی به تمامی نقاط دانشگاه

دانشگاه‌های آلمان موظف هستند تا شرایطی را ایجاد کنند تا تمامی دانشجویان معلول بتوانند به‌راحتی به کلاس‌های آموزشی، سالن‌های کافه، رستوران، کتابخانه و… دسترسی داشته باشند.

2-   دسترسی به محل سکونت

دانشگاه‌های آلمان برای وضعیت اقامتی دانشجویان معلول باید شرایطی را ایجاد کنند تا این دانشجویان در استراحت‌گاه‌های دانشجویی آلمان اقامت داشته باشند.

3-   تنظیم طرح مطالعات

برای دانشجویان دارای معلولیت در آلمان طبق تقاضای دانشجو، تنظیم دوباره طرح درسی بر حسب نیاز وی وجود دارد.

4-   تنظیمات آموزشی ویژه

دانشگاه‌های آلمان برای دانشجویان معلول طرح حمایتی تعدیل قانون آموزشی را دارند؛ یعنی اینکه اگر برای دانشجو سخت باشد که در زمان معین در یک امتحان حاضر شود، استاد موظف است که به دانشجو زمان بدهد.

5-   بورسیه‌های آموزشی

دانشجویان دارای معلولیت در آلمان می‌توانند از بورسیه‌های آموزشی استفاده کنند. در کنار بورسیه‌های عادی این افراد می‌توانند از بورسیه‌های ویژه معلولین نیز بهره ببرند.

حمایت از معلولین در آلمان
مهاجرت تحصیلی به آلمان

 

بیشتر بخوانید: بورسیه تحصیلی آراسموس ماندوس

مهاجرت کاری معلولین به آلمان و برخورداری از برنامه حمایت از معلولین در آلمان

یکی دیگر از روش‌های مهاجرت معلولین به آلمان، مهاجرت کاری است؛ البته براساس قانون کار آلمان، کارفرمایان باید کمی از سهم استخدامی خود را به افراد دارای معلولیت اختصاص دهند.

در واقع کمپانی‌هایی که کمتر از 40 موقعیت شغلی دارند، باید یک فرد معلول را استخدام کنند. در کمپانی‌هایی که بین 40 تا 60 موقعیت شغلی دارند، کارفرما باید 2 فرد معلول را استخدام کند؛ در غیر این صورت کارفرما جریمه خواهد شد.

برنامه حمایت از معلولین در آلمان در محیط کار به این صورت است که فضای کار باید با نیازهای فرد مطابق باشد؛ یعنی اینکه فرد معلول باید به‌راحتی به تمامی امکانات مورد نیاز دسترسی داشته باشد.

افراد معلول می‌توانند از کارفرما بخواهند تا از اضافه کار معاف شوند؛ همچنین آنها می‌توانند از حمایت‌های زیر برخوردار شوند.

1-   ویژگی‌های کار برای معلولین در آلمان

2-   استفاده از مرخصی اضافی

3-   حفاظت ویژه در مقابل اخراج شدن

جمع‌بندی

آلمان یکی از کشورهای مهم دنیا است که به رفاه زندگی معلولین توجه ویژه‌ای دارد؛ بنابراین افرادی که دارای معلولیت هستند، از حمایت دولت آلمان بهره‌مند می‌شوند. حمایت از معلولین در آلمان با توجه به شرایط فرد شامل موارد متعددی می‌شود.

افرادی که دارای معلولیت بالای 50 درصد هستند، می‌توانند کارت شناسایی دریافت کنند. با این کارت، این افراد از حمایت‌های بیشتری برخوردار می‌شوند.

کشور آلمان از مهاجرت معلولین به آلمان نیز حمایت می‌کند؛ بنابراین افراد معلول می‌توانند مانند افراد عادی به این کشور مهاجرت کرده و به تحصیل، کار و زندگی مشغول شوند.

برای مشاهده آخرین اخبار و مقالات به روز مهاجرتی به سراسر دنیا با ما در مهاجر همراه باشید. 

بیشتر بخوانید: مهاجرت به کشور آلمان

گرد آورنده
ره پویان عدالتhandbookgermany

سعیده احمدزاده

سعیده احمدزاده به شما کمک می‌کند تا بیشتر با مقوله مهاجرت به کشورهای مختلف جهان و روش‌های مهاجرتی آشنا شده و انتخاب بهتری برای آینده زندگی خود داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا