آلمان

شرایط دریافت گواهینامه رانندگی آلمان برای ایرانیان

یکی از کشورهایی که از مقاصد محبوب ایرانیان برای مهاجرت به شمار می‌رود، کشور آلمان است. آلمان کشور بسیار قانونمندی است و افرادی که به آلمان مهاجرت می‌کنند، باید خود را با قوانین این کشور وفق دهند. یکی از موارد بسیار مهم برای کسانی که تصمیم دارند با خودرو شخصی خود در این کشور تردد کنند، دریافت گواهینامه رانندگی آلمان است.

البته افرادی که شهروند یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا هستند، نیازی به تعویض و دریافت گواهینامه رانندگی آلمان ندارند؛ اما افرادی که خارج از اتحادیه اروپا هستند، تنها تا شش ماه بعد از ورود به آلمان می‌توانند با گواهینامه خود رانندگی کنند و بعد از آن باید برای دریافت گواهینامه آلمانی اقدام کنند.

در ادامه این مطلب بیشتر درباره شرایط دریافت گواهینامه رانندگی آلمان صحبت خواهیم کرد. این مقاله را تا به انتها بخوانید.

معرفی گواهینامه رانندگی آلمان

گواهینامه رانندگی آلمان یا Fuhrerschein؛ یک امتیاز دولتی است. افرادی که تصمیم دارند تا با هر نوع وسیله نقلیه موتوری با محدودیت سرعت 25 کیلومتر (به جز موتورسیکلت‌های زیر 50 سانتی‌متر مکعب) در آلمان تردد کنند، باید برای دریافت این کارت اقدام کنند.

دریافت این گواهینامه بعد از اتمام مدرسه رانندگی و موفقیت در آزمون‌های تئوری و عملی خواهد بود و تقریبا مراحل دریافت گواهینامه رانندگی آلمان مانند گواهینامه ایرانی است. ایرانیانی که به آلمان مهاجرت می‌کنند، در صورتی که گواهینامه رانندگی دارند، باید ترجمه گواهینامه رانندگی خود را به زبان آلمانی به همراه داشته باشند.

البته گواهینامه رانندگی ایرانی فقط 6 ماه اعتبار خواهد داشت و بعد از 6 ماه، فرد باید گواهی‌نامه رانندگی خود را به Umschreibung انتقال دهد.

گواهینامه رانندگی آلمان
رانندگی در آلمان

نحوه دریافت گواهینامه رانندگی آلمانی

متقاضیان دریافت گواهینامه آلمانی برای دریافت این گواهینامه باید به اداره محلی رانندگی Fuhrerschein Stelle مراجعه کنند. البته بهتر است که قبل از اتمام دوره 6 ماهه، برای انتقال گواهینامه اقدام کرد؛ زیرا با توجه به تعداد متقاضیان ممکن است که پروسه انتقال گواهینامه طولانی شود.

در این مرحله fuhrerschein stelle تصمیم می‌گیرد که آیا امکان انتقال گواهی‌نامه بدون آزمون وجود دارد یا خیر.

مدارک مورد نیاز برای تبدیل گواهینامه رانندگی ایران به گواهینامه رانندگی آلمان

ایرانیانی که تصمیم دارند تا گواهینامه رانندگی خود را به گواهینامه رانندگی آلمان تبدیل کنند، برای دریافت این گواهینامه باید مدارک زیر را ارائه دهند.

  •       شناسنامه یا پاسپورت
  •       فرم ثبت‌نام polizeiliche Anmeldung
  •       عکس
  •       گواهی معاینه چشم Sehtest که توسط یک چشم پزشک صادر شده است.
  •       تاییدیه شرکت در دوره کمک‌های اولیه
  •       گواهینامه رانندگی ایرانی (این گواهی نامه باید توسط یک مترجم معتمد به آلمانی ترجمه شده باشد.)
  •       تاییدیه گواهینامه رانندگی
  •       گواهی رفتار خوب polizeiliche Fuhrung Zeugnis (در برخی از مواقع)

و…

حداقل سن برای دریافت گواهینامه رانندگی آلمان

افرادی که برای اولین بار تصمیم دارند در آلمان گواهینامه رانندگی دریافت کنند، باید حداقل سن را برای دریافت گواهینامه داشته باشند. حداقل سن برای اخذ گواهینامه رانندگی آلمان، با توجه به وسیله نقلیه مورد نظر تعیین می‌شود. مثلا:

  •       حداقل سن برای دریافت گواهینامه موتور سیکلت تا 125 سانتی‌متر مکعب، 16 سال
  •       حداقل سن برای رانندگی با خودرو با قیم قانونی، 17 سال
  •       حداقل سن برای رانندگی خودرو بدون محدودیت، 18 سال
  •       حداقل سن برای رانندگی با اتوبوس و وسایل نقلیه باری، 21 سال

با این وجود رانندگی برخی موتورسیکلت‌های کوچک تا 50 سانتی‌متر مکعب که سرعتی کمتر از 45 کیلومتر در ساعت دارند، در برخی از ایالات آلمان در سن 15 سالگی نیز امکان‌پذیر است.

گواهینامه رانندگی آلمان
رانندگی در خیابانهای آلمان

شرایط و مراحل دریافت گواهینامه رانندگی آلمان

برای دریافت گواهینامه رانندگی آلمان نیاز نیست که حتما متقاضی دارای اقامت دائم یا شهروندی آلمان باشد. افرادی که اقامت موقت این کشور را دارند، نیز می‌توانند برای دریافت گواهینامه اقدام کنند. برای دریافت گواهینامه رانندگی آلمان، فرد باید مراحل زیر را طی کند.

1- ثبت‌نام در یک آموزشگاه رانندگی Fahrschule

(در برخی از شهرهای بزرگ آلمان، مربیانی هستند که به زبان فارسی آموزش دهند.)

2- شرکت در دوره کمک‌های اولیه Erste Hilfe

3- معاینه چشم Sehtest

4- تهیه عکس پاسپورت

5- هزینه دریافت گواهینامه

و …

نکته:

افرادی که می‌خواهند مجوز رانندگی در دسته‌های C و یا D (کامیون و یا اتوبوس) دریافت کنند، باید اسناد اضافی ارائه دهند.

گواهینامه رانندگی آلمان
زیبایی های آلمان

هزینه دریافت گواهینامه رانندگی آلمان

در کشور آلمان نیز، متقاضیان دریافت گواهینامه رانندگی باید هزینه پرداخت کنند. این هزینه به عواملی مانند تعداد دروسی که فرد باید بگذراند، بستگی دارد. دروس رانندگی که فرد باید بگذراند نیز به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ البته برخی از این دروس اجباری هستند و تمامی متقاضیان باید این دروس را بگذرانند.

از دروس رانندگی اجباری در پروسه دریافت گواهینامه رانندگی آلمان، می‌توان به سفرهای بزرگراهی، شبانه یا زمینی اشاره کرد. البته قیمت این دروس نیز در آموزشگاه‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است؛ اما به صورت میانگین هزینه دریافت گواهینامه رانندگی آلمان در حدود 1000 یورو است.

آزمون تئوری برای دریافت گواهینامه رانندگی آلمان

دریافت گواهینامه رانندگی در آلمان نیز مانند ایران مستلزم موفقیت در آزمون تئوری و عملی است. افرادی که در آزمون تئوری نمره قابل قبول دریافت کنند، می‌توانند در آزمون عملی رانندگی شرکت کنند.

آزمون تئوری رانندگی در آلمان؛ علاوه بر زبان آلمانی به 12 زبان مختلف؛ انگلیسی فرانسوی ایتالیایی اسپانیایی یونانی لهستانی پرتغالی رومانیایی روسی کرواتی عربی ترکی انجام می‌شود.

این آزمون شامل 30 سوال چند گزینه‌ای است که ممکن است یک سوال بیش از یک پاسخ صحیح داشته باشد. افرادی که بیش از 10 امتیاز منفی دریافت کنند، نمی‌توانند وارد مرحله بعد شوند. البته نتیجه آزمون برای افرادی که از این آزمون نمره قبولی دریافت کنند تا یکسال اعتبار خواهد داشت.

آزمون عملی برای دریافت گواهینامه رانندگی آلمان

افرادی که بتوانند نمره قبولی را در آزمون تئوری کسب کنند، می‌توانند در آزمون عملی رانندگی شرکت کنند. آزمون عملی معمولا بین 30 تا 45 دقیقه طول می‌کشد و فرد باید توانایی خود را برای رانندگی نشان دهد.

در صورتی که فرد در آزمون عملی پذیرفته نشود، بعد از دو هفته می‌تواند دوباره در این آزمون شرکت کند. هر فرد تا 3 بار می‌تواند در آزمون عملی با فواصل 2 هفته‌ای شرکت کند. در صورتی که باز هم پذیرفته نشد، باید در بازه زمانی طولانی‌تری برای آزمون مجدد شرکت کند.

گواهینامه رانندگی آلمان
قوانین رانندگی آلمان

دلایل باطل شدن گواهینامه رانندگی آلمان

همان‌طور که گفته شد، آلمان قوانین سفت و سختی دارد و امکان ابطال گواهینامه رانندگی وجود دارد. البته در برخی از مواقع نیز ممکن است فرد با ممنوعیت رانندگی مواجه شود که به معنای ابطال گواهینامه نیست.

در صورتی که فرد با ممنوعیت رانندگی در آلمان مواجه شود، باید گواهینامه رانندگی خود را به مدت چند ماه به اداره تخلفات رانندگی آلمان Busgeld Stelle تحویل دهد. بعد از پایان دوره گواهینامه دوباره به او تحویل داده خواهد شد و او می‌تواند رانندگی کند.

اما اگر گواهینامه رانندگی فرد باطل شود، دیگر این گواهینامه اعتباری نداشته و فرد اجازه رانندگی نخواهد داشت؛ حتی تا یک بازه زمانی مشخص اجازه درخواست برای دریافت گواهینامه جدید را نیز نخواهد داشت.

معمولا گواهینامه افرادی باطل می‌شود که در حالت مستی رانندگی می‌کنند یا 8 امتیاز منفی دریافت کرده‌اند. در صورتی که فرد الکل یا مواد روانگردان مصرف کرده باشد، گواهینامه او باطل شده و یه یک روانشناس برای معاینات روانشناسی ارجاع داده می‌شود.

نکته:

افرادی که برای اولین بار در آلمان گواهینامه رانندگی دریافت می‌کنند، در یک دوره آزمایشی دو ساله قرار می‌گیرند. در صورتی که در این دوسال قوانین رانندگی را نقض کنند، باید در یک دوره آموزشی پیشرفته شرکت کنند؛ همچنین ممکن است که این افراد مجبور شوند که یک دوره روانشناسی را پشت سر بگذارند.

از طرفی دوره آموزشی دوباره به مدت 2 سال تمدید خواهد شد و اگر فرد در دوره آموزش پیشرفته شرکت نکند، گواهینامه رانندگی او ضبط می‌شود.

جمع‌بندی

یکی از مدارکی که بعد از مهاجرت به آلمان، ممکن است فرد به آن نیاز بسیاری داشته باشد، گواهینامه رانندگی آلمان است. افرادی که دارای گواهینامه ایرانی هستند، تنها 6 ماه می‌توانند از گواهینامه خود در کشور آلمان استفاده کنند. بعد از این مدت باید گواهینامه خود را به گواهینامه آلمانی تبدیل کنند.

در صورتی که فرد گواهینامه ایرانی ندارد و برای اولین بار می‌خواهد گواهینامه دریافت کند، باید شرایط سنی قانونی را داشته باشد و تمامی مراحل دریافت گواهینامه را با موفقیت پشت سر بگذارد.

در صورتی که شما نیز یکی از متقاضیان مهاجرت به آلمان هستید، برای آشنایی بیشتر با روش‌های مهاجرت به آلمان و همچنین زندگی در این کشور، سایر مقالات این بخش را بخوانید؛ همچنین برای مشاهده آخرین اخبار و مقالات روز مهاجرتی با مهاجر همراه باشید. 

بیشتر بخوانید: شرایط دریافت گواهینامه رانندگی آمریکا 

منبع
safiranstudyraahesh

سعیده احمدزاده

سعیده احمدزاده به شما کمک می‌کند تا بیشتر با مقوله مهاجرت به کشورهای مختلف جهان و روش‌های مهاجرتی آشنا شده و انتخاب بهتری برای آینده زندگی خود داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا