تحصیل در کاناداکانادا

آشنایی با رنکینگ دانشگاه های کانادا در سال ۲۰۲۴

یکی از کشورهایی که از اولین گزینه‌ها برای مهاجرت تحصیلی به شمار می‌رود، کشور کانادا است. بسیاری از دانشجویان بین‌المللی به دلیل رنکینگ دانشگاه های کانادا تصمیم به اپلای به این دانشگاه‌ها می‌گیرند. یکی از ارزیاب‌های مورد اعتماد برای رنکینگ دانشگاه‌های مختلف دنیا، Quacquarelli Symonds (QS) است. 

موسسه QS در تمام دنیا به عنوان یک موسسه پیشرو در زمینه تجزیه و تحلیل موسسات آموزش عالی شناخته شده و در سال ۲۰۱۳ اولین سازمان رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهانی و منطقه‌ای بود که از طرف گروه بین‌المللی رتبه‌بندی متخصصان IREG برای رتبه‌بندی سازمان‌ها، دانشگاه‌ها و سایر ارگان‌ها شناخته شد. 

موسسه QS برای ارزیابی و تعیین رنکینگ دانشگاه‌ها معیارهای خاصی را در نظر می‌گیرد که در ادامه با رنکینگ ۳ دانشگاه مهم کانادا در سال ۲۰۲۴ که توسط این موسسه تعیین شده است، آشنا خواهید شد. 

5 عامل در تعیین رنکینگ دانشگاه های کانادا توسط موسسه QS

موسسه QS برای تعیین رنکینگ دانشگاه‌ها ۵ عامل را مورد ارزیابی قرار می‌دهد که این عوامل عبارت‌اند از:‌

1- شهرت علمی دانشگاه (Academic Reputation) 

شهرت علمی دانشگاه در تعیین رتبه‌بندی دانشگاه‌ها توسط موسسه QS، تاثیر ۴۰ درصدی دارد. منظور از این پارامتر،‌ بررسی هزاران نفری است که در این موسسه آموزشی در حال تدریس و تحقیق هستند. 

2- نسبت استاد/ دانشجو (Faculty/ student ratio)

پارامتر دوم برای ارزیابی رنکینگ دانشگاه های کانادا یا سایر کشورهای دنیا، نسبت استار/ دانشجو است که ۲۰ درصد در تعیین رتبه دانشگاه تاثیر گذار است. منظور از این شاخص، نسبت تعداد پایین دانشجو به تعداد استاد و اندازه کوچک کلاس‌ها است. 

به نظر موسسه QS هر چقدر تعداد دانشجویان در هر کلاس کمتر باشد، محیط یادگیری برای دانشجویان شخصی‌تر و خصوصی‌تر خواهد شد. این مسئله امتیاز خوبی برای دانشگاه محسوب می‌شود. 

3 – استناد به هر دانشکده Citations per faculty 

مورد سوم در تعیین رنکینگ دانشگاه‌ها در این موسسه،‌ استناد به هر دانشکده است که ۲۰ درصد تاثیرگذاری را در رتبه‌بندی نهایی دارد. منظور از این استناد،‌ تعداد دفعات در ۵ سال گذشته است که مقالات نوشته شده توسط اعضای هیئت علمی دانشگاه توسط انتشارات مختلف منتشر شده‌اند. این مسئله نشان دهنده پویا بودن این موسسه آموزشی است. 

4- شهرت کارفرما Employer reputation

مورد چهارم که به شهرت کارفرما معروف است که ۱۰ درصد در رتبه‌بندی موسسه QS تاثیر دارد. در این شاخص ار کارفرمایان سراسر جهان خواسته می‌شود که نام چند دانشگاه محلی و بین‌المللی را که از نظر آنها بیشترین فارغ‌التحصیلان را برای شغل‌های مختلف آماده می‌کنند، اعلام کنند. کارفرمایان می‌توانند حداکثر ۱۰ دانشگاه محلی و ۳۰ دانشگاه بین‌المللی را اعلام کنند. 

5- نسبت بین‌المللی هیئت علمی/ دانشجو International faculty / student ratio

عامل اخر در ارزیابی رتبه‌بندی دانشگاه‌ها در موسسه QS که ۱۰ درصد در تعیین رنکینگ نهایی تاثیرگذار است،‌ نسبت اعضای هیئت علمی بین‌المللی به اعضای هیئت علمی داخلی و دانشجویان بین‌المللی به دانشجویان بومی به نسبت ۵ درصد است. 

بیشتر بخوانید: مهم‌ترین دلایل انتخاب کانادا برای تحصیل 

رنکینگ دانشگاه های کانادا
تحصیل در کانادا

3 دانشگاه کانادا با بالاترین رنکینگ دانشگاه های کانادا در سال ۲۰۲۴

در آخرین رتبه‌بندی موسسه QS در راستای ارزیابی دانشگاه‌های مختلف جهان در سال ۲۰۲۴، ۳ دانشگاه کانادا از بهترین دانشگاه‌های جهان معرفی شده‌اند که یکی از آنها در استان انتاریو، یکی در استان کبک و دیگری در استان بریتیش کلمبیا قرار دارند. 

بنابراین این ۳ استان که از بهترین استان‌های کانادا برای مهاجرت هستند، بار دیگر در اولویت مهاجرت قرار می‌گیرند. این ۳ دانشگاه عبارت‌اند از:‌

  • دانشگاه تورنتو (استان انتاریو)

دانشگاه تورنتو با امتیاز ۸۶.۳ بالاترین رتبه موسسه QS در سال ۲۰۲۴ را دارد. این دانشگاه با شهرت آکادمیک عالی خود، دارای ۳ پردیس در انتاریو بوده و به عنوان یکی از بهترین موسسات تحصیلات تکمیلی در جهان شناخته می‌شود. 

 

99.7 Academic Reputation
54.2 Faculty/student Ratio
57.2 Citations per Faculty
96 Employer Reputation
95.7 International faculty/student ratio 
96.4 Faculty and student

  • دانشگاه مک گیل (استان کبک)

دانشگاه مک گیل در رنکینگ دانشگاه های کانادا، با رتبه‌بندی موسسه QS رتبه ۳۱ را داشته و تمامی نمرات این دانشگاه‌ها در شاخص‌های مختلف بالای ۸۷.۵ بوده‌اند. این دانشگاه دارای دو پردیس در استان کبک بوده و از سال ۲۰۱۲ تاکنون، هر ساله در میان ۳۵ دانشگاه برتر بوده است. 

 

93.7 Academic Reputation
64 Faculty/student Ratio
62.1 Citations per Faculty
87.6 Employer Reputation
88.9 International faculty/student ratio 
93.3 Faculty and student

  • دانشگاه بریتیش کلمبیا UBC

یکی دیگر از دانشگاه‌های برتر کانادا که در رنکینگ دانشگاه های کانادا در رتبه‌بندی موسسه QS جایگاه بسیار خوبی دارد، دانشگاه بریتیش کلمبیا است که در سال ۲۰۲۴ یک جهش ۱۳ رتبه‌ای داشته است. این دانشگاه دارای دو پردیس در ونکوور و کلونا است و همواره رتبه این دانشگاه زیر ۴۳ بوده است. 

 

98.2 Academic Reputation
44.4 Faculty/student Ratio
57 Citations per Faculty
93.5 Employer Reputation
96.4 International faculty/student ratio 
74.1 Faculty and student
رنکینگ دانشگاه های کانادا
تحصیل در کانادا

جمع‌بندی

دانشگاه‌های کانادا از بهترین دانشگاه‌های دنیا برای اپلای و ادامه تحصیل هستند، زیرا از کیفیت آموزشی بسیار خوب و امکانات بالا بهره می‌برند. از طرفی در بررسی رنکینگ دانشگاه های کانادا برخی از آنها رتبه بسیار خوبی داشته و جزو بهترین دانشگاه‌های دنیا نیز محسوب می‌شوند. 

از بهترین دانشگاه‌های کانادا که در سال ۲۰۲۴ بهترین رنکینگ دانشگاه های کانادا را داشته و در میان ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان هستند، می‌توان به دانشگاه تورنتو، دانشگاه مک گیل و دانشگاه بریتیش کلمبیا اشاره کرد. 

برای اینکه بیشتر با مهاجرت تحصیلی به کانادا و تحصیل در دانشگاه‌های این کشور آشنا شوید، این فرم را تکمیل کنید. همچنین برای مشاهده آخرین اخبار و مقالات روز مهاجرتی به سراسر دنیا با مهاجر همراه باشید. 

CICNEWS

سعیده احمدزاده

سعیده احمدزاده به شما کمک می‌کند تا بیشتر با مقوله مهاجرت به کشورهای مختلف جهان و روش‌های مهاجرتی آشنا شده و انتخاب بهتری برای آینده زندگی خود داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا