سایر کشور ها

تالین، سیلیکون ولی اروپا 

سیلیکون ولی تقریبا برای همه نامی آشناست و در ایالات متحده آمریکا واقع شده است. به دلیل اینکه شرکت‌های مطرح دنیا در زمینه فناوری در این منطقه قرار دارند، نقش بسیار مهمی در دنیای تکنولوژی و فناوری دارد. در کنار سیلیکون ولی آمریکا، یک سیلیکون ولی دیگر در اروپا در حال شکل‌گیری است که تالین نام دارد. 

جالب است بدانید که این منطقه مهم تکنولوژی و فناوری در کوچک‌ترین کشور حوزه بالتیک یعنی استونی ایجاد شده و جایگاه بسیار خوبی در اروپا و جهان پیدا کرده است. برای اینکه بیشتر با تالین و اهمیت آن در دنیای استارتاپ آشنا شوید، ادامه این مطلب می‌تواند برای شما مفید باشد. 

تالین و اهمیت آن در دنیای استارتاپ 

استونی کشور کوچکی در حوزه بالتیک است که با تحولات شگفت‌انگیزی از یک کشور عضو شوروی سابق به یک کشور پیشرفته در زمینه تکنولوژی تبدیل شده است. این کشور به دلیل اینکه سرانه‌های استارتاپی زیادی داشته و دارای جمعیت فعال در زمینه‌های اقتصادی، کارآفرینی و نوآوری است به سیلیکون ولی اروپا معروف شده است و تالین نام پایتخت استونی است که در حوزه فناوری به عرصه رقابت جهانی کشیده شده است. 

جالب است بدانید که استونی اولین کشوری بود که، 

۱- دسترسی به اینترنت را جزو حقوق اولیه انسان‌ها دانست.

۲- کاغذبازی‌های اداری را کاملا کنار گذاشت و کارت شناسایی دیجیتال را معرفی کرد تا همه بتوانند با یک امضای دیجیتال معاملات خود را انجام دهند. 

۳- رای‌گیری آنلاین را سازماندهی کرد 

و امروز نیز استونی از اولین کشورهایی است که اینترنت پرسرعت 5G را اجرایی کرده است. انکوباتورهای نوآوری جهانی در استونی در حال توسعه استارتاپ‌ها هستند که یکی از مطرح‌ترین این استارتاپ‌ها، Starship Technologies نام دارد که تولیدکننده ربات‌های جابجا کننده است. 

یکی دیگر از جاذبه‌های تالین، شهر خلاق تلیسکیوی نام دارد که در یک مجموعه صنعتی قدیمی واقع شده است و بین مردم بسیار محبوب است، زیرا این مرکز تفریحی مردم را به سمت فروشگاه‌های هنری و کافه‌ها می‌کشاند. 

در کنار این جاذبه‌های تکنولوژی و فناوری استونی، صدها NGO، شرکت و استارتاپ خلاقانه نیز در تالین مشغول به فعالیت هستند. 

تالین
زندگی در استونی

اهمیت آموزش در تالین برای رقابت در دنیای فناوری

کشور استونی با ۱ میلیون و سیصد هزار نفر جمعیت دارای سیستم آموزشی بسیار قوی است به طوری که به یکی از قطب‌های اموزش اروپا تبدیل شده است. استونی توانسته است در برنامه PISA رتبه بالایی را کسب کند. این برنامه برای سنجش دانش و مهارت‌های دانش‌اموزان ۱۵ ساله در راستای مشارکت آنها در جامعه است. 

دانش‌اموزان در استونی با هر موقعیت اقتصادی و اجتماعی به تحصیلات با کیفیت بالا دسترسی دارند. این کشور در سال ۱۹۹۶ با یک برنامه تحت عنوان Tiger Leap سرمایه‌گذاری قابل توجهی را برای توسعه زیرساخت‌های کامپیوتر و شبکه در نظر گرفت و در سال ۲۰۱۲ با یک برنامه تکمیلی به نام Proge Tiger  موضوعاتی مانند برنامه نویسی و رباتیک را نیز در برنامه آموزشی دانش‌آموزان قرار داد. 

در واقع استونی در نظر دارد تا با سرمایه‌گذاری مداوم، استعدادیابی و پرورش مهارت‌ها، کشور را به یک قطب استارتاپی جذاب تبدیل کند. 

اسکایپ اولین استارتاپی که تالین را معرفی کرد

اولین استارتاپی که در فضای تکنولوژیک کشور استونی متولد شد، اسکایپ بود. اسکایپ در سال ۲۰۰۵ ارزشی معادل ۲..۶ میلیارد دلار داشت که به eBay واگذار شد و بعد از آن دولت استونی با سیاست‌های جدید در خصوص استارتاپ‌هاو همچنین اقداماتی در راستای بهبود آموزش در این کشور، فضایی را ایجاد کرد که امروزه بیش از ۱۰۰۰ استارتاپ در این کشور فعالیت می‌کنند. 

سرمایه‌گذاری در تالین استونی 

مورد بعدی که باعث شده تا استارتاپ در استونی و تالین اهمیت زیادی پیدا کند، این است که این کشور زیرساخت‌های بسیار خوبی دارد. انکوباتورها در بخش‌های خصوصی و دولتی تالین شرایط بسیار خوبی را برای استارتاپ‌ها ایجاد کرده‌اند و از طرفی صندوق‌های متعددی در این کشور وجود دارد که علاوه بر تامین مالی استارتاپ‌ها، اطلاعات مورد نیاز آنها را نیز ارائه داده و از آنها پشتیبانی می‌کنند. 

در همین راستا استارتاپ استونیا Startup Estonia  ایده‌های استارتاپی را که ارزش سرمایه‌گذاری دارند، پیدا کرده و بهترین فضا را برای رشد و توسعه آنها ایجاد می‌کند. 

وجود این شتاب‌دهنده‌ها استونی را به جذب سرمایه‌گذاران خارجی نیز ترغیب کرده و همچنین منابع مالی در بخش IT و بخش‌های فرعی‌تر مانند فین تک را تامین می‌کنند. تمامی شرکت‌های خارجی که قصد افتتاح شعبه در استونی را دارند، می‌توانند با حمایت دولت این کشور به راحتی برای افتتاح شعبه اقدام کنند. 

دولت استونی با مجوز اقامت الکترونیک e-Residency یک کار نوآورانه دیگر انجام داده است. دارندگان این ویزای الکترونیکی می‌توانند یک شرکت آنلاین در محدوده اتحادیه اروپا را در داخل استونی راه‌اندازی و مدیریت کنند. بدون اینکه در استونی اقامت داشته باشند. 

تالین
زندگی در استونی

جمع‌بندی

استارتاپ یکی از مهم‌ترین موضوعات روز دنیای فناوری است و امروزه بسیاری از افراد خلاق به دنبال کشوری هستند تا بتوانند ایده استارتاپی خود را در آنجا به بهترین شکل راه‌اندازی کرده و توسعه دهند. یکی از این کشورها، استونی است. 

تالین پایتخت این کشور کوچک اروپایی در حال تبدیل شدن به سیلیکون ولی اروپا است و شرایط بسیار خوبی را برای کارآفرینان خارجی ایجاد کرده است. برای اینکه بیشتر با استارتاپ تالین و مهاجرت به این کشور زیبای اروپایی آشنا شوید، همچنان با ما در این سایت همراه باشید، همچنین برای مشاهده آخرین اخبار و مقالات روز مهاجرتی به سراسر جهان با مهاجر همراه باشید. 

بیشتر بخوانید: استارتاپ کانادا 

سعیده احمدزاده

سعیده احمدزاده به شما کمک می‌کند تا بیشتر با مقوله مهاجرت به کشورهای مختلف جهان و روش‌های مهاجرتی آشنا شده و انتخاب بهتری برای آینده زندگی خود داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا