آمریکا

تفاوت ریجکتی ویزای آمریکا با کلیرنس ویزا

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های متقاضیان دریافت ویزای آمریکا، احتمال ریجکتی ویزای آمریکا است. ریجکتی ویزا می‌تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد و تاثیر بسیار ناخوشایندی بر روند جریان سفر یا مهاجرت داشته باشد، گرچه برخی از ریجکتی‌ها قابل رفع شدن هستند. 

اما از آنجایی‌که مهاجرت به آمریکا یکی از رویاهایی است که بسیاری از افراد به ویژه متقاضیان مهاجرت تحصیلی در سر می‌پرورانند، بهتر است همه با دلایل ریجکتی ویزای آمریکا و راه‌های رفع آن آشنا باشند تا بتوانند با خیال راحت‌تری برای دریافت این ویزا اقدام کنند. 

در ادامه این مقاله درباره مهم‌ترین دلایل ریجکتی ویزای آمریکا بیشتر صحبت خواهیم کرد و توصیه می‌کنیم که این مقاله را تا به انتها بخوانید. 

دلایل ریجکتی ویزای آمریکا 

دلایل مختلفی وجود دارد که می‌تواند باعث ریجکتی ویزای آمریکا شود. از مهم‌ترین این دلایل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. 

  • نداشتن یک برنامه و هدف مشخص برای سفر به آمریکا 
  • نداشتن اعتبار گذرنامه فرد متقاضی
  • ناقص بودن مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزا 
  • ارائه مدارک جعلی 
  • داشتن سوء پیشینه کیفری
  • نداشتن شواهد و مدارکی که شغل و درآمد متقاضی را نشان دهند. 
  • نداشتن تمکن مالی کافی 
  • نداشتن تای یا وابستگی در کشور مبدا 

و…

ریجکتی ویزای آمریکا
مهاجرت به آمریکا

برگه‌های رسید سفارت برای ریجکتی ویزای آمریکا 

همان‌طور که می‌دانید، یکی از مراحل مهم برای دریافت ویزای آمریکا، مصاحبه در سفارت آمریکا است. در این مصاحبه،‌ متقاضی باید ثابت کند که می‌تواند تمامی الزامات و شرایط مورد نیاز سفارت را برآورده کند. بعد از مصاحبه آفیسر می‌تواند یکی از ۳ رای زیر را صادر کند. 

۱- موافقت با ویزا Accept

۲- ریجکت ویزا Reject

۳- کلیرنس Clearance

در صورتی که آفیسر در همان ابتدا با صدور ویزای آمریکا موافقت نکند، فرم section 221g را صادر خواهد کرد که یکی از فرم‌های موجود INA (قوانین مهاجرتی ایالات متحده آمریکا) است. استفاده از این فرم به این معنا است که درخواست متقاضی به بررسی دقیق‌تری نیاز دارد. 

دریافت این فرم معمولا رایج است و با ارائه مدارک مورد نیاز به سفارت می‌تواند منجر به پذیرش درخواست ویزا شود. 

در این هنگام رسیدهایی با رنگ‌های مختلف صادر می‌شود که روی آنها دلیل یا دلایل نیاز به بررسی بیشتر پرونده نوشته شده است. 

  • رسید آبی سفارت آمریکا 

متقاضیانی که رسید آبی سفارت آمریکا را دریافت می‌کنند، باید اسناد و مدارک بیشتری را به آفیسر ارائه دهند. در این برگه مدارک مورد نیاز نوشه شده است و بخش‌هایی که با حرف X مشخص شده‌اند، باید تکمیل شوند. 

  • رسید سفید سفارت آمریکا 

منظور از برگه سفید سفارت آمریکا این است که برای تایید ویزا یا ریجکت ویزای آمریکا باید آژانس دولتی USCIS تصمیم‌گیری کند. این رسید زمانی ارائه می شود که متقاضی واجد شرایط دریافت ویزا نباشد، ممکن است که بررسی درخواست او به زمان بیشتری نیاز داشته باشد و حتی ممکن است که پاسپورت نیز در سفارت بماند. 

متقاضی که بررسی پرونده او زمان بر است یک اپلیکیشن نامبر Application Number دریافت خواهد کرد تا بتواند از طریق سایت https://ceac.state.gov/CEAC پیگیر پرونده باشد. 

  • رسید صورتی سفارت آمریکا 

زمانی که آفیسر به اطلاعات و مدارک ارائه شده شک کند، برگه صورتی برای متقاضی صادر خواهد کرد تا اطلاعات با دقت بیشتری تحت فرایند اداری بررسی شود. 

  • رسید زرد سفارت آمریکا 

برگه زرد برای وقتی است که باید مدارک توسط آژانس دولتی USCIS بررسی شوند که معمولا مدت مشخصی برای بررسی مدارک تعیین نمی‌شود. 

البته رسیدهایی در رنگ‌های دیگر نیز وجود دارد و در هر کدام از این رسیدها دلیل بررسی بیشتر پرونده و مدارک مورد نیاز نوشته شده است که متقاضی باید به‌صوورت کامل این برگه‌ها را بخواند. 

ریجکتی ویزای آمریکا
زندگی در آمریکا

آیا AP یا FBI Check به معنی ریجکتی ویزای آمریکا است؟

یکی از مواردی که در زمان پردازش درخواست ویزای آمریکا مطرح است، Administrative Processing است. در واقع اگر درخواست ویزا در همان ابتدا پذیرفته یا ریجکت نشود، به بخش امنیتی یا fbi check ارسال خواهد شد. 

به چک امنیتی درخواست ویزای آمریکا، کلیرنس clearance نیز گفته می‌شود که تقریبا دو هفته تا دو ماه طول می‌کشد و ممکن است زمان بیشتری نیز برای این بررسی نیاز باشد. 

بعد از کلیرنس ویزای آمریکا، یک ایمیل به متقاضی ارسال خواهد شد و لازم است که متقاضی پاسپورت خود را به کنسولگری ارسال کند که برای ارسال پاسپورت نیز ۴ مرحله را باید طی کند. این ۴ مرحله عبارت‌اند از: 

  • پرینت رسید Courier

در مرحله اول متقاضی باید وارد اکانت خود در وب‌سایت USVisa-info شده و بر روی گزینه Consular section me to send more documents کلیک کند. بعد از کلیک روی این عبارت، متقاضی وارد صفحه‌ای خواهد شد که باید عبارت Submitting passport را در آن تایپ کند و نشان دهد که می‌خواهد پاسپورت خود را به کنسولگری ارسال کند و در آخر بر روی send request کلیک کند. 

در پایین صفحه نیز باید بر روی گزینه view courier-in Receipt کلیک کند تا رسید به ایمیلش ارسال شده و پرینت رسید را بگیرد. 

  • جمع‌اوری مدارک 

در این مرحله باید متقاضی مدارک مورد نیاز را آماده کرده و برای سفارت آمریکا ارسال کند. این مدارک عبارت‌اند از:

۱- رسید Courier

۲- برگ زرد کلیرنس

۳- پرینت کانفرمیشن DS

۴- فرم I-20 به روز که تاریخ معتبری دارد

۵- دو قطعه عکس جدید 

۶- پاسپورت امضا شده 

۷- کپی پاسپورت

۸- برگه وکالتنامه به فردی که قرار است تحویل پاسپورت به EMpost و تحویل گرفتن پاسپورت از EMpost را انجام دهد. 

  • تحویل مدارک 

با تحویل مدارک به یکی از پست‌های بین‌المللی EMpost یک ایمیل با کد رهگیری برای متقاضی ارسال می‌شود تا روند ارسال مدارک را مشاهده کند. در این مرحله همچنان استاتوس پرونده به صورت Refused است. 

  • ورود به پروسه بررسی کلیرنس

در مرحله آخر پاسپورت در پروسه دریافت ویزا قرار می‌گیرد که در این زمان استاتوس پرونده آپدیت شده و در حالت Administrative Processing قرار می‌گیرد و بعد از چند ساعت تا چند روز، در صورتی که روند پرونده موفقیت‌آمیز بود، استاتوس پرونده به Issued تغییر خواهد کرد و ویزا صادر می‌شود. 

در آخر یک ایمیل از طرف EMpost با کد رهگیری به متقاضی ارسال شده و پاسپورت به متقاضی ارسال می شود. با تحویل پاسپورت به پست بین‌الملل عبارتی با عنوان Ready for collection by customer در کد رهگیری ایمیل قابل مشاهده است. 

بیشتر بخوانید: کلیرنس ویزای آمریکا 

ریجکتی ویزای آمریکا
آمریکا

جمع‌بندی

افرادی که متقاضی دریافت ویزای آمریکا هستند، ممکن است که به هر دلیل با ریجکتی ویزا مواجه شوند که البته برخی از دلایل ریجکتی ویزای آمریکا قابل رفع است. از طرفی برخی از پرونده‌های درخواست ویزا به بررسی بیشتری نیاز داشته و به همین دلیل به پروسه‌ای به نام کلیرنس ویزا مطرح می شود. 

منظور از کلیرنس ویزای امریکا ریجکتی ویزا نیست، بلکه به این معناست که درخواست باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرد. در صورتی که درباره ویزای آمریکا به اطلاعات بیشتری نیاز دارید، سایر مقالات این بخش را نیز بخوانید، همچنین برای مشاهده آخرین اخبار و مقالات روز مهاجرتی به سراسر دنیا با ما در مهاجر همراه باشید. 

منبع
tehranpayment

سعیده احمدزاده

سعیده احمدزاده به شما کمک می‌کند تا بیشتر با مقوله مهاجرت به کشورهای مختلف جهان و روش‌های مهاجرتی آشنا شده و انتخاب بهتری برای آینده زندگی خود داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا