ویزای سرمایه گذاریسایر کشور هامهاجرت به سایر کشور ها

خرید ملک در اسپانیا یک روش امن برای اقامت در اروپا 

یکی از کشورهای محبوب اروپایی که همواره یکی از بهترین مقاصد مسافرتی و مهاجرتی محسوب می‌شود، کشور اسپانیا است که ویزای طلایی (Golden Visa) اسپانیا یکی از بهترین مسیرها برای اقامت در اروپا است.

با خرید ملک در اسپانیا، دریافت گلدن ویزا کار چندان سختی نیست، یعنی اینکه متقاضیان می‌توانند با خرید ملک در کشور اسپانیا، هم یک سرمایه‌گذاری خوب انجام داده و هم اقامت دائم این کشور و شهروندی اسپانیا را برای خود و خانواده‌شان اخذ کنند. 

بعد از دریافت شهروندی اسپانیا، فرد می‌تواند به راحتی با پاسپورت این کشور بدون نیاز به دریافت ویزا به اکثر کشورهای جهان سفر کند. برای اینکه بیشتر با خرید ملک در اسپانیا و شرایط دریافت اقامت اسپانیا با این روش آشنا شوید، ادامه این مطلب می‌تواند برای شما مفید باشد. 

خرید ملک در اسپانیا برای اخذ اقامت 

یکی از بهترین و راحت‌ترین روش‌ها برای اینکه یک سرمایه‌گذار بتواند در خارج از کشور سرمایه‌گذاری کرده و به سود برسد، خرید ملک در اسپانیا است که البته به دریافت اقامت دائم این کشور نیز منجر می‌شود. سرمایه‌گذارانی که بتوانند با ۵۰۰ هزار یورو یک یا چند ملک در این کشور خریداری کنند، می‌توانند همراه با خانواده خود اقامت دائم اسپانیا را دریافت کنند. 

دریافت اقامت دائم اسپانیا با خرید ملک، بدون شرط حضور است. یعنی لازم نیست که صاحب ملک در اسپانیا حضور داشته باشد، اما دارنده گلدن ویزای اسپانیا خواهد بود و می‌تواند به راحتی به این کشور رفت‌وآمد کرده و شهروندی اسپانیا را نیز دریافت کند. 

از طرفی دیگر با روند رشد قیمت ملک در اسپانیا، این روش سرمایه‌گذاری یک روش سودده بوده و فرد می‌تواند به سود خوبی دست یابد. نکته مهم این است که حتما لازم نیست که ملک خریداری شده، مسکونی باشد، یعنی اینکه ملک می‌تواند هر نوع ملکی باشد. 

بیشتر بخوانید: خرید ملک در پرتغال یک روش آسان اقامت در اروپا 

خرید ملک در اسپانیا
اقامت دائم اسپانیا

شرایط خرید ملک در اسپانیا برای دریافت اقامت 

خرید ملک در اسپانیا برای اتباع خارجی محدودیتی ندارد و هر فرد از هر جای دنیا می‌تواند در این کشور ملکی را خریداری کند که البته برای برخی از ملک‌ها حتی وام‌هایی نیز در نظر گرفته شده است، اما تنها افرادی که بتوانند ملک یا املاکی با ارزش بالای ۵۰۰ هزار یورو خریداری کنند، می‌توانند برای دریافت گلدن ویزای اسپانیا اقدام کنند. 

برای خرید ملک تنها شرط لازم که بسیار مهم است، دریافت NIE (Numero de Identificacion del extranjero) یا همان شماره شناسایی اسپانیایی است که برای هر معامله در این کشور دریافت این شماره لازم است. دریافت این شماره شناسایی کار ساده اما زمان‌بری است. 

سرمایه‌گذار برای دریافت این شماره باید به یکی از ایستگاه‌های پلیس اسپانیا مراجعه کند و با ارائه پاسپورت این شماره را دریافت کند که دریافت این شماره برای شهروندان اتحادیه اروپا یک روز زمان می‌برد و برای شهروندان خارج از اتحادیه اروپا ممکن است تا ۳ هفته زمان‌بر باشد. 

مورد بعدی اینکه بهتر است سرمایه‌گذار یک حساب بانکی در اسپانیا داشته باشد تا کارهای پرداخت سریع‌تر انجام شوند و در کمیسیون‌ها نیز صرفه‌جویی شود و البته افرادی که ملکی را خریداری می‌کنند اما در اسپانیا سکونت ندارند، باید یک نماینده مالیاتی برای خود تعیین کنند. 

مدارک مورد نیاز برای خرید ملک در اسپانیا 

سرمایه‌گذارانی که قصد خرید ملک در اسپانیا را دارند، باید مدارکی را به دولت این کشور ارائه دهند که برخی از این مدارک عبارت‌اند از:

  • اصل و کپی صفحات پاسپورت 
  • شماره شناسه مالی برای سرمایه‌گذاران خارجی NIE 
  • اصل و کپی شناسنامه 
  • اطلاعاتی که نشان دهد فروشنده ملک، مالک معتبر است. 
  • اطلاعاتی که ثابت کند فرد می‌تواند قسط‌ها و هزینه‌های دیگر را پرداخت کند. 
  • تقاضای دریافت مجوز از امور داخله اسپانیا (برخی از مناطق ممکن است که نیاز به مجوز خاصی داشته باشند.)
  • قرارداد رسمی خرید ملک که باید توسط خریدار و فروشنده امضا شده باشد. 
  • ممکن است که تاریخچه مالکیت ملک نیز مورد نیاز باشد. 
  • گواهی عدم سوء پیشینه متقاضی 

بیشتر بخوانید: خرید ملک در کانادا 

خرید ملک در اسپانیا
سرمایه گذاری در اسپانیا

مراحل خرید ملک در اسپانیا 

سرمایه‌گذاران برای خرید ملک در کشور اسپانیا باید ۵ مرحله را پشت سر بگذارند که این مراحل عبارت‌اند از:‌

۱- پیدا کردن یک ملک و درخواست خرید 

پیدا کردن ملک در اسپانیا کار چندان سختی نیست، زیرا به دلیل برنامه جذاب اقامتی، بازار املاک اسپانیا وب‌سایت‌های متعددی به زبان‌های مختلف برای سرمایه‌گذاران دارد که این وب‌سایت‌ها و آژانس‌های املاک در دسترس همه هستند. از جمله این سایت‌ها می‌توان به سایت‌های زیر اشاره کرد. 

در واقع سرمایه‌گذاران هم به صورت حضوری و هم به صورت غیرحضوری می‌توانند ملک مورد نظر خود را در اسپانیا پیدا کنند. بعد از اینکه سرمایه‌گذار ملک مورد نظر خود را پیدا کرد، می‌تواند تقاضای خرید ملک را از طریق مشاور املاک به فروشنده ملک ارائه دهد. 

قسمت ملک معمولا برای مذاکره باز است و بعد از اینکه دو طرف به صورت شفاهی به توافق برسند، باید یک توافق‌نامه کتبی بنویسند که بهتر است در یک دفتر اسناد رسمی باشد. 

۲- امضای قرارداد اولیه و پرداخت بیعانه 

بعد از امضای قرارداد اولیه یا همان contrato privado de compravento سرمایه‌گذار باید سپرده‌ای را که معادل با ۱۰ درصد ارزش واقعی ملک است، پرداخت کند. در صورتی که بعد از پرداخت این مبلغ ودیعه، فروشنده بخواهد که قرارداد را فسخ کند، باید دو برابر این مبلغ را به خریدار (سرمایه‌گذار) بپردازد، اما اگر خریدار بخواهد که معامله را فسخ کند، مبلغ ودیعه را از دست خواهد داد. 

۳- فرایند دریافت وام مسکن 

بعد از انعقاد قرارداد و پرداخت ودیعه،  خریدار ۳ ماه فرصت دارد که منابع مالی را برای پرداخت ۹۰ درصد دیگر مبلغ ملک پیدا کند. یعنی اگر نیاز به وام مسکن باشد، خریدار باید این مورد را با فروشنده در میان گذاشته و برای دریافت وام مسکن اقدام کند. در صورتی که نیاز به وام نباشد، سرمایه‌گذار می‌تواند سرمایه لازم را به اسپانیا منتقل کرده و پرداختی‌ خود را انجام دهد. 

۴- امضای قرارداد 

بعد از مشخص کردن وام مسکن، باید قرارداد فروش ملک escritura de compra venta امضا شود که این کار باید در حضور سر دفتر اسناد رسمی انجام شود. 

۵- گذراندن مراحل قانونی بعد از تکمیل خرید 

بعد از امضای قرارداد فروش، خریدار باید ۳ مرحله دیگر را نیز طی کند که عبارت‌اند از:

  • ثبت ملک با شناسایی مالک جدید
  • تکمیل فرم‌های مالیاتی نقل و انتقال ملک (نهایتا ۱ ماه زمان دارد)
  • انتقال مالکیت امکانات عمومی مانند گاز، آب و برق 

بیشتر بخوانید: خرید ملک در آمریکا 

نحوه تامین منابع مالی خرید ملک در اسپانیا 

طبق قانون ۷/۲۰۱۲ تاریخ ۲۹ اکتبر، سرمایه‌گذاران برای پرداخت نقدی در هنگام خرید ملک در اسپانیا محدودیت خواهند داشت. در واقع این محدودیت برای افرادی که کد مالیاتی اسپانیایی ندارند، ۱۵۰۰۰ یورو است یعنی یک شهروند خارجی نمی‌تواند بیشتر از این مبلغ را به صورت نقدی پرداخت کند، مگر اینکه بخواهد با حواله بانکی بین‌المللی پرداخت را انجام دهد که این نقل و انتقال نیز کارمزد بالایی خواهد داشت، زیرا صرافی‌ها هزینه‌های زیادی برای این کار در نظر می‌گیرند. 

اما این سرمایه‌گذاران می‌توانند مانند شهروندان اسپانیایی وام مسکن دریافت کنند. یعنی اینکه تا ۸۰ درصد مبلغ ملک در خانه اول و ۶۰ تا ۷۰ درصد از مبلغ ملک در خانه دوم به صورت وام مسکن تامین می‌شود. 

 

سرمایه‌گذار فقط کافی است که ۲۰ درصد مبلغ ملک را به صورت نقدی پرداخت کند و بقیه آن را وام مسکن بگیرد الیته وام‌های مسکن در اسپانیا حداقل ۵ سال و حداکثر ۳۰ ساله هستند و بدهی سرمایه‌گذار نباید بیشتر از ۳۰ الی ۳۵ درصد از درآمد او باشد. 

از طرفی باید به این نکته توجه داشت که علاوه بر قیمت ملک، هزینه‌های دیگری مانند وکیل، دفتر اسناد رسمی و… نیز وجود دارند که باید برای آنها پرداختی‌هایی انجام شود. 

هزینه‌های جانبی خرید ملک در اسپانیا 

همان‌طور که قبلا نیز به آن اشاره شد، در اسپانیا علاوه بر قیمت واقعی ملک، خریدار باید هزینه‌های دیگری مانند دفتر اسناد رسمی،‌ وکیل و… را نیز بپردازد که البته این هزینه‌ها توافقی و قابل مذاکره هستند. در کنار این هزینه‌ها، خریدار باید هزینه ثبت‌نامه و هزینه‌های قانونی که توسط ناطق مختلف اسپانیا تعیین شده‌اند، پرداخت کند که در حالت کلی به صورت زیر تعیین شده‌اند. 

  • هزینه مالیات نقل و انتقال ملک: ۶ تا ۱۰ درصد قیمت کل ملک 
  • هزینه VAT یا IVA: برای املاک جدید ۱۰ درصد قیمت کل ملک 
  • هزینه دفتر اسناد رسمی، حق ثبت زمین و مالیات سند مالکیت: ۱ تا ۲.۵ درصد قیمت ملک 
  • هزینه‌های حقوقی: ۱ تا ۲ درصد از قیمت ملک با احتساب مالیات بر ارزش افزوده 

بهترین شهرهای اسپانیا برای خرید ملک 

برای سرمایه‌گذارانی که به سود کلان فکر می‌کنند، خرید ملک در شهرهای بزرگی مانند مادرید، بارسلونا، والنسیا، مالاگا و بیلبائو توصیه می‌شود، زیرا این شهرها علاوه بر اینکه شهرهای مطرحی هستند، با حضور دانشجویان و نیروهای کار بین‌المللی و همچنین گردشگران از سراسر دنیا، بیشترین تقاضا را دارند و روند رشد قیمت در این شهرها بالا است. 

با این حال افرادی که به زندگی در اسپانیا فکر می‌کنند و تصمیم دارند به منظور دریافت اقامت ملکی را خریداری کنند، می‌توانند از شهرهای بزرگ فاصله گرفته و شهرهای آرام و ارزان اسپانیا را انتخاب کنند. 

نحوه دریافت شهروندی اسپانیا با خرید ملک 

افرادی که بتوانند ملکی را در اسپانیا خریداری کنند، می‌توانند ویزای طلایی یا گلدن ویزای آمریکا را دریافت کنند که البته دریافت این ویزا شرایطی دارد که عبارت‌اند از: 

  • خرید املاک با سرمایه‌گذاری حداقل ۵۰۰۰۰۰ یورو برای هر سرمایه‌گذار حداقل ۵۰ روز قبل از ارسال درخواست گلدن ویزا 
  • درخواست دریافت ویزا توسط خود فرد یا نماینده قانونی او 
  • ارائه درخواست ویزا حداکثر ۹۰ روز قبل از تاریخ برنامه‌ریزی شده برای سفر به اسپانیا

افرادی که بتوانند ویزای طلایی را دریافت کنند می‌توانند در کشور اسپانیا زندگی کرده و مشغول به کار شوند و همسر و فرزندان خود را نیز به همراه داشته باشند. 

در صورتی که ملک رسما خریداری شده باشد، فرد ویزای یکساله دریافت می‌کند و اگر هنوز به صورت پیش قرارداد با پرداخت ودیعه باشد، فرد یک ویزای شش ماهه خواهد داشت که بعد از دریافت ویزا می‌تواند برای دریافت کارت اقامت اسپانیا اقدام کند. با حفظ سرمایه‌گذاری در اسپانیا، اقامت فرد نیز قابل تمدید خواهد بود. 

افرادی که ۵ سال اقامت اسپانیا را داشته باشند، می‌توانند اقامت دائم دریافت کنند و بعد از ۱۰ سال تابعیت و شهروندی این کشور را اخذ کنند. 

 

جمع‌بندی 

یکی از بهترین روش‌ها برای سرمایه‌گذاری و همین‌طور دریافت اقامت یک کشور اروپایی مرفه، خرید ملک در اسپانیا است که روشی آسان و مطمئن برای دریافت شهروندی این کشور زیبای اروپایی است. سرمایه‌گذاران می‌توانند با خرید هر نوع ملک در این کشور علاوه بر سود یک پاسپورت قدرتمند نیز داشته باشند. 

البته حداقل مبلغ سرمایه برای دریافت گلدن ویزای اسپانیا ۵۰۰۰۰ یورو است و فرد می‌تواند با این مبلغ چند ملک خریداری کند. ما در این مقاله سعی کردیم تا شرایط و مراحل انجام این کار را توضیح دهیم. در صورتی که تمایل دارید درباره سرمایه‌گذاری و مهاجرت به سایر کشورهای دنیا نیز بیشتر بدانید، سایر مقالات این بخش را نیز بخوانید، همچنین برای مشاهده آخرین اخبار و به روزترین مقالات مهاجرتی به سراسر دنیا با مهاجر همراه باشید. 

بیشتر بخوانید: روش‌های مهاجرت به اسپانیا و شرایط هر کدام 

سوالات متداول 

 

آیا با خرید زمین در اسپانیا نیز امکان دریافت اقامت وجود دارد؟

بله، سرمایه‌گذار می‌تواند هر گونه ملک و مستغلات را خریداری کرده و برای دریافت گلدن ویزا و اقامت اسپانیا اقدام کند. 

 

قیمت ملک در اسپانیا چقدر است؟

قیمت ملک با توجه به شهر و موقعیت مکانی ملک تعیین می‌شود که در شهرهایی مانند بارسلونا بیشترین قیمت را داشته و در شهرهای دیگر به نسبت ارزان‌تر است. 

 

آیا شهروندان ایرانی نیز می‌توانند برای خرید ملک در اسپانیا اقدام کنند؟

بله، هیچ محدودیتی در خرید ملک در اسپانیا برای اتباع خارجی وجود ندارد. 

سعیده احمدزاده

سعیده احمدزاده به شما کمک می‌کند تا بیشتر با مقوله مهاجرت به کشورهای مختلف جهان و روش‌های مهاجرتی آشنا شده و انتخاب بهتری برای آینده زندگی خود داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا