ویزای کاریانگلیسکار در انگلیس

ویزای کاری انگلیس چیست و شرایط دریافت آن به چه صورت است؟

یکی از راه‌های مهاجرت به کشور انگلیس، مهاجرت از طریق ویزای کاری انگلیس است. انگلیس یکی از بزرگترین اقتصادهای جهان را داشته و شرکت‌های بین‌المللی در زمینه خودرو، تکنولوژی و… در این کشور قرار دارند؛ بنابراین افراد بسیاری برای کار در انگلیس به این کشور مهاجرت می کنند.

دریافت ویزای کاری انگلیس برای ایرانی‌ها نیز امکان‌پذیر است و در صورتی که فرد شرایط لازم را داشته باشد، می‌تواند این نوع ویزا را دریافت کرده و به انگلیس مهاجرت کند. برای آشنایی بیشتر با این ویزا و شرایط و مدارک دریافت آن، این مقاله را بخوانید.

ویزای کاری انگلیس و انواع آن

ویزای کاری انگلیس یک مجوز اقامت برای افرادی است که قصد کار در انگلیس را دارند. این ویزا به متقاضی این اجازه را می‌دهد که وارد خاک انگلیس شده و مشغول به کار شود. ویزاهای کاری انگلیس انواع مختلفی دارند که عبارت‌اند از:

1- ویزای کاری (Tier 2)

ویزای کاری Tier 2 یک ویزای بلند مدت است. اعتبار این ویزا می‌تواند تا 6 سال باشد و یک ویزای کار عمومی محسوب می‌شود. انواع ویزای Tier 2 عبارت‌اند از:

·   ویزای کاری عمومی

برای دریافت این ویزای کاری انگلیس باید از طرف یک کارفرما در کشور انگلیس یک جاب آفر یا پیشنهاد کاری دریافت کنید. زمانی که شما شغلی در کشور انگلیس پیدا می‌کنید، کارفرما به‌عنوان حامی شما باید یک گواهی اسپانسرشیپ صادر کرده و درخواست مجوز کار برای شما بدهد.

مدت زمان اعتبار این نوع ویزا می‌تواند بین 3 تا 5 سال باشد. تمامی افرادی که این ویزا را دریافت می‌کنند، می‌توانند خانواده خود را با خود به انگلیس ببرند. این افراد با این ویزا می‌توانند سفرهای داخلی یا خارجی داشته باشند و حتی در کشور انگلیس مشغول به کار شوند.

·   ویزای خدمات درمانی و سلامتی

این ویزا نیز همان شرایط ویزای عمومی را دارد و از طرف سازمان ملی بهداشت به پزشکان، پرستاران، متخصصان بهداشت یا خدمات اجتماعی بزرگسالان صادر می‌شود.

·   ویزای مبلغان دینی

نوع دیگری از ویزای کاری انگلیس (tier2) ویزای مبلغان دینی است که از طرف سازمان‌های دینی به کسانی که به‌عنوان مبلغ به کشور انگلیس دعوت شده‌اند، ارائه می‌شود. مدت زمان اعتبار این ویزا 3 سال بوده و تمامی شرایط آن مانند ویزای عمومی است.

·   ویزای ورزشی

یک نوع دیگر از ویزاهای کاری عمومی انگلیس، ویزای ورزشی است که به ورزشکاران نمونه یا مربیان شایسته‌ای که از طرف هیات دولتی ورزش انگلیس دعوت شده‌اند، ارائه می‌شود و اعتبار 3 ساله دارد.

2- ویزای کاری (Tier 5)

این ویزا یک ویزای موقت و کوتاه مدت است و با توجه به هدف متقاضی 1 الی 2 سال اعتبار دارد. انواع ویزای کاری موقت انگلیس عبارت‌اند از:

·       ویزای کار داوطلبانه

همان‌طور که از نامش پیداست، این نوع ویزای کار انگلیس برای افرادی صادر می‌شود که به کار داوطلبانه علاقه‌ند هستند. این افراد دستمزدی دریافت نمی‌کنند؛ اما باید اسپانسرشیپ داشته باشند؛ همچنین می‌توانند در مدتی که در انگلیس حضور دارند، خانواده خود را به همراه داشته و یک شغل دوم (معادل 20 ساعت در هفته) داشته باشند.

مدت زمان اعتبار این نوع ویزا بین 12 تا 28 ماه است.

·       ویزای کار خلاقیت و ورزش

ویزای کاری انگلیس
مهاجرت هنرمندان به انگلیس

ورزشکاران یا هنرمندانی که از یک کارفرمای معتبر در انگلیس پیشنهاد کار دریافت کنند، می‌توانند با این نوع ویزا به کشور انگلیس مهاجرت کنند.

·       ویزای کار برنامه تبادل دولتی

افرادی که قصد دارند در یک دوره آموزشی کوتاه مدت یا در یک برنامه تحقیقاتی و یا طرح‌های مورد تایید دولت انگلیس شرکت کنند، می‌توانند با حمایت موسسه آموزشی پژوهشی و یا یک سازمان دولتی برای دریافت این نوع ویزا اقدام کنند. این ویزا 1 الی 2 سال اعتبار دارد.

·       ویزای کار توافقنامه بین‌المللی

این ویزا برای نمایندگان رسمی دولت‌ها یا دیپلمات‌ها طراحی شده و اعتبار آن در حدود 2 سال است.

·       ویزای کار نیروی مذهبی

افرادی که متقاضی کار در سازمان‌های مذهبی هستند، می‌توانند با دریافت ویزای کار نیروی مذهبی، به مدت 24 الی 28 ماه در انگلیس اقامت داشته و کار کنند.

·       ویزای کار فصلی

این نوع ویزای کار انگلیس برای کارگران فصلی مزارع صادر می‌شود. دارندگان این ویزا می‌توانند به مدت 6 ماه در انگلیس کار کنند.

·       ویزای کار طرح پویایی جوانان

این نوع ویزا برای جوانان 18 الی 30 ساله که شهروند کشورهای استرالیا، کانادا، ژاپن، کره جنوبی، موناکو، نیوزیلند، هنگ کنگ و تایوان هستند، صادر شده و حدود 2 سال اعتبار دارد و این جوانان می‌توانند در انگلیس مشغول به کار شوند. (امکان همراه بردن خانواده با این ویزا وجود ندارد.)

3- ویزای کاری (Tier 1)

این ویزای کاری انگلیس برای استعدادهای درخشان و نیروی کار متخصص و ماهر است و برای اهداف زیر صادر می‌شود.

·       ویزای نوآوری بریتانیا (Tier 1)

این ویزا برای کسانی است که می‌خواهند کسب‌وکار خود را در انگلیس راه‌اندازی کنند یا شرکتی را در انگلیس ثبت کنند. این افراد باید 500 هزار پوند سرمایه داشته و کاری کاملا جدید و مناسب برای رشد داشته باشند. مدت زمان اعتبار این ویزای کاری انگلیس 3 سال است و امکان همراه بردن اعضای خانواده نیز وجود دارد.

·       ویزای استارتاپ (Tier 1)

یکی دیگر از ویزاهای کاری انگلیس، ویزای استارتاپ است که برای حمایت از افراد توانمند و کارآفرینان صادر می‌شود. این ویزا نیاز به سرمایه اولیه نداشته و شرایط آن تقریبا با ویزای نوآوری مشابه است.

بیشتر بخوانید: ویزای استارتاپ انگلیس چیست؟

·       ویزای استعداد جهانی (Tier 1)

این نوع ویزا برای استعدادهای درخشان و کسانی که مشمول طرح حمایتی سازمان پژوهش و نوآوری انگلیس هستند، طراحی شده است. متقاضیان این ویزا باید از وزارت کشور انگلیس تاییدیه دریافت کرده و سپس برای دریافت ویزا اقدام کنند.

مدت زمان اعتبار این ویزای کاری انگلیس از 1 تا 5 سال است و فرد می‌تواند خانواده خود را به همراه داشته باشد.

در این ویزای کاری انگلیس هر فرد باتوجه به رشته خود باید از یک سازمان تاییدیه دریافت کند که این سازمان‌ها عبارت‌اند از:

نام سازمان تایید کننده زمینه کاری متقاضی
خاندان سلطنتی انگلیسی رشته‌های علوم و پزشکی
آکادمی سلطنتی مهندسی رشته‌های مهندسی
آکادمی بریتانیایی رشته علوم انسانی
تک نیشن Tech Nation رشته فناوری‌های دیجیتال
شورای هنر انگلستان رشته‌های هنر و فرهنگ
سازمان پژوهش و نوآوری بریتانیا UKRI پژوهشگران
شورای مد بریتانیا رشته‌های مد و طراحی لباس
موسسه سلطنتی معماران بریتانیایی RIBA رشته معماری
اتحادیه تولیدکنندگان سینما و تلویزیون PACT رشته‌های سینما و تلویزیون

 

معرفی برخی از موسسات کاریابی انگلستان

اگر متقاضی دریافت ویزای کاری انگلیس هستید، برای پیدا کردن شغل می‌توانید از یکی از سایت‌های کاریابی زیر اقدام کنید.

1-    AGENCY CENTRAL

2-    HAYS REQUIREMENT

3-    BADENOCH&CLARK

4-    INDEED

5-    STEP AHEA

6-    MONSTER

7-    EVERYJOBSIT

ویزای کاری انگلیس
مهاجرت کاری به انگلیس

سیستم امتیازبندی ویزای کاری انگلیس

کشور انگلیس اعلام کرده است که تمامی متقاضیانی که قصد دریافت ویزای کاری این کشور را دارند، باید در سیستم امتیازبندی مورد ارزیابی قرار بگیرند. هدف از اجرای این امتیازبندی برابری بین شهروندان اتحادیه اروپا و شهروندان سایر کشورهای جهان است.

از طرفی تمامی کارفرمایانی که قصد استخدام نیروی خارجی دارند، باید از طرف وزارت کشور انگلیس یک نامه اسپانسری دریافت کنند. پیشنهاد شغلی نیز باید با حقوقی مناسب به متقاضی ارائه شود.

 سیستم امتیازبندی برای ویزای کاری انگلیس طبق جدول زیر خواهد بود.

موضوع اهمیت امتیاز
داشتن پیشنهاد شغلی از طرف کارفرمای مورد تایید وزارت کشور انگلیس الزامی است 20
موقعیت شغلی مرتبط با سطح مهارتی A الزامی است 20
دانش زبان انگلیسی الزامی است 10
حقوق سالیانه 23040 پوند تا 25599 پوند یا معادل 90% حقوق پایه الزامی نیست 10
حقوق سالیانه 25600 یا بیشتر (معادل حقوق پایه) الزامی نیست 20
موقعیت شغلی در مشاغلی که نیاز به نیروی کار دارند الزامی نیست 20
داشتن مدرک دکتری در حوزه مرتبط با موقعیت شغلی الزامی نیست 10
داشتن مدرک دکتری در حوزه‌های علوم پایه، فناوری، مهندسی و ریاضیات الزامی نیست 20

 

مدارک لازم برای دریافت ویزای کاری انگلیس

در صورتی که متقاضی بتواند یک شغل در انگلیس پیدا کند، برای دریافت ویزای کاری انگلیس باید مدارک زیر را ارائه دهد.

  •       مدرک زبان انگلیسی
  •       تمکن مالی کافی
  •       عدم سوء پیشینه
  •       داشتن دعوتنامه کاری و گواهی اسپانسرشیپ
  •       نبودن شهروند منطقه اقتصادی اروپا و سوئیس
  •       ارائه مدارک در زمینه درآمد و حقوق
  •       داشتن پاسپورت معتبر
  •       ارائه سابقه سفر خوب
  •       ارائه گواهی‌های پزشکی لازم

جمع‌بندی

ویزای کاری انگلیس یکی از ویزاهای پرطرفدار این کشور برای مهاجران خارجی است که قصد دارند در کشور انگلیس مشغول به کار شده و درآمد داشته باشند. این ویزا خود به چند نوع ویزای دیگر تقسیم می‌شود که هر کدام از آنها تحت شرایط خاصی به متقاضیان ارائه می‌شوند.

دولت انگلیس در آخرین اعلامیه خود سیستم امتیازبندی را نیز به شرایط دریافت ویزای کاری این کشور اضافه کرده است تا تمامی متقاضیان مهاجرت کاری به انگلیس با یکدیگر برابر بوده و با توجه به امتیازی که کسب می‌کنند، مورد سنجش و ارزیابی قرار بگیرند.

برای اینکه بیشتر با ویزای کاری انگلیس یا سایر کشورها آشنا شوید، سایر مقالات ما در این سایت را نیز بخوانید؛ همچنین برای مشاهده آخرین اخبار و مقالات روز مهاجرتی با مهاجر همراه باشید.

 

 بیشتر بخوانید: انواع ویزای انگلیس و شرایط هر کدام

 

منبع
ادب ویزاموسسه ملک پور

سعیده احمدزاده

سعیده احمدزاده به شما کمک می‌کند تا بیشتر با مقوله مهاجرت به کشورهای مختلف جهان و روش‌های مهاجرتی آشنا شده و انتخاب بهتری برای آینده زندگی خود داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا