خبر هاویزای تحصیلی

فاند تحصیلی چیست و چه تفاوتی با بورسیه تحصیلی دارد؟

یکی از مفاهیمی که در مهاجرت تحصیلی بسیار مطرح می‌شود، بحث دریافت بورسیه تحصیلی است. کمابیش همه با بورسیه تحصیلی آشنا هستند. در این میان مفهومی به نام فاند (fund) ناشناخته مانده است و برخی نیز آن را نام دیگری از بورسیه تحصیلی می‌دانند؛ اما فاند یک مفهوم کاملا جداست.

افرادی که قصد مهاجرت تحصیلی دارند، بهتر است که با تمامی مفاهیم آشنایی کافی داشته باشند؛ بنابراین لازم است که با معانی فاند تحصیلی و بورسیه تحصیلی آشنا شده و تفاوت این دو را درک کنند. در ادامه این بحث به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

فاند تحصیلی چیست؟

در زبان انگلیسی فاند (fund) یعنی تهیه مبلغی برای یک هدف خاص (سرمایه‌گذاری)؛ اما فاند تحصیلی به معنی کمک هزینه‌ای است که برای کمک هزینه به دانشجو در نظر گرفته می‌شود و در مقابل از او تعهدات خاصی گرفته می‌شود؛ یعنی دانشجو باید در زمینه پژوهش‌های علمی و صنعتی همکاری داشته باشد.

در برخی از مواقع فاند تحصیلی به دانشجویان بی‌بضاعت با استعداد بالا نیز اعطا می‌شود؛ بنابراین می‌توان فاندها را به دو دسته تقسیم کرد.

1- این فاند به‌عنوان حقوق و دستمزد برای انجام کارهای دانشگاهی و پژوهشی به دانشجو داده می‌شود.

2- فاند دوم مبلغی است که به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم برای پرداخت شهریه یا کمک هزینه تحصیلی به دانشجو داده می‌شود.

فاند تحصیلی
فاند یا بورسیه

چه کسانی می‌توانند با انجام کار دانشگاهی و پژوهشی، فاند تحصیلی دریافت کنند؟

معمولا نحوه و شرایط دریافت فاند تحصیلی در کشورهای مختلف متفاوت است. در کشورهای آمریکا، کانادا و استرالیا، دانشجویان مقطع دکترا و بالاتر می‌توانند مبلغی را به عنوان حقوق دریافت کنند؛ زیرا در این کشورها تحصیل در مقطع دکترا یک شغل محسوب می‌شود. این دانشجویان می‌توانند در دو موقعیت شغلی قرار بگیرند.

1- دستیار آموزشی یا Teaching Assistantship

دستیار آموزشی (TA) یا استاد حل تمرین، کسی است که برای دانشجویان در مقطع پایین‌تر و یا دانشجویان در مقطع خودش، کارهایی مانند برگزاری کلاس حل تمرین، مسئولیت آزمایشگاه، تصحیح اوراق امتحانی و… انجام می‌دهد. این فرد برای به دست آوردن فاند، باید نمره مهارت speaking آنها در تافل بالای 25 باشد و یا آیلتس بالای 7 داشته باشد. این قرارداد موقتی بوده و می‌تواند به‌صورت پاره وقت و یا تمام وقت باشد.

2- دستیار پژوهشی یا Assistantship Research

دستیار پژوهشی (AR) کسی است که امور پژوهشی مورد نظر استاد را انجام داده و حقوق می‌گیرد. این فرد باید با استادی که نیاز به دستیار آموزشی دارد، به‌طور مستقیم ارتباط برقرار کند. وظیفه دستیار پژوهشی این است که در آزمایشگاه‌ها حضور مداوم داشته باشد. در نوشتن مقالات یا ویرایش کتاب و… به استاد راهنما کمک کند و یا مقالاتی نوشته و ارائه دهد.

دستیار پژوهشی مجبور به تدریس و کارهای مربوط به تدریس نیست و می‌تواند زمان زیادی را صرف مطالعه و تحقیق کند.

فاند تحصیلی
تحصیل و آرامش

انواع فاند تحصیلی کدام‌اند؟

فاندها انواع مختلفی دارند. از جمله این فاندها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

·       فاند اسکالرشیپ

اسکالرشیپ Scholarship یک کمک هزینه است که برای ادامه تحصیل به دانشجو داده می‌شود. میزان این فاند متفاوت بوده و دانشجو مجبور به بازپرداخت آن نیست. اسکالرشیپ انواع مختلفی دارد و توسط ارگان‌ها و سازمان‌های مختلفی پرداخت می‌شود.

اسکالرشیپ بر اساس شایستگی‌های دانشجو به او پرداخت می‌شود و میزان آن از قبل مشخص است.

·   فاند Grant

Grant یک نوع کمک هزینه است. این کمک هزینه باتوجه‌به نیاز دانشجو از طرف یک سازمان دولتی، موسسه خیریه و یا دانشگاه به دانشجو پرداخت می‌شود؛ همچنین می‌تواند به‌صورت یک تخفیف از هزینه‌های تحصیل و شهریه دانشگاه او کسر شود.

فاند Grant یک کمک هزینه بلاعوض بوده و معمولا برای فعالیت‌های پژوهشی به دانشجو داده می‌شود.

·       فاند waiver

فاند Waiver یک کمک مالی برای پرداخت هزینه خوابگاه، هزینه یک واحد درسی و یا هزینه شرکت در یک بازدید علمی است. این فاند با توجه به شرایط تعیین شده از طرف دانشگاه به دانشجو داده می‌شود.

این فاند نیز برای دانشجویان نیازمند بوده و برخی از دانشگاه‌ها با گذاشتن شرایط خاص برای دانشجویان این فرصت را برای آنها فراهم کرده‌اند.

·   فاند Fellowship

فلوشیپ در لغت به معنی مشارکت است. فاند فلوشیپ یک کمک هزینه برای همکاری و کار مشترک برای رسیدن به دانش متقابل است. از رایج‌ترین انواع فلوشیپ می‌توان به فلوشیپ پژوهشی Research Fellowship، فلوشیپ تدریس Teaching fellowship ، فلوشیپ پزشکی Medical Fellowship اشاره کرد.

این کمک هزینه به دانشجویانی داده می‌شود که بتوانند بر روی موضوع و پروپوزال مورد علاقه خود کار کنند و به دانشجویانی در مقاطع دکترا و بالاتر اعطا می‌شود.

فاند فلوشیپ یکی از مشهورترین فاندها است و برخی از فاندهای فلوشیپ علاوه بر اینکه هزینه‌های زندگی و تحصیلات دانشجو را تامین می‌کنند، در تامین هزینه تفریحات آخر هفته و… نیز نقش بسزایی دارند؛ همچنین فلوشیپ‌هایی نیز وجود دارند که دارای بیمه سلامت، وام دانشجویی و حتی مسکن هستند. فاند فلوشیپ یک فاند سالانه و قابل تمدید است.

·       Student Award

فاند دانشجویی Award یک جایزه برای دانشجویان با استعداد است. این فاند به دانشجویانی تعلق می‌گیرد که در طول تحصیل، پیشرفت تحصیلی خوبی داشته و به میانگین معدل تحصیلی بالایی رسیده‌اند یا اینکه تعداد مقالاتی در ژورنال‌ها و کنفرانس‌های بین‌المللی دارند.

جایزه دانشجویی Award بر اساس میزان بودجه و معیارهای دانشگاه‌های مختلف تعیین شده و معمولا از طرف شرکت‌ها و موسسات خاص در راستای منافع و اهدافشان پرداخت می‌شود.

·   فاندهای Financial و Tuition grant

دو نوع فاند دیگر با نام‌های Financial Need و Tuition Grant نیز وجود دارند. ان فاندها برنامه‌های دولتی هستند که به دانشجویان کم بضاعت کمک می‌کنند. برای دریافت این فاندها، آزمون‌های خاصی برگزار شده و با بررسی شرایط دانشجو، ناتوانی مالی او ثابت می‌شود؛ سپس تعهدات خاصی از دانشجو گرفته شده و مبلغی به‌عنوان کمک هزینه تحصیلی به او پرداخت می‌شود.

فاند تحصیلی یا بورسیه تحصیلی
استفاده از فاند تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی

بورسیه تحصیلی چیست؟

بورسیه تحصیلی همان اسکالرشیپ Scholarship است؛ یعنی بورسیه یک نوع فاند است که براساس شایستگی دانشجو به او داده می‌شود. بورسیه دانشجو را به تلاش زیاد تشویق می‌کند و ادامه استفاده از این فاند به‌صورت ترمی بوده و به معدل بالا بستگی دارد.

برای دریافت این کمک هزینه، دانشجو باید به لحاظ علمی در سطح بالایی باشد؛ همچنین نمرات دانشگاه، آزمون‌های GRE و GMAT و… برای تعیین سطح علمی دانشجو بررسی خواهند شد. در مواردی داشتن سابقه ورزشی یا هنری در سطوح بالا نیز برای داشتن بورسیه تحصیلی موثر هستند.

تفاوت فاند تحصیلی و بورسیه تحصیلی چیست؟

همان‌طور که اشاره شد، فاند تحصیلی یک مفهوم گسترده است و بورسیه تحصیلی یک نوع فاند محسوب می‌شود. بورسیه به دانشجویان ممتاز داده شده و آنها را برای بهتر شدن تشویق می‌کند؛ اما فاند علاوه براینکه به دانشجویان ممتاز ارائه می‌شود، می‌تواند به عنوان حقوق به دانشجویانی که دستیار آموزشی یا پژوهشی هستند و یا به‌عنوان کمک هزینه به دانشجویان بی‌بضاعت به آنها اعطا شود.

چه کشورهایی به دانشجویان فول فاند می‌دهند؟

همان‌طور که از نامش پیداست، فول فاند یعنی فاندی که همه هزینه‌های دانشجو را پرداخت می‌کند. در بین کشورهایی که به دانشجویان بین‌المللی فول فاند ارائه می‌دهند، می‌توان به آمریکا، کانادا و انگلیس اشاره کرد.

آمریکا اولین کشوری است که به دانشجویان بین‌المللی فول فاند ارائه می‌دهد. بعد از آمریکا کشورهایی مانند کانادا، انگلیس، سوئیس، سوئد و بلژیک در رده‌های بعدی قرار دارند. شرایط ارائه این فاند در هر کشور متفاوت است.

جمع‌بندی

فاند کمک هزینه‌ای است که برای کمک به دانشجو به او پرداخت می‌شود و در مقابل شرایط خاصی دارد که البته در هر کشور، شرایط دریافت فاند با کشور دیگر متفاوت است. البته فاند دارای انواع مختلفی است که یکی از انواع فاند، اسکالرشیپ یا همان بورسیه تحصیلی است.

افرادی که شایستگی لازم را داشته باشند، می‌توانند بورسیه تحصیلی دریافت کنند. بورسیه تحصیلی یک وام بلاعوض است و دانشجو تعهدی برای بازپرداخت آن نخواهد داشت. با این حال شرایط و نحوه دریافت بورسیه نیز در هر کشور با کشور دیگر متفاوت است.

برای دریافت مشاوره‌های لازم در مورد دریافت فاند یا بورسیه، ما در هلدینگ مهاجر در کنار شما هستیم تا اطلاعات روز دنیا را به شما ارائه دهیم.

برای اطلاع از اخبار و مقالات روز مهاجرتی به سراسر دنیا، با مهاجر همراه باشید.

بیشتر بخوانید: مهم‌ترین دلایل انتخاب کانادا برای تحصیل

سعیده احمدزاده

سعیده احمدزاده به شما کمک می‌کند تا بیشتر با مقوله مهاجرت به کشورهای مختلف جهان و روش‌های مهاجرتی آشنا شده و انتخاب بهتری برای آینده زندگی خود داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا