تحصیل در ایتالیاایتالیا

آشنایی با انواع بورسیه تحصیلی در ایتالیا

همان‌طور که می‌دانید، ایتالیا یکی از قشنگ‌ترین کشورهای اروپایی است که تاریخ غنی داشته و از بهترین مقاصد گردشگری و مهاجرتی محسوب می‌شود. به ویژه مهاجرت تحصیلی به ایتالیا یکی از پرطرفدارترین روش‌‌های مهاجرتی است و دانشجویان بین‌المللی با انواع بورسیه تحصیلی در ایتالیا مواجه شده و می‌توانند با هزینه کمتری تحصیلات خود را ادامه دهند.

این مسئله با توجه به شرایط اقتصادی که بسیاری از دانشجویان بین‌المللی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، بسیار حائز اهمیت است و همین باعث شده که تحصیل در ایتالیا بسیار پرطرفدار شود. برای اینکه بیشتر با انواع بورسیه تحصیلی در ایتالیا و شرایط دریافت هر کدام آشنا شوید، این مقاله را حتما بخوانید.

بورسیه تحصیلی  و انواع بورسیه تحصیلی ایتالیا کدام‌اند؟

منظور از بورسیه تحصیلی، کمک هزینه‌هایی است که بودجه این کمک هزینه‌ها از طرف دولت ایتالیا تامین شده و باعث می‌شوند که هزینه‌های تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی به مقدار چشمگیری کاهش یابند.

در کشور ایتالیا بورسیه‌ها انواع مختلفی دارند و هر کدام آنها دارای شرایط و قوانین خاص خود هستند. با این حال بورسیه تحصیلی در ایتالیا به دو دسته کلی تقسیم می‌شود.

1- بورسیه دانشگاهی

بورسیه دانشگاهی یکی از انواع بورسیه تحصیلی در ایتالیا است که با توجه به دانش دانشجو، رزومه علمی، مقاله‌های چاپ شده و معدلی که کسب کرده به او اعطا می‌شود. معمولا این بورسیه در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا ارائه می‌شوند و دارای سقف هزینه‌ای تعیین شده‌ای هستند.

از دانشگاه‌هایی که این نوع بورسیه را اعطا می‌کنند، می‌توان به دانشگاه تورین، دانشگاه میلان و دانشگاه ونیز اشاره کرد.

2- بورسیه استانی

نوع دیگر بورسیه تحصیلی در ایتالیا که در تمامی مقاطع تحصیلی امکان دریافت آن وجود دارد، بورسیه استانی است که با نام DSU شناخته شده است. با دریافت این بورسیه دانشجو علاوه بر هزینه‌های دانشگاه می‌تواند هزینه سلف، خوابگاه و… را نیز بپردازد. البته برای دریافت این بورسیه، متقاضی باید به اداره بورسیه استان درخواست کتبی دهد.

بورسیه تحصیلی در ایتالیا
دانشگاه های ایتالیا

انواع بورسیه تحصیلی ایتالیا برای دانشجویان بین‌المللی

در هر سال دانشگاه‌های دولتی ایتالیا و سازمان‌های دولتی، بورسیه‌های مختلفی را به دانشجویان ارائه می‌دهند. در برخی از موارد دانشجو با دریافت این بورسیه تحصیلی، تحصیل رایگان را تجربه خواهد کرد.

از جمله بورسیه‌های تحصیلی در ایتالیا، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1- بورسیه تحصیلی بوکونی

یکی از دانشگاه‌های ایتالیا که بورسیه‌های تحصیلی خوبی را برای دانشجویان بین‌المللی در برنامه خود دارد، دانشگاه بوکونی است. این دانشگاه نه تنها به دانشجویانی که از نظر علمی در سطح بالایی هستند، بورسیه تحصیلی اعطا می‌کند، به دانشجویانی که از نظر اقتصادی شرایط خوبی ندارند نیز برنامه‌هایی را در نظر گرفته است.

دانشجویان با دریافت این بورسیه می‎توانند رایگان تحصیل کنند. ارزیابی اولیه برای ارائه این بورسیه بر اساس نیاز مالی دانشجو خواهد بود و بعد نیز سطح علمی او مورد بررسی قرار می‌گیرد.

این بورسیه در سال دوم به صورت اتوماتیک دوباره برای دانشجو تمدید می‌شود و در صورتی که دانشجو بتواند در تحصیلات خود پیشرفت داشته باشد، در ترم‌های بعد نیز از این بورسیه بهره‌مند خواهد شد.

 بیشتر بخوانید: ویزای تحصیلی ایتالیا و شرایط و مدارک دریافت آن

2- بورسیه دانشگاه پاویا (UNIPV)

بورسیه تحصیلی دانشگاه پاویا یکی از انواع بورسیه تحصیلی در ایتالیا است که به 5 نفر از دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌شود. این دانشجویان باید در مقطع کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل بوده و از شهروندان کشورهای در حال توسعه باشند.

مبلغ این بورسیه در حدود 8 هزار یورو برای تامین هزینه‌های زندگی است و دانشجویان از پرداخت شهریه نیز معاف خواهند بود. با این حال شرایط دانشجو نیز بسیار مهم است. سن دانشجو باید زیر 40 سال بوده و در یکی از رشته‌های زیر مشغول به تحصیل باشد.

  •       مهندسی الکترونیک
  •       مدیریت مالی
  •       اقتصاد
  •       تجارت بین‌الملل
  •       ژنتیک و زیست‌شناسی سلول مولکولی
  •       سیاست جهانی و روابط بین‌المللی
بورسیه تحصیلی در ایتالیا
ایتالیا

3- بورسیه تحصیلی دانشگاه بولونیا

یکی از بهترین دانشگاه‌‌های ایتالیا برای تحصیل دانشجویان بین‌المللی، دانشگاه بولونیا است که فرصت‌های مالی خوبی را به دانشجویان بین‌المللی در سطح کارشناسی و کارشناسی ارشد فراهم می‌کند.

کمک‌های مالی این دانشگاه برای دانشجویان واجد شرایط 11000 دلار است و شرایط دریافت این بورسیه شامل موارد زیر می‌باشد.

  •       داشتن مدرک معتبر از دانشگاه قبلی محل تحصیل
  •       شرکت در یکی از آزمون‌های SAT (برای دوره کارشناسی) و GRE (برای ثبت نام در دوره کارشناسی ارشد)
  •       سن کمتر از 30 سال

4- بورسیه دانشگاه Piedmont

بورسیه دانشگاه Piedmont یکی دیگر از انواع بورسیه تحصیلی در ایتالیا است که در مقطع دکترا به دانشجویانی که مدرک کارشناسی ارشد زیست‌شناسی سلول مولکولی و فارماکولوژی دارند، اعطا می‌شود.

در واقع دانشجویانی که در مقطع دکترای این دانشگاه در حال تحصیل در رشته NAMPT داخل و خارج سلولی هستند، می‌توانند این بورسیه را دریافت کرده و در زمینه درمان سرطان تحقیقات خود را شروع کنند.

مبلغ این بورسیه سالانه در حدود 24000 یورو بوده و تحصیل در این دانشگاه برای دریافت این بورسیه به زبان انگلیسی خواهد بود.

5- بورسیه دانشگاه Gran Sasso

یکی دیگر از انواع بورسیه تحصیلی در ایتالیا، بورسیه دانشگاه Gran Sasso است که به دانشجویان مقطع دکترا با رزومه علمی و تحقیقاتی بسیار بالا اعطا می‌شود. این بورسیه تحصیلی به دانشجویان رشته‌های ریاضی، کامپیوتر، علوم طبیعی، اقتصاد و دانشجویانی که در رشته مطالعات شهری تحصیل می‌کنند، اعطا می‌شود.

مبلغ این بورسیه تحصیلی ایتالیا 16160 یورو است که باعث تحصیل رایگان خواهد شد. دانشجویان برای دریافت این بورسیه باید به زبان انگلیسی تحصیل کنند و فرد تنها یکبار می‌تواند از این بورسیه استفاده کند.

6- بورسیه کارآموزی OWSD

دانشجویانی که از کشورهای آسیایی بوده و در رشته‌هایی مانند کشاورزی، شیمی، کامپیوتر، ریاضی، فیزیک و IT تحصیل کرده‌اند، می‌توانند برای تحصیل در مقطع دکترا از این بورسیه استفاده کنند. این بورسیه تا دو سال با مبلغ 50 هزار دلار یک کمک هزینه برای دانشجویان خواهد بود.

7- بورسیه دانشجویان برتر

یکی دیگر از انواع بورسیه تحصیلی در ایتالیا، بورسیه دانشجویان برتر است که مبلغی بین 600 تا 10000 یورو بوده و از طرف دانشگاه‌ها به دانشجویانی که در پایان سال تحصیلی، حداقل معدل 100 را از 110 (طبق قوانین دانشگاه‌های ایتالیا) کسب کرده‌باشند، تعلق می‌گیرد.

8- بورسیه برنامه تبادل دانشجو در اروپا ERASMUS

این نوع بورسیه که بین 6000 تا 10000 یورو است، به صورت تسهیلات اقامتی و پرداخت نقدی بوده و هزینه‌های زندگی دانشجویی را تامین می‌کند و به دانشجویانی تعلق می‌گیرد که در هر سال تحصیلی، بخشی از دوره تحصیلی خود را در یکی از کشورهای اروپایی سپری کرده‌اند.

بورسیه تحصیلی در ایتالیا
تحصیل در ایتالیا

مراحل دریافت بورسیه تحصیلی در ایتالیا

دانشجویانی که ایتالیا را برای مهاجرت تحصیلی انتخاب کرده‌اند، برای دریافت بورسیه تحصیلی در ایتالیا باید این مراحل را پشت سر بگذارند.

1- بررسی شرایط و قوانین دریافت هرکدام از بورسیه‌های ایتالیا

2- مراجعه به سایت ESTERI.IT برای اطلاع از انواع بورسیه‌ها در دانشگاه‌های مختلف ایتالیا

3- دریافت توصیه‌نامه از اساتید قبلی دانشگاه و مکاتبه با یک استاد دانشگاه در ایتالیا برای دریافت یک توصیه نامه و تسریع روند دریافت بورسیه

4- انتخاب دانشگاه و تکمیل فرم درخواست

5- ارسال ریزنمرات و مدارک تحصیلی به دانشگاه

6- ایجاد یک حساب کاربری و ارسال فرم درخواست آنلاین بورسیه به وب سایت اسکالرشیپ دولتی ایتالیا ESTERI.IT

7- دریافت پاسخ از وب‌سایت و دانشگاه ایتالیایی موردنظر

مدارک مورد نیاز برای دریافت بورسیه تحصیلی در ایتالیا

برای دریافت بورسیه تحصیلی در ایتالیا، داشتن این مدارک لازم است.

1- پاسپورت معتبر

2- سوابق تحصیلی و ریزنمرات

3- انگیزه‌نامه

4- مدرک زبان معتبر

5- توصیه‌نامه

6- مقالات بین‌المللی و پروپوزال

7- سوابق کاری

8- فعالیت‌های خارج از برنامه و عضویت در گروه‌های متفرقه

بورسیه تحصیلی در ایتالیا
مهاجرت تحصیلی به ایتالیا

جمع‌بندی

یکی از بهترین مقاصد برای مهاجرت تحصیلی کشور ایتالیا است؛ زیرا انواع بورسیه تحصیلی در ایتالیا باعث شده‌اند تا تحصیل در این کشور برای دانشجویان بین‌المللی ارزان‌تر و مقرون‌به صرفه‌تر باشد.

برخی از بورسیه‌های ایتالیا استانی و برخی دیگر از طرف دانشگاه به دانشجویان واجد شرایط ارائه می‌شوند. در این مقاله سعی شد تا چند بورسیه تحصیلی در ایتالیا را به شما معرفی کنیم. در صورتی که تمایل دارید تا بیشتر درباره تحصیل در ایتالیا یا سایر کشورهای جهان بدانید، سایر مقالات این بخش را نیز بخوانید؛ همچنین برای مشاهده آخرین اخبار و مقالات روز مهاجرتی با مهاجر همراه باشید. 

بیشتر بخوانید: آشنایی با بهترین دانشگاه های ایتالیا برای مهاجرت تحصیلی

منبع
ariana.acapplyitaly/atiyeafarinan

سعیده احمدزاده

سعیده احمدزاده به شما کمک می‌کند تا بیشتر با مقوله مهاجرت به کشورهای مختلف جهان و روش‌های مهاجرتی آشنا شده و انتخاب بهتری برای آینده زندگی خود داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا