ویزای تحصیلیایتالیاتحصیل در ایتالیامهاجرت به ایتالیا

ویزای تحصیلی ایتالیا؛ شرایط و مدارک لازم برای مهاجرت تحصیلی به ایتالیا

ایتالیا یک کشور زیبا در اروپا است که دارای تاریخی غنی بوده و دانشمندان و هنرمندان بزرگی در این کشور به دنیا آمده و زندگی کرده‌اند؛ بنابراین افراد بیشماری ایتالیا را برای تحصیل انتخاب می‌کنند تا علاوه بر تماشای تمامی جاذبه‌های طبیعی و تاریخی ایتالیا از کیفیت آموزشی بالا در دانشگاه‌های ایتالیا نیز استفاده کنند.

البته برای تحصیل در هر کشور خارجی نیاز به ویزای تحصیلی است و کشور ایتالیا نیز تنها به افرادی اجازه اقامت و تحصیل در دانشگاه‌های خود را می‌دهد که دارای ویزای تحصیلی ایتالیا باشند. علاوه بر این دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا شرایط خاص خود را دارد که در ادامه به این موضوع بیشتر خواهیم پرداخت.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

اهمیت دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا

انواع ویزای تحصیلی ایتالیا

ویزای تحصیلی ایتالیا در مقطع مدرسه

ویزای تحصیلی ایتالیا در مقطع کارشناسی

ویزای تحصیلی ایتالیا در مقطع کارشناسی ارشد

ویزای تحصیلی ایتالیا در مقطع دکتری

مدارک موردنیاز برای دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا

تمکن مالی برای دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا

بورسیه‌های تحصیلی ایتالیا

تاثیر گپ تحصیلی در ویزای تحصیلی ایتالیا

اهمیت دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا

ایتالیا یک کشور تاریخی زیبا است که مهد هنر، فرهنگ و معماری است. این کشور زادگاه داوینچی، گالیله، میکل آنژ و بسیاری از نوابغ تاریخ بوده است. 51 مکان تاریخی در کشور ایتالیا توسط یونسکو به‌عنوان زیباترین مکان‌های جهان معرفی شده‌اند و دانشگا‌های این کشور در رشته‌های مختلف به‌خصوص در زمینه هنر و معماری حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.

بسیاری از دانشجویان هنر و معماری تمایل دارند تا با تحصیل در دانشگاه‌های ایتالیا از نزدیک با سبک‌های مختلف معماری در طی قرن‌های متمادی آشنا شده و تاریخ هنر را بیاموزند. در حالت کلی؛ تحصیل در این کشور برای دانشجویان بین‌المللی دارای مزایای زیادی است که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  •       هزینه تحصیل و زندگی در ایتالیا بسیار پایین بوده و در کل تحصیل در این کشور مقرون‌به‌صرفه است.
  •       امکان تحصیل در دانشگاه‌های ایتالیا به زبان انگلیسی وجود دارد و در کنار آن دانشجو می‌تواند زبان ایتالیایی را نیز بیاموزد.
  •       کشور ایتالیا برای صدور ویزای تحصیلی نسبت به سایر کشورها سخت‌گیری کمتری دارد.
  •       دانشجویان می‌توانند بورسیه‌های تحصیلی متفاوت و ارزنده دریافت کنند.
  •       امکان ورود به بازار کار ایتالیا همزمان با تحصیل یا بعد از تحصیل وجود دارد.
  •       فرد می‌تواند بعد از پایان تحصیل، اقامت کاری دریافت کند.
  •       برخی از دانشگاه‌های ایتالیا در برخی از رشته‌ها مانند: علم و تکنولوژی، هنر و معماری، مطالعات اجتماعی، رشته‌های آموزشی و… از کیفی بالایی برخوردارند. 

انواع ویزای تحصیلی ایتالیا

با توجه به اینکه فرد چه مدتی در ایتالیا اقامت خواهد داشت، ویزاهای تحصیلی ایتالیا در دو دسته جای می‌گیرند.

1- ویزای نوع C: این ویزا یک ویزای کوتاه‌مدت بوده و برای افرادی که تصمیم دارند در یک بازه 90 روزه در ایتالیا اقامت داشته و در یک دوره کوتاه آموزشی (مانند آموزش زبان) تحصیل کنند، صادر می‌شود.

2- ویزای نوع D: این ویزا یک ویزای بلندمدت برای دوره‌های تحصیلی است که بیش از 90 روز طول بکشند. فرد باید در این دوره حداقل 20 ساعت در هفته یا 80 ساعت در ماه کلاس داشته باشد.

همچنین تحصیل افراد خارجی در ایتالیا در مقاطع مختلف امکان‌پذیر است؛ یعنی اینکه ویزای تحصیلی برای افراد در هر مقطع تحصیلی صادر می‌شود. بنابراین به‌طورکلی ویزای تحصیلی ایتالیا را در 4 دسته تقسیم‌بندی می‌کنیم.

1- ویزای تحصیلی در مقطع مدرسه

2- ویزای تحصیلی در مقطع کارشناسی

3- ویزای تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد

4- ویزای تحصیلی در مقطع دکتری

ویزای تحصیلی ایتالیا در مقطع مدرسه

ویزای تحصیلی ایتالیا می‌تواند برای کودکان و نوجوانانی صادر شود که قصد دارند برای تحصیل در مدارس ایتالیا در این کشور اقامت داشته باشند. در حالت کلی مدارس ایتالیا دارای 4 مقطع تحصیلی هستند.

1- دوره مهد کودک که تحصیل در این دوره اجباری نیست. این دوره برای کودکان 3 الی 6 ساله برگزار می‌شود.

2- مقطع ابتدایی که از 6 سالگی شروع شده و تحصیل در این مقطع در ایتالیا اجباری است.

3- مقطع متوسطه که از 11 سالگی تا 14 سالگی بوده و در این مقطع برخی از دروس مانند زبان، هنر، ورزش و کامپیوتر آموزش داده می‌شود.

4- مقطع دبیرستان که از 14 سالگی تا 19 سالگی است و دانش‌آموزان برای ورود به دانشگاه آماده می‌شوند.

دانش‌آموزانی که به زبان ایتالیایی مسلط هستند، می‌توانند در مدارس دولتی ایتالیا به‌صورت کاملا رایگان تحصیل کنند. در صورتی که دانش‌آموز بخواهد به زبان انگلیسی در ایتالیا تحصیل کند، باید در مدارس خصوصی ایتالیا پذیرش شود که این مدارس شهریه بالایی دارند.

ویزای تحصیلی ایتالیا در مقطع کارشناسی

افراد برای دریافت ویزای تحصیلی در مقطع کارشناسی باید دوره دبیرستان را گذرانده و دیپلم گرفته باشند؛ سپس از دانشگاه موردنظر در کشور ایتالیا پذیرش گرفته و برای دریافت ویزای تحصیلی اقدام کنند.

دوره کارشناسی در دانشگاه‌های ایتالیا به زبان‌های انگلیسی و ایتالیایی ارائه می‌شود. افرادی که به زبان ایتالیایی تحصیل می‌کنند، باید مدرک زبان ایتالیایی تا سطح B1 داشته باشند؛ همچنین در صورتی که فرد تمایل به تحصیل به زبان انگلیسی داشته باشد، باید حداقل مدرک آیلتس 6 یا معادل آن را داشته باشد.

این دوره معمولا یک دوره 4 ساله است و حداکثر سن برای پذیرش دانشجویان کارشناسی در دانشگاه‌های ایتالیا، 28 سال است.

از دیگر ویژگی‌های تحصیل در ایتالیا در مقطع کارشناسی، می‌توان به این مسئله اشاره کرد که دانشجویان ضمن تحصیل اجازه کار به مدت 10 ساعت در هفته را دارند.

ویزای تحصیلی ایتالیا در مقطع کارشناسی ارشد

بسیاری از دانشجویان بین‌المللی تمایل دارند در مقطع کارشناسی ارشد در ایتالیا تحصیل کنند؛ زیرا در مقطع کارشناسی ارشد، رشته‌های متنوعی ارائه می‌شود؛ همچنین دانشجویان می‌توانند همزمان با تحصیل به مدت 20 ساعت در هفته کار کنند.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در ایتالیا معمولا 2 ساله است و افرادی که حداکثر 35 سال دارند، واجد شرایط تحصیل در این مقطع هستند. تحصیل در این مقطع نیز به دو زبان انگلیسی و ایتالیایی است.

افرادی که به زبان ایتالیایی تحصیل می‌کنند باید مدرک زبان ایتالیایی B2 داشته باشند. تحصیل برای این افراد رایگان است؛ اما افرادی که به زبان انگلیسی تحصیل می‌کنند، باید مدرک زبان آیلتس 6.5 داشته باشند و هزینه‌های تحصیلی آنها با توجه به دانشگاه و شهر محل اقامت متفاوت است.

ویزای تحصیلی ایتالیا در مقطع دکتری

پذیرش در مقطع دکتری بیشتر به نظر استاد راهنما یا سوپروایزر بستگی دارد. متقاضی دریافت این ویزا، باید رزومه مناسب و مقالات ISI داشته باشد و بتواند نظر استاد راهنما را جلب کند؛ زیرا دانشجو باید فعالیت‌های پژوهشی خود را در کنار استاد ادامه دهد.

مدرک زبان انگلیسی برای دانشجویان مقطع دکتری، آیلتس 7 است و طول دوره دکتری در ایتالیا 3 الی 4 سال است؛ البته دانشجویان می‌توانند به زبان ایتالیایی نیز ادامه تحصیل دهند. در برخی از مواقع حتی سطح زبان دانشجو چندان اهمیتی پیدا نمی‌کند؛ زیرا پذیرش در این مقطع بیشتر با نظر استاد راهنما است. سفارت ایتالیا در این زمینه سخت‌گیری چندانی ندارد.

افرادی که در مقطع دکتری تحصیل می‌کنند، می‌توانند همزمان با تحصیل به مدت 30 ساعت در هفته مشغول به کار شوند.

مهاجرت تحصیلی به ایتالیا
تحصیل با هزینه کم در کشور زیبای ایتالیا

مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا

برای دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا، مانند هر ویزای دیگری فرد باید مدارک مورد نیاز برای اخذ این ویزا را داشته باشد. این مدارک عبارت‌اند از:

  •       نامه پذیرش دانشگاه موردنظر در ایتالیا
  •       پاسپورت معتبر که به اندازه کافی اعتبار و حداقل 2 صفحه خالی داشته باشد.
  •       دو قطعه عکس
  •       ارائه مدارک هویتی که همگی به ایتالیایی ترجمه شده باشند.
  •       تکمیل فرم ویزا
  •       اثبات تمکن مالی
  •       بیمه‌نامه مسافرتی
  •       مدرک زبان مورد نیاز برای مقطع تحصیلی
  •       رزومه یا cv
  •       ترجمه مدارک و ریزنمرات مقطع قبلی تحصیلی
  •       مستنداتی که هدف اقامتی را کامل مشخص کنند.
  •       هزینه مربوط به سفارت برای صدور ویزا

بیشتر بخوانید: ویزای توریستی ایتالیا

تمکن مالی برای دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا

فرد متقاضی دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا برای هزینه‌های تحصیلی باید سالانه 6000 یورو یا 460 یورو در ماه تمکن مالی داشته باشد. برای اثبات تمکن مالی فرد باید صورتحساب 3 ماه آخر خود یا یکی از والدین را به زبان انگلیسی ترجمه کرده و به همراه شناسنامه صاحب حساب که به زبان انگلیسی یا ایتالیایی ترجمه شده است به سفارت ارائه کند.

همچنین ممکن است که اطلاعات مربوط به درآمد خانواده (قرارداد کاری، اقرارنامه مربوط به درآمد، بیمه تامین اجتماعی) نیز مورد نیاز باشند که تمامی این مدارک باید ترجمه رسمی شده باشند.

بورسیه‌های تحصیلی ایتالیا

بورسیه‌های تحصیلی در ایتالیا عبارت‌اند از:

1- بورسیه‌های دانشگاهی

این نوع بورسیه بیشتر برای مقاطع دکترا و کارشناسی ارشد بوده و با توجه به صلاحیت فرد (رزومه علمی، دانش فردی و تخصصی، معدل کسب شده، مقالات و…) به او ارائه می‌شود. در مقاطع بالاتر مبلغ بورسیه نیز افزایش می‌یابد. دانشگاه‌های مهمی که این بورسیه را ارائه می‌دهند، عبارت‌اند از:

  •       پلی تکنیک میلان
  •       دانشگاه پادوا
  •       دانشگاه بوچونی
  •       دانشگاه بلونیا

 

2- بورسیه‌های استانی

بورسیه‌های استانی ایتالیا به بورسیه‌های DSU شهرت دارند. اداره بورسیه هر استان ایتالیا این بورسیه‌ها را به افراد واجد شرایط ارائه می‌دهد و تمامی متقاضیان ایرانی که ویزای دانشجویی ایتالیا را دارند، امکان استفاده از بورسیه را دارند.

بورسیه شرایط ویژه و نسبتا ساده‌ای را شامل می‌شود که شهریه دانشگاه، هزینه خوابگاه، شهریه، غذا و… به فرد تعلق می‌گیرد. میزان بورسیه دولتی در هر مقطع با مقطع دیگر متفاوت است.

تاثیر گپ تحصیلی در ویزای تحصیلی ایتالیا

برای دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا، معمولا سخت‌گیری چندانی در گپ تحصیلی انجام نمی‌شود؛ اما بهتر است که این گپ تحصیلی زیاد نباشد. در مورد سن نیز، محدودیت سنی برای هیچ مقطعی وجود ندارد؛ اما بهتر است که افراد در بازه سنی مناسب که قبلا به آن اشاره شد، برای تحصیل در ایتالیا اقدام کنند.

جمع‌بندی

ایتالیا یکی از کشورهای مهم اروپایی است که از جهات مختلف مرکز توجه همه مردم جهان است؛ همچنین بسیاری از نوابغ بزرگ دنیا در این کشور متولد شده‌اند و همین مسئله باعث شده است که دانشگاه‌های ایتالیا از سطح بالایی برخوردار باشند که در مقابل هزینه‌های پایین تحصیلی، این یک دلیل محکم برای جذب دانشجویان خارجی به این کشور است.

از طرفی افرادی که در مناطق غیر از شینگن زندگی می‌کنند، برای تحصیل در ایتالیا، باید ویزای تحصیلی ایتالیا را دریافت کنند تا بتوانند در این کشور اقامت داشته و تحصیل کنند. دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا دارای شرایط و مراحل خاصی است که ما در هلدینگ مهاجر در کنار شما هستیم تا تمامی مسیر دریافت این ویزا را به شما نشان دهیم.

برای دریافت آخرین اخبار و مقالات مهاجرتی، همراه مهاجر باشید.

منبع
ویزا لندویزا گردیملک پور

سعیده احمدزاده

سعیده احمدزاده به شما کمک می‌کند تا بیشتر با مقوله مهاجرت به کشورهای مختلف جهان و روش‌های مهاجرتی آشنا شده و انتخاب بهتری برای آینده زندگی خود داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا