خبر هاکار در کانادا

طبقه‌بندی ملی مشاغل یا ناک شغلی کانادا چیست؟

کانادا یکی از کشورهایی است که با نرخ بیکاری پایین، بازار کار گسترده‌ای دارد و افراد زیادی متقاضی مهاجرت به کانادا و کار در این کشور هستند. این افراد باید قبل از هر چیز با ناک شغلی کانادا آشنا شوند. دولت کانادا برای افرادی که متقاضی کار در این کشور هستند، لیستی از مشاغل موردنیاز را هر ساله ارائه می‌دهد.

در این لیست، تمامی مشاغل دسته‌بندی شده و میزان مهارت و توانایی‌های مورد نیاز برای هر شغل مشخص شده است؛ بنابراین متقاضی با توجه به شرایط خود، می‌تواند شغل مناسب خود را بیابد. برای اینکه بیشتر با ناک شغلی کانادا آشنا شوید، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

ناک شغلی کانادا NOC  چیست؟

ناک NOC (National Occupational Classification) یک سیستم برای معرفی مشاغل کانادایی است. با استفاده از این سیستم، متخصصین آمار، تحلیل‌گران، مشاوران، کارفرمایان و کارجویان بهتر می‌توانند یک شغل را تعریف و درک کنند.

در این سیستم شغلی که توسط سازمان اشتغال و توسعه اجتماعی کانادا و اداره آمار کانادا تنظیم شده است، تقریبا 30000 عنوان شغلی وجود دارد که در 500 گروه شغلی، 6 سطح مهارتی و 10 گروه شغلی بزرگ، طبقه‌بندی شده‌اند.

به عبارتی دیگر، ناک یک مکانیزم کدگذاری شده است که ساختار منظمی داشته و علاوه بر طبقه‌بندی مشاغل، اطلاعات مربوط به هر شغل را مشخص می‌کند. این سیستم به کمک اداره مهاجرت کانادا IRCC آمده است تا در تجزیه و تحلیل اطلاعات بازار کار، پیش‌بینی مشاغل، تامین نیروی کار، تحلیل تقاضا و در حالت کلی برای مدیریت تمامی برنامه‌های مربوط به مشاغل، عملکرد خوبی داشته باشد.

ناک شغلی کانادا
زندگی در کانادا

بیشتر بخوانید: ویزای کار باز کانادا

سیستم طبقه‌بندی ملی مشاغل یا ناک شغلی کانادا در سال 2021

سیستم طبقه‌بندی ملی مشاغل برای اولین بار در سال 1992 منتشر شد و بعد از آن هر 10 سال مورد بازنگری قرار گرفت و طبق اعلام رسمی اداره مهاجرت کانادا، مقرر شد که ویرایش جدید سیستم ناک 2021، برای برنامه‌های مهاجرت و مجوز کار مورد استفاده قرار گیرد.

در این ویرایش، مشاغل بیشتری به لیست اضافه شده و همچنین فرصت‌های شغلی بیشتری نیز در اختیار متقاضیان قرار گرفته است. از مهم‌ترین تغییرات این سیستم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

تفاوت ناک شغلی کانادا در سال 2016 و 2021

سیستم ناک 2021 بیشتر بر مشاغل متمرکز بوده و از یک دسته‌بندی به نامه TEER (Training, Education, Experience and Responsibilities) که دسته‌ای شش تایی است استفاده شده است. در این دسته‌بندی جدید به میزان آموزش، تحصیلات، تجربه و مسئولیت مورد نیاز برای هر شغل توجه شده و همین امر باعث شده است تا توزیع مشاغل در بین رده‌های TEER متعادل‌تر شود.

از دیکر تغییراتی که ناک شغلی کانادا در سال 2021 داشته، این است که در این سیستم تمایزاتی در آموزش رسمی و الزامات آموزشی در نظر گرفته شده و این سیستم توسعه مهارت و دانش را که همزمان با تجربه در هنگام کار ایجاد می‌شوند، بهتر نشان می‌‌دهد.

ناک شغلی کانادا
کار در کانادا

در حالت کلی در سیستم ناک 2016 مشاغل از نظر سطح مهارت به صورت زیر طبقه‌بندی می‌شوند.

1- سطح مهارت 0

مشاغل این گروه به مهارت بالایی نیاز داشته و شامل مشاغل مدیریتی می‌شود.

2- سطح مهارت A

مشاغل این گروه به مدرک تخصصی دانشگاهی نیاز داشته و شامل مشاغلی مانند پزشکی، دندان‌پزشکی و… می‌شود.

3- سطح مهارت B

مشاغل این گروه به تخصص و مهارت متوسط نیاز داشته و شامل مشاغلی مانند لوله کشی، برقکاری و… می‌شود.

4- سطح مهارت C

مشاغل این گروه نیازی به تخصص زیاد نداشته و شامل مشاغلی مانند راننده تریلی، قصابی و… می‌شود.

5- سطح مهارت D

مشاغل این گروه نیازی به مهارت ندارند و شامل مشاغلی مانند نظافتچی، میوه چین باغ و… می‌شود.

در سال 2021 مشاغل در طبقه‌بندی TEER به صورت زیر دسته‌بندی می‌شوند که نشان‌دهنده میزان آموزش، تجربه، تحصیلات و مسئولیت‌های لازم شغلی است.

ناک شغلی کانادا
مهاجرت به کانادا

1- مشاغل TEER0

این دسته شامل مشاغل مدیریتی است که از جمله مشاغل این دسته می‌توان به مشاغل زیر اشاره کرد.

  •       مدیران تبلیغات
  •       بازاریابی و روابط عمومی
  •       مدیران مالی

2- مشاغل TEER1

مشاغل این دسته مشاغلی هستند که به مدرک دانشگاهی نیاز دارند. از جمله مشاغل این دسته می‌توان به مشاغل زیر اشاره کرد.

  •       مشاوران مالی
  •       مهندسین نرم‌افزار

3- مشاغل TEER 2

مشاغلی که به دیپلم کالج و یا کارآموزی به مدت حداقل دو سال نیاز دارند و معمولا مشاغل سرپرستی هستند. از جمله مشاغل این دسته می‌توان به مشاغل زیر اشاره کرد.

  •       تکنسین شبکه‌های کامپیوتری و وب
  •       تکنسین‌های آزمایشگاه‌های پزشکی

4- مشاغل TEER 3

مشاغلی که به دیپلم کالج یا کارآموزی کمتر از دو سال نیاز دارند و از جمله مشاغل این دسته می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  •       نانوایی
  •       دستیار دندانپزشکی
  •       دستیار آزمایشگاهی

5- مشاغل TEER 4

این دسته از ناک شغلی کانادا شامل مشاغلی است که به دیپلم دبیرستان یا چندین هفته آموزش کاری نیاز دارند و از جمله مشاغل این گروه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  •       مراقبت از کودک در منزل
  •       خرده فروشان

6- مشاغل TEER 5

مشاغل این گروه مشاغلی هستند که به آموزش رسمی نیاز ندارند و از جمله مشاغل این گروه می‌توان به مشاغل زیر اشاره کرد.

  •       کارگران
  •       رانندگان

ساختار ناک شغلی کانادا NOC 2021

ناک شغلی کانادا در ویرایش سال 2021، دارای یک ساختار 5 لایه‌ای است که در این ساختار، گروه‌های شغلی با سطوح متوالی تفکیک شده‌اند که این 5 لایه به صورت زیر تعریف می‌شوند.

1- دسته‌بندی گسترده Broad Occupational Category

در این لایه مشاغل بر اساس نوع کار، رشته تحصیلی و یا صنعت اشتغال تعریف می‌شوند.

2- گروه اصلی Major Group

این لایه یک کد دو رقمی است که شامل 45 دسته است و رقم اول این کد نشان‌دهنده دسته‌بندی گسترده بوده و عددی بین 0 و 9 است. رقم دوم این کد نشان‌دهنده طبقه‌بندی TEER بوده و عددی بین 0 و 5 است که میزان آموزش، تحصیلات، تجربه و مسئولیت‌های لازم برای هر شغل را نشان می‌دهد.

3- زیرگروه اصلی Sub-major Group

این لایه که با استفاده از 2 رقم اول کد ناک شناسایی می‌شود، شامل 89 دسته است.

4- گروه کوچک Minor Group

این لایه که با استفاده از 3 رقم اول ناک شغلی کانادا تعریف می‌شود، شامل 162 دسته است.

5- گروه واحد Unit Group

لایه آخر با استفاده از 4 رقم اول کد ناک شناسایی شده و شامل 516 دسته است.

ناک شغلی کانادا
زندگی در کانادا

جمع‌بندی

کانادا یکی از بهترین کشورها برای مهاجرت، کار و زندگی است؛ بنابراین هر ساله افراد زیادی برای کار به این کشور مهاجرت می‌کنند. نرخ بیکاری در این کشور پایین بوده و همین باعث شده تا بازار کار خوبی در این کشور وجود داشته باشد. برای همین کشور کانادا از یک سیستم طبقه‌بندی ملی مشاغل بهره می‌برد که ناک شغلی کانادا نام دارد.

این سیستم طبقه‌بندی مشاغل کانادا را در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار داده و به کارجویان کمک می‌کند تا با توجه به مهارت‌ها، آموزش‌ها و تجربیات خود، شغل مناسب خود را پیدا کنند. ما در این مقاله سعی کردیم تا به صورت کلی درباره این سیستم طبقه‌بندی صحبت کنیم.

برای اینکه بیشتر با جزئیات ناک شغلی کانادا و مهاجرت به این کشور آشنا شوید، سایر مقالات این بخش را نیز بخوانید؛ همچنین برای مشاهده آخرین اخبار و مقالات روز مهاجرتی با مهاجر همراه باشید.

 بیشتر بخوانید: از صفر تا صد مهاجرت پرستاران به کانادا

 

منبع
ویزا موندیالganjicohermesapply

سعیده احمدزاده

سعیده احمدزاده به شما کمک می‌کند تا بیشتر با مقوله مهاجرت به کشورهای مختلف جهان و روش‌های مهاجرتی آشنا شده و انتخاب بهتری برای آینده زندگی خود داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا