هلندمهاجرت به هلند

از صفر تا صد پناهندگی هلند

همان‌طور که می‌دانید یکی از راه‌های مهاجرت، پناهندگی است. با وجود اینکه این روش مهاجرتی بسیار سخت است؛ اما به هر حال یکی از روش‌های مهاجرت بوده و برخی از افراد مجبور به انتخاب آن می‌شوند. در این میان بسیاری از پناهجویان هلند را برای مهاجرت انتخاب می‌کنند.

پناهندگی هلند به این علت در گزینه‌های انتخاب پناهجویان قرار گرفته است که این کشور یکی از اعضای کنوانسیون بین‌المللی ژنو بوده و موظف است که به افرادی که در کشور خود امنیت جانی ندارند، پناه دهد.

با این حال روال پناهندگی به این کشور بسیار سخت‌گیرانه است و افرادی که قصد دارند تا به این کشور پناهنده شوند، باید قبلا با شرایط پناهندگی هلند و روال آن آشنا شوند. در ادامه این مطلب بیشتر با پناهندگی هلند و روال آن آشنا خواهید شد.

پناهندگی هلند و شرایط آن

یکی از کشورهای توسعه یافته اروپایی که همواره از بهترین مقاصد مهاجرتی به شمار می‌رود، کشور هلند است که از شرایط رفاهی بسیار خوبی برخوردار بوده و دارای نظام آموزشی پویا و نرخ بیکاری پایینی است به همین دلیل یکی از بهترین مقاصد برای مهاجرت است.

از آنجایی که این کشور یکی از اعضای کنوانسیون پناهندگی است، پناهجویان بسیاری این کشور را برای پناهندگی انتخاب می‌کنند. با این حال پروسه پناهندگی هلند به شدت سخت‌گیرانه بوده و پناهجویان باید بتوانند ادعای خود را ثابت کنند تا از هلند دیپورت نشوند.

معمولا افرادی که به دلایل مختلفی مانند: نژاد، قومیت، مذهب، عضویت در گروه‌های خاص و یا به دلایل سیاسی و اجتماعی، امنیت جانی ندارند، به کشور دیگری مانند هلند پناهنده می‌شوند که ادعای این افراد باید در دادگاه‌های هلند مورد بررسی قرار گیرد. در صورتی که ادعای این افراد در دادگاه ثابت شود، می‌توانند در هلند بمانند.

پروسه بررسی و رسیدگی به پرونده پناهجویان در کشور هلند بر عهده اداره خدمات مهاجرت و تابعیت این کشور یعنی IND بوده و این اداره بعد از تشخیص هویت و ثبت‌نام، پناهجویان را به یک مرکز پذیرش (کمپ) منتقل خواهد کرد.

پناهجویانی که با هواپیما وارد خاک هلند شوند، می‌توانند از طریق پلیس فرودگاه برای درخواست پناهندگی خود اقدام کنند؛ سپس روند رسیدگی به درخواست این پناهجویان برای اعطا یا عدم اعطای پناهندگی آغاز خواهد شد.

این افراد تا زمانی که به درخواست آنها رسیدگی شود در مرکز فرودگاه اسخیپول خواهند ماند و

پناهندگی هلند
هلند

ورود آنها به داخل کشور هلند ممنوع است.

بیشتر بخوانید: انواع ویزای هلند 

شرایط پناهجو برای دریافت پناهندگی هلند

افرادی که یکی از شرایط زیر را داشته باشند، می‌توانند برای دریافت پناهندگی هلند اقدام کنند.

1- در کشور خود به دلیل نژاد، مذهب، ملیت، عقاید سیاسی و یا عضویت در یک گروه اجتماعی مورد آزار و اذیت قرار گرفته و تهدید جانی می‌شوند.

2- از اعدام، شکنجه، رفتارهای تحقیرآمیز و غیرانسانی واهمه داشته و برای ترس خود دلایل موجهی دارند.

3- کشور مبدا درگیر جنگ و یا درگیری‌های مسلحانه است و فرد می‌ترسد که مورد خشونت قرار گرفته و جان خود را از دست بدهد.

4- علاوه بر اینکه فرد شرایط لازم برای پناهندگی را دارد، یکی از اعضای خانواده‌اش به تازگی اقامت هلند را دریافت کرده و فرد قصد دارد که به خانواده‌اش بپیوندد.

نحوه رسیدگی به درخواست پناهندگی هلند

نحوه رسیدگی به پرونده درخواست پناهندگی هلند، با توجه شرایط پناهجو می‌تواند به دو صورت زیر باشد.

1- روند معمولی رسیدگی به درخواست

به طور معمول به پناهجویانی که وارد هلند می‌شوند، 6 روز فرصت داده می‌شود تا استراحت کنند و در این 6 روز علاوه بر کسب اطلاع از روند پناهندگی در این کشور، امکان کمک گرفتن از وکیل را نیز داشته باشند.

بعد از گذشت 6 روز مصاحبه‌ای شکل خواهد گرفت و پناهجو باید در این مصاحبه توضیح دهد که در کشور مبدا چه سرگذشتی داشته و چرا مجبور به ترک آنجا شده است. در این مرحله IND یک مترجم را در اختیار پناهجو قرار خواهد داد.

در ادامه اظهارات ارزیابی شده و نتیجه آن به پناهجو اعلام می‌شود. ارزیابی این اظهارات بر پایه موارد زیر است.

  •       حقیقت سنجی ادعاهای پناهجویان
  •       وضعیت امنیتی موجود در کشور مبدا
پناهندگی هلند
زندگی در هلند

2- روند سریع رسیدگی به درخواست

در صورتی که پناهجو از یکی از کشورهای امن آمده باشد و یا اینکه قبلا از یکی دیگر از کشورهای عضو شینگن حمایت دریافت کرده باشد، روند پیگیری درخواست او سریع‌تر شده و 6 روز زمان استراحت به او داده نمی‌شود.

در این روش، پناهجو تنها یک مصاحبه با IND خواهد داشت که در این مصاحبه باید توضیح دهد که چرا کشور مبدا برای او امن نیست و یا چرا در کشور دیگری که عضو اتحادیه اروپا بود، نمانده است.

تصمیم‌گیری IND در این مورد بسیار سریع بوده و در برخی از موارد، پناهجو مجبور می‌شود که فورا هلند را ترک کند.

معمولا IND در عرض 6 ماه به پناهجویان اعلام می‌کند که آیا آنها اجازه اقامت در هلند را دارند یا خیر. در صورتی که IND پرونده‌های زیادی برای پردازش داشته باشد، این بازه زمانی می‌تواند 9 ماه یا بیشتر نیز طول بکشد.

در صورتی که IND تشخیص دهد که پناهجو نیاز به حمایت دارد، اقامت پناهندگی به او اعطا خواهد شد. این اقامت به صورت موقت و 5 ساله بوده و دارنده آن حق زندگی در هلند را خواهد داشت. در این 5 سال پناهجو باید به وظایف خود عمل کرده و در آزمون ادغام مدنی هلند شرکت کند.

در صورتی که مشخص شود پناهجو به حمایت نیاز ندارد، او به کشور مبدا بازگردانده خواهد شد. پناهجویانی که درخواست آنها رد می‌شود باز هم این فرصت را دارند تا برای بررسی بیشتر پرونده به دادگاه منطقه مراجعه کنند؛ البته آنها با دریافت نتیجه باید هلند را ترک کنند.

پناهندگی هلند
زیبایی های هلند

جمع‌بندی

هلند یکی از کشورهای اروپایی زیبا و توسعه یافته است که همواره افراد زیادی به فکر مهاجرت به این کشور هستند. با این حال برخی از افراد نیز به دلیل مشکلاتی که در کشور خود دارند، مجبور به پناهندگی می‌شوند.

پناهندگی به هلند یا هر کشور دیگری یک روش سخت و نفس گیر مهاجرتی است؛ اما وقتی فرد در کشور خود امنیت جانی کافی نداشته باشد، مجبور به این کار می‌شود و دولت هلند نیز از این افراد حمایت خواهد کرد.

ما در این مقاله سعی کردیم تا درباره شرایط مهاجرت به هلند از طریق پناهندگی کمی صحبت کنیم. اگر دوست دارید درباره سایر روش‌های مهاجرت به هلند بیشتر بدانید، سایر مقالات ما در این سایت را نیز بخوانید.

همچنین برای مشاهده آخرین اخبار و مقالات روز مهاجرتی با مهاجر همراه باشید. 

بیشتر بخوانید: پناهندگی چیست و پناهجو به چه کسی گفته می‌شود؟

منبع
go2tr.comalekpourmie

سعیده احمدزاده

سعیده احمدزاده به شما کمک می‌کند تا بیشتر با مقوله مهاجرت به کشورهای مختلف جهان و روش‌های مهاجرتی آشنا شده و انتخاب بهتری برای آینده زندگی خود داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا