خبر ها

مهاجرت مشمولین خدمت سربازی؛ شرایط و قوانین آن در سال 1401

همان‌طور که می‌دانید، تمامی مردان بالای 18 سال برای تحصیل، استخدام، مهاجرت و… باید از طرف سازمان نظام وظیفه مجوزهای لازم را کسب کنند. این افراد یا باید خدمت سربازی خود را گذرانده باشند و کارت پایان خدمت ارائه دهند یا کارت معافیت موقت و دائم داشته باشند.

سازمان نظام وظیفه برای مهاجرت مشمولین خدمت سربازی تدابیر سخت‌گیرانه‌تری دارد و این افراد برای خروج از کشور باید یک وثیقه در اختیار سازمان نظام وظیفه قرار دهند. در واقع شرایط مهاجرت مشمولین خدمت سربازی کمی سخت‌تر از افراد عادی است. برای همین تصمیم داریم در ادامه این مطلب بیشتر درباره این موضوع صحبت کنیم.

اگر شما نیز سوالی درباره مهاجرت مشمولین خدمت سربازی دارید، این مقاله به شما کمک خواهد کرد تا پاسخ سوالات خود را بگیرید.

دردسرهای مهاجرت مشمولین خدمت سربازی

تمامی مردانی که بین 18 تا 50 سال دارند، مشمول انجام خدمت سربازی هستند؛ گرچه زمزمه‌هایی برای حذف خدمت اجباری شنیده می‌شود؛ اما هنوز این موضوع در مجلس شورای اسلامی تصویب نشده است؛ بنابراین این افراد برای خروج از کشور باید تکلیف خدمت سربازی خود را مشخص کرده باشند.

مشخص کردن تکلیف خدمت سربازی به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که عبارت‌اند از:

1- گذراندن خدمت سربازی و دریافت کارت پایان خدمت

2- دریافت کارت معافیت موقت مانند معافیت تحصیلی

3- دریافت کارت معافیت دائم (معافیت به دلایل پزشکی یا کفالت)

4- خرید خدمت سربازی

و…

نکته:

مشمولینی که سال‌ها قبل از سن مشمولیت به خارج از کشور مهاجرت کرده و چندین سال است که در آنجا زندگی می‌کنند، می‌توانند خدمت سربازی خود را با مبلغ 15 هزار یورو خریداری کنند. این مبلغ برای حمایت از سربازان مناطق مرزی و محروم صرف می‌شود.

شرایط و قوانین مهاجرت مشمولین خدمت سربازی

مشمولین خدمت سربازی ممکن است که به دلایل مختلفی مانند تحصیل، سفرهای علمی، زیارتی و… مجبور به خروج از کشور شوند. این افراد برای خروج از کشور باید تمامی شرایط لازم را برای خروج از کشور داشته باشند. این قوانین عبارت‌اند از:

1- مشمول خدمت سربازی باید فاقد غیبت سربازی باشد؛ یعنی اینکه در زمان مقرر خود را به سازمان نظام وظیفه کشور معرفی کند.

2- مشمول یا باید معافیت تحصیلی داشته باشد یا اینکه وضعیت تحصیلی مشخصی داشته باشد.

3- مشمول تحصیلات خود را به پایان رسانده باشد و یک سال مهلت معافیت داشته باشد.

4- مشمول برای بازگشت به موقع به کشور یک وثیقه در اختیار سازمان نظام وظیفه بگذارد. (نوع سفر در مقدار وثیقه تاثیر خواهد داشت.)

5- دانش‌آموزان باید گواهی اشتغال به تحصیل و دانشجویان باید مجوز خروج موقت از کشور داشته باشند.

نکته:

مدت زمان خروج از کشور در صورتی که برای شرکت در کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی باشد، در هر مقطع تحصیلی حداکثر 45 روز خواهد بود و در صورتی که برای ارائه مقاله و شرکت در کنفرانس باشد، حداکثر یک ماه خواهد بود.

شرایط مهاجرت مشمولین خدمت سربازی با هدف تحصیل

مهاجرت مشمولین خدمت سربازی
مهاجرت تحصیلی مشمولین

یکی از رایج‌ترین علل مهاجرت مشمولین به خارج از کشور، تحصیل این افراد در دانشگاه‌های کشورهای دیگر است. البته باید توجه داشت که افراد بعد از تحصیل در هرکدام از مقاطع تحصیلی (دیپلم، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا) به مدت یکسال معافیت تحصیلی دارند.

در مدت این یکسال، در صورتی که فرد غیبت غیرموجه از سربازی نداشته باشد، می‌تواند از یکی از دانشگاه‌های مورد تایید وزارت علوم یا وزارت بهداشت در خارج از کشور پذیرش تحصیلی بگیرد و معافیت تحصیلی خود را تمدید کند.

معافیت تحصیلی در هر مقطع تحصیلی تنها یکبار داده می‌شود و برای دانشجویان انصرافی در کل مدت تحصیل، یک بار قابل تمدید است.

نکته:

مقدار وثیقه دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا 40 میلیون تومان است. دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد می‌توانند به مدت 2 سال در خارج از کشور بوده و تحصیل کنند و دانشجویان مقطع دکترا نیز تا 7 سال می‌توانند در خارج از کشور باشند.

این افراد می‌توانند در طول این مدت به کشور آمد و رفت داشته باشند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع ویزای تحصیلی آمریکا

شرایط مهاجرت مشمولین خدمت سربازی برای سفرهای مطالعاتی

مهاجرت تحصیلی مشمولین خدمت سربازی
مهاجرت علمی – مطالعاتی

معمولا برخی از دانشجویان در مقطع دکترا و کارشناسی ارشد، برای شرکت در برخی از فرصت‌های تحقیقاتی و مطالعاتی مجبور هستند که به یک سفر خارج از کشور بروند. این دانشجویان در داخل کشور مشغول به تحصیل هستند و هدف آنها از این سفر، پیشرفت تحصیلی، انجام تحقیق، استفاده از تجربیات سایر کشورها و… است.

برای اینکه این افراد بتوانند این سفر مطالعاتی را انجام دهند، باید به موارد زیر توجه داشته باشند.

1- معافیت تحصیلی داشته باشند. (معمولا در حال تحصیل هستند و این معافیت را دارند.)

2- برای تمامی دانشجویان در تمامی مقاطع تنها یک بار مجوز خروج از کشور با فرصت مطالعاتی صادر می‌شود.

3- ارائه وثیقه که به صورت نقدی یا ضمانت‌نامه بانکی محل سکونت خواهد بود و توسط معاونت نظام وظیفه عمومی استان، مشخص خواهد شد که این وثیقه به کجا ارائه داده شود.

4- سفرهای مطالعاتی باید طبق درخواست دانشگاه محل تحصیل دانشجو، تایید وزارت علوم، وزارت بهداشت و یا سازمان مرکزی دانشگاه آزاد باشد.

نکته:

مدت زمان سفرهای مطالعاتی برای دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد حداکثر 6 ماه و برای دانشجویان در مقطع دکتری حداکثر یک سال است.

وثیقه سفرهای مطالعاتی و سفرهای علمی حدود 15 میلیون خواهد بود.

 

مهاجرت مشمولین خدمت سربازی
خدمت سربازی

انواع وثیقه برای مهاجرت مشمولین خدمت سربازی

همان‌طور که قبلا نیز به آن اشاره شد، مشمولین خدمت سربازی برای خروج از کشور باید یک وثیقه نقدی یا ضمانت‌نامه بانکی ارائه دهند. در صورتی که مشمول بعد از پایان موعد به کشور بازنگشت این ودیعه توقیف خواهد شد. انواع وثیقه‌هایی که مشمول می‌تواند ارائه دهد، عبارت‌اند از:

1- سند ملکی

افراد مشمول برای مهاجرت می‌توانند سند خانه را به‌عنوان وثیقه در گرو نماینده سازمان نظام وظیفه قرار دهند. (سند زمین مورد قبول نیست) اگر این خانه در تهران باشد، نماینده سازمان نظام وظیفه به همراه متقاضی در یک دفترخانه حضور پیدا کرده و ملک به تصرف سازمان نظام وظیفه در می‌آید.

در صورتی که این خانه در یک شهر دیگر باشد، ابتدا این خانه توسط نماینده رسمی دادگستری قیمت‌گذاری شده و بعد از تایید، نامه مهر شده آن به تهران ارسال می‌شود. بعد از آن متقاضی با حضور در یک دفتر اسناد رسمی، وثیقه را به سازمان نظام وظیفه منتقل می‌کند.

2- ارائه ضمانت‌نامه بانکی

ضمانت‌نامه بانکی می‌تواند به‌صورت سفته یا پول نقد باشد. یعنی اینکه مشمولین خدمت سربازی مبلغی را نزد بانک گذاشته و ضمانت‌نامه بانکی دریافت کنند. این خدمات توسط برخی از بانک‌ها ارائه می‌شود.

·       دریافت ضمانت بانکی با پول نقد

مشمولانی که دوره سربازی را نگذرانده و قصد مهاجرت سیاحتی، زیارتی، علمی و… دارند، می‌توانند مبلغی را به‌صورت سرمایه‌گذاری بلندمدت در نزد یک بانک قرار دهند. بانک در ازای این مبلغ یک ضمانت‌نامه بانکی ارائه خواهد داد که مشمول باید این ضمانت‌نامه را به اداره نظام وظیفه ارائه دهد.

(ضمانتی که به‌صورت پول نقد است تنها یک سال اعتبار دارد و هر سال باید تمدید شود.)

·       دریافت ضمانت بانکی با سند

مشمولین می‌توانند سند 6 دانگ را در گرو بانک بگذارند و بعد از ارزش‌گذاری ملک توسط کارشناسان شهرداری و معرفی این قیمت به بانک، بانک یک ضمانت‌نامه بانکی صادر خواهد کرد.

نکته:

مشمولین با ارائه وثیقه به سازمان نظام وظیفه؛ تنها یکبار می‌توانند از مجوز خروج استفاده کنند.

مبلغ وثیقه برای مهاجرت مشمولین خدمت سربازی چقدر است؟

مشمولین خدمت سربازی برای خروج از کشور با توجه به هدف خود از سفر، باید مبلغی را به‌عنوان وثیقه بپردازند. این مبلغ برای اهداف مختلف به شرح زیر است.

1- مقدار وثیقه برای سفر زیارتی؛ 5 میلیون تومان

2- مقدار وثیقه برای سفر سیاحتی؛ 30 میلیون تومان

3- مقدار وثیقه برای سفر علمی یا مطالعاتی؛ 15 میلیون تومان

4- مقدار وثیقه برای سفر تحصیلی؛ 40 میلیون تومان

جمع‌بندی

مسافرت یا مهاجرت به خارج از کشور همواره با شرایطی همراه است. یکی از این شرایط برای آقایان، وضعیت نظام وظیفه آنهاست. تمامی مردان بین 18 تا 50 سال مشمول خدمت سربازی هستند و باید این دوره را بگذرانند. در صورتی که فردی در این بازه سنی باشد ولی کارت پایان خدمت یا معافیت نداشته باشد، برای مهاجرت با موانعی روبرو خواهد شد.

با این حال بسیاری از پسران بالای 18 سال به دلایل مختلفی تصمیم به مهاجرت می‌گیرند که رایج‌ترین آن تحصیل در یکی از دانشگاه‌های خارج از کشور است. سازمان نظام وظیفه کشور برای مهاجرت مشمولین خدمت سربازی به خارج از کشور، شرایط و قوانین خاصی را تعیین کرده است که این افراد می‌توانند با توجه به این قوانین مجوز خروج از کشور را بگیرند.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد؛ برای مشاهده آخرین اخبار و مقالات روز مهاجرتی همچنان با ما در مهاجر همراه باشید. 

بیشتر بخوانید: استخدام در نیروهای مسلح کانادا

منبع
go2trهرمسسازمان نظام وظیفه

سعیده احمدزاده

سعیده احمدزاده به شما کمک می‌کند تا بیشتر با مقوله مهاجرت به کشورهای مختلف جهان و روش‌های مهاجرتی آشنا شده و انتخاب بهتری برای آینده زندگی خود داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا