ویزای خانوادگی

از صفر تا صد مهاجرت از طریق ازدواج

یکی از روش‌های مهاجرت، مهاجرت از طریق ازدواج است که شاید ساده‌ترین و جذاب‌ترین روش مهاجرتی باشد. با این حال این روش مهاجرتی نیز مانند هر روش دیگری شرایط و قوانین خاص خود را داشته و متقاضیان باید شرایط لازم را برای دریافت ویزای ازدواج کشور مقصد داشته باشند.

اولین شرط برای دریافت ویزای ازدواج، واقعی بودن ازدواج است و افرادی که تنها به قصد مهاجرت و دریافت اقامت دائم کشور مقصد یک ازدواج صوری دارند، مسیر بسیار سختی خواهند داشت و ممکن است علاوه بر ریجکت شدن درخواست ویزا، جریمه شده و یا حتی طبق قوانین برخی از کشورها، زندانی شوند.

بدین ترتیب مهاجرت از طریق ازدواج شاید به ظاهر یک روش مهاجرتی ساده باشد، اما در واقع چندان هم ساده نیست. برای اینکه بیشتر با این روش مهاجرتی آشنا شوید، توصیه می‌کنیم که ادامه این مطلب را حتما بخوانید.

مهاجرت از طریق ازدواج و اهمیت آن

یکی از راه‌های مهاجرت به کشورهای مختلف دنیا، مهاجرت از طریق ازدواج است. بسیاری از کشورها مانند: آمریکا، کانادا، انگلیس، آلمان و… برای اینکه اعضای خانواده را در کنار هم نگهداشته و کانون گرم خانواده را حفظ کنند، ویزای ازدواج را در برنامه مهاجرتی خود قرار داده‌اند تا شهروندانی که با یک خارجی ازدواج می‌کنند، بتوانند همسر خود را به نزد خود آورده و زندگی مشترک خود را ادامه دهند.

گرچه شرایط عمومی مهاجرت از طریق ازدواج در بسیاری از کشورها یکسان است؛ اما ممکن است که در برخی از کشورها قوانین سخت‌گیرانه‌تری نیز وجود داشته باشد؛ بنابراین افرادی که قصد مهاجرت از این طریق را دارند باید با تمامی قوانین کشور مقصد در ارتباط با ویزای ازدواج، آشنا شوند.

مهاجرت از طریق ازدواج
ازدواج راهی برای مهاجرت

انواع روش‌های مهاجرت از طریق ازدواج

مهاجرت از طریق ازدواج به شکل‌های مختلفی انجام می‌شود.

1- فردی در یک کشور خارجی با تبعه و شهروند آن کشور ازدواج می‌کند.

در این روش ممکن است که فردی با یکی از ویزاهای توریستی، تحصیلی، کاری و… به کشوری دیگر مهاجرت کرده و در آنجا با یکی از شهروندان آن کشور ازدواج کند. البته در برخی از موارد نیز ممکن است که فرد با ویزای نامزدی به کشوری سفر کرده و در آنجا با نامزد خارجی خود ازدواج کند که در هر حال برای دریافت ویزای ازدواج و مراحل بعدی، باید حتما ازدواجی صورت بگیرد.

بیشتر بخوانید: از صفر تا صد ویزای نامزدی آمریکا

2- فردی در کشور خود با یک تبعه و شهروند خارجی ازدواج می‌کند.

در این روش مهاجرت از طریق ازدواج، فرد در کشور خود با یک فرد که شهروند یا تبعه یک کشور دیگر است، ازدواج می‌کند و برای اینکه در کشور دوم زندگی مشترک خود را ادامه دهند، قصد مهاجرت و پیوستن به همسر خود را دارد.

مزایا و معایب مهاجرت از طریق ازدواج

هر روش مهاجرتی مزایا و معایب خاص خود را دارد و مهاجرت از طریق ازدواج نیز دارای مزایا و معایبی است. اگر بخواهیم مزایای این روش مهاجرتی را بیان کنیم. این مزایا عبارت‌اند از:

  •       دریافت اقامت دائم کشور مقصد در مدت زمان کوتاه
  •       امکان کار، تحصیل و زندگی در یک کشور پیشرفته و استفاده از امکانات رفاهی
  •       امکان دریافت شهروندی و پاسپورت کشور مقصد
  •       دریافت تابعیت به فرزندان بر اساس قوانین خاک و خون

و…

از معایب این نوع مهاجرت نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  •       شرایط پیچیده و سخت برخی از کشورها در زمینه اقامت و شهروندی
  •       تمکن مالی بالا در برخی از کشورها
  •       مشکلات در رابطه به دانش زبان
  •       دشواری و ناسازگاری با فرهنگ، آداب و رسوم، مذهب و…در کشور مقصد
مهاجرت از طریق ازدواج
ویزای ازدواج

مراحل مهاجرت از طریق ازدواج

در حالت کلی افرادی که قصد دارند تا از طریق ازدواج به کشور دیگری مهاجرت کنند، باید برای درخواست ویزای ازدواج اقدام کنند. متقاضیان باید اسناد و مدارک بسیار معتبری درباره ثبت ازدواج رسمی و یا نامزدی خود به سفارت کشور مقصد ارائه دهند.

بعد از اینکه صحت ادعای متقاضی ثابت شد و تمامی شرایط لازم برای دریافت ویزای ازدواج یا نامزدی را داشت، ویزای او صادر می‌شود که معمولا اعتبار ویزای ازدواج یک ساله است. متقاضی با این ویزا می‌تواند به کشور مقصد مهاجرت کند و هر سال (به مدت 3 سال) ویزای خود را تمدید کند.

بعد از گذشت 3 سال در صورتی که زندگی مشترک دوام داشته باشد، متقاضی می‌تواند برای اقامت دائم کشور مقصد اقدام کند.

مدارک لازم برای مهاجرت از طریق ازدواج

متقاضیان مهاجرت به کشورهای خارجی از طریق ازدواج، باید طبق شرایط و قوانین مهاجرتی کشور مقصد، مدارکی را به سفارت ارائه دهند. از مهم‌ترین مدارک که در همه کشورها مورد نیاز هستند، می‌توان به مدارک زیر اشاره کرد.

  •       پاسپورت عتبر
  •       مدارک ثبت ازدواج رسمی
  •       مدارک هویتی معتبر
  •       تمکن مالی شهروند خارجی
  •       حداقل دانش زبان

و…

بیشتر بخوانید: ویزای ازدواج آلمان و شرایط دریافت آن

مهاجرت از طریق ازدواج
ازدواج در کشور مقصد

مهاجرت از طریق ازدواج صوری و عواقب آن

برخی از افراد برای مهاجرت، تن به یک ازدواج صوری می‌دهند که این اقدام می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری داشته باشد. اولین مساله این است که فرد باید 3 سال با کسی زندگی کند که هیچ عشق و علاقه‌ای به او ندارد و این زندگی اجباری تبعات بسیاری خواهد داشت.

از طرفی افرادی که با این روش مهاجرت می‌کنند، معمولا باید هزینه‌هایی به همسر صوری خود پرداخت کنند که این هزینه نیز ممکن است مبلغ بسیار زیادی باشد.

موضوع مهم بعدی این است که اگر اداره مهاجرت در کشور مقصد متوجه صوری بودن ازدواج شود، نه تنها ویزای ازدواج باطل شده و متقاضی باید کشور موردنظر را ترک کند، بلکه در برخی از کشورها جریمه‌های نقدی، ممنوع الورود شدن و یا حتی زندان نیز برای فرد خاطی در نظر گرفته می‌شود.

بنابراین مهاجرت از طریق ازدواج صوری به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

جمع‌بندی

یکی از راه‌های ساده و شیرین مهاجرت به خارج از کشور، مهاجرت از طریق ازدواج است. افرادی که بتوانند با یک تبعه و شهروند کشور خارجی ازدواج کنند، می‌توانند ویزای ازدواج دریافت کرده و به نزد همسر خود بروند؛ البته این افراد باید تمامی شرایط لازم را برای دریافت ویزای ازدواج داشته باشند.

افرادی که بتوانند از طریق ازدواج به یکی از کشورهای مطرح دنیا مهاجرت کنند، می‌توانند بعد از 3 سال برای اقامت دائم و شهروندی اقدام کنند؛ البته همان‌طور که در این مقاله به آن اشاره شد، هر کشوری برای این روش مهاجرتی قوانین و شرایط خاص خود را دارد.

برای اینکه بیشتر با جزییات مهاجرت از طریق ازدواج به کشورهای مختلف آشنا شوید، سایر مقالات این بخش را نیز بخوانید. همچنین برای مشاهده آخرین اخبار و مقالات روز مهاجرتی با مهاجر همراه باشید. 

بیشتر بخوانید: ویزای ازدواج انگلیس و شرایط دریافت آن

سعیده احمدزاده

سعیده احمدزاده به شما کمک می‌کند تا بیشتر با مقوله مهاجرت به کشورهای مختلف جهان و روش‌های مهاجرتی آشنا شده و انتخاب بهتری برای آینده زندگی خود داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا