خبر هاتحصیل در سایر کشور هاسایر کشور هاکار در سایر کشور هامهاجرت به سایر کشور ها

سریع‌ترین روش‌های مهاجرت به آذربایجان

یکی از کشورهای همسایه ایران که به دلایل فرهنگی و مذهبی، اشتراکات بسیاری با ما دارد، کشور آذربایجان است. مهاجرت به آذربایجان یکی از مهاجرت‌های پرطرفدار است؛ زیرا کمتر ایرانی پیدا می‌شود که در آذربایجان احساس غربت و تنهایی کند.

با این حال مهاجرت به آذربایجان نیز شرایط خاصی دارد و افرادی که قصد دارند تا برای تحصیل، کار و زندگی به این کشور مهاجرت کنند، باید از یکی از روش‌های قانونی اقدام کرده و تمامی شرایط لازم را برای اخذ شهروندی و پاسپورت آذربایجان داشته باشند تا بتوانند یک زندگی خوب را در کشور آذربایجان برای خود و خانواده‌شان رقم بزنند.

در ادامه این مطلب تصمیم داریم تا بیشتر درباره مهاجرت به آذربایجان، راه‌های مهاجرت و مزایای مهاجرت به آذربایجان صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

مهاجرت به آذربایجان و مزایای آن

مهاجرت به آذربایجان
اشتراکات فرهنگی مذهبی ایران و آذربایجان

آذربایجان یک کشور آسیایی در شمال غربی ایران است که با کشور ما مرز مشترکی داشته و اشتراکات مذهبی و فرهنگی بسیاری با ایران دارد. این کشور کوچک و زیبای آسیایی دارای دانشگاه‌های بسیار خوب با شهریه نسبتا پایین بوده و همین باعث می‌شود که بسیاری از دانشجویان برای تحصیل به آذربایجان مهاجرت کنند.

از طرفی سطح رفاه و درآمد در کشور آذربایجان بالاست و همین باعث می‌شود که افراد زیادی برای کسب درآمد بیشتر و داشتن یک زندگی بهتر، کار و زندگی در آذربایجان را انتخاب کنند.

روش‌های مهاجرت به آذربایجان

برای مهاجرت به آذربایجان نیز روش‌های مهاجرتی متعددی وجود دارد که عبارت‌اند از:

1- مهاجرت از طریق ازدواج با یک تبعه آذربایجان

2- مهاجرت تحصیلی به آذربایجان

3- مهاجرت از طریق تولد

4- مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری

5- مهاجرت کاری به آذربایجان

6- پناهندگی

نکته:

از بین روش‌های مهاجرت به آذربایجان، مهاجرت تحصیلی و مهاجرت از طریق کارآفرینی از بهترین و راحت‌ترین روش‌های مهاجرتی به کشور آذربایجان هستند.

مهاجرت به آذربایجان
تحصیل در آذربایجان

مهاجرت به آذربایجان از طریق تولد

در کشور آذربایجان، اخذ تابعیت برای نوزاد متولد شده بیشتر از قانون خون تبعیت می‌کند؛ یعنی اینکه اگر پدر یا مادر نوزاد تابعیت کشور آذربایجان را داشته باشند، نوزاد در هر جای دنیا که متولد شود، تبعه کشور آذربایجان محسوب خواهد شد.

کودک متولد شده در کشور آذربایجان باید پدر یا مادر تبعه آذربایجان داشته باشد تا بتواند تابعیت این کشور را بگیرد؛ اما اگر هویت والدین یک کودک نامعلوم باشد یا والدین کودک به کشور آذربایجان پناهنده شده باشند، باز هم تابعیت آذربایجان به این کودک ارائه خواهد شد.

مهاجرت به آذربایجان از طریق ازدواج

یکی دیگر از روش‌های مهاجرت به کشور آذربایجان، ازدواج با یک تبعه آذربایجان است؛ یعنی اگر یک فرد خارجی با یک تبعه آذربایجانی ازدواج کند، می‌تواند به کشور آذربایجان مهاجرت کرده و اقامت این کشور را دریافت کند. این ازدواج باید به‌طور دقیق در دفتر ازدواج ثبت شود.

تنها مرکزی که برای ازدواج با شهروندان خارجی در آذربایجان وجود دارد، مرکز zags است. افرادی که تصمیم دارند تا با یک تبعه آذربایجانی ازدواج کنند، باید مدارک هویتی خود را به طور دقیق ارائه دهند؛ حتی مواردی مانند طلاق یا فوت همسر سابق مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

افراد خارجی باید مدارکی را ارائه دهند که نشان دهنده تجرد آنها بوده و همچنین وضعیت سلامت روانی، تمکن مالی و … باید مورد بررسی دقیق قرار بگیرند. بعد از اینکه فرد بتواند از طریق ازدواج به آذربایجان مهاجرت کند، بعد از 2 سال می‌تواند درخواست اقامت دائم داده و در صورت تایید بعد از 3 الی 5 سال، اقامت دائم این کشور را دریافت خواهد کرد.

افرادی که در این مدت بتوانند زبان ترکی را به خوبی یاد گرفته یا صاحب فرزندی شوند، شانس بیشتری برای دریافت اقامت دائم آذربایجان خواهند داشت.

مهاجرت به آذربایجان از طریق تحصیل

یک روش بسیار خوب و راحت برای مهاجرت به آذربایجان، تحصیل در این کشور است. نظام آموزشی در کشور آذربایجان با سیستم آموزشی کشورهای اروپایی مطابقت داشته و هزینه تحصیلی در این کشور به نسبت کشورهای اروپایی کمتر است. (هزینه تحصیل در آذربایجان حدود 39 درصد کمتر از کشورهای اروپایی و 5 الی 11 درصد بیشتر از ایران است.)

از طرفی کشور آذربایجان یک موقعیت جغرافیایی بسیار عالی داشته و توانسته است به دو کمیته آموزشی در یونسکو بپیوندد. در بسیاری از دانشگاه‌های آذربایجان، دروس به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند و دانشجویان برای ورود به دانشگاه‌های این کشور باید مدرک آیلتس با نمره بالای 6 داشته باشند.

مورد بعدی که دانشجویان باید در ورود به دانشگاه‌های آذربایجان در نظر داشته باشند، یک آزمون ورودی ساده است که دانشجو باید حداقل 60 درصد نمره این آزمون را کسب کند. ویزای دانشجویی آذربایجان نیز به دو صورت ویزای کوتاه مدت و بلند مدت باتوجه به دوره آموزشی به دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌شود.

دانشجویان بین‌المللی در حین تحصیل می‌توانند از 10 تا 30 ساعت در هفته، همزمان با تحصیل کار کرده و کسب درآمد داشته باشند. مورد بعدی این است که تحصیل در مقطع دکترا در آذربایجان هزینه کمتری دارد؛ زیرا دانشجویان مقطع دکترا در این کشور حقوق دریافت می‌کنند و می‌توانند هزینه‌های تحصیل و زندگی خود را تامین کنند.

بیشتر بخوانید: پادفک روسیه چیست؟

مهاجرت به آذربایجان از طریق کار

مهاجرت به آذربایجان
ساختمان‌های مدرن در آذربایجان

یکی دیگر از روش‌های مهاجرتی به کشور آذربایجان کار در این کشور است. افرادی که قصد دارند از طریق کار به آذربایجان مهاجرت کنند، باید از یک کارفرما در کشور آذربایجان نامه دریافت کنند. این کارفرما باید اداره کار آذربایجان را مجاب کند که برای شغل تعیین شده، نیروی کار موردنظر را پیدا نکرده است.

افرادی که این نامه را دریافت می‌کنند، در صورت تایید اداره کار کشور آذربایجان مجوز کار دریافت خواهند کرد که البته در این مجوز، ملیت، حقوق، دستمزد و نوع شرکت تاثیر بسیاری خواهند داشت.

ثبت‌نام متقاضی کار در اداره پلیس انجام شده و در شروع کار، مجوز کار و اقامت آذربایجان نیز به متقاضی ارائه می‌شود؛ البته این اقامت در ابتدا موقت و یک ساله بوده و بعد به مدت 5 سال تمدید خواهد شد. بعد از این مدت تحت شرایط خاص، متقاضی می‌تواند درخواست اقامت دائم آذربایجان را ارائه دهد.

برای کار در کشور آذربایجان، دولت این کشور قوانینی دارد که برخی از افراد شرایط راحت‌تری دارند. این قوانین عبارت‌اند از:

1- افرادی که تمایل به دریافت اقامت دائم آذربایجان داشته باشند.

2- افرادی که به کارآفرینی علاقه‌مند باشند.

3- افرادی که باتوجه به توافقنامه بین‌المللی در لیست سران سازمان‌ها هستند.

4- افرادی که در سازمان‌های بین‌المللی به رشد خوبی رسیده‌اند.

5- افرادی که درخواست کار آنها از طرف یک مقام اجرایی درخواست کار صورت گرفته است.

6- افرادی که در رسانه‌های جمعی معتبر فعالیت می‌کنند.

7- افرادی که تخصص و سابقه کار مرتبط دارند.

بیشتر بخوانید: شرایط کار در ترکیه

مهاجرت به آذربایجان از طریق سرمایه‌گذاری

مهاجرت به آذربایجان
سرمایه گذاری در آذربایجان

یکی دیگر از روش‌های بسیار خوب برای مهاجرت به آذربایجان، مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری در این کشور است. متقاضیان مهاجرت به آذربایجان از طریق سرمایه‌گذاری می‌توانند به روش‌های مختلفی این کار را انجام دهند.

یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری در آذربایجان، خرید ملک در این کشور است. افرادی که بتوانند ملکی با ارزش حداقل 100 هزار منات بخرند، بعد از خرید ملک می‌توانند، بعد از دو سال اقامت موقت، اقامت دائم آذربایجان را دریافت کنند.

این افراد اجازه سرمایه‌گذاری، کار و ازدواج در آذربایجان را خواهند داشت؛ همچنین از بیمه سلامت و شرایط تحصیلات عالی در کشور آذربایجان بهره‌مند خواهند شد. البته این افراد حق رای در آذربایجان نداشته و مجبور به شرکت در خدمت سربازی نیز نیستند.

یکی دیگر از روش‌های سرمایه‌گذاری در کشور آذربایجان، ثبت شرکت در این کشور است. ثبت شرکت در آذربایجان، دارای قوانینی است که مهم‌ترین این قوانین به‌صورت زیر هستند.

1- شخص سرمایه‌گذار می‌تواند بدون داشتن مجوز، سهام بورس را خریداری کند و مشکلی در این روش نخواهد داشت.

2- شخص می‌تواند به هر اندازه که دوست دارد، سهامدار یک شرکت فعال باشد؛ حتی می‌تواند 100 درصد سهام را در اختیار داشته باشد.

3- برای افتتاح یک شرکت نیازی به مجوز نخواهد داشت.

4- سرمایه‌گذار می‌تواند سود و دارایی شرکت خود را به کشور دیگری منتقل کند.

نکته:

شرکت آذربایجان شرکت‎‌های خصوصی بین‌المللی دارد که در کار واردات و گسترش تولید هستند. این شرکت‌ها در جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی رشد خوبی داشته و با توجه به کنترل تورم و عدم وابستگی به ذخایر انرژی از سرمایه‌گذاران خارجی استقبال می‌شود.

مهاجرت به آذربایجان
زیبایی های آذربایجان

مهاجرت به آذربایجان از طریق پناهندگی

پناهندگی به کشور آذربایجان نیز مانند سایر کشورهای جهان است و آذربایجان نیز از پناهجویان حمایت می‌کند؛ اما برخی از افراد اجازه مهاجرت به آذربایجان از طریق پناهندگی را ندارند. درواقع افرادی که علیه صلح بین‌المللی اقداماتی را انجام داده باشند و در کشور خود فضای جنایت جنگی ایجاد کنند، حق پناهندگی به آذربایجان را نخواهند داشت.

افرادی که در کشورهای دیگر جرم‌های عمدی انجام دهند نیز نمی‌توانند به‌عنوان پناهنده وارد کشور آذربایجان شده و اقامت این کشور را دریافت کنند.

پاسپورت آذربایجان و ارزش و اعتبار آن

مهاجرانی که بتوانند 8 سال در کشور آذربایجان زندگی کنند و بیشترین زمان این 8 سال در خاک آذربایجان حضور داشته باشند، می‌توانند درخواست شهروندی و پاسپورت آذربایجان را ارائه دهند. البته این افراد باید به زبان ترکی تسلطی نسبی داشته باشند و همچنین گردش مالی آنها نیز باید تایید شود.

کسانی که بتوانند شهروندی آذربایجان را دریافت کنند، از حقوق و مزایای شهروندان بومی آذربایجان بهره‌مند خواهند شد. این افراد حق کار، تحصیل، بیمه پزشکی، خدمات اجتماعی، سیاسی و مذهبی خواهند داشت و می‌توانند فرصت‌های عالی و راحت‌تری برای مهاجرت به کشورهای اروپایی و آمریکایی داشته باشند.

ارزش و اعتبار پاسپورت آذربایجان به قدری است که دارندگان این پاسپورت می‌توانند بدون نیاز به درخواست ویزا به بیش از 60 کشور جهان سفر کنند.

بیشتر بخوانید: ارزش و اعتبار پاسپورت ترکیه

سفارت آذربایجان در ایران

جمهوری آذربایجان در ایران دارای سفارت و کنسولگری بوده و متقاضیان مهاجرت به این کشور می‌توانند به‌راحتی برای مهاجرت به آذربایجان، از طریق این مراکز اقدام کنند. البته ایرانی‌ها برای سفرهای توریستی به آذربایجان نیازی به ویزای این کشور ندارند و می‌توانند به راحتی برای گردش به کشور زیبای آذربایجان سفر کنند.

آدرس سفارت آذربایجان در تهران:

تهران – پاسداران – خیایان نیستان سوم – کوچه راستوان – پلا ک 16

تلفن تماس: 02122558299 و 02122554255

همچنین نشانی وب‌سایت سفارت آذربایجان نیز به‌صورت زیر است.

http://tehran.mfa.gov.az/ir

کنسولگری آذربایجان نیز در شهر تبریز قرار دارد و آدرس آن به‌صورت زیر است.

تبریز – بلوار ولیعصر – خیابان عارف – پلاک 9

تلفن 04133334803

https://tabriz.mfa.gov.az/ir

 

جمع‌بندی:

کشور آذربایجان یکی از بهترین و راحت‌ترین گزینه‌های مهاجرتی برای ایرانیان است؛ زیرا این کشور دارای مردمی خونگرم و مهربان با اشتراکات فرهنگی و مذهبی بسیار زیاد است. راه‌های مهاجرت به آذربایجان مانند هر کشور دیگری متعدد بوده و افراد می‌توانند باتوجه به شرایط خود بهترین روش را انتخاب کنند.

از بهترین راه‌های مهاجرت به آذربایجان می‌توان به تحصیل و سرمایه‌گذاری در این کشور اشاره کرد. با این حال افرادی که به هر روش بتوانند به این کشور مهاجرت کرده و اقامت دائم این کشور را دریافت کنند، می‎توانند از مزایای بسیاری بهره‌مند شوند که یکی از این مزایا مهاجرت آسان به کشورهای اروپایی و آمریکایی است.

برای مشاهده آخرین اخبار و مقالات روز مهاجرتی با مهاجر همراه باشید.

 

 

منبع
اولدوز توریسمموسسه ملک پورgo2trمیرداماد

سعیده احمدزاده

سعیده احمدزاده به شما کمک می‌کند تا بیشتر با مقوله مهاجرت به کشورهای مختلف جهان و روش‌های مهاجرتی آشنا شده و انتخاب بهتری برای آینده زندگی خود داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا