آلمانمهاجرت به آلمان

شرایط و قوانین اخذ شهروندی آلمان

آلمان یکی از بهترین کشورها برای مهاجرت و زندگی است. این کشور یکی از قدرتمندترین کشورهای دنیاست و بسیاری از افراد با هدف اخذ شهروندی آلمان به این کشور مهاجرت می‌کنند تا بتوانند مانند یک آلمانی از تمامی مزایای زندگی در آلمان بهره ببرند.

تابعیت و شهروندی آلمان به فرد این اجازه را می‌دهد تا در تمامی انتخابات آلمان شرکت کرده و در سرنوشت این کشور سهیم باشد؛ همچنین افرادی که بتوانند تابعیت آلمان را به دست آورند، می‌توانند پاسپورت این کشور را داشته باشند و بدون نیاز به ویزا، به اکثر کشورهای دنیا سفر کنند.

با این حال دریافت شهروندی هر کشوری شرایط و قوانین خاص خود را دارد و آلمان که یک کشور قانونمدار و منظم است نیز بالطبع قوانین سفت و سخت‌تری را خواهد داشت. برای اینکه بتوانید با شرایط و قوانین اخذ شهروندی آلمان آشنا شوید، ادامه این مطلب را بخوانید.

شهروندی آلمان و مزایای آن

شهروندی آلمان
مزایای شهروندی آلمان

منظور از شهروندی هر کشور یعنی اینکه فرد تابعیت این کشور را به دست آورده و مانند مردمان واقعی آن کشور با او رفتار شود. زمانی که فردی تابعیت و شهروندی آلمان را به دست می‌آورد، مانند یک آلمانی می‌تواند از تمامی امکانات و خدمات رفاهی و اجتماعی کشور آلمان بهره‌مند شود. از مزایای شهروندی کشور آلمان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1- دارنده شهروندی آلمان حق شرکت در انتخابات آلمان را خواهد داشت.

2- افرادی که بتوانند شهروندی و تابعیت آلمان را دریافت کنند، می‌توانند حتی به عنوان کاندیدا در انتخابات شرکت کنند.

3- شهروندان آلمان می‌توانند به راحتی و بدون ویزا و مجوز به سایر کشورهای عضو شینگن رفته و در آنجا مشغول به کار و زندگی شوند.

4- دارندگان شهروندی و پاسپورت آلمان می‌توانند بدون نیاز به درخواست ویزا، جهانگردی کرده و اکثر کشورهای جهان را ببینند.

بیشتر بخوانید: ارزش و اعتبار پاسپورت آلمان

تبدیل اقامت دائم به شهروندی آلمان

شهروندی آلمان
کشور زیبای آلمان

برای اینکه یک نفر بتواند شهروندی آلمان را به دست آورد، باید اقامت دائم این کشور را داشته باشد. افرادی که اقامت دائم آلمان را دارند، می‌توانند تا آخر عمر در آلمان بمانند؛ اما این افراد نمی‌توانند از مزایای شهروندی بهره ببرند؛ بنابراین دریافت شهروندی و پاسپورت آلمان است که مزایای بعدی را به دنبال دارد.

برای اینکه یک نفر بتواند شهروند آلمان شود، باید به آلمان مهاجرت کرده و 5 سال در آلمان بماند. بعد از این 5 سال در صورتی که فرد تمامی شرایط لازم را داشته باشد، می‌تواند اقامت دائم آلمان را اخذ کند. بعد از دریافت اقامت دائم، 8 سال زمان لازم است تا فرد واجد شرایط درخواست برای دریافت شهروندی آلمان شود.

در حالت کلی، حداکثر 13 سال طول می‌کشد که یک غیر آلمانی بتواند شهروندی این کشور را اخذ کند.

شرایط و قوانین دریافت شهروندی آلمان

شهروندی آلمان
جاذبه های آلمان

متقاضیان دریافت شهروندی و تابعیت آلمان برای اینکه بتوانند برای دریافت تابعیت این کشور اقدام کنند، باید شرایط زیر را داشته باشند.

  •       داشتن اقامت دائم آلمان
  •       8 سال زندگی در آلمان به‌صورت قانونی بعد از دریافت اقامت دائم
  •       عدم دریافت وام از جاب سنتر یا سوسیال
  •       دانش زبان آلمانی در سطح B1 یا بالاتر
  •       موفقیت در آزمون شهروندی آلمان Einburgerungstest یا گرفتن مدرک از مدرسه آلمانی Schulabschluss
  •       عدم ارتکاب جرم‌های جدی
  •       پذیرش قانون اساسی آلمان به‌صورت شفاهی یا کتبی
  •       تک همسری بودن متقاضی
  •       داشتن مدارک هویتی معتبر از کشور مبدا که هویت فرد را اثبات کنند.
  •       رها کردن تابعیت قبلی

نکته:

افرادی که به دلیل ورشکستگی شرکت، تحصیل و یا نگهداری از کودک، بیکار هستند و پول بیکاری دریافت می‌کنند، می‌توانند درخواست شهروندی بدهند؛ همچنین دریافت کمک هزینه مسکن Wohngeld یا بافوگ و مواردی از این قبیل مشکلی ندارد و فرد می‌تواند با وجود دریافت این وام‌ها، باز هم برای دریافت شهروندی آلمان اقدام کند.

روش‌های دریافت تابعیت یا شهروندی آلمان

متقاضیان دریافت شهروندی و تابعیت آلمان باید با یکی از روش‌های زیر اقدام کنند.

شهروندی آلمان
جاذبه های آلمان

1- درخواست شهروندی آلمان از طریق تولد

کشور آلمان از قانون خون تبعیت می‌کند؛ بنابراین کودکانی که در آلمان متولد می‌شوند، در صورتی می‌توانند تابعیت و شهروندی این کشور را به دست آورند که یکی از والدین آنها تابعیت آلمان را داشته باشد. یا اینکه کودک متولد شده یتیم باشد.

طبق قوانین جدیدی که برای شهروندی کودکان متولد شده در آلمان به وجود آمده است، اگر والدین یک کودک، اقامت 3 ساله آلمان را داشته باشند و یا با هر تابعیتی 8 سال در آلمان زندگی کرده باشند، کودک می‌تواند تابعیت و شهروندی آلمان را دریافت کند.

قوانین دیگر برای شهروندی کودکان این است که یا باید 8 سال در آلمان زندگی کنند یا اینکه تا قبل از 21 سالگی به مدت 6 سال در مدارس آلمان تحصیل کنند. این کودکان نیز می‌توانند تابعیت آلمانی دریافت کنند.

2- درخواست شهروندی آلمان از طریق ازدواج

در صورتی که فردی با یک تبعه آلمان ازدواج کند و ثابت کند که این ازدواج واقعی است، می‌تواند یک اقامت 3 ساله دریافت کند. در صورتی که بعد از 3 سال، زندگی مشترک ادامه داشته باشد و متقاضی بتواند این مورد را با مستندات ثابت کند، می‌تواند پاسپورت و اقامت دائم آمریکا را نیز دریافت کند.

شهروندی آلمان
آلمان

3- درخواست شهروندی آلمان از طریق تحصیل

یکی دیگر از روش‌های مهاجرت به آلمان، مهاجرت تحصیلی است. در واقع آلمان شرایط بسیار خوبی را برای دانشجویان بین‌المللی فراهم کرده است و همین باعث شده که افراد زیادی متقاضی تحصیل در دانشگاه‌های آلمان باشند.

افرادی که از دانشگاه‌های این کشور فارغ‌التحصیل می‌شوند، 12 الی 18 ماه فرصت خواهند داشت که در کشور آلمان کار پیدا کنند. در صورتی که فرد بتواند کار مناسبی را پیدا کند، می‌تواند ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تبدیل کرده و در آلمان بماند.

افرادی که در آلمان مشغول به کار شوند و تمامی مالیات خود را به موقع پرداخت کنند، بعد از 3 الی 5 سال می‌توانند، اقامت دائم این کشور را دریافت کنند؛ بنابراین این فرد در مسیر دریافت شهروندی آلمان قرار خواهد گرفت.

4- درخواست شهروندی آلمان از طریق کار

یکی از بهترین روش‌ها برای مهاجرت به آلمان، مهاجرت کاری است. آلمان یک کشور صنعتی بوده و به نیروی کار ماهر نیاز دارد. افرادی که بتوانند از این طریق به آلمان مهاجرت کنند، می‌توانند بعد از 3 الی 5 سال اقامت دائم این کشور را دریافت کرده و بعد خود را برای دریافت شهروندی این کشور آماده کنند.

5- درخواست شهروندی آلمان از طریق سرمایه‌گذاری

افرادی که سرمایه کافی دارند یا کارآفرینانی که ایده‌های نوآورانه و استارتاپی دارند، می‌توانند برای راه‌اندازی کسب‌وکار خود به آلمان مهاجرت کنند. این افراد نیز در صورتی که بیمه و مالیات خود را پرداخت کنند، می‌توانند بعد از 3 الی 5 سال، اقامت دائم آلمان را به دست آورند و بعد برای شهروندی اقدام کنند.

6- درخواست شهروندی آلمان از طریق پناهندگی

یکی از سخت‌ترین راه‌های مهاجرت به آلمان، مهاجرت از طریق پناهندگی است که پروسه سخت و زمان‌بری خواهد داشت. افرادی که به آلمان پناهنده می‌شوند، باید مدت زمان زیادی (در حدود 2 سال) منتظر بمانند تا پرونده آنها مورد بررسی قرار بگیرد. (در طول این مدت به پناهجو یک اقامت موقت داده می‌شود.)

در صورتی که دادگاه به پرونده فرد رای مثبت داد، او اقامت دائم آلمان را به دست آورده و بعد از 8 سال در صورتی که تمامی شرایط لازم را داشته باشد، می‌تواند برای شهروندی این کشور اقدام کند.

بیشتر بخوانید: انواع ویزای آلمان

شهروندی آلمان
آلمان

دریافت شهروندی آلمان در کمتر از 8 سال اقامت دائم

همان‌طور که قبلا نیز به آن اشاره شد، متقاضیان درخواست شهروندی آلمان باید حداقل 8 سال اقامت دائم این کشور را داشته باشند تا بتوانند برای شهروندی اقدام کنند؛ اما استثنائاتی نیز وجود دارد. این استثنائات عبارت‌اند از:

1- موفقیت در کلاس‌های زبان Integrationskurs

2- تسلط به زبان آلمانی و انجام فعالیت‌های داوطلبانه

3- ازدواج با شهروند آلمانی

4- پناهندگانی که به رسمیت شناخته شده‌اند، می‌توانند درخواست شهروندی استثنایی Ermessen Einburgerung بدهند و بعد از 6 سال درخواست شهروندی بدهند.

قوانین تابعیت دوگانه در شهروندی آلمان به چه صورت است؟

همان‌طور که گفته شد، افرادی که متقاضی شهروندی آلمان هستند باید تابعیت قبلی خود را رها کنند یا هیچ تابعیتی نداشته باشند؛ اما برای این مورد نیز استثنائاتی وجود دارد که عبارت‌اند از:

1- تابعیت کشور سوئیس یا یکی از کشورهای اتحادیه اروپا

2- داشتن نژادی وابسته به نژاد آلمانی

3- متقاعد کردن مقامات آلمانی به 2 تابعیتی بودن

آزمون شهروندی آلمان و اهمیت آن برای شهروندی آلمان

یکی از مراحل مهم در دریافت شهروندی و تابعیت آلمان، آزمون شهروندی است. این آزمون میزان آگاهی متقاضیان را درباره مسائل فرهنگی، تاریخی، مدنی و اقتصادی آلمان، مورد سنجش و ارزیابی قرار می‌دهد. آزمون شهروندی دارای 30 سوال است و نیاز است که متقاضی حداقل به 17 سوال پاسخ درست دهد. متقاضیان می‌توانند نمونه سوالات این آزمون را از سایت اداره بامف مشاهده کنند.

افرادی که دوره‌های کلاس‌های زبان آلمانی Integrationskurse و امتحان زندگی Orientierungskurs را با موفقیت بگذرانند یا اینکه مدرک تحصیلی آلمانی داشته باشند، نیازی به شرکت در آزمون شهروندی ندارند.

از طرفی افرادی که به دلایل بیماری‌های مزمن، ناتوانی‌های جدی و یا کهولت سن، قادر به شرکت در این آزمون نیستند، می‌توانند با مدرک پزشکی از این آزمون معاف شوند.

مواردی که باعث از دست دادن شهروندی آلمان می‌شوند؟

شهروندی آلمان
زندگی در آلمان

در شرایطی ممکن است که فرد شهروندی و تابعیت کشور آلمان را از دست بدهد. از مواردی که باعث باطل شدن شهروندی آلمان می‌شوند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1- خود فرد درخواست انصراف دهد.

2- کودکی که شهروندی آلمان را دارد، توسط تبعه کشور دیگری غیر از آلمان به فرزندخواندگی پذیرفته شود.

3- متقاضی بدون رضایت دولت آلمان، به‌صورت داوطلبانه در خدمت نیروهای نظامی کشور دیگری قرار بگیرد.

4- فرد تابعیت کشور دیگری را به دست آورده باشد و از اداره شهروندی در آلمان برای نگه داشتن تابعیت آلمانی درخواست حفظ تابعیت نکرد باشد.

افرادی که شهروندی آلمان را از دست بدهند و تابعیت اروپایی دیگری نیز نداشته باشند، برای ماندن در آلمان باید ویزا و اقامت موقت دریافت کنند.

بیشتر بخوانید: از صفر تا صد شهروندی آمریکا

جمع‌بندی

یکی از مواردی که باعث شده است تا مهاجرت به آلمان طرفداران زیادی داشته باشد، دریافت شهروندی این کشور است. تابعیت و شهروندی آلمان مزایای بسیار زیادی دارد و افرادی که دوست دارند تا از تمامی حقوق و مزایای زندگی در آلمان بهره‌مند شوند، بهتر است که به اقامت دائم آلمان اکتفا نکنند و شهروندی این کشور را به دست آورند.

دریافت تابعیت کشور آلمان شرایط و قوانین خاص به خود را دارد و در حالت کلی فرد باید حداقل 8 سال بعد از دریافت اقامت دائم در آلمان اقامت داشته باشد تا بتواند شهروندی این کشور را دریافت کند؛ اما راه‌هایی برای دریافت سریع شهروندی نیز وجود دارد که در این مقاله به این موارد پرداخته شد.

در بخش‌های دیگر این سایت می‌توانید بیشتر با مهاجرت به آلمان و زندگی در این کشور آشنا شوید؛ همچنین برای مشاهده آخرین اخبار و مقالات روز مهاجرتی به سراسر دنیا با مهاجر همراه باشید.

بیشتر بخوانید: شهروندی کانادا و روش‌های دریافت آن

منبع
estahbanatyhandbookgermanymalekpourmie

سعیده احمدزاده

سعیده احمدزاده به شما کمک می‌کند تا بیشتر با مقوله مهاجرت به کشورهای مختلف جهان و روش‌های مهاجرتی آشنا شده و انتخاب بهتری برای آینده زندگی خود داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا