کار در آمریکاآمریکامهاجرت به آمریکا؛ آسان‌ترین و سریع‌ترین راه مهاجرت به آمریکا

ویزای eb2 آمریکا، یک فرصت مهاجرتی عالی برای اساتید و دانشمندان

آمریکا یکی از بهترین کشورها و یا بهترین کشور برای رشد علمی و ایجاد فرصت‌های تحقیقاتی برای اساتید،‌ محققان و دانشمندان است و بسیاری از کسانی که به بالا بردن سطح دانش و توانمندی‌های خود فکر می‌کنند،‌ آمریکا را برای مهاجرت انتخاب می‌کنند. یکی از بهترین ویزاهای کاری آمریکا که به اساتید برجسته دانشگاهی اعطا می‌شود، ویزای eb2 آمریکا است. 

ویزای eb2 یک ویزای مهاجرتی بر مبنای کار است که به افراد با مدارک تحصیلی بالا و توانایی‌های استثنائی داده می‌شود و مزایای بسیاری دارد که یکی از مهم‌ترین مزیت‌های آن گرین کارت آمریکا است. برای اینکه بیشتر با این ویزا و اهمیت آن آشنا شوید، ادامه این مطلب می‌تواند برای شما مفید باشد. 

منظور از ویزای eb2 چیست؟

ویزای eb2 آمریکا (employment-based immigration) دومین ویزا از دسته ویزاهای کاری و مهاجرتی eb است که به افرادی با مدارک تحصیلی پیشرفته (حداقل لیسانس آمریکا یا معادل آن) یا افرادی که توانایی استثنائی دارند،‌ ارائه می‌شود. در جدول زیر معیارهای واجد شرایط بودن برای این ویزا را مشاهده خواهید کرد. 

 

دسته‌بندی‌ها  توضیحات مدارک مورد نیاز 
افرادی با مدارک تحصیلی بالا  افرادی که مدرک تحصیلی بالا یا معادل خارجی آن را داشته باشند و حداقل ۵ سال سابقه کاری بعد از فارغ‌التحصیلی داشته و در زمینه رشته خود پیشرو باشند، برای این ویزا مناسب هستند. البته این افراد باید سایر الزاماتی را که در گواهی کار درج شده با توجه به تاریخ اولویت آن داشته باشند.  ۱- اسناد و مدارک تحصیلی که نشان می‌دهد فرد حداقل مدرک لیسانس ایالات متحده و یا معادل خارجی آن را دارد. 

۲- نامه‌هایی از کارفرمایان سابق و فعلی که نشان‌دهنده حداقل ۵ سال سابقه کار در زمینه تخصصی است. 

۳- در صورتی که برای موقعیت شغلی به مدرک دکترا نیاز باشد،‌ فرد باید مدرک دکترای ایالات متحده یا مدرک معادل خارجی آن را داشته باشد. 

افرادی با توانایی‌های استثنائی افرادی که توانایی استثنائی در علوم، هنر یا تجارت داشته و الزامات تعیین شده در گواهی کار را داشته باشند. فرد باید حداقل ۳ مورد از شرایط زیر را داشته باشد. 

۱- سوابق تحصیلی که نشان‌دهنده داشتن مدرک دیپلم، گواهینامه یا جایزه و امتیازی از یک کالج، دانشگاه، مدرسه یا سایر موسسات آموزشی مرتبط با حوزه توانایی استثنائی خود فرد است. 

۲- نامه‌هایی از کارفرمایان سابق و فعلی که نشان دهد فرد حداقل ۱۰ سال سابقه کار تمام وقت در زمینه مهارت و تخصص خود را دارد. 

۳- شواهد و مدارکی که نشان دهد فرد برای توانایی‌ها و مهارت‌های خود حقوق و دستمزد هایی دریافت کرده است. 

۴- عضویت در یک انجمن حرفه‌ای

۵- قدردانی از دستاوردها و کمک‌‌های قابل توجه فرد به صنعت یا حوزه کاری متقاضی توسط نهادهای دولتی، سازمان‌های حرفه‌ای و تجاری

و…

 

افرادی که متقاضی دریافت این ویزای مهاجرتی آمریکا هستند، باید یک پیشنهاد شغلی و یک مجوز کار تایید شده PERM داشته باشند، مگر اینکه فرد بخواهد از طریق NIW (National Interest Waiver) اقدام کند که در این صورت نیازی به پیشنهاد شغلی نخواهد بود و خود فرد می‌تواند برای ویزای eb2 آمریکا اقدام کند. 

از طرف دیگر همسر قانونی متقاضی و فرزندان زیر ۲۱ سال و مجرد فرد نیز می‌توانند به‌عنوان همراه با ویزاهای E-21 و E-22 برای دریافت اقامت دائم آمریکا درخواست دهند. همسر دارنده ویزای eb2 می‌تواند برای دریافت مجوز استخدام EDA درخواست داده و در آمریکا مشغول به کار شود. 

بیشتر بخوانید: کار در آمریکا 

ویزای eb2
شهرهای آمریکا

پیشنهاد شغلی در پروسه دریافت ویزای eb2

یکی از مواردی که در پروسه دریافت ویزای eb2 آمریکا بسیار مهم است، دریافت پیشنهاد کاری از یک کارفرمای آمریکایی و یک مجوز کار PERM است. افرادی که واجد شرایط دریافت این ویزا هستند، باید به نکات زیر نیز توجه ویژه‌ای داشته باشند. 

۱- کارفرمای آمریکایی باید فرم (Petition for Alien Worker I-140) را از طرف متقاضی به اداره مهاجرت ارسال کند. 

۲- در صورتی که متقاضی از طریق چشم پوشی از منافع ملی NIW برای دریافت این ویزا اقدام کند، می‌تواند خودش این درخواست را ارائه دهد و نیازی به پیشنهاد شغلی نیست. 

۳- این ویزا کارفرما را مجبور می‌کند که درخواست PERM را ارسال کرده و گواهی کار را دریافت کند. دریافت مجوز کار به این معنی است که هیچ آمریکایی دیگری واجد شرایط کار در این موقعیت شغلی نیست. 

۴- کارفرما باید توانایی پرداخت مستمر دستمزد پیشنهادی را در تاریخ تعیین شده داشته باشد. برای اثبات این توانایی می‌تواند گزارش سالانه، اظهارنامه مالیات بر درآمد فدرال یا صورت مالی حسابرسی شده را ارائه دهد. 

تفاوت ویزای eb2 با ویزای niw 

niw (چشم پوشی از منافع ملی) یکی از مسیرهای دریافت ویزای eb2 است که در واقع تمامی شرایط ویزای eb2 را دارد با این تفاوت که niw برنامه‌های کاربردی را برای افرادی که تخصصشان در راستای منافع ملی آمریکا است، پیگیری می‌کند. 

در واقع niw یک هشدار در روند انجام فرایند مجوز کار PERM است و به متقاضی این اجازه را می‌دهد که بدون کارفرما برای ویزای eb2 اقدام کند. افرادی می‌توانند واجد شرایط niw باشند که، 

۱- برنامه کاری آنها در زمینه تخصصی‌شان هم شایستگی اساسی داشته و هم اینکه برای ایالات متحده آمریکا اهمیت ملی دارد. 

۲- این برنامه کاری باید مهم و تاثیرگذار باشد. 

۳- متقاضی باید برای پیشبرد این طرح و برنامه پیشنهادی، موقعیت بسیار خوبی داشته باشد. 

نکته: 

چشم پوشی از منافع ملی برای آمریکا یک اقدام سودآور بوده و به همین دلیل افرادی که از این روش اقدام می‌کنند، از داشتن پیشنهاد شغلی و گواهی کار معاف هستند. 

بیشتر بخوانید: ویزای niw و شرایط آن

مدت زمان دریافت ویزای eb2 آمریکا چقدر است؟

مدت زمان این پروسه در حدود ۱۸ ماه است که در مواردی می‌تواند تا چندین سال نیز طول بکشد. زمان‌بندی صدور این ویزا به‌طور معمول به‌صورت زیر است. 

  • مدت زمان صدور گواهی کار PERM معمولا یک پروسه ۱۰ ماهه است که ۴ ماه از آن برای آماده‌سازی و ۶ ماه برای پردازش درخواست صرف می‌شود. 
  • درخواست متقاضی برای مهاجرت که به صورت استاندارد بین ۶ تا ۹ ماه طول خواهد کشید و بررسی حق بیمه نیز یک پروسه ۱۵ روزه است. 
  • درخواست ویزا یا تنظیم وضعیت نیز یک پروسه ۹ ماهه است.
ویزای eb2
مهاجرت به آمریکا

مدارک مورد نیاز برای ویزای eb2 آمریکا 

افرادی که متقاضی دریافت این ویزای مهاجرتی آمریکا هستند، برای دریافت ویزا باید مدارکی را ارائه دهند که تمامی این مدارک نیز باید به زبان انگلیسی ترجمه رسمی شده باشند. این مدارک عبارت‌اند از: 

  • مدارکی که نشان‌دهنده اشتغال تمام وقت فرد در حوزه تخصصی خود است. (در صورتی که فرد واجد شرایط niw باشد، باید مدارکی را نشان دهد که منافع ملی را اثبات کند.)
  • گواهی کار تایید شده برای ویزای eb2
  • ریزنمرات دانشگاهی برای نشان دادن مدرک تحصیلی بالا از ایالات متحده و یا معادل خارجی آن 
  • نامه از کارفرمایان فعلی یا سابق که نشان‌دهنده سوابق کاری فرد است. 
  • عکس با زمینه سفید و بدون روتوش
  • پاسپورت 
  • اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی 
  • اصل و کپی کارت پایان خدمت
  • پرینت حساب بانکی که این پرینت باید به زبان انگلیسی ترجمه شده باشد. 
  • اسناد مربوط به ازدواج و طلاق 
  • افرادی که سابقه کیفری و قانونی دارند، باید یک رونوشت تایید شده از سوابق دادگاه، بازداشت، زندان و هر چیز مرتبط با سوابق را ارائه دهند. 
  • تمامی مدارک پزشکی 
  • ارائه گواهی برای تمکن مالی 
  • یک لیست کامل از اکانت‌ها در دنیای مجازی با نام اپلیکیشن مربوطه 

تفاوت ویزای eb1 با ویزای eb2 

ویزاهای eb1 , eb2 هر دو به افرادی داده می‌شوند که دارای استعداد و توانایی‌های خاصی هستند، هر دو این ویزاها مهاجرتی بوده و منجر به گرین کارت آمریکا می‌شوند. هر دو این ویزاها، ویزاهای کاری هستند. با این حال تفاوت‌هایی نیز با هم دارند که عبارت‌اند از: 

۱- متقاضی برای دریافت ویزای eb1 نیازی به پیشنهاد شغلی ندارد و می‌تواند به‌صورت مستقل برای دریافت این ویزا اقدام کند، اما برای ویزای eb2 متقاضی باید پیشنهاد کار و گواهی کار داشته باشد. 

۲- ویزای eb1 برای افرادی صادر می‌شود که در زمینه علوم، هنر، تجارت، ورزش و آموزش دارای توانایی‌های خاصی هستند، اما ویزای eb2 مخصوص افرادی است که دارای مدرک تحصیلی بالا یا تخصص خاصی هستند. 

۳- الزامات ویزای eb2 نسبت به ویزای eb1 کمتر است. 

بیشتر بخوانید: ویزای eb1 یا ویزای نخبگان آمریکا 

ویزای eb2
آمریکا

جمع‌بندی 

یکی از بهترین فرصت‌ها برای مهاجرت کاری افراد توانمند که از سطح دانش بالایی برخوردار هستند،‌ ویزای eb2 آمریکا است. این ویزا به افرادی که تحصیلات آکادمیک بالایی داشته و یا در زمینه خاصی دارای توانایی هستند، کمک می‌کند تا به آمریکا مهاجرت کرده و اقامت دائم این کشور را دریافت کنند. همچنین در این کشور مشغول کار شده و در حوزه کاری خود رشد کنند. 

دریافت ویزای eb2 علاوه بر اینکه منجر به دریافت گرین کارت آمریکا می‌شود، مزایای دیگری نیز دارد که یکی از مزایای آن اقامت دائم همسر و فرزندان مجرد زیر ۲۱ سال متقاضی است. برای اینکه بیشتر با این ویزا یا سایر ویزاهای کاری آمریکا آشنا شوید، سایر مقالات این بخش را نیز بخوانید. 

همچنین برای مشاهده آخرین اخبار و به‌روزترین مقالات مهاجرتی به سراسر دنیا با مهاجر همراه باشید. 

بیشتر بخوانید: انواع ویزاهای کاری آمریکا 

منبع
uscis.govsmartupvisago2tr.co

سعیده احمدزاده

سعیده احمدزاده به شما کمک می‌کند تا بیشتر با مقوله مهاجرت به کشورهای مختلف جهان و روش‌های مهاجرتی آشنا شده و انتخاب بهتری برای آینده زندگی خود داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا