آمریکا

منظور از بک گراند چک آمریکا چیست؟

تمامی افرادی که متقاضی دریافت یکی از ویزاهای آمریکا هستند، باید مراحل مختلفی را پشت سر بگذارند و در واقع دریافت ویزا پروسه‌ای پیچیده و زمان‌بر بوده و به ویژه برای شهروندان ایرانی با ریسک بالایی همراه است. یکی از مراحل دریافت ویزای آمریکا، بک گراند چک است. 

همان‌طور که از نامش پیداست، در این مرحله تمامی سوابق متقاضی مورد بررسی قرار خواهند گرفت و خود این مرحله نیز شامل ۳ بخش است که هر کدام از این بخش‌ها در موفقیت ویزا نقش بسیار مهمی دارند. برای اینکه بیشتر با بک گراند چک و بخش‌های مختلف آن آشنا شوید، ادامه این مطلب می‌تواند برای شما مفید باشد. 

بک گراند چک آمریکا چیست؟

در فرایند دریافت ویزای آمریکا مرحله‌ای وجود دارد که به آن بک گراند چک آمریکا گفته می‌شود. در این مرحله متقاضی ۳ مرحله را پشت سر می‌گذارد که این مراحل عبارت‌اند از:‌

۱- بررسی پیشینه 

اولین بخش بک گراند چک آمریکا، بررسی پیشینه متقاضی است. این مرحله (IBIS) یا بازرسی مرکزی بین سازمانی نام دارد و سیستم به این صورت است که یک سیستم متمرکز، اطلاعات چندین آژانس، پایگاه داده و رابط‌های سیستم را جمع‌آوری می‌کند تا از عدم سوء پیشینه متقاضی مطمئن شود. 

این اقدام برای پیشگیری از ورود افراد جنایت‌کار و جاسوسان به آمریکا و حفظ امنیت ملی این کشور است. 

۲- اثر انگشت 

بخش بعدی بک گراند چک آمریکا، گرفتن اثر انگشت از متقاضی و خدمات بیومتریک است که بعد از اینکه درخواست ویزای متقاضی در USCIS ثبت شد، USCIS از متقاضی می‌خواهد که برای مرحله بیومتریک به سفارت یا کارگزاری مربوطه مراجعه کند. 

این اثر انگشت برای بررسی FBI به خدمات اطلاعات عدالت جنایی FBI که در ویرجینیای غربی قرار دارد، ارسال می‌شود. هدف از بررسی اثر انگشت اطمینان از عدم سوابق کیفری متقاضی است. 

این مرحله از بک گراند چک آمریکا بین ۲۴ تا ۴۸ ساعت طول می‌کشد و در صورتی که فرد سابقه کیفری داشته باشد، یک گزارش کامل از سوابق جنایی فرد (فرم RAP) به USCIS ارسال خواهد شد. این بررسی تا ۱۵ ماه از تاریخ پردازش آن توسط FBI اعتبار دارد. 

افرادی که بی دلیل در این قرار حاضر نشوند، درخواست ویزای آنها باطل خواهد شد. 

بک گراند چک آمریکا
پرچم آمریکا

۳- بررسی نام 

بخش سوم بک گراند چک آمریکا، بررسی نام فرد است که با بررسی اثر انگشت کاملا متفاوت بوده و توسط برنامه ملی بررسی که در شهر واشنگتن قرار دارد، بررسی می‌شود. در این مرحله نام متقاضی در لیست پایگاه داده‌های مختلف مجرمان شناخته شده و فهرست جهانی FBI مورد بررسی قرار می‌گیرد. 

هدف از این کار این است که بررسی شود آیا این نام با نام کسی در این لیست مطابقت دارد یا خیر. این بررسی شامل تمامی پرونده‌های اداری، پرسنلی، جنایی و هر پرونده‌ای که توسط مجریان قانون تشکیل شده باشد،‌ می‌شود. 

زمان بررسی نام متقاضی تقریبا دو هفته طول می‌کشد و در صورتی که مطابقتی در نام وجود داشته باشد ممکن است که بررسی ۶ ماه تا یکسال طول بکشد. 

در صورتی که هیچ مشکلی در بررسی‌ها وجود نداشته باشد و اداره مهاجرت از عدم سوء پیشینه فرد مطمئن شود، متقاضی می‌تواند به مرحله بعد برای دریافت ویزای خود برود. 

بیشتر بخوانید: از صفر تا صد کلیرنس ویزای آمریکا 

جمع‌بندی 

دریافت ویزای آمریکا همواره پیچیدگی‌ها و حساسیت‌هایی دارد و افرادی که متقاضی دریافت این ویزا هستند، باید مراحل مختلفی را پشت سر بگذارند که یکی از این مراحل بک گراند چک آمریکا است. در این مرحله اداره مهاجرت آمریکا با بررسی‌های امنیتی، بعد از اطمینان از عدم سوء پیشینه فرد، اجازه ادامه پروسه دریافت ویزای آمریکا را می‌دهد. 

برای اینکه بیشتر با انواع ویزای آمریکا، شرایط دریافت هر ویزا و همچنین روند دریافت آنها آشنا شوید، سایر مقالات این بخش می‌تواند برای شما مفید باشد. برای مشاهده آخرین اخبار و به روزترین مقالات مهاجرتی به سراسر دنیا با مهاجر همراه باشید. 

بیشتر بخوانید: انواع ویزای آمریکا، مهاجرتی و غیر مهاجرتی 

سوالات متداول 

۱- کلیرنس ویزای آمریکا چیست؟

کلیرنس ویزا یک مجوز امنیتی یا مجوز اداری است که طبق این مجوز وزارت امور خارجه و نمایندگی‌های دیپلماتیک برای پذیرش یا رد درخواست ویزا تصمیم‌گیری می‌کنند. 

 

۲- مدت زمان بک گراند چک چقدر است؟

مدت زمان بک گراند چک آمریکا با توجه به پیچیدگی‌ها و حساسیت‌های پرونده می‌تواند تا یک سال طول بکشد. 

 

سعیده احمدزاده

سعیده احمدزاده به شما کمک می‌کند تا بیشتر با مقوله مهاجرت به کشورهای مختلف جهان و روش‌های مهاجرتی آشنا شده و انتخاب بهتری برای آینده زندگی خود داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا