آمریکاخبر هامهاجرت به آمریکا؛ آسان‌ترین و سریع‌ترین راه مهاجرت به آمریکا

شرایط دریافت گواهینامه رانندگی آمریکا

افرادی که آمریکا را برای مهاجرت انتخاب می‌کنند، باید به زندگی بعد از مهاجرت در این کشور فکر کنند و خود را برای رسیدن به تمامی خواسته‌ها و رفع نیازهایشان آماده کنند. یکی از موارد بسیار مهم، آشنایی با نحوه دریافت گواهینامه رانندگی آمریکا است.

گواهینامه ایرانی در کشور آمریکا اعتباری ندارد و حتی افرادی که از کشورهای دیگر نیز به آمریکا مهاجرت می‌کنند، باید با تمامی قوانین و علائم راهنمایی و رانندگی آمریکا آشنا شده و گواهینامه رانندگی این کشور را دریافت کنند؛ بنابراین بهتر است قبل از مهاجرت با شرایط دریافت گواهینامه رانندگی آمریکا آشنا شوند.

بدین ترتیب بعد از ورود به آمریکا با طی مسیری درست و اصولی، این مدرک را دریافت کرده و می‌توانند به راحتی در خیابان‌ها و جاده‌های آمریکا، رانندگی کنند. در ادامه این مقاله بیشتر درباره شرایط و قوانین دریافت گواهینامه رانندگی آمریکا صحبت خواهیم کرد. با ما تا پایان این مطلب همراه باشید.

معرفی گواهینامه رانندگی آمریکا

گواهینامه رانندگی یا Drivers licenses در کشور آمریکا به دلیل فدرالیسم توسط قلمروهای ایالات متحده آمریکا صادر می‌شود و دولت فدرال نقشی در صدور این مدرک ندارد. افرادی که تمایل دارند تا این گواهینامه را دریافت کنند، باید از ایالت محل سکونت خود اقدام کنند. همه ایالت‌ها، استان‌ها و مناطق کانادا، مجوزهای رانندگی یکدیگر را به رسمیت می‌شناسند.

گواهینامه رانندگی آمریکا
رانندگی در آمریکا

دلایل دریافت گواهینامه رانندگی آمریکا

دریافت گواهینامه رانندگی آمریکا، علاوه بر اینکه باعث می‌شود تا فرد با خیال راحت با اتومبیل شخصی خود در آمریکا رانندگی کند، مزایا و کاربردهای دیگری نیز دارد و همین باعث شده است که دریافت این گواهینامه بسیار مهم باشد. درواقع گواهینامه رانندگی آمریکا مانند یک کارت شناسایی عمل کرده و دارندگان آن می‌توانند در موارد زیر از آن استفاده کنند.

1- افتتاح حساب بانکی

2- درخواست وام

3- درخواست مزایای دولتی

و…

از طرفی این کارت برای کاریابی در بسیاری از مشاغل در کشور آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرد. افرادی که تمایلی برای دریافت گواهینامه رانندگی آمریکا ندارند، برای دریافت کارت شناسایی جایگزین می‌توانند به DMV محلی خود مراجعه کنند.

شرایط دریافت گواهینامه رانندگی آمریکا

 افرادی که متقاضی دریافت گواهینامه رانندگی آمریکا هستند، برای دریافت آن باید شرایط لازم را داشته باشند. این شرایط عبارت‌اند از:

1- داشتن حداقل 18 سال سن که البته این شرط سنی در برخی از ایالات آمریکا متفاوت است.

2- داشتن گواهینامه معتبر دولتی، گواهینامه معتبر خارجی و یا مجوزی رانندگی بین‌المللی

3- داشتن سلامت جسمی و روانی کافی

4- رعایت تمامی قوانین و مقررات رانندگی

گواهینامه رانندگی آمریکا
رانندگی در آمریکا

مراحل دریافت گواهینامه رانندگی آمریکا

افرادی که قصد دریافت گواهینامه کشور آمریکا را دارند، برای دریافت این گواهینامه باید مراحل مختلفی را طی کنند. این مراحل عبارت‌اند از:

1- مراجعه به نزدیک‌ترین DMV در محل سکونت

متقاضیان می‌توانند برای تکمیل برخی از فرم‌های درخواست و همچنین اطلاع از شرایط دقیق دریافت گواهینامه رانندگی، به سایت DMV در ایالت مورد نظر خود مراجعه کنند. مثلا متقاضیان در ایالت‌های کالیفرنیا، نیویورک و فلوریدا می‌توانند به ترتیب به سایت‌های زیر مراجعه کنند.

2- آماده کردن و ارائه مدارک لازم

برای دریافت این گواهینامه، متقاضی باید مدارک پایه را آماده کرده و به همراه داشته باشد. این مدارک معمولا در تمامی ایالت‌های آمریکا یکسان هستند و عبارت‌اند از:

  •       پاسپورت معتبر و مدارک هویتی
  •       شماره SSN (Social Security Number)؛ این شماره تامین اجتماعی است که برای دریافت گواهینامه مورد نیاز است و افرادی که این شماره را ندارند، باید مدرکی را ارائه دهند که نشان می‌دهد در حال حاضر قادر به دریافت SSN نیستند.
  •       مدارک مربوط به مهاجرت و اقامت قانونی مانند: ویزا، کارت اقامت دائم، گواهی شهروندی آمریکا و…
  •       مدارک اقامتی که نشان دهنده ایالتی است که متقاضی در آن ساکن است.
  •       گواهی‌نامه رانندگی بین‌المللی در صورت وجود
  •       عکس در صورت نیاز
  •       تکمیل فرم درخواست که از سایت ایالت مورد نظر قابل دریافت است.

3- پرداخت هزینه گواهینامه رانندگی آمریکا

متقاضیان دریافت گواهینامه رانندگی آمریکا باید با توجه به ایالتی که در آن زندگی می‌کنند، مبلغی را به عنوان هزینه پرداخت کنند. این مبلغ معمولا بین 30 تا 90 دلار است که ممکن است هر سال دارنده گواهینامه مجبور به پرداخت 5 دلار یا بیشتر نیز شود.

4- شرکت در آزمون‌ها و موفقیت در آنها

متقاضیان دریافت گواهینامه رانندگی در آمریکا نیز مانند ایران باید در آزمون‌های مختلف شرکت کنند. این آزمون‌ها به صورت کتبی و عملی بوده و فرد باید در هر دو آزمون نمره مورد قبول را کسب کند.

آزمون‌های کتبی رانندگی در آمریکا شامل 20 الی 50 سوال است که درباره قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی در این کشور بوده و حتی فرد می‌تواند به این سوالات به زبان مادری خود پاسخ دهد. (در برخی از ایالات آمریکا که تعداد جمعیت ایرانی زیاد است، امکان دادن آزمون راهنمایی و رانندگی به زبان فارسی وجود دارد.)

برای اینکه فرد بتواند در آزمون کتبی قبول شود، باید کتاب راهنمای DMV را تهیه کرده و مطالعه کند. بعد از این مرحله نوبت به آزمون عملی می‌رسد. در آزمون عملی، علاوه بر مهارت‌های رانندگی، اطلاعات و دانش فرد درباره وسایل نقلیه و کنترل شرایط مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

آزمون عملی راهنمایی و رانندگی در آمریکا در حدود 30 الی 40 دقیقه بوده و امکان شرکت مجدد در آزمون وجود دارد.

5- تست بینایی سنجی

یکی دیگر از مراحل مهم در دریافت گواهینامه رانندگی آمریکا، بینایی سنجی است. گرچه در قانون آمریکا، افرادی که قصد دریافت گواهینامه دارند، مجبور به آزمایشات پزشکی نیستند؛ اما این افراد باید بینایی سنجی را انجام دهند.

این ارزیابی می‌تواند در خود DMV انجام شود و یا اینکه فرد به یک متخصص چشم مراجعه کند.

6- دریافت گواهینامه رانندگی آمریکا

بعد از این مراحل و موفقیت در آنها، متقاضی می‌تواند گواهینامه رانندگی آمریکا را دریافت کند. مدت زمان صدور این گواهینامه بین 30 تا 90 روز است و به آدرسی که در پرونده متقاضی وجود دارد، ارسال خواهد شد.

مدت زمان گواهینامه رانندگی آمریکا در اکثر ایالات این کشور 8 سال است و ممکن است که برای دوره‌های 4 ساله نیز صادر شوند.

گواهینامه رانندگی آمریکا
رانندگی در آمریکا

جمع‌بندی

یکی از مدارکی که ممکن است بعد از مهاجرت به آمریکا به آن نیاز بسیار زیادی داشته باشید، گواهینامه رانندگی آمریکا است. اگر دوست دارید که با خودرو شخصی خود در خیابان‌ها و جاده‌های آمریکا رانندگی کنید، باید این گواهینامه را حتما دریافت کنید.

از طرفی این گواهینامه یک مدرک هویتی و شناسایی بسیار مهمی تلقی شده و می‌توانید در موارد بسیار زیادی از آن استفاده کنید؛ بنابراین دریافت گواهینامه رانندگی آمریکا را جدی بگیرید.

ما در این مقاله سعی کردیم تا نکات مهم درباره دریافت گواهینامه رانندگی آمریکا را توضیح دهیم. در صورتی که تمایل دارید بیشتر درباره مهاجرت به آمریکا بدانید، سایر مقالات این بخش را نیز بخوانید؛ همچنین برای مشاهده آخرین اخبار و مقالات روز مهاجرتی به سراسر دنیا با مهاجر همراه باشید.

 بیشتر بخوانید: جمعیت آمریکا و تعداد مهاجران ایرانی در این کشور

 

 

 

منبع
hamimohajerroozbord

سعیده احمدزاده

سعیده احمدزاده به شما کمک می‌کند تا بیشتر با مقوله مهاجرت به کشورهای مختلف جهان و روش‌های مهاجرتی آشنا شده و انتخاب بهتری برای آینده زندگی خود داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا