خبر هاآمریکاکانادامهاجرت به آمریکا؛ آسان‌ترین و سریع‌ترین راه مهاجرت به آمریکامهاجرت به کانادا؛ راه‌های مهاجرت به کانادا

مقایسه آمریکا و کانادا برای مهاجرت و زندگی 

آمریکا و کانادا هر دو از کشورهای ثروتمند و مطرح جهان هستند که همواره از اولین گزینه‌های مهاجرتی به شمار می‌روند و زمانی که بحث مقایسه آمریکا و کانادا پیش می‌آید، همه به دنبال انتخاب بهترین هستند، این در حالی است که هر کدام از این کشورها از جهاتی نسبت به دیگری برتری دارد و تا زمانی‌که فرد شرایط خود را بررسی نکرده باشد، نمی‌توان به قاطعیت در این باره صحبت کرد که کدام‌یک بهتر است. 

هر دو این کشورها در آمریکای شمالی واقع شده و مرز مشترک دارند و هر دو آنها شرایط زندگی بسیار خوبی را برای شهروندان خود فراهم کرده و از کشورهای مهاجرپذیر دنیا هستند با این حال با توجه به هدف متقاضی از مهاجرت و همچنین شرایط و سبک زندگی او، باید مقایسه آمریکا و کانادا به درستی انجام شود تا بتواند انتخاب بهتری داشته باشد. 

برای اینکه بیشتر با تفاوت این دو کشور آشنا شده و انتخاب بهتری داشته باشید، ادامه این مطلب می‌تواند برای شما مفید باشد. 

مقایسه آمریکا و کانادا در نگاه کلی 

آمریکا و کانادا هر دو کشورهای مهاجرپذیری هستند و شباهت‌های بسیار زیادی با یکدیگر دارند، با این حال تفاوت‌هایی نیز با یکدیگر دارند. از مهم‌ترین تفاوت‌های بین آمریکا و کانادا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. 

  • آمریکا از نظر تولید ناخالص داخلی بسیار بزرگتر از کانادا است. (متوسط درآمد سرانه در هر دو کشور مشابه است.)
  • مالیات در آمریکا بیشتر از کانادا است. 
  • کانادا مزایای اجتماعی بیشتری نسبت به آمریکا دارد. 
  • هزینه تحصیل در دانشگاه‌ها و هزینه‌های بهداشتی و درمانی در کانادا کمتر از آمریکا است. 
  • آمریکا دارای سیستم آموزشی قوی‌تر بوده و تاپ‌ترین دانشگاه‌های جهان را دارد. 
  • اقتصاد آمریکا قوی‌تر بوده و شرایط ایدئالی را برای شهروندان خود فراهم کرده است. 
  • در کانادا فاصله طبقاتی و نژادپرستی بسیار کمتر از آمریکا است. 

از نظر زاد و ولد و همچنین مهاجر پذیری، 

۱- در آمریکا به ازای هر ۱۰۰۰ نفر، ۱۳.۸ نوزاد وجود دارد در حالیکه در کانادا به ازای هر ۱۰۰۰ نفر، ۱۰.۳ نوزاد، بنابراین نرخ تولد در آمریکا به اندازه ۲۵.۳ درصد بیشتر از کانادا است. 

۲- کانادا نسبت به آمریکا نرخ مهاجرت بالاتری دارد. (۲۳.۲ درصد نرخ مهاجرت در کانادا بیشتر از آمریکا است.) بالا بودن نرخ مهاجرت در کانادا باعث شده که این کشور از نظر فرهنگی نسبت به آمریکا تنوع بیشتری داشته باشد. 

۳- امید به زندگی در کانادا ۸۱.۲ سال و در آمریکا ۷۸.۱ سال است. 

مقایسه آمریکا و کانادا
تورنتو

مقایسه آمریکا و کانادا از نظر آب و هوا

با وجود اینکه آمریکا و کانادا همسایه هم مرز هم هستند، این دو کشور از نظر آب و هوا، تفاوت‌های جغرافیایی و اقلیمی کاملا آشکاری دارند. کانادا در بیشتر مناطق هوای سرد قطبی دارد در حالی که مناطقی از ایالات متحده آمریکا به دلیل نزدیکی به خط استوا، هوای گرم دارند. 

در واقع تنوع آب‌وهوایی در آمریکا بیشتر از کانادا است و بیشتر این کشور در عرض‌های جغرافیایی میانی بوده و آب و هوای معتدل دارد، اما کانادا کشور سردی بوده و بخش زیادی از این کشور در شمال و عرض‌های جغرافیایی بالاتر قرار دارد. 

مقایسه آمریکا و کانادا از نظر شرایط اقتصادی 

همان‌طور که می‌دانید، کشوری که اقتصاد قوی‌تری داشته باشد، فرصت‌های شغلی بیشتری داشته و استانداردهای زندگی در این کشور بیشتر است. از طرفی اقتصاد قوی باعث می‌شود که آن کشور زیرساخت‌های بهتری داشته و برنامه‌های اجتماعی خوبی را برای شهروندان فراهم کند. 

در مقایسه آمریکا و کانادا از نظر اقتصادی، با وجود اینکه هر دو کشور از نظر اقتصادی کشورهای قوی و قدرتمندی هستند، اما تفاوت‌هایی در شاخص‌های اقتصادی دارند که این تفاوت‌ها عبارت‌اند از: 

۱- نرخ پایین بیکاری 

در مقایسه آمریکا و کانادا، باید گفت که هر دو این کشورها نرخ بیکاری کمی دارند ولی کانادا بیشتر روی تجارت تمرکز داشته و هر سا افراد ۵۵ ساله زیادی در این کشور بازنشسته می‌شوند، بنابراین به نیروی کار بیشتری نیاز پیدا می‌کند. 

 

۲- تولید ناخالص داخلی 

تولید ناخالص داخلی سرانه در آمریکا بیشتر از کانادا است و این کشور اقتصاد متنوع‌تری نسبت به کانادا دارد. 

۳- ثبات قیمت‌های کالا 

قیمت‌ها در هر دو کشور پایدار بوده و هر دو این کشورها رویکرد بازار آزاد را برای قیمت‌گذاری در برنامه خود قرار داده‌اند، یعنی اینکه تجار می‌توانند بدون دخالت بازار در هر دو کشور، قیمت‌های خود را تعیین کنند. به همین دلیل قیمت‌ها در این دو کشور تغییرات چشمگیری ندارد و در صورت تغییر با درصد بسیار پایینی این اتفاق می‌افتد. 

۴- سیستم بانکی

سیستم بانکی کانادا قوی‌تر است و بحران‌های مالی کمتر این سیستم را تحت تاثیر قرار می‌دهند. از طرفی اقتصاد کانادا کمتر از اقتصاد آمریکا فراز و نشیب‌های بزرگ را تجربه می‌کند. در واقع ثبات سیستم بانکی این کشور نسبت به آمریکا بیشتر است. 

۵- نرخ تورم متوسط

معمولا امریکایی‌ها بیشتر از کانادایی درآمد خود را خرج می‌کنند و به همین دلیل تقاضا برای خرید یا استفاده از خدمات در آمریکا بیشتر از کانادا است. از طرفی در چند سال گذشته آمریکا نرخ تورم بالاتری نسبت به کانادا داشته که البته در مقایسه با اروپا این تورم نسبتا پایین است. 

۶- ذخایر خارجی قوی 

هم آمریکا و هم کانادا ذخایر ارزی زیادی دارند. این ذخایر ارزی در هنگام مواجهه با مشکلات اقتصادی بسیار مفید بوده و انعطاف‌پذیری بالایی دارند. 

۷- مالیات بر درآمد 

در آمریکا مالیات بر درآمد فدرال با توجه به درآمد فرد محاسبه می‌شود، یعنی افرادی که درآمد بالایی دارند، درصد مالیات بیشتری نیز پرداخت می‌کنند. (مالیات ایالتی، محلی و فروش) این مالیات می‌تواند با توجه به محل زندگی فرد نیز تغییر کند. 

در کانادا مالیات برای همه با هر میزان درآمد یکسان است ولی مالیات‌های استانی و منطقه‌ای می‌توانند در استان‌ها و مناطق مختلف با یکدیگر متفاوت باشند. 

مقایسه آمریکا و کانادا
زندگی در کانادا

مقایسه آمریکا و کانادا از نظر هزینه‌های زندگی 

یکی از موارد بسیار مهم در انتخاب یک کشور برای زندگی، هزینه‌ها است. در حالت کلی هزینه‌های زندگی در کانادا به نسبت هزینه‌های زندگی در آمریکا کمتر است، اما در برخی از مواقع استثنائاتی نیز وجود دارد و البته سبک زندگی افراد نیز در هزینه‌های زندگی تاثیر می‌گذارد. 

هزینه‌های زندگی در برخی از شهرهای کانادا بسیار گران است و این مورد در آمریکا نیز صدق می‌کند. بنابراین برای افرادی که زندگی در شهرهای بزرگ را انتخاب می‌کنند، هزینه‌ها در هر دو کشور بالا است. 

مقایسه آمریکا و کانادا از نظر سبک زندگی 

آمریکا و کانادا از نظر سبک زندگی شباهت‌های زیادی با یکدیگر دارند. هر دو این کشورها جاذبه‌های طبیعی و گردشگری متنوعی دارند. در این کشورها ورزش‌های متنوعی مانند هاکی، بیسبال و… وجود دارد. سیستم حمل‌ونقل در هر دو کشور قدرتمند و توسعه‌یافته است، اما تفاوت‌های قابل توجهی نیز با هم دارند. این تفاوت‌ها عبارت‌اند از: 

  • کانادا کشور مهاجر پذیرتر است. 
  • میزان جرم و جنایت و استفاده از اسلحه در کانادا کمتر از آمریکا است. 
  • مردم آمریکا از نظر دینی و قومیتی نسبت به کانادایی‌ها متعصب‌تر هستند. 
  • زبان رسمی کانادا انگلیسی و فرانسوی است. 
  • سیستم سیاسی کانادا شبیه سیستم سیاسی انگلیس است. 
  • آلودگی هوا در کانادا کمتر از آمریکا است و به طور میانگین کانادایی‌ها دو سال بیشتر از آمریکایی‌ها عمر می‌کنند. 
  • تجارت الکترونیک در آمریکا توسعه‌یافته‌تر از کانادا است. 
مقایسه آمریکا و کانادا
نیویورک

مقایسه آمریکا و کانادا از نظر سیستم سلامتی 

یکی از بزرگ‌ترین تفاوت‌های آمریکا و کانادا، دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی در این دو کشور است. هزینه‌های مراقبت‌های پزشکی در آمریکا بالا است و همه باید بیمه درمانی داشته باشند که بیمه همگانی برای عموم در این کشور وجود ندارد و بیمه درمانی از طرف کارفرما به نیروهای کار ارائه می‌شود. 

در مقابل سیستم مراقبت‌های پزشکی در کانادا با استفاده از بودجه عمومی تامین شده و همه آنهایی که اقامت دائم کانادا را دارند،‌ امکان دسترسی به بیمه سلامت عمومی را خواهند داشت. 

البته دریافت کارت زمان بر بوده و تا ۳ ماه طول می‌کشد که فرد بتواند این کارت بیمه را دریافت کند. از طرفی این بیمه همه چیز را پوشش نمی‌دهد و برخی از مهاجرین مجبور به استفاده از بیمه درمانی خصوصی می‌شوند. 

مقایسه آمریکا و کانادا از نظر روش‌های مهاجرتی 

هر دو کشور آمریکا و کانادا روش‌های مهاجرتی متعددی دارند که برخی از این روش‌ها در هر دو کشور مشترک است. مقایسه مهم‌ترین روش‌های مهاجرتی به آمریکا و کانادا را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید. 

 

روش مهاجرتی  آمریکا  کانادا
مهاجرت کاری دارد دارد
مهاجرت تحصیلی دارد دارد
مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری و ثبت شرکت دارد دارد
مهاجرت از طریق لاتاری  دارد ندارد
مهاجرت از طریق ازدواج دارد دارد
مهاجرت از طریق خوداشتغالی ندارد برای هنرمندان و ورزشکاران
مهاجرت از طریق تولد  دارد دارد
مهاجرت از طریق پناهندگی دارد دارد

بیشتر بخوانید:‌ انواع ویزای کانادا 

مقایسه آمریکا و کانادا از نظر شرایط تحصیلی 

یکی از بهترین راه‌های مهاجرت به هر دو کشور آمریکا و کانادا مهاجرت تحصیلی است. هر دو این کشورها از دانش‌آموزان و دانشجویان بین‌المللی استقبال می‌کنند و از بهترین دانشگاه‌ها، سیستم آموزشی قوی، بهترین اساتید و امکانات آموزشی بهره می‌برند. با این حال هر دو این کشورها از نظر مهاجرت تحصیلی با یکدیگر متفاوت هستند. 

تفاوت‌های این دو کشور از نظر مهاجرت تحصیلی را می‌توان در موارد مختلفی بیان کرد که عبارت‌اند از: 

۱- شهریه دانشگاه‌های کانادا به نسبت دانشگاه‌های آمریکا کمتر است. 

۲- برخی از بهترین دانشگاه‌های جهان در آمریکا قرار دارند. 

۳- سیستم آموزشی آمریکا قوی‌ترین سیستم آموزشی دنیا است. 

مقایسه آمریکا و کانادا
آمریکا

مقایسه آمریکا و کانادا از نظر شرایط کاری 

یکی از مواردی که باعث می‌شود تا افراد به مهاجرت فکر کنند، فرصت‌های شغلی در کشور مقصد است. در زمانی که متقاضی برای کار تصمیم به مهاجرت می‌گیرد، باید علاوه بر موقعیت‌های شغلی به مواردی چون سطح رقابت، نرخ دستمزد و امنیت شغلی نیز فکر کند. 

در مقایسه آمریکا و کانادا برای مهاجرت کاری باید بگوییم که آمریکا، بازار کار بسیار خوبی داشته و فرصت‌های زیادی را در صنایع مختلف (فناوری، سرگرمی، مالی و سیستم بهداشت و درمان) در اختیار مهاجران قرار می‌دهد. 

از دیگر مزایای کار در آمریکا می‌توان به وجود بزرگ‌ترین شرکت‌های چند ملیتی در این کشور اشاره کرد. بازار کار در آمریکا به ویژه در مراکز شهری این کشور بسیار رقابتی هستند و افرادی که متقاضی کار در این کشور هستند باید رزومه قوی، تجربه و دانش زبان بالا داشته باشند. 

در مقابل کانادا سعی در جذب مهاجران ماهر دارد تا اقتصاد خود را توسعه دهد. دولت کانادا با سیستم اکسپرس اینتری سعی در جذب کارگران ماهر در بخش‌های مختلف دارد تا کمبود نیروی کار خود را جبران کند، اما همچنان رقابت در شهرهای بزرگ کانادا مانند تورنتو و ونکوور سخت است و مهاجران باید مدارک بسیار خوبی را ارائه دهند. 

مقایسه آمریکا و کانادا از نظر دستمزد و حقوق 

یکی دیگر از موارد مهم در مقایسه آمریکا و کانادا برای کار و زندگی، میزان دستمزد و حقوق در این دو کشور است. آنچه که مهم است،‌ این است که در آمریکا به دلیل اقتصاد قوی که دارد، متوسط حقوق در همه مشاغل نسبت به کانادا بیشتر است، حتی در زمینه‌هایی مانند فناوری، مراقبت‌های بهداشتی، مالی و حقوق میزان حقوق می‌تواند به طور قابل توجهی بالاتر نیز باشد. 

در مقابل آمریکا، حقوق و دستمزد در کانادا رقابتی است و نسبت به آمریکا کمتر است. متوسط دستمزد کارمندان در کشور کانادا در هر سال ۵۴۶۳۰ دلار کانادا تخمین زده شده است که می‌تواند با توجه به حرفه و موقعیت فرد متفاوت باشد. 

مقایسه آمریکا و کانادا
کانادا

مقایسه آمریکا و کانادا از نظر ساعات کاری 

معمولا تعادل کار و زندگی در کانادا به نسبت آمریکا بهتر است. ساعات کاری در کانادا از دوشنبه تا جمعه بوده و از ساعت ۹ صبح تا ۵ بعد از ظهر است، اما نکته مهم این است که در کانادا از نظر قانونی حداقل ساعات کاری در هفته تعریف نشده است و کارمندان می‌توانند با کارفرمایان درباره شرایط کاری صحبت کنند. 

ساعات کاری آمریکا نیز ۸ ساعت در روز و از دوشنبه تا جمعه است و البته کارفرمایان نیز می‌توانند برنامه‌های کاری مختلفی را برای کارمندان خود طراحی کنند. در حالت کلی آمریکا روزهای تعطیلی کمتری در سال نسبت به کانادا دارد و تعطیلات کانادا مشابه اروپا است. 

نکات مهم در تفاوت میان کشورهای آمریکا و کانادا 

برای انتخاب بهترین کشور برای زندگی و مهاجرت از میان آمریکا و کانادا باید به برخی از نکات نیز توجه داشته باشید. این نکات عبارت‌اند از: 

  • در هر دو کشور آمریکا و کانادا مناطقی وجود دارند که در این مناطق، مهاجرانی از سراسر جهان آمده و ساکن شده‌اند. وجود این مهاجران باعث شده که خرده فرهنگ‌های آنها در فرهنگ بومی تاثیر گذاشته است. 
  • طبق مطالعات انجام شده، مردم کانادا مردمانی شادتر بوده و به همین دلیل امید به زندگی در این کشور بیشتر است. 
  • کانادایی‌ها دولت خود را یک نیروی مثبت می‌دانند و به آن احترام گذاشته و از آن تبعیت می‌کنند، اما آمریکایی‌ها معمولا دولت خود را نقد کرده و به دخالت دولت در همه امور شک می‌کنند. 
  • آمریکا رتبه اول صنعت سرگرمی در جهان را داشته و فیلم،‌ موسیقی و کلاب در این کشور بسیار پر رونق است. 
  • کانادا از نظر تمیزی، تمیزتر از آمریکا است و تقریبا دومین کشور پاک دنیا است. 
  • در آمریکا بیشتر افراد فردگرا هستند در حالی که کانادایی‌ها جمع‌گرا هستند. 
  • کانادا کشور مهاجر پذیر تری نسبت به آمریکا است و از مهاجران استقبال می‌کند. 
  • در کانادا زبان انگلیسی و فرانسوی به عنوان زبان‌های رسمی شناخته شده و در برخی از مناطق مردم به زبان فرانسه صحبت می‌کنند، اما زبان رسمی آمریکا، انگلیسی است و در برخی از مناطق مردم به زبان اسپانیایی صحبت می‌کنند. 
  • در کانادا مجازات اعدام به طور کامل لغو شده است،‌ اما در آمریکا مجازات در هر ایالت با ایالت دیگر متفاوت است. 
  • آمریکا مواضع سیاسی قوی‌تری داشته و در امور خارجی منافع شخصی خود را دنبال می‌کند، اما کانادا فقط در مواقع ضروری در مانورهای سیاسی شرکت می‌کند، معمولا کانادا کمتر در مشکلات سیاسی جهان مداخله می‌کند و در صورت مداخله تمایل دارد که این کار کاملا بی سر و صدا انجام شود. 

جمع‌بندی 

‍در مقایسه آمریکا و کانادا برای مهاجرت و زندگی باید گفت که این دو کشور هر دو زندگی بسیار خوبی را برای شهروندان و مهاجران فراهم می‌کنند، با این حال تفاوت‌هایی نیز با یکدیگر دارند. برخی از روش‌های مهاجرتی در هر دو کشور یکسان بوده و برخی دیگر متفاوت است. 

از نظر آب و هوا، اقتصاد، حقوق و دستمزد آمریکا شرایط بسیار بهتری دارد، اما در مقابل آمریکا کشور گرانی بوده و هزینه‌های زندگی در آن بالا است. از طرفی کانادا کشوری امن و پاکیزه است و امید به زندگی در این کشور بالا است. 

در این مقاله سعی شد تا به مهم‌ترین تفاوت‌های دو کشور آمریکا و کانادا برای مهاجرت اشاره شود، برای اینکه بیشتر با مهاجرت و زندگی در هر کدام از این کشورها آشنا شوید، سایر مقالات این بخش را نیز بخوانید، همچنین برای مشاهده آخرین اخبار و مقالات روز مهاجرتی به سراسر دنیا با مهاجر همراه باشید. 

بیشتر بخوانید: انواع ویزای آمریکا مهاجرتی و غیر مهاجرتی 

منبع
adabvisago2tr.comyadit

سعیده احمدزاده

سعیده احمدزاده به شما کمک می‌کند تا بیشتر با مقوله مهاجرت به کشورهای مختلف جهان و روش‌های مهاجرتی آشنا شده و انتخاب بهتری برای آینده زندگی خود داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا