تحصیل در کاناداخبر هامحصل

راه‌های دریافت معافیت‌ از شهریه در کبک

استان کبک از طریق توافق‌نامه‌های مختلف به برخی از دانشجویان بین‌المللی این امکان را می‌دهد که از دادن شهریه برای تحصیل معاف شوند. معافیت از شهریه در کبک بیشتر برای تشویق دانشجویان برای تحصیلات تکمیلی است.

در حالت کلی تمامی دانشجویان بین‌المللی که برای تحصیل در کالج‌های دولتی به کبک می‌روند، باید شهریه پرداخت کنند. این هزینه‌ها در هر برنامه متفاوت است؛ ولی به‌صورت میانگین هر دانشجوی بین‌الملل در سطح کالج، سالانه 17000 دلار و در سطح کارشناسی 24000 دلار باید پرداخت کند که این هزینه‌ها در اکثر مواقع شامل هزینه‌های ثبت‌نام، پذیرش، بیمه درمانی و… نمی‌شود؛ بنابراین با احتساب این موارد، هزینه تحصیل دانشجوی بین‌المللی در کبک بالاست.

از طرفی کبک یک پایگاه فرانسوی‌زبان در آمریکای شمالی است و افرادی که در این منطقه تحصیل می‌کنند، فرصت بهره‌مندی از بهترین معلمین و اساتید دنیا را خواهند داشت؛ همچنین این افراد می‌توانند با فرهنگ‌های بین‌المللی آشنا شده و سطح دانش و فرهنگ خود را بالا ببرند.

در مورد معافیت از شهریه برای دانشجویان بین‌المللی کبک قوانینی دارد که برخی از آنها از گذشته وجود داشته و برخی دیگر جدیداً به کمک دانشجویان بین‌المللی آمده‌اند تا دانشجویان واجدالشرایط از پرداخت شهریه‌های سنگین معاف شوند.

معافیت از شهریه در مناطق خارج از محدوده شهری مونترال

در ماه می 2022، اعلام شد که دولت کبک برای 4 سال، مبلغ 80 میلیون دلار را برای تشویق دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل بعد از دوره متوسطه به زبان فرانسه اختصاص داده است. این کار باهدف اسکان طولانی‌مدت دانشجویان بین‌الملل در مناطق کبک انجام می‌شود.

دانشجویان بین‌المللی برای این کار باید در یکی از مؤسسات آموزش عالی خارج از منطقه مونترال ثبت‌نام کرده و در یکی از بخش‌های اولویت‌دار (فناوری اطلاعات، مهندسی، آموزش‌وپرورش، بهداشت و خدمات اجتماعی) به‌صورت تمام‌وقت و به زبان فرانسه مشغول به تحصیل شوند.

این دانشجویان فقط موظف به پرداخت شهریه پایه هستند که سالانه 3000 دلار برای مقطع کارشناسی تمام‌وقت است؛ همچنین این دانشجویان می‌توانند در کنار تحصیل به مدت 20 ساعت در هفته کار کنند و نیاز کارفرمایان منطقه برآورده شود. انتظار می‌رود که این برنامه از پاییز 2023 اجرایی شود.

بیشتر بخوانید: محدودیت کار همزمان با تحصیل در کانادا شکست!

معافیت از شهریه برای دانشجویان فرانسوی و بلژیکی فرانسوی

کبک برای معافیت از شهریه دانشجویان فرانسوی و بلژیکی فرانسوی توافقاتی دارد؛ بنابراین این دانشجویان در مقطع کارشناسی شهریه پایه را پرداخت می‌کنند و در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری، شهریه کبک را پرداخت می‌کنند؛ البته برای واجدالشرایط بودن، این دانشجویان باید مدارک زیر را داشته باشند.

  • پاسپورت معتبر فرانسوی یا بلژیکی
  • مجوز تحصیلی مطابق با قوانین کانادا
  • گواهی قبولی از کبک

معافیت از شهریه برای دانشجویان سایر کشورها

درصورتی‌که کشورهای دانشجویان بین‌المللی یا سازمان بین‌المللی آنها توافق‌نامه تحرک دانشجویی را امضا کرده باشند، این دانشجویان نیز می‌توانند از شهریه کبک معاف شده و تنها شهریه پایه را برای تحصیل خود پرداخت کنند.

با این حساب، معافیت‌ها باتوجه‌به توافق‌های انجام شده هر کشور، متفاوت بوده و بهتر است که مقامات دولتی کشورها این توافق‌ها را بررسی کنند.

بیشتر بخوانید: شرایط دریافت بورسیه تحصیلی از دانشگاه‌های کانادا

منبع:

https://www.cicnews.com/2022/07/a-look-at-international-tuition-fee-exemptions-in-quebec-0729323.html#gs.8rkf9r

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا