کار در آمریکاآمریکا

انواع ویزای کاری آمریکا؛ ویزاهای کار دائم و ویزاهای کار موقت

آمریکا سرزمین فرصت‌ها است. این کشور با موقعیت‌های شغلی بسیار خوبی که دارد و به دلیل سبک زندگی در بالاترین استانداردهای جهانی، به یکی از بهترین کشورها برای مهاجرت به ویژه مهاجرت کاری تبدیل شده است؛ به همین دلیل ویزاهای کاری مختلفی در این کشور وجود دارند.

تمامی افرادی که متقاضی مهاجرت به آمریکا از طریق کار در این کشور هستند، می‌توانند با توجه به شرایط خود یکی از انواع ویزای کاری آمریکا را دریافت کرده و در این کشور مشغول به کار و زندگی شوند. البته دریافت هر نوع ویزا شرایط خاص خود را دارد که برای آشنایی بیشتر با این ویزاها، توصیه می‌کنیم ادامه این مطلب را بخوانید.

معرفی ویزای کاری آمریکا

ویزای کاری آمریکا یک مجوز برای اقامت در کشور آمریکا و کار و زندگی در این کشور است که دارای انواع مختلفی است. برخی از ویزاهای کاری آمریکا، ویزای کاری موقت یا غیر مهاجرتی هستند و برخی دیگر ویزای کار دائم و مهاجرتی هستند.

در حالت کلی ویزای کاری آمریکا یکی از ارزشمندترین نوع ویزاها است و البته دریافت آن نیز کار چندان ساده‌ای نیست. برای دریافت این ویزا، متقاضی باید یک دعوتنامه یا جاب آفر از یک کارفرمای آمریکایی در دست داشته باشد.

در واقع یک کارفرمای آمریکایی باید یک نامه به اداره مهاجرت آمریکا ارائه دهد. در این نامه باید ثابت کند که موفق به پیدا کردن نیروی کار مورد نظر در خاک آمریکا نشده است و اکنون مجبور است تا نیروی کار خارجی استخدام کند.

فرقی نمی‌کند که متقاضی یک پزشک متخصص باشد یا یک کارگر ساده، برای دریافت ویزای کاری آمریکا، متقاضی باید تمامی مراحل را بگذراند و با توجه به نوع ویزا، جاب آفر دریافت کند. بعد از دریافت جاب آفر، متقاضی می‌تواند وارد پروسه دریافت ویزا شود.

بیشتر بخوانید: ویزای E1 آمریکا 

ویزای کاری آمریکا
کار در آمریکا

انواع ویزای کاری آمریکا

ویزای کاری آمریکا دارای انواع مختلفی است که برخی از آنها طیف وسیعی از حرفه‌ها را پوشش دهند؛ اما برخی دیگر با توجه به نوع شغل و ملیت متقاضی به او اعطا می‌شوند. در حالت کلی اگر بخواهیم ویزاهای کاری آمریکا را طبقه‌بندی کنیم، این ویزاها را می‌توان در 4 گروه طبقه‌بندی کرد.

1- ویزای کار موقت آمریکا

ویزای کاری آمریکا از نوع موقت آن، برای افرادی صادر می‌شود که تصمیم دارند برای مدت معینی در آمریکا بمانند و کار کنند. برای دریافت این ویزا، حتما باید یک کارفرمای بالقوه، یک درخواست به دایره خدمات شهروندی و مهاجرت ایالات متحده USCIS ارسال کند.

از مهم‌ترین ویزاهای کاری موقت آمریکا می‌توان به ویزاهای زیر اشاره کرد.

·       ویزای H-B1

ویزای H-B1 یک ویزا برای افرادی است که دارای مدرک دانشگاهی هستند. این ویزا می‌تواند تا 3 سال اعتبار داشته باشد و شرایط لازم برای دریافت این ویزا عبارت‌اند از:

1- دریافت جاب آفر

2- گواهی کارفرما مبنی بر اینکه نیروی کار مورد نیاز در خاک آمریکا برای این شغل پیدا نشد.

3- مدرک دانشگاهی مرتبط

·       ویزای H-B2

ویزای کاری H-B2 یکی دیگر از انواع ویزاهای کاری آمریکا است که برای کارگران موقت فصلی که در بخش‌های غیرکشاورزی فعالیت می‌کنند، صادر می‌شود و اعتباری حداکثر 1 ساله دارد.

·       ویزای H-2A

ویزای کاری H-2A یک نوع ویزای کاری برای کارگران موقت فصلی است که در یک بخش کشاورزی در آمریکا مشغول به کار می‌شوند. این ویزا می‌تواند تا 1 سال اعتبار داشته باشد.

·       ویزای H-3

ویزای H-3 برای افرادی صادر می‌شود که قصد کارآموزی در آمریکا را دارند؛ البته این ویزا برای فارغ‌التحصیلان رشته پزشکی صادر نمی‌شود و از طرفی متقاضیان این نوع ویزای کاری آمریکا باید بتوانند ثابت کنند که امکان گذراندن دوره کارآموزی را در کشور خود ندارند.

·       ویزای I

ویزای I یک ویزای نامحدود است و مخصوص اعضای واجد شرایط در بخش مطبوعات خارجی (خبرنگاران، اکیپ‌های فیلمبرداری، سردبیران و…) است که نماینده یک رسانه خارجی هستند. اگر این رسانه در یک کشور خارجی دارای دفتر رسمی باشد، اعضای آن می‌توانند با ویزای I به آمریکا آمده و تا زمانی که برای این شرکت کار می‌کنند، در آمریکا بمانند.

·       ویزای L

ویزای L یکی از انواع ویزاهای کاری آمریکا است که برای افرادی صادر می‌شود که در یکی از شعبه‌های یک شرکت بزرگ مشغول کار بوده و قصد انتقال به شعبه آمریکا را دارند. این ویزا نهایتا 3 سال اعتبار دارد.

·       ویزای O

ویزای کاری O یک ویزا برای نخبگان است. افرادی که در کارهای علمی، هنری، آموزشی و یا ورزشی توانایی‌های خارق‌العاده‌ای دارند، می‌توانند این ویزا را دریافت کنند. (این ویزا به‌طور خاص و به تعداد محدود صادر می‌شود.)

·       ویزای P

ویزای P یکی دیگر از ویزاهای کاری آمریکا است که برای افرادی که در زمینه‌های ورزشی و یا هنری دارای مقامی در سطح بین‌المللی هستند، صادر می‌شود. در حالت کلی مختص ورزشکاران و یا مربیان حرفه‌ای است.

·       ویزای R

این نوع ویزای کاری آمریکا، مخصوص کارگران مذهبی است که عضو یک فرقه مذهبی بوده و در ایالات متحده آمریکا یک وضعیت غیرانتفاعی رسمی دارند. این افراد باید برای آن فرقه یا سازمان غیرانتفاعی مفید باشند تا بتوانند ویزای R دریافت کنند.

انواع ویزای کاری آمریکا
ویزاهای کاری آمریکا

2- ویزای کار دائم آمریکا

در حالت کلی 5 نوع ویزای کاری دائم آمریکا وجود دارد که منجر به دریافت اقامت دائم آمریکا می‌شود.

·   ویزای EB-1

ویزای EB-1 یکی از انواع ویزاهای کاری آمریکا است که مخصوص افرادی است که توانایی‌های خارق‌العاده‌ای دارند. از جمله افرادی که می‌توانند این ویزای آمریکا را دریافت کنند، می‌توانند به افراد زیر اشاره کرد.

1- متخصصان بازار کسب‌وکار

2- دانشگاهیان و محققان

3- هنرمندان

4- ورزشکاران

5- دانشمندان

ویزای EB-1 نیازی به گواهی کار نداشته و در صورتی که فرد فرم I-140 تایید شده را داشته باشد، می‌تواند خانواده خود را با یکی از ویزاهای E-14 و یا E-15 به آمریکا ببرد.

·   ویزای EB-2

ویزای EB-2 یکی دیگر از ویزاهای کاری آمریکا است که مخصوص متخصصانی است که دارای مدرک پیشرفته یا سابقه ده سال کار مرتبط هستند. در قانون جدید اداره مهاجرت آمریکا، افرادی که استخدام آنها در راستای منافع ملی ایالات متحده است، ویزای EB-2 دریافت خواهند کرد.

خانواده این افراد نیز می‌توانند با ویزاهای E21 و E22 به آمریکا مهاجرت کنند.

بیشتر بخوانید: ویزای E2 آمریکا 

·   ویزای EB-3

ویزای EB-3 یکی دیگر از انواع ویزای کاری آمریکا است که برای دارندگان مدرک لیسانس بوده و به کارگران ماهر و غیرماهری که پیشنهاد استخدام غیرموقت از یک کارفرمای آمریکایی دارند نیز صادر می‌شود. دارندگان این ویزا برای کار در خاک آمریکا باید مجوز کار داشته باشند.

بیشتر بخوانید: ویزای EB3

·   ویزای EB-4

این نوع ویزای کاری آمریکا یکی دیگر از ویزاهای کاری دائمی است که نیازی به مجوز کاری ندارد و برای افراد زیر مناسب است.

1- برخی از کارگران مذهبی

2- کارمندان پست‌های خدمات خارجی

3- کارمندان بازنشسته سازمان‌های بین‌المللی

·   ویزای EB-5

ویزای EB-5 یکی دیگر از ویزاهای کاری دائم آمریکا است که نیازی به مجوز کار نداشته و خانواده فرد نیز می‌توانند اقامت دائم آمریکا را دریافت کنند. در حالت کلی این ویزا مخصوص سرمایه‌گذاران است و به دو گروه ارائه می‌شود.

1- افرادی که سرمایه‌گذاری 1.8 میلیون دلاری در یک شرکت تجاری انجام داده و حداقل 10 کارگر تمام‌وقت آمریکایی را استخدام کرده‌اند.

2- افرادی که سرمایه‌گذاری 900 هزار دلاری در یک شرکت تجاری انجام داده و حداقل 10 کارگر تمام‌وقت آمریکایی را استخدام کرده‌اند.

انواع ویزای کاری آمریکا
زیبایی های آمریکا

3- ویزای کار موقت با اهداف تجاری

این ویزاها از ویزاهای کاری آمریکا هستند که با اهداف تجاری بسیار کوتاه‌مدت صادر می‌شوند و در دو نوع هستند.

·       ویزای B-1

ویزای B-1 یکی از انواع ویزاهای کاری آمریکا است و برای افرادی است که تصمیم دارند برای مدت کوتاه در آمریکا یک تجارت محدود داشته باشند. این ویزاها شامل یک دوره زمانی خاصی بوده و برای یک دوره 1 تا 6 ماهه با امکان تمدید 6 ماه دیگر هستند.

دارندگان این ویزا نمی‌توانند خانواده خود را با خود به آمریکا ببرند.

·       ویزای بازدیدکننده موقت GB به گوام

این نوع ویزای کاری آمریکا، برای جزایر ماریانای شمالی و قلمروهای ایالات متحده در گوام است. افرادی که این ویزا را دارند، می‌توانند برای تجارت به این مناطق بروند. مدت زمان اعتبار این ویزا حداکثر 45 روز است.

انواع ویزای کاری آمریکا
زیبایی های آمریکا

4- ویزای موقت J

ویزای J یکی از ویزاهایی است که بر اساس برنامه‌های مبتنی بر کار و مطالعه بوده و در صورتی صادر می‌شود که برنامه‌های تبادل فرهنگی را ترویج دهد.

جمع‌بندی

ویزای کار آمریکا یک مجوز برای ورود و اقامت در آمریکا با هدف کار در این کشور است که در حالت کلی می‌تواند یک ویزای موقت یا دائم باشد. هر کدام از ویزاهای موقت و دائم کاری نیز دارای انواع مختلفی هستند.

ما در این مقاله انواع ویزای کاری آمریکا را در 4 دسته تقسیم‌بندی کرده و رایج‌ترین ویزاها را معرفی کردیم. برای آشنایی بیشتر با ویزاهای دیگر آمریکا و مهاجرت به این کشور، سایر مقالات این بخش را نیز بخوانید؛ همچنین برای مشاهده آخرین اخبار و به روزترین مقالات مهاجرتی به سراسر دنیا، با ما در مهاجر همراه باشید. 

 

منبع
visagardhamimohajer

سعیده احمدزاده

سعیده احمدزاده به شما کمک می‌کند تا بیشتر با مقوله مهاجرت به کشورهای مختلف جهان و روش‌های مهاجرتی آشنا شده و انتخاب بهتری برای آینده زندگی خود داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا