کار در سایر کشور هاتحصیل در سایر کشور هاسایر کشور هامسافرت به سایر کشور هامهاجرت به سایر کشور ها

از صفر تا صد مهاجرت به سوئد

یکی از کشورهای مهاجرپذیر اروپایی، کشور سوئد است که یکی از پرطرفدارترین کشورها برای ایرانیان است. هر ساله افراد زیادی متقاضی مهاجرت به سوئد هستند؛ زیرا زندگی در این کشور مزایای زیادی دارد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به امنیت بالا، موقعیت‌های شغلی مناسب و همچنین دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی ممتاز اشاره کرد.

برای مهاجرت به سوئد نیز روش‌های مختلفی وجود دارد که متقاضیان باید با توجه به شرایط و اهداف خود، بهترین روش مهاجرتی را انتخاب کنند. اگر شما نیز متقاضی مهاجرت به این کشور زیبا و مطرح اروپایی هستید، این مقاله را تا به انتها بخوانید.

مزایای مهاجرت به سوئد

مهاجرت به سوئد
زیبایی‌های سوئد

سوئد دومین کشور در جهان است که از مهاجران استقبال می‌کند. این کشور در شبه جزیره اسکاندیناوی قرار داشته و یکی از امن‌ترین کشورهای جهان است. منابع مالی و اقتصادی در این کشور مرفه و پیشرفته اروپایی، تولیدات و صادرات چوب، سنگ آهن و انرژی آبی است.

شهروندان سوئد از امکانات رفاهی و معیشتی بسیار خوبی بهره‌مند هستند. از طرفی این کشور همواره نرخ بیکاری پایینی داشته و با کمبود نیروی کار روبرو است؛ بنابراین برای تامین نیروی کار خود از مهاجران استقبال می‌کند. تمامی این موارد باعث می‌شود که مهاجرت به سوئد مزایای بسیاری داشته باشد.

از مهم‌ترین مزایای مهاجرت به سوئد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1- زندگی در یکی از مرفه‌ترین کشورهای جهان

2- زندگی در کنار مردمانی آرام و با فرهنگ

3- زندگی در یک کشور بسیار امن

4- تحصیل در دانشگاه‌هایی برجسته با تجهیزات پیشرفته و مورد تایید وزارت علوم و بهداشت ایران

5- امکان اخذ اقامت دائم

و…

البته در کنار تمامی این مزایا، باید به این نکته نیز اشاره کنیم که سوئد کشوری سردسیر است و با ایران تفاوت فرهنگی بسیار زیادی دارد؛ بنابراین افرادی که قصد مهاجرت به سوئد را دارند، باید به این موارد توجه کنند.

بیشتر بخوانید: انواع ویزای آمریکا

روش‌های مهاجرت به سوئد

مهاجرت به سوئد
راه های مهاجرت به سوئد

برای مهاجرت به سوئد روش‌های مختلفی وجود دارد که عبارت‌اند از:

·   مهاجرت به سوئد با ویزای تحصیلی

یکی از بهترین روش‌های مهاجرت به سوئد، مهاجرت تحصیلی به این کشور است. سوئد دارای دانشگاه‌هایی با رنکینگ بالا است و سیستم آموزشی بسیار خوبی دارد؛ به همین دلیل بسیاری از دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل به سوئد مهاجرت می‌کنند.

افرادی که از دانشگاه‌های سوئد فارغ‌التحصیل می‌شوند، 6 ماه فرصت خواهند داشت که در سوئد بمانند و شغل مورد نظر خود را پیدا کنند. در صورتی که آنها بتوانند شغل مناسبی پیدا کنند و وارد بازار کار سوئد شوند، می‌توانند ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تبدیل کرده و مدت بیشتری در سوئد بمانند.

از مهم‌ترین مزایای تحصیل در دانشگاه‌های سوئد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1- هموار کردن مسیر اقامت در سوئد

2- کار کردن بدون محدودیت در اوقات فراغت

3- کمک دانشگاه‌ها به دانشجویان بین‌المللی در یادگیری زبان سوئدی و همچنین یافتن محل سکونت

4- رزومه خوب شغلی برای پیدا کردن کار در سوئد

نکته:

مدت زمانی که دانشجو در دانشگاهی در سوئد تحصیل می‌کند، به‌عنوان مدت زمان اقامت دائم او در این کشور محسوب نخواهد شد.

·   مهاجرت به سوئد با ویزای کاری

همان‌طور که قبلا نیز گفته شد، نرخ بیکاری در کشور سوئد به‌شدت پایین است و همین باعث شده تا این کشور یکی از بهترین گزینه‌ها برای مهاجرت کاری محسوب شود. افرادی که قصد دارند برای کار به سوئد مهاجرت کنند، باید یک پیشنهاد شغلی یا Job offer داشته باشند.

افرادی که این پیشنهاد شغلی را دریافت می‌کنند، می‌توانند وارد کشور سوئد شده و اقامت کاری به دست آورند. بعد از اینکه فرد 4 سال در کشور سوئد کار کرده و مالیات خود را به موقع پرداخت کند، می‌تواند اقامت دائم سوئد را نیز دریافت کند.

مورد مهم درباره کار در سوئد این است که در این کشور، قوانین مبارزه با تبعیض بسیار جدی گرفته می‌شود؛ بنابراین در استخدام افراد به جنسیت، سن، قومیت یا حتی معلولیت آنها توجهی نخواهد شد و همه با هم برابرند.

متقاضیان مهاجرت کاری به سوئد، برای دریافت ویزای کاری باید به موارد زیر توجه داشته باشند.

1- متقاضی باید با یک کارفرمای سوئدی قراردادی امضا کرده باشد که به زبان انگلیسی یا سوئدی بوده و امضای هر دو طرف در آن وجود داشته باشد.

2- کارفرما باید در همان شروع کار، بیمه درمانی، زندگی، شغل و بازنشستگی را به فرد ارائه دهد.

3- شغل باید با شرایط تعیین شده در قراردادهای دسته جمعی سوئد تطابق داشته باشد.

4- حقوق در نظر گرفته شده باید با حداقل حقوق تعیین شده در سوئد تطابق داشته باشد.

5- این شغل باید به صورتی باشد که از فرد حمایت کرده و بعد از کسر مالیات، حداقل 13000 کرون در ماه باشد.

مهاجرت به سوئد
زندگی در سوئد

·   مهاجرت به سوئد با ویزای سرمایه‌گذاری

یکی از بهترین روش‌های مهاجرت به سوئد یا هر کشور دیگری، سرمایه‌گذاری است. سوئد از نظر سیاسی و اقتصادی یک کشور با ثبات و امن در جهان است و همین باعث می‌شود که بسیاری از سرمایه‌گذاران این کشور را برای مهاجرت انتخاب کنند.

روش‌های سرمایه‌گذاری در کشور سوئد متنوع است. از مهم‌ترین این روش‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1- سرمایه‌گذاری در سوئد با خرید سهام

2- سرمایه‌گذاری در سوئد با خرید ملک

3- سرمایه‌گذاری در سوئد با ثبت شرکت

4- سرمایه‌گذاری در سوئد با کارآفرینی

5- سرمایه‌گذاری در سوئد با خرید اوراق قرضه دولتی

نکته:

حداقل مبلغ سرمایه‌گذاری در کشور سوئد، 100000 یورو است. دارندگان این سرمایه می‌توانند با ارائه یک بیزینس پلن یا طرح تجاری به دولت سوئد، یک شرکت در این کشور ثبت کرده و فعالیت اقتصادی خود را شروع کنند.

·   مهاجرت به سوئد با ویزای ازدواج

یکی از راه‌های مهاجرت به سوئد، ازدواج با یک شهروند سوئدی است؛ البته دولت سوئد هر دو فرد را مورد ارزیابی قرار خواهد داد تا عدم سوء پیشینه آنها اثبات شود و طبق شرایط خاص فرد می‌تواند با ازدواج به کشور سوئد مهاجرت کند. از مهم‌ترین شرایط مهاجرت از طریق ازدواج به سوئد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1- هر دو طرف باید بالای 18 سال داشته باشند.

2- یکی از طرفین باید شهروند سوئد باشد یا اجازه اقامت دائم سوئد را داشته باشد.

3- محل سکونت در کشور شوئد برای زندگی مشترک داشته باشند.

فردی که با یک سوئدی ازدواج می‌کند، در ابتدا یک اقامت 2 ساله دریافت کرده و در این دو سال نیز بارها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. در صورتی که مشخص شود، ازدواج این دو نفر پایدار بوده، این اقامت تمدید می‌شود. در نهایت بعد از 3 سال، فرد می‌تواند برای اقامت دائم سوئد اقدام کند.

·   مهاجرت به سوئد با ویزای خانوادگی

افرادی که اعضای خانواده آنها در سوئد زندگی می‌کنند و در این کشور اقامت دائم دارند، می‌توانند به خانواده خود در سوئد ملحق شوند. فردی که اقامت دائم سوئد را دارد، باید ثابت کند که تمکن مالی کافی برای حمایت از اعضای خانواده خود را دارد؛ یعنی بعد از کسر مالیات و قبوض آب و برق و…، فرد باید مبلغی را برای حمایت از خانواده خود داشته باشد.

هزینه موردنیاز برای حمایت از اعضای خانواده در سال 2022 در سوئد به‌صورت زیر بوده است.

هزینه حمایت از یک فرد بالغ 5158 کرون سوئد در ماه

هزینه حمایت از همسر 8520 کرون سوئد در ماه

هزینه حمایت از فرزندان زیر 6 سال، 2756 کرون سوئد در ماه

هزینه حمایت از فرزندان 7 تا 10 ساله، 3308 کرون سوئد در ماه

هزینه حمایت از فرزندان 11 تا 14 ساله، 3860 کرون سوئد در ماه

هزینه حمایت از فرزندان بالای 15 سال، 4411 کرون سوئد در ماه

 بیشتر بخوانید: سوپر ویزای کانادا چیست؟

·   مهاجرت به سوئد به روش پناهندگی

پناهندگی یکی دیگر از روش‌های مهاجرت به سوئد است که البته به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. افرادی که از این طریق به کشور سوئد مهاجرت می‌کنند، باید شواهد بسیار محکمی داشته باشند که نشان دهد در کشور خود امنیت جانی ندارند. این افراد تنها به مدت 3 سال اقامت موقت سوئد را دریافت خواهند کرد و اقامت دائم آنها تحت شرایط دیگری انجام می‌شود.

مهاجرت به سوئد
سوئد کشوری زیبا

دریافت اقامت دائم سوئد و شهروندی این کشور

افرادی که به کشور سوئد مهاجرت می‌کنند، باید در ابتدا کدملی سوئد را دریافت کنند تا بتوانند برای خود حساب بانکی افتتاح کنند و از سایر مزایای زندگی در سوئد بهره‌مند شوند. بعد از اینکه این افراد به مدت 5 سال در سوئد اقامت موقت داشته و به‌صورت مداوم در سوئد زندگی کنند، می‌توانند اقامت دائم این کشور را دریافت کنند.

افرادی که 5 سال از اقامت دائم آنها گذشت، تحت شرایط خاص می‌توانند برای شهروندی سوئد و دریافت پاسپورت سوئدی اقدام کنند.

بیشتر بخوانید: پناهندگی چیست و پناهجو به چه کسانی گفته می‌شود؟

ارزش و اعتبار پاسپورت سوئد

یکی از دلایل مهم برای مهاجرت به سوئد، دریافت پاسپورت سوئد است؛ زیرا پاسپورت این کشور با پاسپورت فرانسه در یک ردیف قرار دارد و به همان اندازه ارزشمند است. قدرت پاسپورت سوئد نشان می‌دهد که این کشور از شهروندان خود در هر جای دنیا حمایت کرده و آنها می‌توانند بدون نیاز به درخواست ویزا به کشورهای زیادی در دنیا سفر کنند.

دارندگان پاسپورت سوئد می‌توانند، بدون ویزا به 113 کشور دنیا سفر کرده و در 47 کشور دیگر در حین ورود ویزای خود را دریافت کنند.

 بیشتر بخوانید: ارزش و اعتبار پاسپورت فرانسه

جمع‌بندی

سوئد یکی از بهترین کشورهای اروپایی است که از رفاه و امنیت بالایی برخوردار بوده و یکی از بهترین گزینه‌ها برای مهاجرت است. هر ساله افراد زیادی با اهداف مختلف متقاضی مهاجرت به سوئد هستند تا بتوانند یک زندگی آرام و مرفه داشته باشند.

با این حال روند دریافت ویزای سوئد کمی دشوار است و افرادی که قصد مهاجرت دارند باید با سختی‌های مسیر نیز آشنا باشند. برای مهاجرت به سوئد نیز مانند هر کشور دیگری، روش‌های مختلفی وجود دارد و افرادی که بتوانند 5 سال اقامت موقت سوئد را داشته باشند، با پرداخت به‌موقع مالیات خود، می‌توانند اقامت دائم دریافت کنند.

برای اینکه مهاجر بتواند به شهروند سوئد تبدیل شده و پاسپورت سوئد را دریافت کند، باید 5 سال بعد از اقامت دائم نیز در سوئد بماند و تمامی شرایط لازم را داشته باشد تا بتواند برای شهروندی این کشور اقدام کند. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد؛ برای مشاهده آخرین اخبار و به روزترین مقالات مهاجرتی همچنان با مهاجر همراه باشید. 

 

منبع
go2trموسسه ملک پور

سعیده احمدزاده

سعیده احمدزاده به شما کمک می‌کند تا بیشتر با مقوله مهاجرت به کشورهای مختلف جهان و روش‌های مهاجرتی آشنا شده و انتخاب بهتری برای آینده زندگی خود داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا