خبر هاتحصیل در آمریکاتحصیل در سایر کشور ها

تفاوت تحصیل در آمریکا و اروپا، تحصیل در کدام‌یک برای شما بهتر است؟

همواره دانشجویان کوشا برای رشد دانش و توانایی‌های خود به مهاجرت و تحصیل در یکی از دانشگاه‌های معتبر آمریکایی یا اروپا فکر می‌کنند تا بتوانند با علم روز دنیا و استفاده از بهترین امکانات و اساتید برجسته، بیشترین رشد را داشته و به بالاترین سطح توانایی و دانش برسند. با این حال همواره این دغدغه وجود دارد که از بین تحصیل در آمریکا و اروپا کدام یک را انتخاب کنند. 

با وجود اینکه هم آمریکا و هم اروپا دانشگاه‌های بسیار خوبی دارند و شرایط بسیار خوبی برای دانشجویان بین‌المللی به وجود آورده‌اند، اما تفاوت‌هایی نیز بین آنها وجود دارد که هر دانشجو باید با توجه به شرایط خود بهترین انتخاب را داشته باشد. 

برای اینکه بیشتر با تفاوت تحصیل در آمریکا و اروپا آشنا شوید، ادامه این مطلب می‌تواند برای شما مفید باشد. 

تفاوت تحصیل در آمریکا و اروپا 

تحصیل در آمریکا و اروپا همواره متقاضیان زیادی دارد به ویژه در میان دانشجویانی که تصمیم دارند در مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری مشغول به تحصیل شوند. با این حال دانشجویان باید مزایا و معایب تحصیل در آمریکا و اروپا را با توجه به شرایط خود مطالعه کنند تا بتوانند انتخاب مناسب و مهاجرت موفقی را تجربه کنند. 

مزایای تحصیل در آمریکا برای دانشجویان بین‌المللی عبارت‌اند از:

  • کیفیت بالای آموزش

یکی از مهم‌ترین موارد که در تحصیل در آمریکا از مزایای آن محسوب می‌شود، کیفیت بالای آموزش در دانشگاه‌های این کشور به ویژه در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا است. نظام آموزشی آمریکا بر اساس پیشرفته‌ترین روش‌های آموزشی طراحی شده و از ۵۳۱ دانشگاه معتبر جهان که اعتبار کامل AACSB را دارند، ۴۰۰ دانشگاه آمریکایی است. 

  • امکان دریافت بورسیه 

در دانشگاه‌های آمریکا بورسیه‌های متعددی وجود دارد که به دانشجویان واجد شرایط داده می‌شود و این مورد می‌تواند یکی از مزیت‌های تحصیل در این کشور گران باشد. 

  • رشته‌های تحصیلی متنوع 

مورد بعدی، تنوع در رشته‌های دانشگاهی است که در دانشگاه‌های آمریکا به دانشجویان ارائه می‌شود. بدین ترتیب هر فردی با هر نوع علاقه‌مندی می‌تواند رشته‌ای را انتخاب کرده و مشغول به تحصیل شود. 

معایب تحصیل در آمریکا برای دانشجویان بین‌المللی نیز عبارت‌اند از:

  • شرکت در آزمون‌های مختلف 

یکی از مواردی که تحصیل در آمریکا را سخت می‌کند، این است که فرد باید مهارت‌های پیش‌نیازی برای تحصیل در دانشگاه‌های آمریکا داشته باشد. مثلا علاوه بر سوابق تحصیلی، باید در برخی از آزمون‌های ورودی دانشگاه‌ها شرکت کرده و نمره قابل قبول کسب کند. 

  • هزینه زندگی و تحصیل بالا 

تحصیل در دانشگاه‌های آمریکا گران است و در واقع افرادی که نتوانند فول فاند یا بورسیه تحصیلی بگیرند،‌ باید هزینه‌های تحصیل و زندگی در این کشور را تامین کنند که هزینه بالایی خواهد بود. 

  • تفاوت برنامه‌های تحصیلی 

نظام آموزشی در کشور آمریکا منحصر به فرد بوده و با سیستم‌های آموزشی کشورهای دیگر متفاوت است، به ویژه افرادی که در رشته‌هایی مانند پزشکی یا دندانپزشکی در کشورهای دیگر تحصیل کرده‌اند، برای ادامه تحصیل در آمریکا مجبور به گذراندن دوره‌ها و آزمون‌هایی هستند تا مدرک خود را با مدرک آمریکایی معادل‌سازی کنند. 

مزایای تحصیل در اروپا برای دانشجویان بین‌المللی نیز عبارت‌اند از:‌

  • تنوع بالای برنامه‌های تحصیلی 

در اروپا دانشگاه‌های زیادی وجود دارد و رشته‌های متنوعی در مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا به دانشجویان ارائه می‌شود. 

  • فرصت کار بعد از تحصیل 

مورد بعدی که از مزایای تحصیل در اروپا است، امکان کار بعد از تحصیل است. در بسیاری از کشورهای اروپایی فرصت‌های کاری زیادی برای فارغ‌التحصیلان وجود دارد که این فرصت‌های کاری در مقایسه با آمریکا بیشتر است. 

بیشتر بخوانید: اقامت بعد از تحصیل در آمریکا 

  • امکان سفر با ویزای دانشجویی

دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل در اروپا ویزای شینگن دریافت می‌کنند که می‌توانند با این ویزا به ۲۶ کشور عضو شینگن بدون نیاز به دریافت ویزا سفر کنند. 

 

معایب تحصیل در اروپا برای دانشجویان بین‌المللی نیز عبارت‌اند از: 

  • دانش زبان کشور مبدا 

با وجود اینکه در برخی از دانشگاه‌های اروپا امکان تحصیل به زبان انگلیسی وجود دارد،‌ اما برخی از رشته‌های تحصیلی به زبان کشور مبدا ارائه می‌شوند و یادگیری یک زبان دیگر برای دانشجویان کار چندان ساده‌ای نیست. 

  • هزینه‌های بالای زندگی 

با وجود اینکه هزینه‌های زندگی و تحصیل در اروپا به نسبت آمریکا ارزان‌تر است،‌ اما باز هم برخی از رشته‌ها و دانشگاه‌ها گران بوده و در صورتی که دانشجو واجد شرایط دریافت فاند و بورسیه نباشد،‌ باید هزینه‌های زیادی را پرداخت کند. 

  • مشکلات سازگاری با فرهنگ جدید

مردم اروپا از نظر فرهنگی با ایران تفاوت‌های زیادی دارند و شاید همین مساله باعث شود که دانشجوی ایرانی با فرهنگ اروپا سازگاری کمتری داشته و نتواند به راحتی با جامعه سازگار شود. 

معیارهای مقایسه تحصیل در آمریکا و اروپا 

معمولا دانشجویان بین‌المللی برای انتخاب مقصد خود معیارهای مختلفی دارند که آنها را بررسی کرده و کشور مورد نظر خود را انتخاب می‌کنند. از مهم‌ترین معیارها در مقایسه تحصیل در آمریکا و اروپا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. 

  • شرایط پذیرش از دانشگاه 

یکی از موارد مهم در انتخاب تحصیل بین آمریکا و اروپا شرایط پذیرش از دانشگاه است. معمولا در آمریکا با توجه به دانشگاه و مقطع تحصیلی شرایط پذیرش متفاوت بوده و دانشجویان باید مدارک زبان و آزمون‌های ورودی به دانشگاه و همچنین سوابق تحصیلی خود را ارائه دهند. این در حالی است که شرایط پذیرش در اروپا کمی متفاوت بوده و ارائه مدرک زبان و سوابق تحصیلی در اپلای مورد نیاز است. 

بیشتر بخوانید: دریافت مشاوره رایگان برای اپلای به دانشگاه های آمریکا 

  • هزینه تحصیل در دانشگاه 

مورد بعدی که در بحث تحصیل در آمریکا و کانادا اهمیت بسیار زیادی دارد،‌ هزینه تحصیل است. معمولا شهریه دانشگاه‌های آمریکا با توجه به امکانات دانشگاه، رشته و مقطع تحصیلی بین ۵۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰ دلار در سال است. این در حالی است که کشورهای اروپایی بین ۳۰۰۰ تا ۲۳۰۰۰ یورو است. 

در حالت کلی اروپا ارزان‌تر از آمریکا است. 

 

  • تعداد دانشگاه‌ها در کشور مقصد 

تعداد دانشگاه‌های آمریکا ۴۳۶۰ دانشگاه و دانشگاه‌های اروپا ۲۷۲۵ دانشگاه است، بنابراین دانشجویان بین‌المللی با گزینه‌های بیشتری در آمریکا روبرو هستند. 

  • هزینه زندگی ماهانه در کشور مقصد 

هزینه زندگی در آمریکا بدون هزینه تحصیل به طور متوسط ۱۷۷۳ دلار در ماه است که در اروپا به صورت میانگین این هزینه در حدود ۱۰۶۸ یورو می‌باشد. 

  • شرایط دریافت ویزای تحصیلی 

دریافت ویزای تحصیلی آمریکا به نسبت اروپا برای ایرانی‌ها ریسک بالایی داشته و هزینه دریافت آن نیز بیشتر است. 

  • شرایط اقامت بعد از تحصیل 

چه در آمریکا و چه در اروپا افرادی که بتوانند بعد از تحصیل یک شغل مناسب برای خود پیدا کنند،‌ می‌توانند ویزای کاری کشور مورد نظر را دریافت کرده و در کشور مورد نظر بمانند. 

  • سیستم آموزشی در کشور مقصد 

سیستم آموزشی در آمریکا و اروپا در هر دو بالا است و البته این موضوع از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت است. 

  • آینده تحصیلی و شغلی در کشور مقصد 

چه در آمریکا و چه در اروپا، امکان ادامه تحصیل در مقاطع بعدی وجود دارد و دانشجویان می‌توانند برای اپلای در مقطع بعدی اقدام کنند. 

  • نرخ بیکاری در کشور مقصد 

مورد بعدی که از معیارهای مهم انتخاب مقصد برای مهاجرت تحصیلی است، نرخ بیکاری کشور مقصد است که البته در اروپا نرخ بیکاری در کشورهای مختلف متفاوت است ولی در حالت کلی نرخ بیکاری در آمریکا نسبت به کل اروپا کمتر است. این در حالی است که برخی از کشورهای اروپایی نرخ بیکاری پایینی دارند. 

  • وضعیت اقتصادی و تورم 

بررسی میزان تورم نیز می‌تواند یکی دیگر از معیارهای انتخاب بین اروپا و آمریکا باشد. میزان تورم در آمریکا در مقایسه با تورم در کل اروپا کمی پایین‌تر است. 

  • وضعیت آب و هوا 

آب و هوا در ایالات مختلف آمریکا با یکدیگر متفاوت است و در اروپا نیز آب و هوا در بهار و تابستان معتدل بوده و در زمستان سرد و فوق‌العاده سرد است. 

  • نزدیکی به ایران 

دانشجویان ایرانی که آمریکا را برای تحصیل انتخاب می‌کنند از نظر جغرافیایی دورتر از ایران خواهند بود و مسیر طولانی‌تری را برای مسافرت به ایران و بالعکس دارند. 

  • هزینه‌های درمانی در کشور مقصد

هزینه درمانی و بیمه در آمریکا بین ۱۷۰۰ تا ۴۴۰۰ دلار در سال بوده و نسبت به اروپا که هزینه درمانی بین ۲۴۰۰ تا ۴۲۰۰ دلار است، گران‌تر است.  

  • مهاجر پذیر بودن 

مهاجر پذیری در آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی زیاد است و بهتر است که دانشجویان کشورهای مهاجرپذیر را انتخاب کنند. 

جمع‌بندی 

دانشجویانی که قصد مهاجرت تحصیلی دارند، بهتر است در انتخاب مقصد به تمامی شرایط خود و کشور مقصد توجه کرده و با ارزیابی کامل تمامی معیارها یک انتخاب بهتر داشته باشند. تفاوت تحصیل در آمریکا و اروپا به این معنی نیست که یکی از انها از دیگری بهتر است، بلکه به این معنا است که هر دانشجو باید با شرایط خود انتخاب بهتری داشته باشد. 

ما در این مقاله سعی کردیم تا تحصیل در آمریکا و اروپا را بررسی کرده و تفاوت‌های آنها را به شما نشان دهیم. برای اینکه بیشتر با مهاجرت تحصیلی و تحصیل در کشورهای مختلف آشنا شوید، سایر مقالات این بخش را نیز بخوانید، همچنین برای مشاهده آخرین اخبار و به روزترین مقالات مهاجرتی به سراسر دنیا با مهاجر همراه باشید. 

 

سوالات متداول 

تحصیل در اروپا ارزان‌تر است یا آمریکا؟

هزینه تحصیل به عوامل متعددی مانند رشته- مقطع – دانشگاه – کشور محل تحصیل و امکان دریافت بورسیه و… بستگی دارد، اما در حالت کلی آمریکا کشور گرانی است. 

 

دریافت ویزای آمریکا راحت‌تر است یا اروپا؟

برای شهروندان ایرانی دریافت ویزای اروپا نسبت به آمریکا ریسک کمتری دارد. 

 

سعیده احمدزاده

سعیده احمدزاده به شما کمک می‌کند تا بیشتر با مقوله مهاجرت به کشورهای مختلف جهان و روش‌های مهاجرتی آشنا شده و انتخاب بهتری برای آینده زندگی خود داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا