خبر ها

دبیت کارت چیست و چه تفاوتی با کردیت کارت دارد؟

یکی از مواردی که در مسافرت یا مهاجرت به کشورهای دیگر با آن مواجه می‌شوید، انواع کارت‌های اعتباری مانند کردیت کارت، مستر کارت و دبیت کارت است که بهتر است قبل از مهاجرت با این کارت‌ها و کاربردشان آشنا باشید.

دبیت کارت Debit Card تشابه بسیار زیادی به کارت‌های بانکی ما دارد با این حال تفاوت‌هایی نیز بین این کارت و کارت‌های بانکی ایرانی وجود دارد؛ بنابراین ما تصمیم گرفته‌ایم تا در این مقاله بیشتر درباره این کارت، کاربردهای کارت و تفاوت آن با کردیت کارت صحبت کنیم. پیشنهاد می‌کنیم که این مقاله را حتما بخوانید.

دبیت کارت Debit Card چیست؟

دبیت کارت یک نوع کارت اعتباری برای پرداخت پول است که به آن چک کارت یا کارت بانکی نیز گفته می‌شود. این کارت به حساب جاری فرد متصل بوده و فرد تا سقف موجودی حساب جاری خود، توان خرید خواهد داشت. این کارت‌ها در بسیاری از کشورهای جهان بسیار مطرح هستند به حدی که به جای چک در معاملات نقدی استفاده می‌شوند.

استفاده از debit card بسیار ساده و مانند کارت‌های بانکی ایرانی است با این حال تفاوت‌هایی نیز وجود دارد که عبارت‌اند از:

1- یکی از این تفاوت‌ها این است که بعد از خرید، مبلغ از حساب خریدار کسر می‌شود؛ اما به حساب فروشنده واریز نمی‌شود. این وجه به مدت 24 ساعت مسدود خواهد ماند و بعد از 24 ساعت به حساب فروشنده واریز خواهد شد.

2- تفاوت دیگر این است که با دبیت کارت امکان انجام خریدهای بزرگ وجود ندارد و دارنده کارت برای خرید روزانه با این کارت محدودیت خواهد داشت.

3- در برخی از موارد ممکن است که برای دبیت کارت، هیچ کارت فیزیکی صادر نشود. در این هنگام دارنده این کارت با شماره حساب اصلی خود می‌تواند خریدهای اینترنتی انجام دهد. این خرید حتی می‌تواند از سایر کشورها باشد.

دبیت کارت
دبیت کارت و خریدهای روزانه

مزایا و معایب دبیت کارت Debit Card

استفاده از debit card در خریدها و تراکنش‌های روزانه مزایا و معایبی دارد. از مهم‌ترین مزایای استفاده از این کارت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1- استفاده از این کارت آسان‌تر از کردیت کارت است و در هنگام انجام معاملات با یک شماره کارت و یک پین کد می‌توان معامله را انجام داد.

2- با استفاده از این کارت، امکان دریافت وجه نقد از دستگاه‌های کارتخوان وجود دارد.

3- افرادی که از این کارت برای خریدها و معاملات روزانه استفاده می‌کنند، می‌توانند هزینه‌های ماهانه خود را بهتر مدیریت کنند و به اندازه مبلغی که در حساب دارند، خرید کنند. البته برای خرید روزانه محدودیت نیز دارند و این باعث مدیریت هزینه‌ها می‌شود.

4- مورد بعدی قابلیت اتصال این کارت به شبکه ATM و امکان خرید به صورت آفلاین و آنلاین است.

5- استفاده از debit card به دارنده کارت این امکان را می‌دهد که به‌راحتی و بدون نیاز به حمل پول، خرید امنی انجام دهد؛ همچنین اطلاعات شخصی در این کارت نیز در امنیت کامل قرار دارند.

اما با این حال این کارت معایبی نیز دارد که برای برخی از کاربران باعث نارضایتی می‌شود. از معایب این کارت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1- دارنده دبیت کارت در برداشت اول وجه از عابربانک، هزینه‌ای پرداخت نمی‌کند؛ اما از برداشت دوم به ازای هر برداشت وجه نقد باید مبلغ 2 دلار به عنوان کارمزد پرداخت کند که این مبلغ از حساب او کسر خواهد شد.

2- مورد بعدی این است که فعال‌سازی، شارژ و نگهداری این کارت نیز هزینه دارد و همین باعث شده تا بسیاری از کاربران این کارت ناراضی باشند.

3- کلاهبرداری از این کارت‌ها امکان‌پذیر است  و با دستگاه‌های بسیار کوچک به سرعت قاب کپی شدن هستند؛ بنابراین دارنده این کارت نباید کارت خود را در اختیار دیگران قرار دهد.

بیشتر بخوانید: امتیاز اعتباری کانادا

شرایط دریافت دبیت کارت Debit Card

از مهم‌ترین شرایط دریافت دبیت کارت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1- حساب جاری یا پس‌انداز

قبل از هر چیز برای دریافت این کارت، لازم است که فرد یک حساب به نام خود داشته باشد.

2- شرط سنی

افرادی می‌توانند این کارت را دریافت کند که حداقل سن آنها 18 سال باشد؛ یعنی اینکه به سن قانونی رسیده باشند.

3- موجودی حساب

حسابی که قرار است برای آن debit card صادر شود، باید موجودی قابل توجهی داشته باشد. بدون موجودی این کارت صادر نخواهد شد.

4- پرداخت هزینه‌های لازم

افرادی که متقاضی دریافت debit card هستند باید توانایی پرداخت هزینه‌هایی مانند تمدید سالانه کارت را داشته باشند.  

5- فرم KYC

متقاضیان دریافت debit card باید برگه احراز هویت یا KYC را تکمیل کنند. هدف از این برگه، پیشگیری از فعالیت‌های مجرمانه مانند پولشویی است که برخی از شرکت‌ها و افراد انجام می‎‌دهند.

از طرفی برگه احراز هویت به کسب‌وکارها این اجازه را می‌دهد تا از مشتریان خود درک بهتری داشته و مدیریت ریسک خود را نیز بالا ببرند.

نکته:

فرم KYC یا فرم احراز هویت توسط بانک‌ها، موسسات مالی و یا شرکت‌های بیمه به مشتریان ارائه می‌شود. برای تکمیل این فرم، متقاضی دبیت کارت باید مدارک زیر را ارائه دهد.

1- مدارک هویتی (پاسپورت، کارت شناسایی، گواهینامه، کارت اقامت، کارت بیمه)

2- قبض (تلفن، گاز، برق) که برای 3 ماه اخیر باشند.

3- گزارشی از حساب بانکی که برای 3 ماه اخیر باشد.

4- برگه عدم سوء پیشینه

دبیت کارت
دبیت کارت

تفاوت دبیت کارت و کردیت کارت

دبیت کارت و کردیت کارت هر دو از کارت‌های پرکاربرد و رایجی هستند که در معاملات مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ اما تفاوت‌های عمده‌ای با هم دارند. از مهم‌ترین تفاوت‌های دبیت کارت و کردیت کارت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1- کردیت کارت به حساب بانکی فرد متصل نیست. این کارت با توجه به اعتبار و میزان دارایی فرد به او داده می‌شود.

2- وقتی کسی با کردیت کارت خرید می‌کند، پولی از حساب او کسر نمی‌شود و او حتی می‌تواند بیشتر از موجودی بانکی خود خرید کند. با این کار او از بانک وام می‌گیرد و موظف است که بعد از مدت معینی این مبلغ را پرداخت کند.

3- کسانی که با debit card خرید می‌کنند، باید به اندازه سقف پولی که در بانک دارند، خرید کنند و در خرید روزانه نیز محدودیت دارند؛ یعنی اینکه نمی‌توانند بیشتر از موجودی خرید کنند. در صورتی که بخواهند کارت خود را بیشتر شارژ کنند یا در برنامه‌های خاصی برای برداشت بیشتر از موجودی شرکت کنند، باید به بانک درخواست بدهند.

4- امکان کلاهبرداری از کردیت کارت تقریبا صفر است. با این حال امکان کلاهبرداری از دبیت کارت وجود دارد.

5- روش صدور کردیت کارت به این صورت است که در زمان صدور این کارت، بانک سابقه مالی فرد را مورد بررسی قرار داده و در صورتی که فرد سوء استفاده مالی، دیرکرد در پرداخت کرایه‌ها، اقساط بانکی عقب افتاده و… نداشته باشد، میزان اموال او برآورد می‌شوند.

در نهایت اعتباری برای او در نظر گرفته شده و با توجه به این اعتبار کردیت کارت برای او صادر می‌شود؛ اما روش صدور دبیت کارت به این صورت است که فرد باید یک حساب بانکی داشته باشد که موجودی قابل توجهی دارد. کارت به این حساب متصل است و فرد نمی‌تواند بیشتر از موجودی حساب خرید کند.

هر ماه مبلغ مشخصی از حساب بانکی فرد در debit card او واریز شده و او به اندازه معینی توان خرید خواهد داشت. در صورتی که دارنده debit card بخواهد کارت خود را بیشتر شارژ کند، بعد از چند ماه از صدور کارت می‌تواند درخواست اعتبار اضافه دهد که بانک با توجه به میانگین گردش و موجودی حساب بانکی فرد، مبلغ بیشتری برای شارژی دبیت کارت در نظر خواهد گرفت. (بین 1000 تا 5000 دلار)

جمع‌بندی

یکی از کارت‌هایی که بعد از مهاجرت بسیار کاربرد دارد، دبیت کارت است. این کارت که تقریبا شبیه به کارت‌های بانکی ایرانی است برای خریدهای روزانه بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ البته این کارت نیز ویژگی‌های خاص خود را دارد.

از مهم‌ترین مزایای استفاده از debit card، مدیریت هزینه‌ها است. افرادی که از این کارت برای خرید روزانه استفاده می‌کنند، تا سقف معینی امکان خرید خواهند داشت و این می‌تواند یک امتیاز بزرگ برای صرفه‌جویی و مدیریت پول باشد.

برای اینکه بیشتر با مهاجرت و روزمرگی‌های بعد از آن و زندگی در کشورهای مختلف دنیا آشنا شوید، سایر مطالب این سایت را نیز بخوانید؛ همچنین برای مشاهده آخرین اخبار و مقالات روز مهاجرتی با مهاجر همراه باشید.

بیشتر بخوانید: افتتاح حساب بانکی در کانادا و اهمیت آن

منبع
go2trapplytogroup

سعیده احمدزاده

سعیده احمدزاده به شما کمک می‌کند تا بیشتر با مقوله مهاجرت به کشورهای مختلف جهان و روش‌های مهاجرتی آشنا شده و انتخاب بهتری برای آینده زندگی خود داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا