ایتالیامهاجرت به ایتالیا

مزایای شهروندی ایتالیا و چگونگی دریافت آن

ایتالیا یکی از قشنگ‌ترین کشورهای دنیاست که دارای تاریخی بسیار غنی بوده و همچنین به دلیل استقرار پاپ در این کشور، از اهمیت بسیار زیادی برای مسیحیان برخوردار است. به همین دلیل یکی از بهترین کشورها برای مسافرت و گردشگری است.

از طرفی شهروندی ایتالیا نیز مزایای زیادی را در پی دارد و همین باعث شده که افراد زیادی از سراسر دنیا به قصد تحصیل، کار، تجارت و… به ایتالیا مهاجرت کرده و در این کشور ماندگار شوند. از مهم‌ترین مزایای دریافت شهروندی ایتالیا، این است که فرد می‌تواند به‌راحتی در میان سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا در رفت و آمد بوده و در تمامی کشورهای اروپایی (به غیر از انگلیس) مشغول به کار شود.

برای اینکه بیشتر با شهروندی ایتالیا، مزایای آن و چگونگی دریافت آن آشنا شوید، توصیه می‌کنیم که تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

 شهروندی ایتالیا و مزایای آن

ایتالیا یکی از کشورهای مهم و مطرح اروپایی است که سالانه افراد زیادی به روش‌های مختلف به این کشور مهاجرت می‌کنند. افرادی که بتوانند شهروندی ایتالیا را دریافت کنند، می‌توانند از مزایای زیادی بهره‌مند شوند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  •       ایتالیا به مهاجرانی که قصد دارند تا تابعیت خود را حفظ کنند، تابعیت دوگانه اعطا می‌کند.
  •       افرادی که تابعیت ایتالیا را دریافت می‌کنند، می‌توانند مانند شهروندان خود ایتالیا از مزایا و امکانات رفاهی ایتالیا بهره‌مند شوند. (استفاده از بیمه اجتماعی، امکانات تحصیلی، یارانه‌های دولت ایتالیا، مراقبت‌های بهداشتی و…)
  •       افرادی که شهروندی ایتالیا را دریافت می‌کنند، حق شرکت در انتخابات را خواهند داشت.
  •       شهروندی ایتالیا از طریق والدین به کودکان زیر 18 سال نیز منتقل خواهد شد.
  •       شهروندان ایتالیا و خانواده‌های آنها می‌توانند در سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز مشغول به کار، تحصیل و زندگی شوند.
  •       ایتالیا دارای یکی از بهترین سیستم‌های بهداشتی در دنیا است و خدمات پزشکی در این کشور بسیار ارزان است؛ بنابراین افرادی که شهروندی این کشور را دریافت می‌کنند، از خدمات پزشکی و مراقبت‌های بهداشتی ارزان و یا رایگان بهره‌مند شوند.
  •       برخورداری از خدمات آموزشی؛ ایتالیا دارای یکی از بهترین سیستم‌های آموزشی است. دوره ابتدایی در این کشور برای افرادی که شهروند این کشور هستند، رایگان است و البته دانش‌آموزان مقاطع بالاتر که استعداد زیادی دارند،  می‌توانند از تحصیل رایگان بهره ببرند.

دانشگاه‌های ایتالیا دارای قدمتی بسیار بوده و شهریه مناسبی دارند. بورسیه‌های تحصیلی، خوابگاه، برنامه‌های مبادله، برنامه‌های تحقیقاتی، دکترا، پسادکترا و… از دیگر مزایای تحصیل در ایتالیا است.

  •       شهروندان دوتابعیتی ایتالیا که کمتر از 183 روز متوالی در سال در ایتالیا حضور دارند و درآمد آنها از کشور ایتالیا نیست، لازم نیست که مالیات پرداخت کنند.
  •       دریافت پاسپورت ایتالیا یکی دیگر از مزایای شهروندی این کشور است. با دریافت شهروندی و پاسپورت ایتالیا، فرد می‌تواند به 127 کشور دنیا بدون نیاز به درخواست اخذ ویزا سفر کند. ایتالیا یکی از قدرتمندترین پاسپورت‌های جهان را دارد و افرادی که دارای این پاسپورت هستند در هر جای دنیا از حفاظت کنسولی و حقوق بشر بهره‌مند خواهند شد.

بیشتر بخوانید: شرایط و قوانین اخذ شهروندی انگلیس

راه‌های دریافت شهروندی ایتالیا و پاسپورت این کشور

برای به دست آوردن شهروندی و تابعیت ایتالیا، راه‌های مختلفی وجود دارد. این راه‌ها عبارت‌اند از:

·       دریافت شهروندی از طریق روابط خانوادگی

یکی از راه‌های دریافت شهروندی و تابعیت ایتالیا، روابط خانوادگی است که به دو شکل امکان‌پذیر است.

1- از طریق تولد

کشور ایتالیا از قانون خون تبعیت می‌کند و کودکانی که یکی از والدین آنها یا پدربزرگ و مادربزرگ آنها ایتالیایی باشد، به صورت اتوماتیک شهروندی و تابعیت ایتالیا را دریافت خواهند کرد.

شهروندی ایتالیا
تابعیت و شهروندی ایتالیا از طریق تولد

2- از طریق ازدواج

روش دیگر برای دریافت شهروندی ایتالیا، ازدواج با یک شهروند یا تبعه ایتالیا است. افرادی که بتوانند با یک شهروند ایتالیایی ازدواج کنند، می‌توانند به این کشور مهاجرت کرده و تابعیت این کشور را دریافت کنند.

 

·       دریافت شهروندی از سایر روش‌های مهاجرتی (تحصیلی، کاری، سرمایه‌گذاری، استارتاپ و…)

در صورتی که فرد هیچ نسبت خانوادگی یا خونی با هیچ شهروند ایتالیایی نداشته باشد، می‌تواند با یکی از روش‌های مهاجرتی به ایتالیا مهاجرت کند. افرادی که از خارج از منطقه اتحادیه اروپا وارد ایتالیا می‌شوند، می‌توانند بعد از 10 سال اقامت قانونی در این کشور، شهروندی این کشور را دریافت کنند.

بیشتر بخوانید: چگونه ویزای تجاری ایتالیا را دریافت کنیم؟

تفاوت اقامت دائم و شهروندی ایتالیا

افرادی که 5 سال در ایتالیا اقامت قانونی داشته باشند، می‌توانند اقامت دائم این کشور را دریافت کنند. این افراد حق سفر به تمامی کشورهای اتحادیه اروپا، دسترسی به بازار کار، امکان راه‌اندازی تجارت و… را خواهند داشت؛ اما پاسپورت ایتالیا زمانی به فرد تعلق می‌گیرد که ده سال از اقامت او گذشته باشد.

شهروندی ایتالیا و پاسپورت این کشور به فرد این اجازه را خواهد داد تا در تمامی انتخابات شرکت کرده و حتی در مشاغل دولتی و حکومتی نیز استخدام شود.

شهروندی ایتالیا
زندگی در ایتالیا

مدارک لازم برای دریافت شهروندی ایتالیا

افرادی که متقاضی دریافت شهروندی ایتالیا هستند، با توجه به روش دریافت این تابعیت و شهروندی باید شرایط و مدارک متفاوتی داشته باشند. افرادی که از طریق روابط خانوادگی و خونی، تابعیت و شهروندی این کشور را دریافت می‌کنند، باید شواهد و مدارکی که نشان‌دهنده پیوند خونی با یک شهروند ایتالیایی است را ارائه دهند. از جمله:

1- گواهی تولد

2- گواهی ازدواج والدین

3- گواهی فوت والدین در صورت وجود

4- گواهی طلاق والدین در صورت وجود

و…

افرادی که می‌خواهند از طریق ازدواج شهروندی ایتالیا را دریافت کنند، برای دریافت تابعیت و پاسپورت این کشور باید شرایط و مدارک زیر را داشته باشند.

1- سند ازدواج

2- شناسنامه

3- عدم سوء پیشینه

4- مدارکی که تابعیت ایتالیایی همسر فرد را ثابت کند.

5- مدرک زبان ایتالیایی در سطح B1

این افراد 2 سال بعد از ازدواج و اقامت در ایتالیا می‌توانند برای تابعیت اقدام کنند و اگر در خارج از ایتالیا هستند، بعد از 3 سال باید برای دریافت تابعیت اقدام کنند. اگر در این مدت صاحب فرزندی شوند، مدت زمان مورد نیاز برای دریافت تابعیت و شهروندی ایتالیا نصف خواهد شد.

افرادی که با روش‌های دیگر به ایتالیا مهاجرت کرده و شهروندی این کشور را دریافت می‌کنند، باید شرایط و مدارک زیر را داشته باشند. از جمله این شرایط و مدارک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  •       حداقل 10 سال اقامت در ایتالیا (افرادی که از خارج از اتحادیه اروپا هستند.) و داشتن مدارکی که اقامت قانونی را اثبات کند.
  •       تسلط به زبان ایتالیایی (حداقل در سطح B1)
  •       ارائه مدارکی که نشان‌دهنده حداقل درآمد سالانه‌ای است که توسط قانون تنظیم شده است.
  •       مدارکی که نشان‌دهنده پرداخت مالیات باشد.
  •       تکمیل فرم درخواست تابعیت ایتالیا
  •       رسید پرداخت هزینه برای درخواست تابعیت ایتالیا که در حدود 250 یورو است.
  •       تمبر
  •       4 قطعه عکس
  •       مدارک هویتی
  •       عدم سوء پیشینه
  •       موفقیت در آزمون شهروندی ایتالیا
شهروندی ایتالیا
جاذبه های ایتالیا

آزمون شهروندی ایتالیا

تمامی افرادی که به ایتالیا مهاجرت می‌کنند، برای دریافت شهروندی این کشور باید بتوانند با محیط، فرهنگ و جامعه ایتالیا ادغام شوند؛ بنابراین این افراد باید دانش زبان ایتالیایی را حداقل در سطح B1 داشته باشند و در آزمون شهروندی موفق عمل کنند.

آزمون شهروندی ایتالیا برای اثبات این مسئله است که فرد در ایتالیا منزوی نخواهد شد و می‌تواند مانند سایر شهروندان این کشور مشغول کار و زندگی شود. آزمون شهروندی از دو بخش تشکیل می‌شود.

1- آزمون مدنی

آزمون مدنی شامل سوالات عمومی است که در خصوص فرهنگ و تاریخ کشور ایتالیا بوده و متقاضی باید به آن‌ها پاسخ دهد.

2- آزمون زبان

بخش بعدی آزمون زبان ایتالیایی است که در این بخش مهارت‌های شنیداری، نوشتاری، صحبت کردن و خواندن متقاضی به زبان ایتالیایی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. این آزمون به صورت شفاهی و کتبی بوده و متقاضی باید در هر دو آزمون موفق ظاهر شود. ساختار این آزمون‌ها به صورت زیر است.

·   CILS B1 cittadinanza

در این بخش متقاضی باید مهارت‌های شنیداری، درک مطلب، نوشتار و بازتاب گرامری خود را نشان دهد. مدت زمان این آزمون 2 ساعت است.

·   CELI2

این بخش آزمون شامل درک متون نوشتاری، متون مکتوب و متون شفاهی بوده و مدت زمان آن 3 ساعت است.

معمولا آزمون شهروندی ایتالیا 3 بار در سال، در ماه‌های مارس، ژوئن و نوامبر برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: شهروندی هلند و روش‌های اخذ آن

جمع‌بندی

یکی از بهترین گزینه‌های مهاجرتی، کشور ایتالیا است. افراد بسیاری برای دریافت شهروندی ایتالیا به این کشور مهاجرت می‌کنند؛ زیرا شهروندی و تابعیت ایتالیا مزایای بسیار زیادی دارد و فرد می‌تواند با دریافت شهروندی و تابعیت این کشور، تابعیت خود را نیز حفظ کند.

از تمامی خدمات اجتماعی و رفاهی ایتالیا بهره‌مند خواهد شد و همچنین می‌تواند در سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا مشغول به کار و زندگی شود. برای اینکه بیشتر با مهاجرت به ایتالیا، روش‌های مهاجرتی و… آشنا شوید، سایر مقالات این بخش را نیز بخوانید؛ همچنین برای مشاهده آخرین اخبار و مقالات روز مهاجرت به سراسر دنیا با مهاجر همراه باشید.

 

 

 

منبع
موسسه ملک پورGO2TR

سعیده احمدزاده

سعیده احمدزاده به شما کمک می‌کند تا بیشتر با مقوله مهاجرت به کشورهای مختلف جهان و روش‌های مهاجرتی آشنا شده و انتخاب بهتری برای آینده زندگی خود داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا