کانادامهاجرت به کانادا؛ راه‌های مهاجرت به کانادا

از صفر تا صد ویزای بشردوستانه کانادا برای افغانها

همان‌طور که از نامش پیداست، ویزای بشردوستانه کانادا برای افغانها یک ویزا برای نجات این مردمان از دست طالبان و سایر گروه‌های تروریستی در این کشور بوده و به افغان‌هایی که قادر به زندگی در این کشور ناامن نیستند، کمک می‌کند تا در کانادا اقامت داشته باشند.

با این حال ویزای بشردوستانه کانادا برای افغانها ربطی به پناهندگی آنها ندارد؛ چه بسا بسیاری از افغانها قبلا برای کار یا تحصیل به کانادا مهاجرت کرده و با پایان اعتبار ویزا مجبور به بازگشت به افغانستان هستند. در صورتی که فرد مدارکی را ارائه دهد که در صورت بازگشت به افغانستان در کشور خود مورد تهدید یا آزار و اذیت واقع خواهد شد، می‌تواند این ویزا را دریافت کند؛ البته شانس دریافت این ویزا در حدود 20 درصد است.

این ویزا مجوزی برای اقامت کوتاه‌مدت در کانادا خواهد بود تا به تقاضای اقامت متقاضی در کانادا رسیدگی شود و متقاضیان برای دریافت آن باید هزینه‌هایی پرداخت کنند که این هزینه برای بزرگسالان 550 دلار و برای کودکان 150 دلار در نظر گرفته شده است.

برای اینکه بیشتر با ویزای بشردوستانه کانادا برای افغانها آشنا شوید، ادامه این مطلب را حتما بخوانید.

ویزای بشردوستانه کانادا برای افغانها چیست؟

ویزای بشردوستانه کانادا برای افغانها یا  (H&C) یک برنامه در زمینه مهربانی و انسان‌دوستی است که به افغان‌هایی که متقاضی مهاجرت به کانادا هستند، داده می‌شود. این افراد می‌توانند تا زمان رسیدگی به اقامتشان در کانادا، اجازه اقامت موقت گرفته و در کانادا بمانند.

ویزای بشردوستانه کانادا برای افغانها ربطی به پناهندگی ندارد و به افرادی اعطا می‌شود که دارای شرایط سخت و ویژه‌ای هستند. در صورتی که این افراد مدارکی را ارائه دهند که ثابت کند در کشور خود مورد تهدید، آزار و اذیت قرار خواهند گرفت، می‌توانند این ویزا را دریافت کنند.

ویزای بشردوستانه کانادا برای افغانها
شرایط سخت زندگی در افغانستان

دلایل درخواست ویزای بشردوستانه کانادا برای افغانها

این ویزا به دو دلیل به افغان‌هایی که واجد شرایط هستند، اعطا می‌شود.

1-    قرار گرفتن در مصیبت و سختی

مصیبت در واقع وضعیتی است که باعث ایجاد مشکلات زیادی برای فرد می‌شود. افغانهایی که در کانادا حضور دارند، اگر در صورت ترک کانادا و بازگشت به کشورشان با خطر روبرو شوند، می‌توانند در کانادا درخواست ویزای بشردوستانه (H&C) بدهند.

موضوع سلامتی فرد تغییری در روند دریافت این ویزا ایجاد نخواهد کرد؛ اما اگر متقاضی ثابت کند که در صورت بازگشت به افغانستان، خود یا یکی از اعضای خانواده در معرض خطر مرگ قرار خواهند گرفت، می‌توانند با ارائه مدارک و مستندات پزشکی، شانس دریافت ویزا را افزایش دهند.

2-    ریسک خطر در صورت ترک کانادا

مورد بعدی ریسک خروج از کانادا برای افغانها است. در صورتی که یک افغان در کانادا حضور دارد و اگر مجبور به ترک کانادا شود، خطرات جدی او را تهدید خواهند کرد، می‌تواند برای دریافت این ویزا اقدام کند. از جمله این خطرات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  •   آزار و پیگرد قانونی به دلیل عقاید سیاسی و یا مذهبی در افغانستان
  •   شکنجه
  •   خطر مرگ
  •   خطر مجازات بی‌رحمانه

با وجود اینکه همه می‌دانیم که افغانستان در چه شرایطی قرار دارد؛ اما اطلاعات درباره وجود طالبان در افغانستان، سوابق عمومی حقوق بشر در این کشور و… برای دریافت این ویزا کافی نیست و متقاضی باید ثابت کند که شخصا در معرض خطر قرار دارد.

نکته بعدی این است که برای دریافت این ویزا، امکانات تحصیلی ضعیف در افغانستان و یا امکان بیکاری در این کشور، تاثیری در افزایش شانس دریافت ویزا نخواهند داشت.

ویزای بشردوستانه کانادا برای افغانها
مشکلات تحصیلی و زندگی در افغانستان برای فرزندان

با این حال متقاضیانی که دارای فرزندی هستند، می‌توانند معرفی‌نامه‌های مربوط به فرزندان را در درخواست ویزای بشردوستانه کانادا بگنجانند. پزشکان، معلمان، مددکاران اجتماعی، روانشناسان و… می‌توانند درباره عواقب روحی و جسمی منفی که بازگشت به افغانستان برای فرزندان خواهد داشت، نامه تاییدیه بنویسند و با توجه به اینکه افسر سفارت بهترین حالت را برای فرزندان در نظر خواهد گرفت، این نامه تاییدیه می‌تواند شانس دریافت ویزا را افزایش دهد.

سختی‌ها و مشکلات دریافت ویزای بشردوستانه کانادا برای افغانها

متقاضیان دریافت این نوع ویزای کانادا باید قبل از هر اقدامی به عواقب دریافت آن نیز فکر کنند. در واقع دریافت ویزای بشردوستانه کانادا برای افغانها چندان هم ساده نیست و متقاضیان دریافت این ویزا، راه سختی در پیش دارند. از مهم‌ترین مشکلات در مسیر دریافت این ویزا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1-    شانس موفقیت برای دریافت این ویزا بسیار کم و در حدود 20 درصد است.

2-    درخواست این ویزا از اخراج متقاضی جلوگیری نمی‌کند؛ مگر اینکه متقاضی منتظر بررسی خطرات قبل از اخراج و یا PRRA (Pre-Removal Risk Assessment) باشد.

3-    متقاضی باید ثابت کند که مستحق دریافت ویزای بشردوستانه کانادا برای افغانها است.

4-    متقاضی درخواست این ویزا باید مسئولیت ارائه مدارک و اطلاعاتی که ارائه می‌دهد، برعهده بگیرد.

از طرفی دیگر، افرادی که متقاضی دریافت این ویزا هستند، باید تمامی فرم‌های درخواست و مدارک مورد نیاز را دقیق تکمیل کرده و از صحت اطلاعات و تکمیل فرم‌ها مطمئن باشند. افیسر سفارت و افسران اداره مهاجرت کانادا، وظیفه‌ای در قبال مطلع کردن متقاضی و آگاه کردن او برای تکمیل فرم‌ها ندارند.

اگر درخواست دریافت ویزای بشردوستانه کانادا برای افغانها ریجکت شود، تنها یک راه باقی می‌ماند و آن این است که متقاضی درخواست خود را به دادگاه فدرال کانادا ارسال کند تا این درخواست بررسی قضایی شود.

این مسیر نیز چندان مسیر ساده‌ای نیست و متقاضی باید به تنهایی از خود دفاع کند یا اینکه یک وکیل داشته باشد. دوست، فامیل، مشاورین مهاجرت، مددکار و… مجاز به دفاع از متقاضی نخواهند بود.

ویزای بشردوستانه کانادا برای افغانها
زندگی افغانها در کانادا

 بیشتر بخوانید: تدابیر مهاجرتی کانادا برای مردم اوکراین

راه‌های افزایش شانس دریافت ویزای بشردوستانه کانادا برای افغانها

متقاضیان دریافت این ویزا باید بتوانند علاوه بر اثبات مخاطره در صورت بازگشت به افغانستان، شرایط خوب زندگی خود در کانادا را نیز ثابت کنند. در حالت کلی موارد زیر می‌توانند شانس دریافت ویزای بشردوستانه کانادا برای افغانها را افزایش دهند.

  •   مدت زمان زندگی در کانادا
  •   مدت زمان دریافت خدمات رفاهی و کمک‌های مالی welfare (توصیه می‌شود که متقاضی به هیچ‌عنوان کمک مالی دریافت نکند.)
  •   مهارت دانش زبانی متقاضی (زبان انگلیسی یا فرانسوی)
  •   تلاش متقاضی برای بالا بردن سطح تحصیلات و یا مهارت‌های خود در مدت زمان اقامت در کانادا
  •   داشتن بستگان زیاد در کانادا
  •   داشتن ارتباطات زیاد با بستگان در کانادا
  •   داشتن فرزندانی که در کانادا متولد شده باشند.
  •   نداشتن اقوام و بستگان زیاد در افغانستان
  •   تعداد شغل‌هایی که فرد در کانادا داشته و مالیات‌هایی که پرداخت کرده است.
  •   شغل متقاضی در کانادا و مدت زمانی که مشغول به کار بوده
  •   میزان اموال و دارایی‌های متقاضی در کانادا
  •   نداشتن اموال و دارایی در افغانستان
  •   میزان مشارکت متقاضی در برنامه‌های مختلف در کانادا و فعالیت‌های داوطلبانه در این کشور
  •   تاییدیه از افراد در محل کار، مدرسه، اجتماعات و…
  •   کمک‌های مالی یا فرهنگی متقاضی به کانادا
  •   جزئیات دقیق خطراتی که در افغانستان متقاضی و خانواده او را تهدید می‌کنند.
  •   بیان کردن مشکلاتی که زنان در افغانستان دارند.
ویزای بشردوستانه کانادا برای افغانها
مهاجرت به کانادا

مراحل و نحوه درخواست ویزای بشردوستانه کانادا برای افغانها

متقاضیان دریافت ویزای بشردوستانه کانادا برای دریافت این ویزا باید مراحل زیر را به صورت دقیق و کامل طی کنند.

1-    مراجعه به سایت www.cic.gc.ca

2-    تهیه فرم درخواست Applying for Permanent Residence within Canada – Humanitarian & Compassionate Cases

3-    پر کردن فرم و پاسخ دادن به سوالات

4-    ارسال مدارک (البته قبل از ارسال مدارک، متقاضی باید یک کپی از مدارک را برای خود نگه دارد)

نکته:

افرادی که درخواست پناهندگی آنها ریجکت شده، برای دریافت این ویزا، لازم نیست که بررسی پزشکی و یا سابقه جنایی پلیس را ارائه دهند. اگر درخواست ویزای این افراد پذیرفته شود، اداره شهروندی، پناهندگی و مهاجرت کانادا، این مدارک را خواهد خواست که باید مدارک جدیدی ارائه شود.

جمع‌بندی

کشور افغانستان یکی از کشورهایی است که به دست گروه‌های تروریستی مختلف، از جمله طالبان، ناامن شده و مردمان این کشور در رنج و سختی زندگی می‌کنند. در سال‌های اخیر افغانی‌های زیادی از کشور خود مهاجرت کرده و به کشورهای دیگر پناهنده شده‌اند. دولت کانادا برای حمایت از افغانی‌هایی که در کشور خود امنیت جانی ندارند، ویزای بشردوستانه‌ای را در نظر گرفته است.

ویزای بشردوستانه کانادا برای افغانها ویزایی است که به افغانی‌هایی که در کانادا حضور دارند، اجازه اقامت موقت می‌دهد تا با بررسی پرونده و اثبات خطراتی که در افغانستان منتظر این افراد است، به آنها اقامت دائم کانادا داده شود.

ویزای بشردوستانه کانادا برای افغانها ربطی به پناهندگی ندارد و البته روند دریافت این ویزا نیز سخت و نفس‌گیر است. با این حال افرادی که موفق به دریافت این ویزا شوند، می‌توانند تا زمان بررسی پرونده در کانادا بمانند.

برای اینکه بیشتر با مهاجرت به کانادا و روش‌های آن آشنا شوید، توصیه می‌کنیم که سایر مطالب این بخش را نیز بخوانید؛ همچنین برای مشاهده آخرین اخبار و مقالات روز مهاجرتی با مهاجر همراه باشید. 

بیشتر بخوانید: پناهندگی چیست و به چه کسانی پناهجو گفته می‌شود؟

منبع
go2tr.coادیسه

سعیده احمدزاده

سعیده احمدزاده به شما کمک می‌کند تا بیشتر با مقوله مهاجرت به کشورهای مختلف جهان و روش‌های مهاجرتی آشنا شده و انتخاب بهتری برای آینده زندگی خود داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا