کشور هاکانادامهاجرمهاجرت به کانادا؛ راه‌های مهاجرت به کانادا

مزایای دریافت شهروندی کانادا

از مزایای شهروندی کانادا می توان به مواردی مانند؛ زندگی دائمی در یکی از صلح آمیزترین جوامع جهان از لحاظ اقتصادی، اجتماعی و  دارای ثبات سیاسی ، بهره مندی از  یکی از قدرتمندترین پاسپورت های جهان و داشتن حق رای اشاره نمود. بنابراین جای تعجب نیست که صدها هزار نفر از افراد دارای اقامت دائم کانادا هر ساله برای دریافت شهروندی کانادا درخواست می دهند.

شرایط دریافت شهروندی کانادا

برای واجد شرایط بودن برای شهروندی کانادا باید شرایط مختلفی را رعایت کنید:

  • مقیم دائم باشید
  • رعایت قوانین مربوط به حضور فیزیکی در کانادا
  • ثبت مالیات در صورت نیاز
  • قبولی در آزمون شهروندی کانادا
  • ارائه مدرک جهت اثبات مهارت زبانی

تعیین وضعیت اقامت دائم

صرف نظر از سن ، اگر می خواهید برای شهروندی کانادا اقدام کنید، باید اقامت دائم کانادا را داشته باشید. داشتن اقامت کانادا بدان معناست که شما به دلایل مهاجرت یا کلاهبرداری تحت بازبینی نیستید، مشمول حکم حذف نمی شوید و موارد مربوط به اقامت دائم خود، مثلاً غربالگری پزشکی را تکمیل نکرده اید. لازم به ذکر است که برای درخواست شهروندی کانادا نیازی به داشتن کارت PR معتبر ندارید و می توانید با کارت PR منقضی شده نیز درخواست دهید.

الزامات حضور فیزیکی در کانادا

شما باید حداقل 1095 روز (سه سال) در طول پنج سال قبل از تاریخ امضای درخواست شهروندی کانادا به صورت فیزیکی در کانادا حضور داشته باشید. اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) شما را تشویق می کند که حتی با بیش از 1095 روز زندگی در کانادا، درخواست شهروندی کانادا را بدهید. افرادی که قبل از تبدیل شدن به اقامت دائم در کانادا به عنوان مقیم موقت یا افراد محافظت شده اقامت داشته اند، می توانند مقداری از این زمان را برای شرایط حضور فیزی در کانادا، جهت دریافت شهروندی کانادا محاسبه کنند.

هر روزی که در پنج سال گذشته به عنوان مقیم موقت یا شخص محافظت شده در کانادا گذرانده اید، هنگام محاسبه حضور فیزیکی در کانادا به عنوان نیم روز محسوب می شود. IRCC به شما این امکان را می دهد که حداکثر 365 روز را  به عنوان مقیم موقت یا شخص محافظت شده برای مدتی که در کانادا سپری می کنید در نظر بگیرید. مقیمان موقت شامل؛ بازدیدکنندگان، دانش آموزان، کارگران یا دارندگان ویزای اقامت موقت ، میشود. افراد محافظت شده کسانی هستند که توسط هیئت مهاجرت و پناهندگان (IRB) به حمایت یا پناهنده کنوانسیون نیاز دارند یا تصمیم مثبتی در مورد ارزیابی خطر قبل از حذف از IRCC دریافت کرده اند.

به طور کلی، زمانی که در خارج از کانادا سپری می‌کنید، جزو الزامات حضور فیزیکی شما محسوب نمی‌شود، اما موارد استثنا نیز وجود دارد. به عنوان مثال، مقیمان دائمی که در ایالات متحده کار می کنند ممکن است بتوانند روزهای سپری شده در ایالات متحده را تا زمانی که در کانادا اقامت دارند و حداقل بخشی از روز به کانادا برمی گردند، برای حضور فیزیکی خود حساب کنند.

شهروندی کانادا

ثبت مالیات در صورت نیاز

ثبت مالیات در کانادا برای حداقل سه سال در پنج سال قبل از درخواست شهروندی می تواند الزامی باشد.

حتی اگر تنها بخشی از یک سال را در کانادا زندگی کرده باشید، در صورتی که شرایط زیر وجود داشته باشد؛ ممکن است از شما خواسته شود که اظهارنامه مالیات بر درآمد را ارسال کنید:

  • متقاضی ملزم به پرداخت مالیات سال باشد
  • متقاضی قصد درخواست بازپرداخت داشته باشد
  • متقاضی بخواهد سود و پرداخت های اعتباری دریافت نماید

قبولی در آزمون شهروندی کانادا

افراد 18 تا 54 ساله هنگامی  که درخواست شهروندی کانادا را امضا کردند باید در آزمون شهروندی کانادا، که آزمونی در مورد حقوق و مسئولیت های کانادایی ها، تاریخ، جغرافیا، اقتصاد، دولت، قوانین و نمادهای کانادا می باشد، شرکت کنند. این آزمون 30 دقیقه زان برده و به زبان انگلیسی یا فرانسوی است و شامل سوالات چند گزینه ای و درست یا غلط است و نمره قبولی آن 15 از 20 می باشد.

اثبات مهارت زبانی

افراد 18 تا 54 ساله باید ثابت نمایند که می توانند انگلیسی یا فرانسوی را در سطح خاصی صحبت کرده و متوجه شوند. برای اثبات این موضوع ملزم به ارائه معیارهای زبان کانادایی (CLB) سطح 4 یا بالاترمی باشید. IRCC با استفاده روش های مختلفی مهارت زبان شما را ارزیابی می کند:

  • بررسی مدارکی که همراه با درخواست خود ارائه می کنید
  • میزان ارتباط با مقامات شهروندی در طی فرایند درخواست شهروندی کانادا
  • ارزیابی مهارت های زبانی متقاضی طی جلسه دادرسی با یک مقام شهروندی کانادا

یکی دیگر از نمونه های اثبات مهارت زبانی، شواهدی است که نشان می دهد شما در یک برنامه آموزشی متوسطه یا پس از متوسطه به زبان انگلیسی یا فرانسوی شرکت کرده اید. این برنامه می تواند در خارج از کشور یا داخل کانادا بوده باشد. مدرک می تواند مدرک تحصیلی شما یا رونوشت ارسال شده به زبان انگلیسی یا فرانسوی باشد (IRCC ترجمه های تایید شده را می پذیرد).

IRCC همچنین نتایج یک آزمون زبان انگلیسی یا فرانسوی را که به عنوان بخشی از درخواست اقامت دائم خود در کانادا تکمیل کرده اید و یا مدارک گذراندن یک برنامه آموزش زبان در کانادا را نیز ، می پذیرد.

سخن پایانی

تبدیل شدن به یک شهروند کانادایی بسیار ارزشمند است و اغلب نشان دهنده پایان نمادین مرحله “تازه وارد” در سفر مهاجرت به کانادا است. هنگامی که یک شهروند کانادایی شدید، می توانید از مزایای مختلف برخوردار شوید و به کمک های معنادار خود به اقتصاد و جامعه کانادا ادامه دهید.

 

برای دریافت آخرین اخبار و به روز ترین مقالات مهاجرتی همراه مهاجر باشید.

منبع:

Are you eligible for Canadian citizenship? | Canada Immigration News (cicnews.com)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا