خبر هاروش هاکانادامهاجرت به کانادا؛ راه‌های مهاجرت به کانادا

پناهندگی چیست و به چه کسانی پناهجو گفته می‌شود؟

یکی از روش‌های مهاجرتی، مهاجرت از طریق پناهندگی است. گرچه ما این روش مهاجرتی را به هیچ‌عنوان تایید نمی‌کنیم؛ اما پناهندگی نیز یکی از روش‌های مهاجرتی است که در هر کشور شرایط خاص خود را داشته و البته عواقب و سختی‌های بسیاری نیز دارد.

تقریبا صد سال است که دولت‌ها سعی می‌کنند تا از افراد و گروه‌هایی که در سرزمین خود آزار و شکنجه می‌شوند و تحمل ماندن در کشور خود را ندارند، حمایت کنند. در سال 1948 اعلامیه جهانی حقوق بشر UDHR تصویب شد و طبق این اطلاعیه حق تقاضای پناهندگی و استفاده از آن برای همه ملیت‌ها محفوظ است.

امروزه افراد زیادی به دلایل مختلف مجبور به ترک وطن خود می‌شوند. ما در کشور خودمان ایران نیز با اتباع افغانی زیادی روبرو هستیم که مجبور به ترک وطن خود شده و پناهندگی را انتخاب کرده‌اند؛ اما این روش مهاجرتی روشی سخت با موانع بسیار است.

در این مقاله تصمیم داریم تا بیشتر درباره پناهندگی، شرایط و عواقب آن صحبت کنیم. تا به انتهای این مقاله همراه ما باشید.

منظور از پناهندگی چیست؟

پناهندگی یکی از روش‌های مهاجرتی و شاید بهتر است بگوییم، آخرین روش برای مهاجرت است. طبق کنوانسیون ژنو، افرادی می‌توانند با این روش مهاجرت کنند که در کشور مبدا، جان و مال آنها در معرض تهدید بوده و حتی خطر مرگ نیز برای آنها وجود دارد.

اعلامیه جهانی حقوق بشر (UDHR) یک سند مهم است که از حقوق بشر و حتی حقوق پناهجویان حمایت می‌کند. گردآورندگان این اعلامیه، جمعی از نمایندگان با سوابق حقوقی و فرهنگی مختلف از سراسر جهان هستند که این اعلامیه را نوشته و به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل رسانده‌اند.

طبق این اعلامیه افرادی که به یکی از دلایل زیر با کشور مبدا خود اختلاف نظر دارند، مشمول اخذ پناهندگی خواهند شد.

1-    مسائل مذهبی

پناهجوی مذهبی کسی است که به دلیل تمایلات مذهبی در کشور مبدا امنیت جانی و مالی ندارد و برای نجات خود مجبور به اخذ پناهندگی می‌شود.

2-    مسائل سیاسی

افرادی که به دلیل عقاید سیاسی در کشور مبدا خود تهدید می‌شوند، مشمول اخذ پناهندگی خواهند شد.

3-    مسائل نژادپرستانه

پناهندگی
پناهجوی قربانی نژاد پرستی

در برخی از جوامع همچنان مسائل نژاد پرستانه باعث آزار و تهدید اقلیت‌ها شده و این ادامه زندگی این افراد را در کشور غیرممکن می‌کند. افرادی که دچار آزار و اذیت‌های نژادپرستانه قرار می‌گیرند، مشمول دریافت پناهندگی خواهند شد.

4-    مسائل جنگی

گروه بعدی افرادی هستند که کشور آنها در حال جنگ‌های داخلی یا خارجی است. این افراد امنیت کافی را برای زندگی در کشور خود ندارند و ناچار به مهاجرت از طریق پناهندگی می‌شوند.

5-    مسائل جنسی

برخی از افراد در دنیا به دلیل تمایلات جنسی متفاوتی که دارند، در جامعه خود مطرود شده و در معرض خطر جانی یا مالی قرار می‌گیرند. این افراد نیز مشمول اخذ پناهندگی هستند.

6-    مسائل اجتماعی

گرایش‌های اجتماعی و یا عضویت در یک گروه اجتماعی خاص، مورد دیگری است که ممکن است تهدیدات مالی و جانی در یک جامعه به دنبال داشته باشد؛ بنابراین افرادی که در معرض چنین تهدیداتی هستند، می‌توانند از طریق پناهندگی مهاجرت کنند.

نکته:

تنها افرادی می‌توانند از کشور موردنظرشان پناهندگی دریافت کنند که بتوانند ادعای خود را ثابت کنند. در غیر این‌صورت، بازداشت شده و به کشور خودشان بازگردانده خواهند شد و یا ممکن است زندان، جریمه سنگین، تبعید در انتظار آنها باشد.

مورد بعدی اینکه افرادی که بتوانند پناهندگی یک کشور را اخذ کنند، تا آخر عمر حق بازگشت به کشور مبدا را حتی به‌عنوان توریست ندارند.

بیشتر بخوانید: انواع ویزای آمریکا 

کدام کشورها از پناهندگان حمایت می‌کنند؟

طبق سندی که برای حمایت از پناهجویان تنظیم شده است، این سند توسط 145 کشور دنیا به امضا رسیده و این کشورها موظف هستند که از پناهجویان حمایت کنند. از مهم‌ترین کشورهایی که پذیرش پناهجو دارند، می‌توان به کشورهای زیر اشاره کرد.

1-    کانادا

2-    ترکیه

3-    آرژانتین

4-    آلمان

5-    استرالیا

6-    اتریش

7-    بلژیک

و…

شرایط پناهندگی در کانادا

پناهندگی
پناهندگی کانادا

کانادا برای پناهندگی قوانین سخت‌گیرانه‌ای دارد؛ اما معمولا بسیاری از پناهجویان کشورهای توسعه یافته‌ را برای زندگی انتخاب می‌کنند. کشورهای توسعه یافته هم در مقابل تمایلی به پذیرش پناهجو ندارند؛ زیرا پناهجویان برای دولت هزینه زیادی دارند و تقریبا سودی ندارند. با این حال طبق قوانین بین‌الملل، کانادا نیز مجبور است که از پناهجویانی که در کشور خود امنیت مالی و جانی ندارند، حمایت کند.

کشور کانادا کمپ پناهندگی ندارد و پناهجویان باید در ابتدای ورود، فرم پناهندگی را پر کرده و درخواست خود را اعلام کنند تا پرونده در اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا تایید شود.

مراحل پناهندگی در کانادا

پناهجویان برای دریافت پناهندگی کانادا باید مراحل زیر را طی کنند.

1-    تکمیل فرم‌های مربوط به پناهندگی

2-    ارائه درخواست و ادعای پناهندگی

3-    ارائه مدارک موردنیاز

4-    جمع‌آوری و تایید شواهد

5-    حضور در جلسه مصاحبه

6-    ارائه تصمیم گرفته‌شده توسط اداره مهاجرت

پناهندگی
آخرین روش مهاجرت

انواع روش‌های پناهندگی کانادا

متقاضیان مهاجرت به کانادا از طریق پناهندگی می‌توانند به دو روش اقدام کنند.

1-    درخواست پناهندگی را در مرز کانادا ارائه دهند.

پناهجویانی که این روش را انتخاب می‌کنند، در اولین روز ورود به مرز کانادا باید مصاحبه انجام دهند. در این مصاحبه موجه بودن یا نبودن درخواست بررسی شده و در صورتی که موردتایید قرار بگیرد، یک فرم به نام BOC به پناهجو داده می‌شود.

پناهجو 15 روز فرصت دارد تا این فرم را تکمیل کند و به بخش پناهندگی اداره مهاجرت تحویل دهد. تمامی مدارک و شواهد موجود که بتواند تهدیدات مالی و جانی پناهجور را در کشور مبدا اثبات کند، باید 10 روز قبل از جلسه تصمیم‌گیری به بخش پناهندگی اداره مهاجرت تحویل داده شود.

بررسی پرونده پناهندگی معمولا تا 60 روز طول خواهد کشید و بعد از این بازه زمانی ممکن است پرونده رد شود. درصورت پذیرش پرونده، پناهجو باید به اداره مهاجرت و پناهندگی کانادا مراجعه کرده و درخواست اقامت دائم دهد.

درصورتی که پناهجو به‌عنوان تبعه خارجی تعیین شده DFN معرفی شود، باید 5 سال برای درخواست اقامت دائم منتظر بماند.

2-    درخواست پناهندگی را به اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا IRCC ارائه دهند.

در صورتی که فرد با هر ویزای دیگری وارد کانادا شده و تصمیم به بازگشت به کشور خود را ندارد، برای دریافت پناهندگی باید در اولین روز به اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا IRCC مراجعه کند یا اینکه به‌صورت الکترونیکی فرم‌های موردنیاز را از سایت اداره مهاجرت کانادا، دریافت کرده و تکمیل کند.

بعد از تکمیل فرم، پناهجو باید صبح قبل از ساعت 10 در اداره مهاجرت کانادا حضور داشته باشد و فرم‌های تکمیل‌شده را ارائه دهد. این فرم‌ها بررسی شده و تاریخی برای مصاحبه مشخص خواهد شد و متقاضی باید 10 روز قبل از این جلسه، تمامی شواهد و مدارک موجود را به بخش پناهندگی اداره مهاجرت ارائه دهد.

بعد از این جلسه تقریبا 60 روز طول می‌کشد که پرونده پذیرفته یا رد شود. در صورتی که پرونده متقاضی پذیرفته شود، او می‌تواند برای دریافت اقامت دائم اقدام کند.

بیشتر بخوانید: معرفی سریع‌ترین روش مهاجرت به کانادا

جمع‌بندی

پناهندگی یکی از راه‌های مهاجرت است که تقریبا هیچ‌کس این روش مهاجرتی را تایید نمی‌کند؛ اما برای برخی از افراد این روش مهاجرتی تنها راه نجات است؛ زیرا آنها به دلایل مختلف در کشور مبدا امنیت جانی یا مالی ندارد و مجبور به پناهندگی هستند.

کشورهای زیادی طبق اعلامیه سازمان حقوق بشر، موظف به حمایت از پناهجویان هستند. گرچه شرایط پذیرش بسیار سخت است و پناهجو باید مدارک و اسنادی را ارائه دهد که ثابت می‌کنند او در کشور مبدا واقعا در معرض خطر است.

از جمله کشورهای مهمی که پذیرش پناهجو دارند، کشور کانادا است که البته شرایط سختی نیز برای پذیرش پناهجویان دارد. کشورهای دیگری مانند آمریکا، آلمان، ترکیه و… نیز از پناهجویان حمایت می‌کنند که هر کدام شرایط خاص به خود را دارند.

ما در این مقاله به پناهندگی در کانادا پرداختیم؛ اما این روش مهاجرتی را توصیه و تایید نمی‌کنیم. این مقاله تنها یک مقاله خبری است و اگر تصمیم دارید به کانادا یا هر کشور دیگری مهاجرت کنید، توصیه ما این است که روش‌های قانونی و امن را انتخاب کنید.

برای مهاجرت به کانادا، مهاجرت از طریق استارتاپ توصیه ماست؛ همچنین برای مشاهده آخرین اخبار و مقالات روز مهاجرتی توصیه می‌کنیم که همچنان با مهاجر همراه باشید. 

بیشتر بخوانید: ویزای U آمریکا

منبع
go2trwcoe.ca

سعیده احمدزاده

سعیده احمدزاده به شما کمک می‌کند تا بیشتر با مقوله مهاجرت به کشورهای مختلف جهان و روش‌های مهاجرتی آشنا شده و انتخاب بهتری برای آینده زندگی خود داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا