خبر هامحصلمهاجر

همه چیز درباره آزمون آیلتس 

همان‌طور که می‌دانید، برای مهاجرت به کشورهای مختلف، آشنایی با زبان یکی از عواملی است که در پذیرش درخواست ویزا اهمیت بسیار زیادی دارد. در انواع مهاجرت به دانش زبان افراد توجه خاصی شده  و با توجه به کشور مقصد، شرایط مهاجر و نوع مهاجرت او، دانش زبانی مورد ارزیابی و سنجش قرار می‌گیرد.

از آنجایی که زبان انگلیسی یک زبان رسمی و بین‌المللی است، مدرک زبان انگلیسی در اکثر کشورهای جهان مورد قبول بوده و از متقاضیان مهاجرت خواسته می‌شود که یکی از مدارک زبان انگلیسی را با نمره مورد تایید، ارائه دهند. یکی از این مدارک زبان که مدرک بسیار مهمی است، آیلتس نام دارد.

آزمون آیلتس یک آزمون انگلیسی بسیار معتبر است که در سراسر دنیا برگزار می‌شود و برای مهاجرت به ویژه مهاجرت تحصیلی، شرکت در آزمون آیلتس از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

آزمون آیلتس IELTS چیست؟

آزمون آیلتس
شرکت در آزمون آیلتس

آزمون آیلتس (International English Language Testing System) یک آزمون بین‌المللی برای سنجش میزان دانش زبان انگلیسی است و یکی از معتبرترین آزمون‌های زبان انگلیسی است. این آزمون یک آزمون بریتانیایی بوده و با آزمون تافل که یک آزمون آمریکایی است، در یک ردیف قرار می‌گیرد.

برگزار کننده آزمون آیلتس، دانشگاه کمبریج انگلستان، شورای فرهنگی بریتانیا و همچنین مرکز آیلتس استرالیا (سازمان آموزشی IDP کشور استرالیا) هستند که هر ساله این آزمون را زیر نظر ESOL برگزار می‌کنند.

در آزمون آیلتس IELTS، چهار توانایی LISTENING، READING، WRITING و SPEAKING ارزیابی می‌شوند و دانشگا‌های کشورهای مختلفی مانند کانادا، آمریکا، انگلیس، استرالیا و نیوزیلند این زبان را به رسمیت می‌شناسند.

آزمون آیلتس در بیش از 110 کشور دنیا و 270 مرکز امتحانی برگزار می‌شود و در ایران نیز برگزاری این آزمون سابقه‌ای در حدود 29 الی 30 سال دارد.

شرکت کنندگان در آزمون آیلتس به طیفی از سوالات بسیار ساده تا بسیار سخت پاسخ می‌دهند و نمره هر بخش از این آزمون بین 0 تا 9 خواهد بود. در کارنامه این آزمون، یک نمره کل و نمره هر بخش به‌صورت جداگانه درج شده است که نمره کل با معدل‌گیری از نمره چهار بخش امتحانی محاسبه می‌شود.

بیشتر بخوانید: ویزای تحصیلی انگلیس و شرایط دریافت آن 

حداقل نمره آزمون آیلتس برای تحصیل در دانشگاه‌های مختلف دنیا

آزمون آیلتس
اهمیت آزمون آیلتس

برای تحصیل در هر دانشگاه، نمره خاصی برای آیلتس تعیین شده است که دانشجو باید این نمره را در آزمون کسب کند تا بتواند در آن دانشگاه پذیرش تحصیلی بگیرد. برای این آزمون نمره قبولی تعیین نشده و به‌طور معمول نمره 5 نمره متوسط و نمره 6 به بالا نمره خوب است. دانشگاه‌های برتر دنیا مانند کمبریج، آکسفورد و هاروارد، حداقل نمره 7 را می‌پذیرند و در دانشگاه‌های دیگر دنیا نیز حداقل نمره برای پذیرش دانشجو تعیین شده است.

به‌طور کلی حداقل نمره آیلتس مورد پذیرش در دانشگاه‌های کشورهای مختلف دنیا به شرح زیر می‌باشد.

دانشگاه‌های کشور …. حداقل نمره آیلتس مورد پذیرش
آلمان 5.5 تا 7
انگلیس 5.5 تا 7
کانادا 6.5 تا 7
سوئد 6 تا 7
فنلاند 6 تا 7
هلند 6.5 تا 7
دانمارک 7
اتریش 6 تا 6.5
اسپانیا 6.5 تا 7
مجارستان 5.5 تا 6.5
فرانسه 6 تا 6.5
ایتالیا 6 تا 7
نیوزیلند 6 تا 7
سوئیس 6 تا 6.5
نروژ 6.5 تا 7
استرالیا 6.5 تا 7
بلژیک 6 تا 7
کشورهای حوزه خلیج فارس 6 تا 6.5

 

زمان‌بندی اجزای آزمون آیلتس و اعتبار کلی این آزمون

آزمون آیلتس به دو صورت جنرال و آکادمیک برگزار می‌شود که آزمون آکادمیک برای ورود به دانشگاه‌های مختلف دنیا مورد نیاز است  و آزمون جنرال برای افرادی است که قصد مهاجرت به یک کشور انگلیسی زبان را دارند؛ همچنین این آزمون از 4 بخش شنیداری، خواندن، نوشتن و مکالمه تشکیل می‌شود که زمان‌بندی هر بخش به‌صورت زیر است.

Speaking: 11-14 min

Listening: 40 min

Academic Reading or General Training Reading: 60 min

Academic Writing or General Training Writing: 60 min

آزمون آیلتس 2 سال اعتبار دارد و دارندگان مدرک آیلتس دو سال فرصت دارند که برای دریافت پذیرش تحصیلی و یا مهاجرت اقدام کنند.

بخش Listening آزمون آیلتس

بخش شنیداری یا Listening آزمون آیلتس شامل 40 سوال در 4 بخش است. سی دی این بخش تنها یکبار پخش می‌شود و داوطلب باید قبل از پخش سی دی سوالات را مرور کند. بعد از اینکه هر بخش از سی دی پخش شد، داوطلب فرصت دارد پاسخ سوالات را که در پاسخ‌نامه موشته است، بررسی و مرور کند.

سوالات این بخش، توانمندی و مهارت داوطلب را در میزان درک موضوع اصلی گفتگو، گوش دادن به موضوعات مختلف و… نشان می‌دهد.

نکته:

بعد از پایان سی دی، متقاضی در آزمون کتبی 10 دقیقه و در آزمون کامپیوتری 2 دقیقه وقت دارد تا پاسخ‌ها را در پاسخ‌نامه مرتب بنویسد.)

بخش Reading آزمون آیلتس

بخش Reading برای آزمون جنرال و آکادمیک شامل یک متن 2000 تا 2700 کلمه‌ای است که شامل 40 سوال است و شرکت‌کننده باید همزمان با خواندن متن، پاسخ سوالات را در پاسخ‌نامه بنویسد. تفاوت این بخش از آزمون در نوع جنرال و آکادمیک این است که، قسمت محتوای این بخش در آزمون آکادمیک طولانی‌تر و تخصصی‌تر است؛ اما در آزمون آیلتس جنرال، مباحث بیشتر عمومی و با لغاتی ساده‌تر هستند.

بخش Writing در آزمون آیلتس

بخش نوشتاری یا writing در هر دو گونه آزمون آیلتس به این صورت است که شرکت‌کننده باید برای دو موضوع متفاوت متن بنویسد. در این بخش از آزمون نیز، سوالات آزمون آکادمیک حالتی تخصصی‌تر داشته و لغات دشوارتری مورد نظر خواهد بود.

بخش Speaking آزمون آیلتس

بخش Speaking به‌صورت مصاحبه شفاهی بوده و حدود 15 الی 20 دقیقه زمان می‌برد. در ابتدای این بخش، شرکت‌کننده در حدود 4 الی 5 دقیقه به سوالات عمومی و شخصی پاسخ خواهد داد که میانگین زمان برای پاسخ به سوالات این بخش حدودا 40 ثانیه خواهد بود.

در بخش دوم از مصاحبه آزمون آیلتس، به داوطلب یک Topic Card داده می‌شود. داوطلب یک دقیقه زمان دارد تا در مورد موضوع فکر کرده و یادداشت‌برداری کند. بعد باید بتواند به مدت تقریبی 2 دقیقه با ایده پردازی صحیح، صحبت کند.

معمولا سوالات این بخش شامل موارد زیر می‌شود.

  •       Describing a Person
  •       Describing a Place
  •       Describing an Object
  •       Describing an Activity
  •       Describing an Event
  •       Describing a Situation

در صورتی که داوطلب نتواند به خوبی صحبت کند، ممکن است که ممتحن آیلتس IELTS Examiner چند سوال از او بپرسد.

بخش سوم این بخش از آزمون آیلتس، صحبت با مصاحبه‌کننده به مدت 4 الی 5 دقیقه درباره موضوعی است که در بخش دوم درباره آن صحبت شده است. این سوالات چالشی‌تر بوده و داوطلب باید با دلایل قانع‌کننده‌ای موافقت یا مخالفت خود را با موضوع مطرح کند.

نمره‌دهی در این بخش طبق 4 معیار زیر انجام شده و هر کدام دارای جزئیات مشخصی هستند.

1- Fluency and coherence

2- Lexical resource

3- Grammatical range and accuracy

4- Pronunciation

آزمون آیلتس
دوره آیلتس

بیشتر بخوانید: ویزای تحصیلی کانادا

برگزاری آزمون آیلتس در ایران و هزینه آن

آزمون آیلتس در حدود 30 سال است که در ایران برگزار می‌شود. مرکز آیلتس تهران در شهرهای تهران، تبریز، اصفهان، شیراز، مشهد، زنجان، اهواز و کرج این آزمون را برگزار می‌کند.

داوطلبان برای شرکت در این آزمون می‌توانند از طریق اینترنتی اقدام کنند و تمامی امکانات حرفه‌ای و سیستم صوتی مطلوب برابر با استانداردهای جهانی جهت برگزاری این آزمون در ایران فراهم شده است.

با توجه به نوسان قیمت دلار در ایران، هزینه این آزمون نیز متغییر است؛ اما در آخرین نرخ مشخص شده در دی ماه 1401، هزینه این آزمون 61510000 ریال (شش میلیون و یکصد و پنجاه و یک هزار تومان) اعلام شد.

لغو آزمون آیلتس در ایران

در تاریخ 21 دی ماه 1401،  مراکز برگزارکننده آزمون آیلتس در ایران اعلام کردند که ثبت‌نام داوطلبان برای آزمون آیلتس از اسفند ماه 1401 به مدت نامعلومی متوقف شده و داوطلب جدیدی نمی‌تواند در این آزمون برای بعد از اسفند 1401 ثبت‌نام کند.

گرچه گمانه‌زنی‌ها درباره علت این تصمیم و لغو آزمون آیلتس بسیار است؛ اما به نظر می‌رسد که این یک برنامه موقت باشد و بعد از یک بازه زمانی، داوطلبان بتوانند دوباره در آزمون آیلتس در ایران ثبت‌نام کنند.

آزمون آیلتس در ترکیه و شرایط آن

در صورتی که آزمون آیلتس در ایران برای مدت زمان طولانی متوقف شود، متقاضیان مهاجرت تحصیلی یا هر نوع مهاجرت دیگری، برای دریافت مدرک آیلتس می‌توانند به یکی از کشورهای همسایه سفر کرده و در آنجا در آزمون آیلتس شرکت کنند. یکی از کشورهای همسایه که مقصد گردشگری ایرانیان است، کشور ترکیه است و داوطلبان می‌توانند با سفر به این کشور، علاوه بر یک سفر توریستی مهیج، در آزمون آیلتس نیز شرکت کنند.

آزمون آیلتس در شهرهای بزرگ ترکیه مانند: آنکارا، ازمیر، آنتالیا، آدانا، کارابوک، ارزروم، بورسا، غازیانیپ، کارامان، مرسین، سامسون و در هر دو بخش استانبول  و معمولا در هر ماه 3 بار برگزار می‌شود. این آزمون هم می‌تواند به‌صورت کامپیوتری و هم به‌صورت کاغذی باشد که انتخاب نوع آزمون بر روی هزینه آن تاثیر خواهد داشت.

اما به‌طور میانگین هزینه آزمون آیلتس چیزی مابین 140 تا 310 دلار آمریکا برآورد می‌شود.

آزمون آیلتس آکادمیک در ترکیه می‌تواند به‌صورت آنلاین یا حضوری باشد؛ گرچه برای بخش مصاحبه و speaking لازم است که داوطلب در مرکز آزمون در وقت تعیین شده حضور داشته باشد که معمولا یک هفته قبل از آزمون آیلتس برگزار خواهد شد. زمان آزمون speaking از طریق ایمیل به اطلاع داوطلب خواهد رسید.

آزمون آیلتس
آیلتس در سایر کشورها

نحوه ثبت‌نام در آزمون آیلتس در کشورهای همسایه

در صورتی که بخواهید برای آزمون آیلتس در کشور دیگری حضور داشته باشید و در آنجا آزمون خود را انجام دهید، باید مراحل زیر را طی کنید.

  •       ورود به وب سایت ثبت‌نام آزمون آیلتس به نشانی https://ieltsregistration.britishcouncil.org/orsnbc
  •       انتخاب کشور موردنظر و نوع آزمون (آکادمیک یا جنرال)
  •       انتخاب حوزه امتحانی بر اساس ماه‌های برگزاری آزمون
  •       انتخاب زمان آزمون
  •       در انتها هزینه آزمون، تاریخ، ساعت و آدرس محل برگزاری آزمون به شما نشان داده می‌شود. در صورتی که تمامی موارد مورد تایید شما بود، روی گزینه Choose speaking test کلیک کنید. (برای تغییر زمان آزمون باید روی گزینه view different dates) کلیک کنید.
  •       در این مرحله تاریخ مصاحبه خود را تعیین کرده و روی گزینه Continue booking  کلیک کنید.
  •       در این مرحله باید وارد اکانت خود در سایت britishcouncil شوید. اگر قبلا ثبت‌نام نکرده‌اید. ثبت‌نام خود را انجام دهید.
  •       بعد از ورود به حساب کاربری و مشاهده اطلاعات آزمون، در صورت تایید روی گزینه book test کلیک کنید. این آزمون 25 دقیقه ذخیره می‌شود تا شما تمامی مراحل را تکمیل کنید. اگر تاخیر داشته باشید باید تمامی مراحل را دوباره تکرار کنید.
  •       در این مرحله باید اطلاعات شخصی خود را وارد کرده و در انتها روی گزینه Add ID کلیک کنید.
  •       اطلاعات پاسپورت خود را وارد کنید و روی گزینه Add additional details کلیک کنید.
  •       در دو مرحله دیگر اطلاعات شخصی از شما خواسته می‌شود که باید فیلدها را پر کرده و دوباره روی گزینه Add additional details کلیک کنید.
  •       در این مرحله چهار گزینه وجود دارد که باید دانشگاه، موسسه آموزشی، ارگان یا فردی را که قرار است نتیجه آزمون به او ارسال شود، انتخاب کنید. البته این انتخاب اجباری نیست و بعد هم می‌توانید این کار را انجام دهید. در انتها روی گزینه Review my application کلیک کنید.
  •       در مرحله بعد تمامی اطلاعات نمایش داده می‌شود که می‌توانید قسمت‌های اشتباه را ویرایش کنید. بعد از اطمینان از صحت اطلاعات، تیک پذیرش قوانین و مقررات را روشن کرده و روی گزینه payment کلیک کنید.
  •       در این بخش روی pay online کلیک کنید.
  •       در این مرحله اطلاعات کارت اعتباری (مستر کارت یا ویزا کارت) را وارد کرده و ثبت‌نام را با کلیک بر روی گزینه pay کلیک کنید.

بیشتر بخوانید: تحصیل در ترکیه 

هزینه آزمون آیلتس در کشورهای همسایه ایران

هزینه آزمون آیلتس در کشورهای همسایه ایران در حال حاضر به شرح زیر است.

هزینه شرکت در آزمون آیلتس در کشورهای همسایه ایران
نام کشور هزینه ثبت‌نام
ایران 61510400 ریال
ترکیه 2700 لیر
گرجستان 555 دلار
عمان 90 ریال عمان
روسیه 8 الی 15 هزار روبل
ارمنستان 97 هزار درام
آذربایجان 360 مانات
قطر 1030 ریال قطر

 

جمع‌بندی:

آزمون آیلتس یک آزمون بین‌المللی مهم برای ارزیابی دانش زبان است که یکی از مدارک مهم برای مهاجرت تحصیلی یا هر نوع مهاجرت دیگر به کشورهای انگلیسی زبان تلقی می‌شود. آیلتس تقریبا در تمامی کشورهای دنیا معتبر است. این آزمون انگلیسی هم ردیف تافل قرار دارد و سالهای متمادی در ایران نیز برگزار شده است.

ما در این مقاله سعی کردیم تا اطلاعاتی درباره این آزمون به شما ارائه دهیم. در صورتی که بخواهید اخبار به روز و اطلاعات بیشتری درباره آزمون آیلتس یا سایر آزمون‌های بین‌المللی کسب کنید، همچنان با ما در سایت مهاجر همراه باشید. 

بیشتر بخوانید: انواع ویزای تحصیلی آمریکا

منبع
تهران کردیت کارتمجید نجفیgo2trwww.britishcouncil

سعیده احمدزاده

سعیده احمدزاده به شما کمک می‌کند تا بیشتر با مقوله مهاجرت به کشورهای مختلف جهان و روش‌های مهاجرتی آشنا شده و انتخاب بهتری برای آینده زندگی خود داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا