کانادا

راهنمای خرید ملک در کانادا

یکی از بهترین کشورهای دنیا برای زندگی، کشور کانادا است. از آنجایی که کانادا یک کشور ثروتمند است و بستر مناسبی برای سرمایه‌گذاری است، بسیاری از سرمایه‌گذاران و کارآفرینان این کشور را برای مهاجرت انتخاب می‌کنند. یکی از راه‌های سرمایه‌گذاری نیز، خرید ملک در کانادا است.

دولت کانادا برنامه‌های حمایتی ویژه‌ای در خصوص کارآفرینان و سرمایه‌گذاران دارد و افرادی که با خرید ملک در کانادا اقدام به سرمایه‌گذاری در این کشور می‌کنند، می‌توانند از برخی وام‌های دولتی کانادا بهره‌مند شوند؛ البته خرید ملک در کانادا منجر به دریافت اقامت دائم این کشور نخواهد شد و افرادی که تصمیم دارند، اقامت دائم این کشور را دریافت کنند، باید راه مهاجرتی دیگری را انتخاب کنند.

با این حال خرید ملک در این کشور مزایای زیادی دارد که باعث می‌شود؛ حتی افرادی که قصد مهاجرت به کانادا و زندگی دائم در این کشور را ندارند، باز هم به خرید ملک در این کشور اقدام کنند. برای اینکه بیشتر با خرید ملک در کانادا، مزایای آن، شرایط و چگونگی انجام آن آشنا شوید، این مطلب را تا به انتها بخوانید.

خرید ملک در کانادا و مزایا و معایب آن

کانادا کشوری است که جمعیت بسیار زیادی از آن را مهاجران تشکیل داده‌اند و هر ساله افراد زیادی برای مهاجرت این کشور را انتخاب می‌کنند. افراد دیگری نیز هستند که به دلایل مختلف به این کشور مسافرت کرده و در حال رفت‌وآمد هستند.

تمامی این افراد، چه آنهایی که قصد ماندن در کانادا را دارند و چه آنهایی که صرفا برای گردش، فعالیت‌های تجاری، بازدید اقوام و… به کانادا سفر می‌کنند، می‌توانند در این کشور برای خرید ملک اقدام کنند.

مزایای خرید ملک در کانادا را می‌توان در ارزش نامحدود ملک خریداری شده دانست. با این حال این معامله با هر ارزش دلاری که داشته باشد، منجر به دریافت اقامت دائم کانادا نخواهد شد؛ زیرا کانادا از سرمایه‌گذاری‌های غیرفعال حمایت نمی‌کند. خرید ملک یک سرمایه‌گذاری غیرفعال است و منجر به گردش سرمایه نخواهد شد.

مورد بعدی نرخ مالیات است. افرادی که در این کشور ملکی خریداری می‌کنند، باید مالیات آن را پرداخت کنند. در صورتی که فرد ملکی خریداری کرده و اجاره داده باشد، باید هر سال، درآمد حاصل از اجاره ملک را اعلام کند و از این نظر خرید ملک در کانادا به عنوان یک سرمایه‌گذاری، چندان مقرون به صرفه نیست.

بیشترین مزیت خرید ملک در کانادا شامل حال افرادی است که قصد ماندن در کانادا و زندگی در این کشور را دارند و از ملک خریداری شده استفاده خواهند کرد.

خرید ملک در کانادا
جاذبه های کانادا

شرایط خرید ملک در کانادا

خرید خانه و ملک در کانادا چندان ساده نیست و افرادی که قصد دارند به این روش در کانادا سرمایه‌گذاری کنند، باید قبلا با تمامی شرایط آن آشنا باشند. از مهم‌ترین شرایط خرید ملک در کانادا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  •       طبق قوانین کشور کانادا، در برخی از مناطق این کشور، اتباع کشورهای مختلف که اقامت کانادا را ندارند، در زمان پرداخت مالیات باید 15 درصد بیشتر مالیات پرداخت کنند.
  •       یکی دیگر از مواردی که در خرید ملک در کانادا باید به آن توجه داشت، این است که طبق قوانین شرکت مسکن و وام مسکن کانادا، CMHC (Canada Mortgage and Housing Corporation) هزینه‌های مسکن در هر ماه نباید بیشتر از 35 درصد از کل درآمد ناخالص خریدار در ماه باشد. این هزینه‌ها شامل مواردی چون؛ هزینه بازپرداخت وام و قبوض (برق، آب و گاز) است.

منظور از درآمد ناخالص، کل درآمد فرد قبل از اعمال مالیات است و مجموع بدهی‌های ماهانه (بازپرداخت وام مسکن و سایر وام‌ها) فرد نیز نباید بیشتر از 42 درصد کل درآمد ناخالص فرد باشد.

  •       خریدار ملک باید مالیات پرداخت کند؛ مگر در مواقعی استثنایی که خریدار از پرداخت مالیات معاف می‌شود. از طرفی در صورتی که فرد ملکی نوساز خریداری می‌کند، باید هزینه مالیات مربوط به آن را نیز بپردازد.

از دیگر شرایط خرید ملک در کانادا این است که فرد باید:

  •       شرط سنی برای خرید ملک در کانادا، بالای 18 سال است.
  •       فرد خریدار باید سین نامبر معتبری داشته باشد.

نکته:

بهتر است که فرد اول اقامت دائم کانادا را دریافت کند، بعد برای خرید ملک در این کشور اقدام کند. افرادی که اقامت دائم کانادا را دارند، وام بیشتری دریافت کرده و مالیات کمتری پرداخت خواهند کرد.

خرید ملک در کانادا
خرید آپارتمان در کانادا

سایت‌هایی برای خرید ملک در کانادا

افرادی که به دنبال خرید ملک در کانادا هستند، می‌توانند از طریق برخی از وب‌سایت‌ها ملک مورد نظر خود را خریداری کنند. در این سایت‌ها، قیمت خانه، موقعیت مکانی و شرایط آن درج شده است. از جمله وب‌سایت‌هایی که در این زمینه می‌توانند بسیار کاربردی و مفید باشند، می‌توان به سایت‌های زیر اشاره کرد.

وام خرید ملک در کانادا

در کشور کانادا، دولت برای اینکه روند خرید ملک را برای خریداران راحت‌تر کرده و قدرت خرید آنها را افزایش دهد، به این افراد وام مسکن اعطا می‌کند. افرادی که شهروندی کانادا را داشته و یا اقامت دائم این کشور را دارند، می‌توانند به اندازه 90 درصد کل قیمت ملک، وام دریافت کنند.

افرادی که اقامت دائم کانادا را ندارند، حداکثر تا 65 درصد از کل قیمت ملک می‌توانند وام مسکن دریافت کنند. موردی که برای دریافت وام مسکن در کانادا باید به آن توجه داشت، این است که این وام از طریق بانک‌های داخل کانادا قابل دریافت بوده و افراد خوش حساب که اعتبار کردیت بالایی دارند، می‌توانند از این وام استفاده کنند.

افزایش اعتبار کردیت نیز به این صورت است که دارنده این کارت باید هر ماه هزینه‌های خود را با این کارت پرداخت کرده و در پایان هر ماه بدهی‌های خود را به بانک تسویه کرده باشند؛ همچنین فرد برای خرید خانه باید پس انداز حداقلی داشته و نسبت به آمادگی پرداخت سایر هزینه‌های جانبی خرید ملک را داشته باشد.

نکته:

برخی از حساب‌ها معاف از مالیات هستند که به این حساب‌ها TFSA (Tax Free Savings Account) گفته می‌شود. افرادی که این حساب‌ها را دارند، می‌توانند بدون پرداخت مالیات، پول خود را ذخیر کرده و یا سرمایه‌گذاری کنند. برای افتتاح این حساب، فرد باید سین نامبر دریافت کرده و سنی بالای 18 سال داشته باشد.

بیشتر بخوانید: امتیاز اعتباری کانادا

هزینه خرید ملک در کانادا

هزینه خرید ملک در کشور کانادا با توجه به منطقه‌ای که ملک در آن واقع شده است، متفاوت است. به طور میانگین قیمت خرید آپارتمان در کانادا در سال 2021 در شهرهای مختلف کانادا بر حسب قیمت هر مترمربع به صورت زیر بود.

قیمت خرید آپارتمان در شهرهای مختلف کانادا
نام شهر متوسط قیمت در هر متر مربع
تورنتو 10500 دلار کانادا
اوتاوا 5000 دلار کانادا
کبک 2900 دلار کانادا
مونترال 6400 دلار کانادا
وینیپگ 2500 دلار کانادا
ونکوور 11600 دلار کانادا
ساسکاچوان 2600 دلار کانادا
کلگری 3800 دلار کانادا
ادمونتون 3600 دلار کانادا

 بیشتر بخوانید: اجاره خانه در کانادا

افرادی که تمایل دارند تا آپارتمانی در کانادا خریداری کنند، حتی اگر تصمیم داشته باشند تا وام مسکن دریافت کنند، باید مبلغی را به عنوان سرمایه پایه داشته باشند. این مبلغ پایه برای افرادی که اقامت دائم دارند، در حدود 10 درصد کل قیمت ملک و برای افرادی که اقامت دائم ندارند، حداقل 35 درصد قیمت کل ملک است.

خرید ملک در کانادا
جاذبه های کانادا

مالیات خانه نوساز در کانادا

افرادی که اقدام به خرید خانه نوساز می‌کنند، باید مالیات مربوط به خانه نوساز را پرداخت کنند. به این مالیات GST یا HST می‌گویند. برخی از فروشندگان ملک، مبلغ این مالیات را روی قیمت ملک می‌کشند و برخی دیگر این مبلغ را در روز بسته شدن قرارداد دریافت می‌کنند.

هزینه‌های بسته شدن برای خرید ملک در کانادا

زمان خرید ملک در کانادا، خریدار باید هزینه بسته شدن Closing costs پرداخت کند. این هزینه بین 1.5 تا 4 درصد از قیمت خانه است که تا پایان اتمام فروش باید پرداخت شود. تمامی هزینه‌های قانونی باید در روز اتمام خرید خانه پرداخته شوند.

از دیگر هزینه‌های بسته شدن خرید ملک در کانادا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1- هزینه تعدیل سود (بر حسب تاریخ خرید تا اولین پرداخت وام مسکن محاسبه می‌شود.)

2- گواهی هزینه محل برای واحدهای مشترک

3- عوارض شهری و یا شهرداری

4- حق بیمه پیش فرض وام مسکن

5- مالیات فروش استانی

سایر هزینه‌های خرید ملک در کانادا

از دیگر هزینه‌هایی که در زمان خرید ملک در کشور کانادا وجود دارند، می‌توان به هزینه‌های زیر اشاره کرد.

·       هزینه ارزیابی ملک

در فرایند دریافت وام مسکن، ممکن است که وام دهندگان درخواست ارزیابی مسکن دهند. در این مرحله باید یک ارزیاب حرفه‌ای روی ملک مورد معامله ارزش‌گذاری کند که این ارزیابی هزینه خواهد داشت.

·       هزینه بازرسی خانه

یکی دیگر از هزینه‌های مربوط به خرید ملک در کانادا، هزینه بازرسی ساختار کلی خانه است که در این مرحله موارد زیر مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

1- سیستم‌ برقی

2- سیستم لوله کشی

3- پی

4- سقف

·       هزینه مربوط به جابجایی

اسباب کشی یکی از مواردی است که بدون شک هزینه خواهد داشت و خریدار باید هزینه مربوط به جابجایی و در مواردی انبار لوازم را نیز برآورد کند.

·       هزینه املاک و مستغلات

این هزینه برای فروش خانه است و در صورت فروش باید به آن توجه شود.

·       هدایت نامه

از دیگر هزینه‌هایی که در زمان خرید ملک در کانادا پرداخت می‌شوند، می‌توان به هزینه‌های زیر اشاره کرد.

1- هزینه آزمایش آب

2- هزینه آزمایش تانک ذخیره فاضلاب (در صورت وجود)

3- نظافت

4- هزینه اتصالات گاز، برق و آب

5- مبلمان و…

خرید ملک در کانادا
زندگی در کانادا

جمع‌بندی

یکی از راه‌های سرمایه‌گذاری در کانادا، خرید ملک است که همه اتباع خارجی بدون محدودیت می‌توانند در کشور کانادا ملکی را خریداری کنند؛ اما خرید ملک در کانادا منجر به دریافت اقامت دائم این کشور نمی‌شود؛ اما افرادی که حتی به عنوان توریست به کانادا سفر می‌کنند، می‌توانند خانه‌ای برای خود در این کشور داشته باشند.

دولت کانادا برای افرادی که ملکی را خریداری می‌کنند، وام مسکن نیز اعطا می‌کند که البته مبلغ این وام برای افرادی که اقامت دائم کانادا را دارند، بیشتر است. برای اینکه بیشتر با مهاجرت و زندگی در کانادا آشنا شوید، سایر مقالات این بخش را نیز بخوانید؛ همچنین برای مشاهده آخرین اخبار و مقالات روز مهاجرتی به سراسر دنیا با مهاجرت همراه باشید. 

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید ملک در آمریکا 

سعیده احمدزاده

سعیده احمدزاده به شما کمک می‌کند تا بیشتر با مقوله مهاجرت به کشورهای مختلف جهان و روش‌های مهاجرتی آشنا شده و انتخاب بهتری برای آینده زندگی خود داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا