استرالیا

ویزای بشردوستانه استرالیا و انواع آن

همان‌طور که می‌دانید، یکی از راه‌های مهاجرت، پناهندگی است. این روش مهاجرتی، گرچه بسیار سخت و پر از ریسک و خطر است؛ اما یکی از راه‌های نجات برای افرادی است که در کشور خود امنیت جانی ندارند و چاره‌ای جز این برایشان باقی نمانده است. بسیاری از کشورهای جهان از پناهجویان حمایت کرده و آنها را می‌پذیرند.

یکی از این کشورها، کشور استرالیا است. ویزای بشردوستانه استرالیا، ویزایی است که به پناهجویان واجد شرایط صادر می‌شود و به آنها امکان مهاجرت به استرالیا را می‌دهد؛ گرچه دریافت این ویزا نیز مانند تمامی ویزاهای دیگر شرایط و قوانین خاص خود را داشته و پناهجو مراحل دشواری را طی خواهد کرد.

برای اینکه بیشتر با ویزای بشردوستانه استرالیا، انواع آن و شرایط دریافت آن آشنا شوید، ادامه این مطلب را بخوانید.

ویزای بشردوستانه استرالیا (HUMANITARIAN VISA)

کشور استرالیا یکی از اعضای کنوانسیون ژنو بوده و طبق تعهدی که دارد از پناهجویان حمایت می‌کند. البته طبق قوانین بین‌المللی، هر فردی که درخواست پناهندگی استرالیا را دارد، قبل از مشخص شدن وضعیت پناهندگی، باید به دقت مراحل قانونی اثبات ادعای خود را طی کند تا بتواند ویزای بشردوستانه استرالیا را دریافت کرده و در پروسه دریافت اقامت دائم این کشور قرار بگیرد.

ویزای بشردوستانه استرالیا ویزایی است که به پناهجویانی داده می‌شود که صحت ادعای آنها ثابت شده است. این افراد می‌توانند با دریافت این ویزا، اقامت دائم استرالیا را نیز دریافت کرده و در کشور استرالیا مشغول به کار و تحصیل شوند.

دارندگان ویزای بشردوستانه استرالیا، بیمه مدیکر دریافت کرده و می‌توانند در کلاس‌های رایگان آموزش زبان انگلیسی از طریق طرح Adult Migrant English Program شرکت کنند. علاوه بر این اعضای خانواده متقاضی نیز می‌توانند اقامت دائم استرالیا را دریافت کنند.

بیشتر بخوانید: پناهندگی چیست و به چه کسانی پناهجو گفته می‌شود؟

ویزای بشردوستانه استرالیا
مهاجرت به استرالیا

انواع ویزای بشردوستانه استرالیا

ویزای بشردوستانه استرالیا انواع مختلفی دارد که با توجه به زمان و شرایط درخواست، هر کدام با دیگری متفاوت است. این ویزاها عبارت‌اند از:

1- ویزای ساب کلاس 202

ویزای ساب کلاس 202، ویزای بشردوستانه جهانی است. این ویزا همان ویزای اصلی بشردوستانه است.

2- ویزای ساب کلاس 866

ویزای ساب کلاس 866 یک ویزای حمایتی یا حفاظتی است و برای افرادی صادر می‌شود که قبلا با ویزای دیگری به استرالیا رفته و اکنون تصمیم دارند تا به عنوان پناهجو در استرالیا بمانند. این افراد باید درخواست ویزای ساب کلاس 866 دهند. با دریافت این ویزا، فرد امکان اقامت دائم در کشور استرالیا، کار، تحصیل و… را نیز می‌تواند به دست آورد.

3- ویزای پناهندگی استرالیا

افرادی که در کشور خود تحت آزار و اذیت قرار می‌گیرند می‌توانند با یکی از ویزاهای پناهندگی استرالیا به این کشور مهاجرت کنند. این ویزاها به فرد و خانواده او این امکان را خواهند داد تا به صورت نامحدود در استرالیا مشغول به زندگی، کار و تحصیل شوند. انواع ویزای پناهندگی استرالیا عبارت‌اند از:

·       ویزای ساب کلاس 200

ویزای ساب کلاس 200 مخصوص پناهجویانی است که کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد (UNHCR)، آنها را به استرالیا ارجاع داده است.

·       ویزای ساب کلاس 201

ویزای ساب کلاس 201، برای افرادی است که به هر دلیلی نتوانسته‌اند که از کشور خود خارج شوند. این افراد همچنان در کشور خود زندگی می‌کنند. به ویزای ساب کلاس 201، ویزای بشردوستانه استرالیا ویژه داخل کشور گفته می‌شود.

·       ویزای ساب کلاس 203

ویزای ساب کلاس 203، ویزای نجات اضطراری است. این ویزا مخصوص پناهندگانی است که در معرض خطر فوری قرار دارند و سازمان UNHCR آنها را به استرالیا ارجاع داده است.

·       ویزای ساب کلاس 204

ویزای ساب کلاس 204، ویزایی مخصوص زنان است. این زنان از حمایت همسر یا خویشاوندان بی بهره بوده و در معرض خطر قرار دارند.

4- ویزای ساب کلاس 785

یکی دیگر از انواع ویزاهای بشردوستانه استرالیا، ویزای حمایت موقت یا ویزای ساب کلاس 785 است. این ویزا برای افرادی است که بدون در دست داشتن هیچ ویزایی وارد خاک استرالیا شده‌اند. این افراد می‌توانند با ویزای 785 در استرالیا اقامت موقت داشته و مشغول به کار و تحصیل شوند. افرادی که این ویزا را دریافت کنند، اجازه بازگشت به کشور خود را نخواهند داشت.

5- ویزای ساب کلاس 790

ویزای ساب کلاس 790 یا پناهندگی امن یک نوع ویزای بشردوستانه استرالیا است که برای افرادی که بدون ویزا وارد این کشور شوند، اعطا می‌شود. افرادی که این ویزا را دریافت می‌کنند، عنوان پناهجو را نخواهند داشت؛ اما می‌توانند تحت شرایطی اقامت موقت این کشور را داشته باشند.

6- ویزای ساب کلاس 851

ویزای ساب کلاس 851 یا ویزای تثبیت وضعیت، یک نوع ویزای بشردوستانه است که به افرادی تعلق می‌گیرد که از قبل از تاریخ 14 فوریه سال 2023 (از طریق ویزای حمایتی موقت، TPV، ویزای پناهگاه امن اساسی یا SHEV) وارد خاک استرالیا شده‌اند. این افراد می‌توانند برای تثبیت وضعیت ویزای خود، ویزای ساب کلاس 851 دریافت کنند.

افرادی که این ویزا را دریافت می‌کنند، می‌توانند به صورت دائم در استرالیا زندگی کرده و مشغول کار و تحصیل شوند؛ علاوه بر این، این افراد اجازه کار و تحصیل در استرالیا را خواهند داشت؛ علاوه بر این این افراد می‌توانند در صورت داشتن شرایط لازم، شهروندی استرالیا را دریافت کرده و از خدمات بهداشتی این کشور بهره‌مند شوند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع ویزای استرالیا 

ویزای بشردوستانه استرالیا
پناهندگی به استرالیا

شرایط دریافت ویزای بشردوستانه استرالیا

افرادی که مایل به دریافت ویزای بشردوستانه استرالیا هستند، باید شرایط لازم را برای دریافت این ویزا داشته باشند. این شرایط عبارت‌اند از:

1- محل زندگی متقاضی باید در زمان درخواست ویزا، در خارج از کشور استرالیا و خارج از کشور مبدا باشد.

2- متقاضی باید در کشور خود شاهد نقض شدن حقوق انسانی و یا تبعیض‌های اساسی باشد.

3- شخص یا سازمانی در استرالیا وجود داشته باشد که از ورود متقاضی به این کشور حمایت کند. از ویژگی‌های حامی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  •       سازمان در داخل کشور استرالیا باشد.
  •       شخص پیشنهاد دهنده می‌تواند از اعضای نزدیک خانواده متقاضی باشد که شرایط مربوط را دارد.
  •       شخص حامی شهروند استرالیایی یا مقیم دائم این کشور باشد.
  •       در صورتی که متقاضی توانایی لازم را برای پرداخت هزینه سفر نداشته باشد، سازمان یا شخص حامی می‌تواند این هزینه را پرداخت کند. در این شرایط، سازمان بین‌المللی مهاجرت یا IOM به این افراد وام بدون بهره پرداخت خواهد کرد به طوری که 75 درصد از هزینه‌های سفر پناهجو و خانواده او به استرالیا را تامین کند.

4- متقاضی دریافت ویزای بشردوستانه استرالیا از نظر سلامتی باید شرایط دریافت ویزا را داشته باشد؛ یعنی اینکه فرد و خانواده همراه او از نظر بهداشتی، مراقبت‌های پزشکی و … نباید مشکلی داشته باشند.

5- مورد مهم بعدی این است که پناهجو از نظر اخلاقی و انسانی باید در شرایط بسیار خوبی باشد؛ بنابراین ارائه گواهی عدم سوء پیشینه برای دریافت این ویزا بسیار مهم است.

6- متقاضیانی که بیشتر از 18 سال دارند، باید نشان دهند که تابع قوانین استرالیا (شیوه زندگی، ارزش‌های استرالیا و…) هستند.

بیشتر بخوانید: پناهندگی معلولین به آلمان

ویزای بشردوستانه استرالیا
پناهندگی

مدارک لازم برای دریافت ویزای بشردوستانه استرالیا

متقاضیان دریافت این نوع ویزای استرالیا برای دریافت آن باید مدارک زیر را ارائه دهند.

  •       مدارک شناسایی
  •       پاسپورت معتبر
  •       تکمیل فرم درخواست ویزای بشردوستانه استرالیا
  •       مدارک بیومتریک
  •       اسناد مربوط به متقاضی و اعضای خانواده آن
  •       اسناد مربوط به سلامتی فرد
  •       گواهی عدم سوء پیشینه
  •       اسنادی که نشان دهنده احترام به ارزش‌های کشور استرالیا باشد
  •       کپی ویزاهای قبلی در صورت وجود
  •       تکمیل فرم 956a  و فرم 956

از طرفی افرادی که متقاضی دریافت ویزاهای ساب کلاس 200، 201، 202، 203 و 204 هستند، باید مدارک زیر را برای دریافت ویزای بشردوستانه استرالیا ارائه دهند.

1- اسناد و مدارک برای اثبات شرایط دریافت پناهندگی

2- دو قطعه عکس

3- تکمیل فرم 1229 (رضایت والدین)

4- اظهارنامه قانونی که نشان‌دهنده شرایط پناهندگی استرالیا باشد (در صورت عدم تکمیل فرم 1229)

5- تکمیل فرم 842 برای ویزای ساب کلاس 202

6- تکمیل دقیق فرم 1257

مراحل دریافت ویزای بشردوستانه استرالیا

پناهجویانی که متقاضی دریافت ویزای بشردوستانه استرالیا هستند، برای دریافت این ویزا باید چندین مرحله را پشت سر بگذارند. این مراحل عبارت‌اند از:

1- جمع‌آوری مدارک

2- ارسال مدارک از طریق سامانه ImmiAccount و یا از طریق پست

3- تکمیل فرم‌ها به صورت دقیق و کامل

4- بررسی مدارک و فرم‌ها توسط اداره مهاجرت استرالیا

5- صدور ویزای بشردوستانه استرالیا برای متقاضی

ویزای بشردوستانه استرالیا
مهاجرت پناهجویان به استرالیا

هزینه صدور و مدت زمان اعتبار ویزای بشردوستانه استرالیا

با توجه به انواع مختلف ویزای بشردوستانه استرالیا، هزینه صدور هر کدام از این ویزاها نیز متفاوت است. به طوری که هزینه صدور ویزاهای ساب کلاس 200 201 203 204، رایگان است؛ اما هزینه صدور ویزاهای ساب کلاس 866 785 790، در حدود 40 دلار استرالیا است.

مدت زمان اعتبار این ویزاها نیز متفاوت است. به طوری که اعتبار ویزای ساب کلاس 785 و 790 به ترتیب 3 و 5 سال است و سایر ویزاهای بشردوستانه استرالیا، دائم است. افرادی که دارای ویزای موقت هستند، برای تمدید این ویزا باید حداقل 3 ماه پیش از اتمام تاریخ اعتبار ویزا برای تمدید آن درخواست دهند.

بیشتر بخوانید: شهروندی استرالیا و شرایط دریافت آن

مدت زمان صدور ویزای بشردوستانه استرالیا

کار بررسی و پردازش ویزای بشردوستانه استرالیا، معمولا کوتاه است و بین 12 تا 18 ماه طول می‌کشد تا این پرونده بررسی شده و درباره آن تصمیم‌گیری شود. معمولا در میان انواع ویزاهای بشردوستانه استرالیا، ویزای ساب کلاس 785 و 790، فرایند پردازش سریع‌تری دارند.

با این حال برخی از افراد در پردازش و بررسی پرونده، در اولویت قرار دارند. این افراد از طرف یک سازمان یا شخص در خاک استرالیا حمایت می‌شوند.

جمع‌بندی

یکی از ویزاهای استرالیا، ویزای بشردوستانه استرالیا است که به پناهجویانی اعطا می‌شود که در کشور خود امنیت جانی نداشته و توان ادامه زندگی در کشور مبدا را ندارند؛ البته ویزای بشردوستانه استرالیا انواع مختلفی دارد که با توجه به شرایط فرد، یکی از این ویزاها به او اعطا خواهد شد.

افرادی که بتوانند ویزای بشردوستانه استرالیا را دریافت کنند، می‌توانند در صورت داشتن شرایط لازم، اقامت دائم این کشور را به دست آورده و در نهایت به شهروند استرالیا تبدیل شوند.

برای اینکه بیشتر با مهاجرت به استرالیا و سایر ویزاهای این کشور آشنا شوید، سایر مقالات این بخش را نیز بخوانید؛ همچنین برای مشاهده آخرین اخبار و مقالات روز مهاجرتی با مهاجر همراه باشید. 

بیشتر بخوانید: ویزای بشردوستانه کانادا برای افغان ها 

منبع
go2tr.cokangaroozzirancanada.cc

سعیده احمدزاده

سعیده احمدزاده به شما کمک می‌کند تا بیشتر با مقوله مهاجرت به کشورهای مختلف جهان و روش‌های مهاجرتی آشنا شده و انتخاب بهتری برای آینده زندگی خود داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا